Vægttab og bevaring af muskelmasse?


CatJ
 Share

Recommended Posts

Hejsa!

Jeg er i gang med at tabe mig; har et daligt kalorieunderskud på 500kcal - jeg har tabt mig 8 kg ved dette for et års tid siden, men desværre var det primært muskelmasse, og jeg har derfor taget halvdelen på igen. jeg vil nu blot høre, om det er muligt at bevare muskelmasse ved ud over at få nok med protein - så også at løbe eller dyrke anden form for fysisk aktivitet? jeg har hverken tid eller råd til at træne i træningscenter, men et par gå- og løbeture kan man altid få presset ind i løbet af dagen.

jeg er i forvejen ikke specielt stor, hverken bygnings- eller muskulaturmæssigt, og ønsker derfor kun lige at smide de sidste 5 kg af det "bløde" lag ;-) vil 1½ måned mon være passende tid til det?

kærlig hilsen

Catrine :-)

Edited by CatJ
Link to comment
Share on other sites

Hvis tab af muskelmasse skal minimeres, så skal der trænes med vægte. Du slipper ikke for en tur i centeret og sørg så for, at du får protein nok. Hvis du sætter dig for at tabe næste 1 kg. om ugen så er det nok nærmest halsløs gerning. Et massivt vægttab vil nødvendigvis afstedkomme et massivt tab af muskler.

Sats på 4-500 gram om ugen i vægttab og træn så 2-3 gange styrke/vægttræning pr. uge. Tæl kcal. (det gør du vist allerede) og juster dit proteinindtag til omkring 2 gram pr kg. kropsvægt.

Link to comment
Share on other sites

Hej CatJ,

Jeg har de samme problemer som dig.

Sidste år tabte jeg mig 17 kilo (på lidt over 18 uger).

Og som Rønne skriver er det alt for hurtigt. Jeg lignede noget der var løgn og efterfølgende tog jeg så næsten 10 kilo på igen (rent fedt føles det som) - det er de kilo jeg kæmper med nu, hvoraf de 5 er væk.

Min erfaring er, at jeg skal træne muskler, samt dyrke cardio (jeg elsker at løbe), og så prøve at minimere vægttabet - selom jeg ikke rigtig har tålmodighed til det.

Jeg har ikke personligt erfaring med, at mere protein gør noget for vægttab/muskeltab, men jeg ville nok lade det komme an på en prøve.

Held og lykke med det.

MVH Loulu

Link to comment
Share on other sites

Tak for jeres hurtige svar :-)

500kcal i underskud pr dag vil da også resultere i et halvt kg om ugen, så det bør ikke være for hurtigt - hvor får I det fra? :-)

Er det nok, hvis jeg træner med vægte derhjemme - og laver sit-ups og andre øvelser, der kan ordnes på stuegulvet?

Pga. min uddannelse, økonomi og "øvrige forpligtelser" kan jeg ikke træne i træningscenter :-(

Hilsen

Catrine

Link to comment
Share on other sites

Hej Catrine!!

Ekstra protein vil absolut ikke gavne dig, hvis du er i energiunderskud!! Kroppen bruger protein til enten at bygge kroppens celle op med eller bruger den som energi som kulhydrat og fedt i øvrigt!! Da du ikke har et ønske om yderligere muskelmasse, så behøver kroppen ikke unødige "dyre" proteiner!!

Du kan sagtens træne hjemme, men det skal være intensivt!! Du skal virkelig give dig selv maks... og så når du har gjort de, skal du lave 4-5 stykker til!! Du skal sørge for at den protein, det underskud du har via kosten ihvertfald ikke tages fra muskelmassen!! Rønne snakker godt nok om vægte, og ja jeg giver ham tildels ret, fordi det er nemmere med en højbelastning, men det er absolut ikke umuligt på stuegulvet, og der findes mange gode øvelser herinde!

Link to comment
Share on other sites

Tja, jeg er i samme situation, bare meget værre: Efter at have konstateret kraftigt forhøjet kolesteroltal, har min læge givet mig besked på at smide omking 30 kg!

Jeg er en stor mand og selvom jeg gerne vil tabe mig har jeg ikke lyst til at ende som en lille svækling :wink: - så spørgsmålet er vel: Kan man (jeg) smide 30 kg uden at der ryger muskelmasse med i købet?

