Hvilestofskifte


pulle
 Share

Recommended Posts

Jeg har indenfor en måneds tid tabt ca 3 kilo og vil gerne smide 3-4 kg mere. Jeg har lavet om på kosten og er begyndt i motionscenter med styrketræning og efterfølgende cardio (har lige skruet det op til 40-50 min pr. gang hvor jeg forbrænder 400-500 kcal). Både styrketræning og cardio gør jeg 3 gange pr uge. Og desuden cykler jeg 30 min hver dag i forbindelse med arbejdet. Desværre er der ikke rigtig sket noget de sidste 14 dage (har også målt med målebånd).

Jeg har i dag været inde og beregne mit stofskifte, som giver 2375 kcal. Jeg har med vilje udeladt at tælle motion med i beregningen da jeg synes at 30-60 min 4-5 gange pr. uge er et ret bredt interval. Jeg har så også prøvet at gøre op hvad jeg har spist idag og her ender jeg på 1600 kcal. Dette tal vil vist passe på de fleste dage evt +200kcal. Jeg spiser kød og grøntsager til frokost og aftensmad og føler mig ikke yderligere sulten, men ifølge disse beregninger ligger jeg jo langt under mit ligevægtsindtag. Så hvorfor er mit vægttab gået i stå?

For ca 3 år siden havde jeg kærestesorger og havde derfor ikke lyst til ret meget at spise i en periode, og da det så var gået over ja så kom appetitten igen, så dette har jo nok smadret mit stofskifte, og herefter tog jeg på, men kan dette stadig have en betydning efter så lang tid?

Link to comment
Share on other sites

Det er helt normalt, at vægttab stagnere i en periode, efter man har tabt sig en del! Man siger normalt, at de første 1-2 kilo er væsketab!! Desværre ;)

Kroppen er bygget op på den sindige måde, at den forsøge at brænde mindre energi af, når den er i underskud, så den prøver reelt at komme tilbage til den vægt, du kommer fra v. for eksempel at sætte varmeproduktion mv. ned!

Du skal samtidig regne med, at alt din træning har en effekt, idet man normalt vil tabe protein (muskelmasse) under en diæt, og muskelmassen skal, du gerne heholde ved hjælp af træningen, så du er på rette vej!! Samtidig vil kroppen jo arbejde på at bygge den muskelmasse op, der er nødvendig til al den motion, den lige pludselig skal klare - men du ser nok ikke de store muskelforøgelser mens du er i energiunderskud!! Dit vægttab skal nok forsætte, hvis du fortsætter, ellers må du skælde mig ud!!

Husk det vigtigste er spejlet - hverken vægt eller målebånd sige noget om, hvor meget fedtmasse, du har ifht. muskel og knoglemasse.

Angående stofskiftet, så skal der mere end lidt uregelmæssigheder til at forstyrre det permanent... så det skulle ikke være problemet!!

Men hang in there.... så skal det nok lykkedes dig mht. de sidste kilo også!!

og tillykke med de første!

Edited by Yetti
Link to comment
Share on other sites

Jeg har indenfor en måneds tid tabt ca 3 kilo og vil gerne smide 3-4 kg mere.  Jeg har lavet om på kosten og er begyndt i motionscenter med styrketræning og efterfølgende cardio (har lige skruet det op til 40-50 min pr. gang hvor jeg forbrænder 400-500 kcal). Både styrketræning og cardio gør jeg 3 gange pr uge. Og desuden cykler jeg 30 min hver dag i forbindelse med arbejdet. Desværre er der ikke rigtig sket noget de sidste 14 dage (har også målt med målebånd).

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg har ikke tid til et længere fyldestgørende dokumenteret (link etc) svar lige nu, men noget af det kan skyldes væskeretention; at du holder væske tilbage i kroppen. Du skal basalt indtage 40 ml væske pr. kg. legemsvægt pr dag, ikke iberegnet evt. svedafsondring ved motion, hvilket skal lægges til.

