Muskelmassen - hvor bliver den af?


Sunrise
 Share

Recommended Posts

AlfaHan:

hmmm men sys lissom tråden er faldet til jorden.... vi mangler hende selv??

Ikke nødvendigvis, det kan jo være hun fandt hvad hun søgte - og nu har vi så en lille debat igang, det er ikke dårligt.
og ang mit trænings program, så har jeg ik delt det op i % af min maks vægt... men løfter en let vægt de første 10 gentagelser, en som er forholdsvis tung i andet sæt, ku måske godt ta en gentagelse eller 2 mere med denne vægt. og i sidste sæt er det maks, enkelte gange får jeg lige en finger på af en trænings makker, alt efter hvilke øvelser det drejer sig om....

Ok så er det nok tættere på det postede pyramideprincip end jeg regnede med, hvis dette var mig ville jeg nok vælge enten at droppe det første sæt - eller som minimum kategorisere det som opvarmning - og så have 3 eller 4 efterfølgende worksets.

Det drejer sig om tilvænning at løfte tungt fra første sæt (minus opvarmning) - hvis du finder det svært, så holder jeg stadigvæk på at worksets skal være oppe omkring failure, ellers er der for lidt kg på.

Edited by EverLast
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 58
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Alfa Han (MRburns--->> jeg har aldrig sagt at cardio vil hjælpe hende til at opbygge muskler, grunden til cardio, er som ovenstående)

Jeg gik ud fra at når hun i starten spørger efter muskelvækst - så går dit råd på at minimere den tid, - hvilket ikke er vha. af meget cardio. Men jeg kan forstå vi er enige, så ingen grund til at diskutere det :wink:

Grunden til jeg skrev at du skulle dokumentere, var fordi du bad Sputnik om moddokumentation til det du skrev. Nogle gange synes jeg det er lidt for nemt at bede modparten i en diskussion om at modbevise. Mener blot at det nogle gange måske var den som kommer med påstanden, som ligeså godt kunne dokumentere det :4smartass: IMO that is :tongue:

Link to comment
Share on other sites

mr burns--->> klart, klart.... tror vi mener nogelunde det samme som du os selv sir... og ja jeg sprang måske nok over hvor gærdet var lavest ved at bede om bevis/dokumentation.... my bad... :bigsmile:

everlast--> ja en debat er jo aldrig noget dårligt, hehe.

deffiner at løfte tunge vægte i første sæt?? :blink:

i mit tilfælde vil det f.eks i incline dumbell pres se således ud:

1sæt 30kg´s håndvægte

2sæt 35kg´s håndvægte

3sæt 40kg´s håndvægte. :devil:

vil gerne vide hvordan i så selv vil køre 3sæt?? med samme vægt eller hvad?? og hvis i så en dag skal stige i vægt, gør i det så i alle 3sæt, eller hvordan kommer i videre fra jeres "nuværende stadie"??

grunden til at jeg kun kører de 3 sæt, er at det så passer perfekt med ca en times træning sammen med min makker.

ps---> så lige en træningsvideo med ronnie coleman, han kører f.eks i squat et sæt med "lav" vægt og 15reps, og kører så sæt med meget høj vægt og kun 2-3reps... hvad vil i så kalde den form for træning, er det ik pyramide?

Edited by alfa han
Link to comment
Share on other sites

ang incognitos svar... forstår ik hvad han mener med 72timer efter ????

<{POST_SNAPBACK}>

At de processer, man kender, som fører til muskelvækst, er overståede efter 72 timer. Dermed er musklen klar til at blive trænet igen, og den vil ikke få mere ud af mere hvile. Derfor er en træningsfrekvens på en gang om ugen ikke optimalt. :smile:

Link to comment
Share on other sites

deffiner at løfte tunge vægte i første sæt??  :blink:

i mit tilfælde vil det f.eks i incline dumbell pres se således ud:

1sæt 30kg´s håndvægte

2sæt 35kg´s håndvægte

3sæt 40kg´s håndvægte. :devil:

<{POST_SNAPBACK}>

Kan ikke rigtig bruge kg til noget her :wink: for nogle vil de vægte måske være tunge, for andre vil de måske ikke - det er mere interresant hvis du enten taler i procentsatser i forhold til din 1 RM (maxløft 1 gang) - eller rep fra failure.

vil gerne vide hvordan i så selv vil køre 3sæt?? med samme vægt eller hvad?? og hvis i så en dag skal stige i vægt, gør i det så i alle 3sæt, eller hvordan kommer i videre fra jeres "nuværende stadie"??
Jeg ville køre de 3 worksets med en vægt der ligger så tæt på som muligt på failure (altså 1-2 reps fra failure) - dvs. at du finder en vægt der er tilpasset den reprange. Dvs. at hvert sæt er tungt & hårdt - og ikke kun det sidste.