Jeg er lidt forvirret for der er meget forskellig information omkring det på nettet. Nogle steder påstår de endda at man kan tabe fedt og øge muskelmasse - samtidig! Kan det virkelig lade sig gøre? Det virker lidt besynderligt, at man skulle kunne blive større og mindre på samme tid :blink:

Link to comment
Share on other sites

Tja, jeg er i samme situation, bare meget værre: Efter at have konstateret kraftigt forhøjet kolesteroltal, har min læge givet mig besked på at smide omking 30 kg!

Jeg er en stor mand og selvom jeg gerne vil tabe mig har jeg ikke lyst til at ende som en lille svækling  :wink:  - så spørgsmålet er vel: Kan man (jeg) smide 30 kg uden at der ryger muskelmasse med i købet?

Svaret er motion, både konditræning og styrketræning :smile:

Det kan måske ikke bevare muskelmassen 100%, men sørger for at du mister mindst muligt.

Jeg er lidt forvirret for der er meget forskellig information omkring det på nettet. Nogle steder påstår de endda at man kan tabe fedt og øge muskelmasse - samtidig! Kan det virkelig lade sig gøre? Det virker lidt besynderligt, at man skulle kunne blive større og mindre på samme tid  :blink:

<{POST_SNAPBACK}>

Kroppen kan ikke bruge fedt og bygge muskler på præcis samme tidspunkt, men da kroppen svinger imellem underskud og overskud flere gange dagligt - ofte sammenhængende med måltiderne), så kan det lade sig gøre at tabe fedt og bygge muskler set over en periode, selv når man totalt set er i underskud.

For en utrænet og overvægtig person er det en mulighed i begrænset omfang, men for trænede personer med normal/lav fedtprocent er det mildt sagt meget svært, måske endda tæt på umuligt.

Link to comment
Share on other sites

Jac:

Ekstra protein vil absolut ikke gavne dig, hvis du er i energiunderskud!!
Jo! Det mætter bedre, og et marginalt øget proteinindtag kan også være en fordel, hvis man ønsker at holde bedre på muskelmassen, grundet den øgede oxidering af den indtagne protein.

Jac:

Du kan sagtens træne hjemme, men det skal være intensivt!! Du skal virkelig give dig selv maks... og så når du har gjort de, skal du lave 4-5 stykker til!!

Det er også noget vrøvl. Hun skal selvfølgelig træne PRÆCIS på samme måde, som det ville gøres i et center. Altså finde nogle øvelser, hvor der kan køres med intensitet, der ikke er højere end hendes (ca.) 17 rm. og holde sig et par reps fra failure.

Maxpower:

men for trænede personer med normal/lav fedtprocent er det mildt sagt meget svært, måske endda tæt på umuligt.

Hvad bygger du det på?

Link to comment
Share on other sites

Maxpower:
men for trænede personer med normal/lav fedtprocent er det mildt sagt meget svært, måske endda tæt på umuligt.

Hvad bygger du det på?

<{POST_SNAPBACK}>

Almindelig sund fornuft og en smule viden omkring hvordan kroppen bruger sine ressourcer på :smile:

Jo større muskelmasse du har jo tættere må du være på hvad vi kan kalde dit genetiske potentiale. Hvis du i forvejen har en god portion masse, så vil kroppen være mindre tilbøjelig til at bruge dyrebare ressourcer på muskelopbygning, hvis den totalt set er i underskud.

Jeg vil også mene at den trænende del af befolkningen (mange herfra MOL) er et udmærket empirisk bevis. De fleste har svært nok ved at tage masse på imens de skaber (eller forsøger at skabe :wink: ) et kalorieoverskud, så jeg finder det urealistisk at det skulle være "nemt" at opnå det samme i forbindelse med en faldende kropsvægt.

Bemærk at jeg ikke siger der er umuligt eller sætter tal på hvor meget man kan eller ikke kan, men alt hvad jeg ved peger i retning af at det er væsentlig sværere at bygge masse når man er i underskud (set over en periode) end når man er i overskud.

Hvor meget har du efterhånden selv gainet af masse under diæt ift under bulk? :wink:

Link to comment
Share on other sites

[

Jo større muskelmasse du har jo tættere må du være på hvad vi kan kalde dit genetiske potentiale. Hvis du i forvejen har en god portion masse, så vil kroppen være mindre tilbøjelig til at bruge dyrebare ressourcer på muskelopbygning, hvis den totalt set er i underskud.
Det er jeg enig med dig i. Det bliver sværere og sværere at opbygge masse, og det bliver det uanfægtet af, om du er i overskud eller ej.
Jeg vil også mene at den trænende del af befolkningen (mange herfra MOL) er et udmærket empirisk bevis. De fleste har svært nok ved at tage masse på imens de skaber (eller forsøger at skabe  ) et kalorieoverskud, så jeg finder det urealistisk at det skulle være "nemt" at opnå det samme i forbindelse med en faldende kropsvægt.

