pulsur


miss Foster
 Share

Recommended Posts

Hej alle!

Har læst med et stk tid, men det er min første post, så bær lige over med mine begynder fejl, ok?!

Jeg løber, har aldrig gjort det før, men er i gang med opstartsfasen, på 8. uge og det går godt. Eller det vil sige, jeg synes det er dejligt, men hold da lige op hvor jeg hurtigt bliver forpustet! Jeg har fået et pulsur for at se hvordan det hele ser ud, og i løbet af et minuts tid er min puls langt langt over hvad den der øvre grænse anbefaler. Og ligemeget hvor langsomt jeg løber, kommer den først ned i "nu dør du ikke"-feltet når jeg har gået lidt.

Jeg kan løbe i 16 min i træk, ja ved godt det ikke er så meget, men jeg skal jo lige i gang, og mit spørgsmål går på hvad jeg gør! :blush: Skal jeg være ligeglad med at min puls er vildt høj, hører det simpelthen med det at træne sig op eller hvad? Jeg følger dourun's program, og egentlig virker det godt, jeg synes bare jeg meget hurtigt bliver vildt forpustet. Det vil selvfølgelig være forkert at sige at jeg ikke er blevet bedre, for i starten kunne jeg knap løbe 2 x 1 minut, men vil det være så hårdt hele tiden?

Håber virkelig på et svar, jeg kan se I er mange herinde der løber og som har forstand på det, så det vil være rigtig dejligt med lidt hjælp!

Link to comment
Share on other sites

Hej Rønne!

Jeg er en kvinde, 30 år gammel, laver lidt styrketræning, sådan for begyndere de dage jeg ikke løber, men alt er på begynder niveau, for jeg har aldrig lavet det store før.

Jeg løber ude, i skov, nogle gange ved strand, og jeg er virkelig vild med det. Har løbet i 9 uger nu, og selvom det stadig er i opstartsfasen kan jeg mærke at det med at løbe, det er mig!

Jeg har ikke målt min max-puls, kun regnet mig frem til den, men min puls ligger helst på 165-170 selv ved relativt langsomt løb, og det er det der undrer mig en del. Jeg har fået at vide at det er bedst at ligge under 155 men så skal jeg kun gå! Mit spørgsmål går mest på om det er ok at ligge med så høj en puls, eller om det ligefrem er skadeligt?

Jeg er 176 høj og vejer omkring 70 kg. Vil gerne ned på 65, har fulgt vægtkonsulenterne, har tabt 14 kg ved dem, men har indset at det ikke er godt på den måde, for ALLE dem jeg kender i den forbindelse har taget alt det tabte og mere til, på igen. Tror mere på vejen frem med motion og fornuftig mad. Man bliver sygeligt optaget af mad og hvad vægten siger ved vægtkonsulenterne. Jeg vil hellere have et naturligt forhold til begge dele, altså mad og vægt, og så få hele kroppen med!

Link to comment
Share on other sites

Hej Siggi!

Tak for linket, og ja, jeg havde læst det!

Nu kunne det også lyde som om jeg vil slagte DDV, de danske vægtkonsulenter, det vil jeg overhovedet ikke. Det er et fint program der hjælper mange af med vægten, men de fokuserer overhovedet ikke på motion, tværtimod. Godt nok siger konsulenterne at man "da selvfølgelig skal dyrke motion", men næste sætning er som regel noget i retning af "bliv nu ikke for kede af det hvis I så ikke taber jer"! :dry:

Og det er det der er problemet, man går meget - alt for meget - op i hvad vægten siger, frem for hvordan kroppen har det!

Jeg kan løbe 20 min i træk nu, og er meget stolt over det og glad for det. :bigsmile:

Jeg tonser af sted, med en høj puls som ligger i en helt anden "zone" end hvad jeg har fået at vide er godt/sundt/meningen, så jeg skal lige have fundet ud af om jeg gør det forkert. Men jeg er vild med det!!

Link to comment
Share on other sites

Hej Siggi!

Tak for linket, og ja, jeg havde læst det!

Nu kunne det også lyde som om jeg vil slagte DDV, de danske vægtkonsulenter, det vil jeg overhovedet ikke. Det er et fint program der hjælper mange af med vægten, men de fokuserer overhovedet ikke på motion, tværtimod. Godt nok siger konsulenterne at man "da selvfølgelig skal dyrke motion", men næste sætning er som regel noget i retning af "bliv nu ikke for kede af det hvis I så ikke taber jer"!  :dry:

Og det er det der er problemet, man går meget - alt for meget - op i hvad vægten siger, frem for hvordan kroppen har det!

Jeg kan løbe 20 min i træk nu, og er meget stolt over det og glad for det. :bigsmile:

Jeg tonser af sted, med en høj puls som ligger i en helt anden "zone" end hvad jeg har fået at vide er godt/sundt/meningen, så jeg skal lige have fundet ud af om jeg gør det forkert. Men jeg er vild med det!!

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg ved ikke præcis hvad det er du har fået at vide - men det lyder ikke til at være koorekt. Hvis du har et normalt sundt helbred - uden hjerteproblemer, så er der INTET usundt eller farligt ved at træne med høj puls. Når du træner ved høj intensitet vil din formfremgang også komme hurtigere.

Det du skal være opmærksom på er at du ikke går så hurtigt frem - og løber så stærkt - at du får skader. Du skal også være opmærksom på at høj intensitet (Træning med høj puls) kræver mere hvile mellem træninger. Så længe at du ikke føler dig mere og mere træt for hver træning, men i stedet føler dig frisk på samme måde, så er det formentligt ok :smile:

Super at du er vild med det - fortsat god vind! :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hej Arne!

Tak for dit svar!

Ja, jeg har fået en del forskelligt at vide, ikke af prof.fagfolk, mere ting jeg har læst/hørt hist og her, og fra et par veninder der selv løber.

Jeg er sund og rask, har dog et let forhøjet kolesteroltal, 6,67, men det er vist også det eneste, så..... jeg løber videre :tongue:

Det med at pulsen skulle ligge indenfor et vist interval var - så vidt som jeg har fattet det - for at man skulle forbrænde mest fedt, og for ikke at gå kold og træt (og sulten og lille og......!)

Jeg er godt nok træt dagen efter jeg har løbet, men der laver jeg lidt styrketræning, og det fungerer udmærket.

Må lige sige - jeg er imponeret over denne side, den er godt lavet :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Hej Arne!

Tak for dit svar!

Ja, jeg har fået en del forskelligt at vide, ikke af prof.fagfolk, mere ting jeg har læst/hørt hist og her, og fra et par veninder der selv løber.

Jeg er sund og rask, har dog et let forhøjet kolesteroltal, 6,67, men det er vist også det eneste, så..... jeg løber videre  :tongue:

Det med at pulsen skulle ligge indenfor et vist interval var - så vidt som jeg har fattet det - for at man skulle forbrænde mest fedt, og for ikke at gå kold og træt (og sulten og lille og......!)

Jeg er godt nok træt dagen efter jeg har løbet, men der laver jeg lidt styrketræning, og det fungerer udmærket.

Må lige sige - jeg er imponeret over denne side, den er godt lavet :4thumbup:

<{POST_SNAPBACK}>

Fedtforbrændingszonen er en myte. Det er rigtigt at man forbrænder relativt mere fedt ved lavere belastning, til gengæld forbrænder man meget mindre end ved højere intensitet.. Det er forklaret i denne artikel

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share