Hvis 30 kg repræsenterer den vægt du kun lige kan løfte 10 gange, og 35 repræsentere den vægt du kan lige kan løfte 8 gange, og 40 repræsenterer den vægt du kun lige kan løfte 6 gange - så er det i mine øjne helt fint den måde du kører på.

Mange kører med samme vægt i alle sæt - jeg er af den holdning at samme regel 1-2 fra failure gælder - så hvis du kan tilpasse din krop til at løfte på den måde så vil du samlet set nok kunne rive mere overall kg udaf et pas, men som jeg skriver, jeg mener det vigtige er 1-2 fra failure - og ikke så meget hvordan det ser ud skematisk.

Hvordan man stiger i kg, jeg bruger mine opvarmningssæt til at pejle mig ind på dagsformen - nok lidt detsamme du idag gør med din pyramide - forskellen er bare at jeg får lidt flere tunge sæt, hvor du måske kun får 1-2.

Dette er een måde at stige på - en anden kan være at opdele perioder med en given reprange, dvs. at du så skal vænne dig til at køre alle sæt med samme vægt (husk at dette tager noget tid / en portion pas at vænne sig til fra din nuværende træningsform) - så er en simpel måde at stige på at køre progression på reps - men med samme grundregel omkring 1-2 fra failure - så kører du f.eks. 12 rep i 14-21 dage, derefter 8 rep i 14-21 dage, derefter 6 rep i 14-21 dage - i den sidste periode så kører man normalt lidt flere sæt.

Og det er selvfølgelig underforstået at vægtene bliver tungere og tungere jo lavere reps du laver - men det giver jo sig selv.

AlfaHan:

grunden til at jeg kun kører de 3 sæt, er at det så passer perfekt med ca en times træning sammen med min makker.

Der er ikke noget der forhindrer dig i at fortsætte din træningsstil - du skal bare ændre lidt ved nogle af de principper du kører efter.

Prøv at give det en chance og arbejde oppe i det område som jeg har skrevet her, og jeg er ret sikker på at du forholdsvis hurtigt vil kunne se hvad jeg mener.

Edited by EverLast
Link to comment
Share on other sites

hehe forstår godt at du ik kan bruge min oplysning om vægt til noget... det klart det er individuelt.

men sys bestemt at alle 3 sæt er tunge... altså, i mine øjne er det at løfte tungt i alle 3sæt....

og det er på samme måde jeg træner i alle andre øvelser...

og med hensyn til at stige i vægt. så ville jeg gøre det på den måde, at i sidste sæt, prøver jeg engang imellem at smide lidt ekstra på... virker det uden at fejle. så vil jeg næste gang jeg træner samme øvelse, smide lidt ekstra kg på i alle 3sæt...

dog har vi ik størrere håndvægte end 40kg nu.... så det er begyndt at gå lidt i stå lige med bryst... :sneaky2:

Link to comment
Share on other sites

hehe forstår godt at du ik kan bruge min oplysning om vægt til noget... det klart det er individuelt.

men sys bestemt at alle 3 sæt er tunge... altså, i mine øjne er det at løfte tungt i alle 3sæt....

og det er på samme måde jeg træner i alle andre øvelser...

og med hensyn til at stige i vægt. så ville jeg gøre det på den måde, at i sidste sæt, prøver jeg engang imellem at smide lidt ekstra på... virker det uden at fejle. så vil jeg næste gang jeg træner samme øvelse, smide lidt ekstra kg på i alle 3sæt...

dog har vi ik størrere håndvægte end 40kg nu.... så det er begyndt at gå lidt i stå lige med bryst... :sneaky2:

<{POST_SNAPBACK}>

Du mangler stadig at få 40 kg ind i alle dine sæt, så på den måde er du ikke gået istå.

Men altså, hvis det er tungt for dig det du kører der, og du bevæger dig på grænsen så er det i mine øjne lige sådan der skal trænes.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share