Ok så du finder det

mildt sagt meget svært, måske endda tæt på umuligt.
fordi mange har problemer med at opnå masse i overskud? Ikke den mest valide eller pålidelige konklusion.

Jeg har heller aldrig sagt, at det skulle være nemt, når man er i underskud, jeg spørger jo blot på hvilket grundlag, at du kan komme med ovenstående udtalelser. Personen, der stiller spørgsmålet, samt trådens andre implicerede personer, vil MEGET sandsynligt kunne opbygge masse og smide fedt over en periode vil jeg vove at påstå.

Bemærk at jeg ikke siger der er umuligt eller sætter tal på hvor meget man kan eller ikke kan, men alt hvad jeg ved peger i retning af at det er væsentlig sværere at bygge masse når man er i underskud (set over en periode) end når man er i overskud.

Du sagde som sagt ovenstående.

Men ok, vi kan godt blive enige om, at det oftest er sværere, end hvis man er i overskud, men det er en helt anden og mere korrekt formulering. :wink: ´

Hvor meget har du efterhånden selv gainet af masse under diæt ift under bulk?

Sidst jeg målte i en periode på 4 måneder smed jeg et kilo fedt og opbyggede halvanden kilo LBM. Så det var ikke umuligt, selvom jeg har trænet i et par år og startede på en fedtprocent på 11. :cooldance:

Link to comment
Share on other sites

Men jeg kan dog ikke følge din oxideringstanke.... kan du uddybe den??
Mere protein vil blandt andet oxideres i leveren grundet kalorierestriktionen, hvorfor et yderligere proteinindtag kan være nødvendigt, for at kroppen har de nødvendige aminosyrer tilstede. Vi forudsætter selvfølgelig, at vedkommende træner kroppen igennem for netop at kunne holde bedre på massen.
Jeg siger intet om, at hun skal træne anderledes end i træningscentret.... Jeg konstaterer såment bare, det skal være "drønhamrende" hårdt!!!

Du snakker om failuretræning og forced reps, hvilket overordnet set ikke er nogen god idé i træningssammenhæng.

Link to comment
Share on other sites

Personen, der stiller spørgsmålet, samt trådens andre implicerede personer, vil MEGET sandsynligt kunne opbygge masse og smide fedt over en periode vil jeg vove at påstå.

Hvad baserer du den påstand på? :tongue:

Taget i betragtning hvor lidt du ved om personerne finder jeg det en anelse optimistisk.

fordi mange har problemer med at opnå masse i overskud? Ikke den mest valide eller pålidelige konklusion.

Jeg synes det er et glimrende argument. Der er svært (relativt naturligvis) i overskud => endnu sværere i underskud.

Men ok, vi kan godt blive enige om, at det oftest er sværere, end hvis man er i overskud, men det er en helt anden og mere korrekt formulering.

Nu er jeg nysgerrig. I hvilke situationer mener du så det er nemmere at gaine masse med underskud end overskud? :raisebrow:

Link to comment
Share on other sites

Hvad baserer du den påstand på?
Har da et par undersøgelser her:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.f...3&dopt=Abstract

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.f...t_uids=12077732

Mange nybegyndere oplever det samme, og jeg selv formår stadig at opbygge LBM i underskud med en relativt lav fedtprocent.

Taget i betragtning hvor lidt du ved om personerne finder jeg det en anelse optimistisk.

Flere af personerne virker som nye i gamet. Derudover er personen, der stiller spørgmålet åbenbart overvægtig. Så jeg mener nu, at det er et meget godt bud.

Jeg synes det er et glimrende argument. Der er svært (relativt naturligvis) i overskud => endnu sværere i underskud.
Det er ikke nødvendigvis svært på nogen af måderne. Specielt ikke ved overskud, hvis man har en anelse indsigt.
Nu er jeg nysgerrig. I hvilke situationer mener du så det er nemmere at gaine masse med underskud end overskud?

Nu har jeg IKKE skrevet noget om, at det er nemmere at gaine masse med underskud end overskud. Jeg skrev, at det OFTEST er sværere.

