Overtræning før lang ferie?


Stockholm Syndrome
 Share

Recommended Posts

Hey there!

Jeg prøvede at kigge lidt rundt omkring i de andre emner, men kunne ikke finde noget der besvarede mit spørgsmål præcist.

Mit simple spørgsmål lyder:

Jeg skal på en måneds ferie her om to uger og tvivler på at jeg får trænet ret meget mere end nogle kropsvægtsøvelser i ferien. Derfor tænkte jeg på om det var en god idé at træne rigtig, rigtig hårdt inden ferien og om nogen har et hårdt program? Eller skal jeg måske træne på en helt anden måde? Og er der nogen der har erfaringer med at tage i fitness-centre i udlandet?

Link to comment
Share on other sites

Hey there!

Jeg prøvede at kigge lidt rundt omkring i de andre emner, men kunne ikke finde noget der besvarede mit spørgsmål præcist.

Mit simple spørgsmål lyder:

Jeg skal på en måneds ferie her om to uger og tvivler på at jeg får trænet ret meget mere end nogle kropsvægtsøvelser i ferien. Derfor tænkte jeg på om det var en god idé at træne rigtig, rigtig hårdt inden ferien og om nogen har et hårdt program? Eller skal jeg måske træne på en helt anden måde? Og er der nogen der har erfaringer med at tage i fitness-centre i udlandet?

<{POST_SNAPBACK}>

Overreaching kunne være en mulighed. Her er lidt om emnet skrevet af TJ:

Generelt vil de fleste opleve at ”overreache” et utal af gange i løbet af deres træningsliv. Det er normalt det som sker hvis man sætter et program sammen, som stiller større krav til restitutionen, end de restitutive ressourcer kan følge med til. Resultatet bliver stagnation, eller i ekstreme tilfælde markant tilbagegang. Heldigvis er stagnation en naturlig indikator for at noget er galt, og de fleste formår da også at tilpasse programmet inden de bliver egentligt overtrænet. Det er dog vigtigt at påpege at overtræning ikke er noget som sker meget let. Det kræver adskellige uger, måske endda måneders overreaching, før man bliver egentlig overtrænet. Derfor er det også absurd når folk kalder et givent program for overtræning. Selv det mest vanvittige program kan følges i adskellige uger inden man får egentlige problemer. Det er netop også derfor at overreaching i elitesportsverdenen bruges som et redskab til fremgang. Man indlægger forskellige steder i sin makrocyklus perioder med concentrated loading, hvor man aldrig når at restituere 100 %. Efter en periode med concentrated loading, indlægges en deload periode, hvor man ikke bare opnår fuld restitution, men også opnår en voldsomt stor superkompensation. Det er også det man på dansk kalder kontrolleret overtræning.

Ovenstående er stjålet fra denne Artikel.

På din måneds ferie har du jo også god mulighed, for fx at lave noget Grease The Groove. Det kunne fx være den klassiske combo af 1-arm pushups og pistols. (Evt. +pullups). Nu kender jeg ikke din træningstilstand, men på en måned kan du komme et godt stykke med de 2 øvelser. Jeg brugte ca. 1 uge før jeg kunne lave pistols, og godt 14 dage før den første 1-arm pushup var der.

Held og lykke med det. :smile:

Edited by J_J
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg skal også snart på ferie (dog kun 1½ uge) så jeg kunne også godt tænke mig lidt viden om emnet :smile:

Så vidt jeg kan forstå kan det ligefrem være en fordel at overreache lidt og så holde en pause. Hvordan skal man så opnå denne overreaching? Er det ved at køre en masse failuretræning, træne flere dage i ugen eller ved at kaste nogle flere sæt på sine øvelser?

:smile:

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg kan forstå kan det ligefrem være en fordel at overreache lidt og så holde en pause. Hvordan skal man så opnå denne overreaching? Er det ved at køre en masse failuretræning, træne flere dage i ugen eller ved at kaste nogle flere sæt på sine øvelser?

Ja :) Det er jo bare at træne mere. Har du tid, så kan du smide en ekstra træningsdag ind. Ellers så bare løft nogle flere kg... Om det er ved at køre flere sæts eller ved at køre til failure er jo op til dig. Man kan jo også kombinere!

Link to comment
Share on other sites

Et godt råd....

Læn jer tilbage og slap af i jeres ferie......

Lav være at tænke så meget over det, nyd den ferie der kommer, den kommer ikke tilbage. De 0,001kg muskler i mister/ikke får, lev med det...

Se det på den lyse side, i er klar til hård træning når i kommer tilbage.

God ferie....

Link to comment
Share on other sites

Hvor skal du hen på ferie?

I skotland kan man i hvertfald sagtens bare gå ind i et træningscenter og betale sig fra at bruge faciliteterne en enkelt gang. Jeg rejser lidt frem og tilbage da jeg har boet derovre, og det fungerer fint synes jeg. Det er dog en anelse dyrt, men til at leve med... så må man jo bare vælge at køre noget fullbody så det kun er måske to gange om ugen man må afsted

Go ferie :smile:

-Camilla

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share