En anden ting kan være at du samtidig styrketræner. Det kan godt give et midlertidigt stop i vægttabet (muskler vejer mere end fedt) eller ligefrem øgning i en periode fsv angår vægten og samtidig øge væskeretentionen i en periode.

Prøv at opgøre dit væskeindtag og se om du kan drikke lidt mere end du egentlig burde ift beregnet. Og husk at stofskifteberegneren er en generaliseret guideline, ikke dit reelle BMR og ligevægtsindtag. Du skriver ikke hvad du vejer/måler etc, men husk på, at jo længere du kommer ned i vægt, jo langsommere kan vægttabet tage.

Mht til at ødelægge stofskiftet ved nedsat eller manglende fødeindtag: det tror jeg ikke er tilfældet. Men det kan du få tjekket hos din læge.

Edited by meezer
Link to comment
Share on other sites

Husk det vigtigste er spejlet - hverken vægt eller målebånd sige noget om, hvor meget fedtmasse, du har ifht. muskel og knoglemasse.

Ja heldigvis kan jeg da klart se, at der er røget noget af eller flyttet lidt om på det, så det er da bestemt motivation for at fortsætte. :smile:

Når vægttabet forbliver der i længere tid, er det så stadig kun væske?

Link to comment
Share on other sites

Prøv at opgøre dit væskeindtag og se om du kan drikke lidt mere end du egentlig burde ift beregnet.
Ok den må jeg lige have en forklaring på (når du får tid). Hvorfor skal jeg drikke mere, hvis du mener jeg måske tilbageholder væske i kroppen?
Mht til at ødelægge stofskiftet ved nedsat eller manglende fødeindtag: det tror jeg ikke er tilfældet. Men det kan du få tjekket hos din læge. Min egen erfaring gennem 20 år med "ihærdige forsøg" på at totalsmadre mit stofskifte (periodespiser, endsidige cravings etc) har endnu ikke haft nogen effekt på dét  :tongue:

Det er jeg glad for at høre, så er jeg ikke helt "a lost cause" :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej Pulle

Gå nu ikke for meget op i, om det "kun" er noget med væske.'

Jeg ville også mene, at du spiser alt for lidt med det motionsforbrug.

Det holder bestemt ikke stofskiftet i højt gear. Husk også at du skal ha' fedt nok. Det er faktisk ret vigtigt.

Fortsat held og lykke

Betina

Link to comment
Share on other sites

Ved du at du kan få målt dit hvilestofskife hos kostklinikken. Du kan læse mere om processen

her. Det er cool nok og hvis du er ordentligt forberedt er det meget præcist.

<{POST_SNAPBACK}>

Ja det er da meget fint, at de måler ens hvilestofskifte forholdsvist præcist. Men hvordan vil de måle ens aktivitetsniveau præcist?

Der er også andre varialer: Vægt, temperatur, makronutrient sammensætning, hormon niveauer, stimulanser (nikotin koffein osv.)osv....

Næh det eneste det er, er en meget præsis måde at snyde folk for 425kr. Af andre gode tilbud har de også en Atkinsstartpakke for kun 1300kr. :laugh:

PAS PÅ NÅR FOLK MED FÅ (1) INDLÆG LIGE PLUDSELIG KOMMER MED ANBFALINGER OM PRODUKTER!!!

Link to comment
Share on other sites

Der tales meget om stofskifte her i tråden. Bl.a. har én beregnet sit stofskifte til et antal kcal. ???????????? :blink::blink::blink: WTF. Hvordan beregner man sit stofskifte?

Der tales også om hvilestofskifte :blink::blink: Heller ikke et udtryk man ser ret ofte :wink:

Sidst jeg var i kontakt med mit stofskifte, var det gennem en blodprøve som min læge udtog, sendte til analyse, og efterfølgende meddelte mig var normalt. Til forskel fra dem der har et højt eller et lavt. Uanset om det er mens de hviler sig eller spæner fra Herodes til Pilatus.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share