I nogle tilfælde mener jeg ikke, at det kan udelukkes, at der gaines lige meget LBM i underskud som ved overskud. Eksempelvis hos meget overvægtige nybegyndere med et (meget) beskedent underskud. Her kan det være hip som hap. Derfor er det mere korrekt at indskyde et OFTEST, end at undlade det.

Men som sagt er jeg enig i, at det er sværere. Vil bare gerne se nogle undersøgelser, der viser, at det er umuligt, som folk ofte postulerer for derved at se, hvilke præmisser undersøgelserne bygger på. Men det lader IKKE til at folk bygger det på undersøgelser.

Som altid kan jeg godt lide at puste lidt til ilden og sætte spørgmålstegn ved nogle af de "åbenlyse facts", der florerer herinde, da man til tider vil se, hvor spinkelt et grundlag disse "facts" bygger på. :wink:

Edited by Ugh Togoth
Link to comment
Share on other sites

Jeg ved godt at dette emne er lidt af en kæphest for dig, og jeg indrømmer blankt at jeg ikke ligefrem samler på pubmed abstracts. :wink:

Jeg synes det er ret interessant, at der i den første undersøgelse er så stor forskel størrelsen af deres gain på de to grupper der træner og får hhv casein og whey.

Det er ikke nødvendigvis svært på nogen af måderne. Specielt ikke ved overskud, hvis man har en anelse indsigt.
Du må være kæmpestor snart, så let det tilsyneladende er at gaine masse :tongue:

Det jeg stejler lidt over at du næsten får det til at lyde nemt og stort set uundgåeligt at gaine en betragtelig mængde masse selv under diæt.

Nu har jeg IKKE skrevet noget om, at det er nemmere at gaine masse med underskud end overskud. Jeg skrev, at det OFTEST er sværere.

Når du skriver det oftest er sværere læser jeg det sådan, at du mener der så også er tilfælde hvor det som minimum er lige så let eller lettere at gaine masse i underskud end overskud.

Som altid kan jeg godt lide at puste lidt til ilden og sætte spørgmålstegn ved nogle af de "åbenlyse facts", der florerer herinde, da man til tider vil se, hvor spinkelt et grundlag disse "facts" bygger på.

Som sagt mener jeg, at jeg har taget de nødvendige forbehold i mine udtalelser og ikke talt om facts.

Desuden rådgiver jeg så vidt jeg kan vurdere til nogenlunde det samme som dig (træning + kaloriekontrol), så den eneste forskel der reelt er for spørgeren er hvor meget de forventer af deres diæt og træning. Der er det bestemt min holdning at jeg hellere vil sætte forventningerne en smule lavere og så blive positivt overrasket end at forvente mere og så blive skuffet. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg siger intet om, at hun skal træne anderledes end i træningscentret.... Jeg konstaterer såment bare, det skal være \"drønhamrende\" hårdt!!!

Du snakker om failuretræning og forced reps, hvilket overordnet set ikke er nogen god idé i træningssammenhæng.

<{POST_SNAPBACK}>

Lad være med at pålægge mine ord en betydning.... Jeg siger, hun skal træne hårdt!! I den henseende at personer, der ikke har trænet noget særligt før, har svært ved at presse sig selv fysisk!! De tager måske 5 gentagelser, og så føler de sig færdige, og deres kapacitet ligger måske omkring 8-12. Hvis jeg ikke skriver failure eller forced reps, så mener jeg ikke det!! Jeg forsøger, at skrive i et sprog, hvor den spørgende ikke føler at konversationen er overhovedet på vedkommende!!

Edited by Yetti
Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig vil du ikke tage på, når du er i kalorieunderskud. Det kræver ikke den store fysiologi-examen at regne dette ud. Men det kan godt lade sig gøre at øge sin MUSKELmasse, selvom man er i kalorieunderskud, omend det naturligvis er sværere end hvis man er i kalorieoverskud. Og ja, også her vil det have betydning hvor megen protein man indtager....

Link to comment
Share on other sites

Maxpower:

jeg indrømmer blankt at jeg ikke ligefrem samler på pubmed abstracts.
Så må du da hellere se at komme i gang. :wink:

Maxpower:

Jeg synes det er ret interessant, at der i den første undersøgelse er så stor forskel størrelsen af deres gain på de to grupper der træner og får hhv casein og whey

Yes den antikatabolske effekt, som casein har, kommer nok netop til sin ret i energiunderskud.

