Standing Calf Raises - Åreknuder?


Insaniac
 Share

Recommended Posts

Hej!

Calf raises er jo en relativ udbredt øvelse, som jeg ser mange udføre i mit træningscenter uden problemer. Selv har jeg også den holdning at det umiddelbart er en ganske glimrende øvelse (kører den dog ikke selv), som der ikke skulle være noget i vejen med, men har en lille "diskussion" med kæresten, som har hørt fra andre kilder, at den øvelse skulle give åreknuder.

I og med at øvelsen er relativ udbredt, og jeg aldrig har hørt om det problem i den forbindelse, så tror jeg bare det er et rygte uden hold i, hvorimod hun tror at det er øvelsen der forårsager åreknuder.

Har I nogensinde hørt om det problem? For vi kunne godt tænke os at få afgjort hvem af os der har ret :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Havde hun også en forklaring på, hvorfor den skulle give åreknuder?

<{POST_SNAPBACK}>

Nej, sagen er den at hendes far selv trænede nogenlunde seriøst for MANGE år siden. Måske 30år siden og han påstod så at han og alle hans trænings-buddies fik det og det var af den øvelse.

Jeg har så spurgt min kæreste, som jo selvfølgelig tror på sin far uden at forholde sig kritisk, hvordan de så kan konkludere at det lige præcis var den øvelse, for det skulle da ikke undre mig at de også havde andre øvelse tilfælles.

Det kunne hun selvfølgelig ikke svare på, og jeg nægtede at tro på det uden jeg fik et ordentlig argument. Det håber jeg så at finde på MOL :smile:

Link to comment
Share on other sites

Åreknuder skyldes som regel stillestående arbejde, hvor lægmuskel ikke bevæger sig og blodet ophobes i venerne så veneklapperne bryder sammen. At træne lægmusklerne pumper netop blodet tilbage, hvilket som jeg ser det, netop IKKE burdde give åreknuder men forebygge dem....

correct me if I'm wrong

Link to comment
Share on other sites

Fra netdoktor...

Hvorfor får man åreknuder?

Venernes funktion er at lede blodet tilbage til hjertet. Dette sker ved, at venepumpen, læggens muskler, pumper blodet i opadgående retning. Men når man ikke bruger disse muskler, forhindrer venernes klapper blodet i at løbe baglæns og ned i benet igen. Hvis disse klapper ikke fungerer, stiger trykket i venerne, der derefter udvides og kan omdannes til åreknuder. Der er en række årsager til, at åreknuder opstår. Der skelnes som sagt mellem primære og sekundære åreknuder. Primære åreknuder er til dels arveligt betingede. Årsagen til, hvorfor de udvikles, kendes ikke med sikkerhed. Sekundære åreknuder ses efter andre sygdomme, oftest hos personer med blodprop i benet (dyb venethrombose), der tit udvikler åreknuder efter nogle år. Det skyldes, at veneklapperne i de dybe årer er ødelagt, efter at blodproppen er blevet opløst. I begge tilfælde stiger blodtrykket i afløbsårerne i benet (venerne). Det forhindrer derved den bedst mulige udveksling af nærings- og affaldsstoffer i blodkarrene, hvilket blandt andet nedsætter mulighederne for sårheling.

Så umiddelbart er det en fordel at lave lægøvelser.

Edit:

Motion forhindrer ikke udviklingen af åreknuder. Men omvendt er det ikke hensigtsmæssigt at stå stille i længere tid uden at bruge venepumpen.

Det er åbenbart til dels genetisk og til dels pga. stillestående arbejde.

http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/variser.htm

Edited by Schroinx
Link to comment
Share on other sites

Åreknuder skyldes som regel stillestående arbejde, hvor lægmuskel ikke bevæger sig og blodet ophobes i venerne så veneklapperne bryder sammen. At træne lægmusklerne pumper netop blodet tilbage, hvilket som jeg ser det, netop IKKE burdde give åreknuder men forebygge dem....

<{POST_SNAPBACK}>

Korrekt! :smile:

Link to comment
Share on other sites

  • 10 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share