Maxpower:

Du må være kæmpestor snart, så let det tilsyneladende er at gaine masse
Jeg er ENORM (78kg :tongue: )

Maxpower:

Det jeg stejler lidt over at du næsten får det til at lyde nemt og stort set uundgåeligt at gaine en betragtelig mængde masse selv under diæt.

Det vil jeg også mene, at det er i visse tilfælde. Igen er jeg dog enig med dig i, at det i stort set alle tilfælde er sværere at gaine LBM i underskud.

Maxpower:

Når du skriver det oftest er sværere læser jeg det sådan, at du mener der så også er tilfælde hvor det som minimum er lige så let eller lettere at gaine masse i underskud end overskud.
Ja, jeg mener netop, som jeg skrev:
I nogle tilfælde mener jeg ikke, at det kan udelukkes, at der gaines lige meget LBM i underskud som ved overskud. Eksempelvis hos meget overvægtige nybegyndere med et (meget) beskedent underskud. Her kan det være hip som hap. Derfor er det mere korrekt at indskyde et OFTEST, end at undlade det.

Maxpower:

Som sagt mener jeg, at jeg har taget de nødvendige forbehold i mine udtalelser og ikke talt om facts.

Desuden rådgiver jeg så vidt jeg kan vurdere til nogenlunde det samme som dig (træning + kaloriekontrol), så den eneste forskel der reelt er for spørgeren er hvor meget de forventer af deres diæt og træning. Der er det bestemt min holdning at jeg hellere vil sætte forventningerne en smule lavere og så blive positivt overrasket end at forvente mere og så blive skuffet.

Det er også fint nok. Var bare interesseret i, hvad du byggede dine udtalelser på, hvilket blot var hvad jeg spurgte om.

Jac:

Lad være med at pålægge mine ord en betydning.... Jeg siger, hun skal træne hårdt!!

Ligegyldigt hvad du har ment, så skrev du:

Du skal virkelig give dig selv maks... og så når du har gjort de, skal du lave 4-5 stykker til!!

Det kan åbentlyst forstås, som at du bifalder failuretræning, hvilket jeg ikke ville lade stå uimodsagt. En anden gang kan du bare formulere det på en anden måde, så skal du nok slippe for, at jeg kommenterer det. :wink:

Link to comment
Share on other sites

I nogle tilfælde mener jeg ikke, at det kan udelukkes, at der gaines lige meget LBM i underskud som ved overskud. Eksempelvis hos meget overvægtige nybegyndere med et (meget) beskedent underskud. Her kan det være hip som hap. Derfor er det mere korrekt at indskyde et OFTEST, end at undlade det.
Det er stadig en påstand du kommer med. Det kunne da være spændende om du kunne bakke den op, da den strider imod al teori. Energioverskud vil altid, hvis andre parametre er ens, føre til større gains end energiunderskud.
Link to comment
Share on other sites

Hold da op, jeg skal sgu' love for at der er kommet gang i tråden her, siden jeg sidst kiggede ... :smile:

Tak for de gode råd, jeg får brug for dem alle sammen hvis jeg skal smide 30 kg (*sveder bare ved tanken*). Har iøvrigt netop taget første skridt og meldt mig til et fitnesscenter. Hvem ved, om et halvt år poster jeg måske et billede her på forum'et af mig selv, iført en knivskarp sixpack (og jeg taler IKKE om øl ...) :wink:

Link to comment
Share on other sites

Stubbe:

Det er stadig en påstand du kommer med. Det kunne da være spændende om du kunne bakke den op, da den strider imod al teori. Energioverskud vil altid, hvis andre parametre er ens, føre til større gains end energiunderskud.

Jeg har desværre ikke nogen undersøgelser til at underbygge det, men tror heller ikke, at der er nogen undersøgelser, der direkte kan modbevise det. :laugh:

Jeg mener dog heller ikke, at det nødvendigvis, ud fra teorien, er SÅ vanvittigt et scenarie.

Lad os tage et ekstremt eksempel.

To meget overvægtige mænd med en fedtprocent på 35 vægttræner for første gang nogen sinde og har ellers levet et inaktivt liv. Den ene realiserer et samlet energiunderskud på 50 kcal, den anden et overskud på 50 kcal.

Er det ikke plausibelt, at de begge kan være i stand til superkompensere lige meget, som respons på træningen? I teorien, måske nej, men så er det en forsimplet debil teori. Praksis tror jeg vil være anderledes. Jeg kan ikke udelukke, at den ene vil gaine 1 gram mere eller lignende, men jeg tror det faktisk ikke. Personen i underskud vil muligvis bare smide lidt fedt over en periode. Men så meget kender man bestemt heller ikke til selve superkompensationsprocessen, hvorfor spørgsmålet nok ikke kan afklares. Da det ikke kan verificeres, så mener jeg derfor også, at det er fint, at jeg skriver oftest og ikke altid. :wink:

Så at sige, at de begge ikke kan respondere lige godt på træningen superkompensationsmæssigt er efter min mening en forenklet fadæse, der bygger på et forsimplet billede af postworkoutfasen, hvor energibalancen ses overordnet på dagsbasis.

Det er derved en kritik af den gængse opfattelse, at når først DEN SAMLEDE DAGLIGE energibalance bliver negativ, så sker der et eller andet vanvittigt magisk med kroppen, hvorigennem den bliver ude af stand til at superkompensere på nogen som helst måde og på hvilket som tidspunkt i løbet af dagen. Eller i hvert fald bliver MEGET dårligere i stand til at superkompensere. Det er selvfølgelig mildest talt en vanvittig betragtning.

Men hvad mener du? :poking:

Wizz:

Ja, det kan godt tyde på, at det ikke er så smart kun at fylde sig med valle hele tiden. Jeg benytter også kun valleproteinen i forbindelse med træningen. Den resterende tid benytter jeg mig af andre proteinkilder. Kød, mælk, æg osv., er jo ideelle. Man kan godt købe kasein rundt omkring, men drik dog bare noget mælk eller lignende. :wink:

Edited by Ugh Togoth
Link to comment
Share on other sites

Nå men for at diskutere den, nu hvor den er taget op, så viser den første undersøgelse altså, at det var muligt for de "overvægtige polibetjente" på 3 måneder at gaine cirka 4 kilo LBM og smide godt 6 kilo fedt på trods af, at de var i et "konstant" underskud på dagsbasis, da de kun indtog 80% af ligevægtsindtaget. Rimeligt imponerende faktisk.

De startede med en fedtprocent på godt 25, og derudover kan det forventes, at polibetjente ikke er fuldstændigt utrænede (forhåbentligt i hvert fald :tongue: ).

Det lader til, i hvert fald ud fra denne undersøgelse, at mænd med en fedtprocent på omkring de 25, der ikke nødvendigvis er fuldstændigt utrænede, kan opbygge en betydelig mængde LBM, selvom de er i energiunderskud, så længe de træner og indtager kaseinprotein, der svarer til omkring 1,5 gram per kilo kropsvægt.

Er der nogen, der har en eller flere undersøgelser, der er i modstrid med dette?

De fleste undersøgelser, som jeg selv har set på området, hvor der sker et tab af LBM, er der realiseret et større underskud.

P.s. Ville de have gainet MEGET mere LBM end de 4 kilo, hvis de havde været i energioverskud? Tvivler på det, men hvem ved.

Edited by Ugh Togoth
Link to comment
Share on other sites

God undersøgelse den med politimændene. Den viser at tingene ikke er så sort/hvide som de bliver gjort til nogen gange her på MOL.

For lige at vende tilbage til kasein.

Jeg spiser jeg da også kun proteintilskud efter træning. Kød,æg etc. er glimrende proteinkilder men giver de også den "magiske" antikatabolske effekt som kassein giver ?

Hvis nej så er det da oplagt at spise noget kasein - ikke for proteinernes skyld (dem kan man få så mange andre steder) men for den antikatabolske effekt.

Personligt orker jeg ikke spise mere end max 1 liter mælkeprodukter dagligt + lidt ost og det giver ikke meget kasein i det samlede regnskab.

Kan du (eller andre) ikke PM mig hvis du kender et sted de sælger kasein ?

Link to comment
Share on other sites

God undersøgelse den med politimændene. Den viser at tingene ikke er så sort/hvide som de bliver gjort til nogen gange her på MOL.

<{POST_SNAPBACK}>

Arh, jeg synes nu de fleste MOLboere er pænt kritiske, også overfor gamle "sandheder", jf. denne forsideartikel. (Selvom der er kort lunte overfor "mirakelkure", som nok kan have en lille smule sandhed i sig) :wink:

Sindbad

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share