Spinning = store lår


Mette_Musen
 Share

Recommended Posts

Hejsa..

Efter en længere diskussion, har jeg fået at vide at spinning vil give STORE KORTE lårmuskler (også til kvinder), hvor imod løb vil give LANGE SLANKE lår.

Jeg mener jo ikke, man nødvendigvis får store "korte" lårmuskler af at spinne, såfremt man ikke har gener i den retning, altså til at tage hurtigt på.

Har jeg ikke ret i, at man ikke kan træne sig til henholdsvis "korte" og "lange" lårmuskler. Er klar over, at hvis er lidt stor/kraftig vil musklerne se mere kompakte ud i forhold til en spinkel person, men det er jo allerede bestemt via ens gener...

Link to comment
Share on other sites

Det lyder som en gang varm luft. 1. Der er en grund til at man bruger spinning til fedtforbrædning og ikke til hypertrofi. 2. Kvinders testoteron niveau er ikke lige så højt som mænds og bliver derfor ikke lige så store som mænd.

Det er en centermyte at den ene form for træning giver korte store muskler og den anden giver lange slanke muskler.

Link to comment
Share on other sites

Det lyder som en gang varm luft. 1. Der er en grund til at man bruger spinning til fedtforbrædning og ikke til hypertrofi. 2. Kvinders testoteron niveau er ikke lige så højt som mænds og bliver derfor ikke lige så store som mænd.

Det er en centermyte at den ene form for træning giver korte store muskler og den anden giver lange slanke muskler.

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, det vidste jeg jo egentlig godt, men man bliver jo alligevel lidt usikker, når flere påstår det samme...... :dry:

Men har du ikke en reference?

Link to comment
Share on other sites

Har jeg ikke ret i, at man ikke kan træne sig til henholdsvis "korte" og "lange" lårmuskler. Er klar over, at hvis er lidt stor/kraftig vil musklerne se mere kompakte ud i forhold til en spinkel person, men det er jo allerede bestemt via ens gener...

<{POST_SNAPBACK}>

Jo du har - og jeg fatter ikke hvor den med "korte" og "lange" muskler kommer fra :tongue:

En muskel bliver kort når man trækker den sammen, og lang når man strækker den ud :blink:

Man kan genetisk have korte eller lange ekstremiteter, og dem med de korte arme og ben har derfor tykkere muskelbuge ("korte" muskler?) for at få den samme muskelmasse som dem med lange lemmer.

Kalorieoverskuddet er så en helt anden sag - det giver jo hypertrofi, selv efter spinning (hvis man formår at grovæde sig i kcal-overskud samtidig med spinning) :4mewantfood:

Link to comment
Share on other sites

Hejsa..

Efter en længere diskussion, har jeg fået at vide at spinning vil give STORE KORTE lårmuskler (også til kvinder), hvor imod løb vil give LANGE SLANKE lår.

<{POST_SNAPBACK}>

Næh-nej :nono::nonono:

Det ENESTE der giver lange, slanke muskler er pilates! :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Ja, det vidste jeg jo egentlig godt, men man bliver jo alligevel lidt usikker, når flere påstår det samme...... 

Men har du ikke en reference?

Svarer til at kræve en reference for at månen ikke er lavet af ost :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, men det ved man jo også først når man har undersøgt det... :raisebrow:

jeg synes det er meget rimeligt at spørge efter referencer i denne sammenhæng.

Link to comment
Share on other sites

ok, jeg tænkte bare at når nogle muskler (fx biceps brachii) havde et "short head" og et "long head" (http://www.exrx.net/Muscles/BicepsBrachii.html), så kunne der jo godt være noget om det.. men når jeg nu kigger efter, så gælder det åbenbart ikke for quadriceps! (http://www.exrx.net/Muscles/Quadriceps.html).

Der er jo heller ikke mange videnskabelige forsøg der afliver de sædvanlige Tv-shop myter

Det burde der være!! :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Du får ikke kortere eller længere lår af det enne eller det andet. :bigsmile:

Derimod er der en del forskel på i hvilket omfang og på hvilken måde lårmusklerne aktiveres i henholdsvis løb og cykling. Cyklingen forudsætter kort sagt (alt andet lige) mere styrkebetonet aktivering af lårmusklerne end ved løb.

Dette skyldes bl.a. at lårmusklerne står for hovedparten af muskelarbejdet ved cykling og samtidig forudsætter en større bøjning af knæleddet. Dette er ikke på samme måde tilfældet ved løb. Derfor vil cykelryttere og motionsiter have tendens til at oparbejde større lårmuskler end løbere.

Større muskler ser mere kompakte ud, mens mindre muskler ser længere ud, så det er formentligt forklaringen på det ellers noget misvisende udsagn du har hørt.

Link to comment
Share on other sites

En videnskabelig forklaring kunne jo være, at fortælle folk, hvordan vores muskler hæfter de forskellige steder, og da man ikke kan tale om at flytte på udspring og hæfte på knoglerne, kan man af gode grunde ikke tale om at lave nogle muskler hverken længere eller kortere - i så fald ville træning kunne gøre personer højere og lavere..

Rent visuelt vil det der i folkemunde karakteriseres som en slank muskel (lang) være en relativ lille muskel med en lav fedtprocent..

Hvorimod en kort muskel vil være en stor muskel med måske en lidt højere fedtprocent...

Ovenstående er bud på hvorfor folk overhovedet tager den slags ord i munden, dog aner jeg intet om det - da det ikke giver mening i min verden.

Link to comment
Share on other sites

Ja, men det ved man jo også først når man har undersøgt det...

Dvs jeg kan heller ikke vide, om Det Hvide Hus er lavet af fetaost, før jeg har undersøgt det? :blink::laugh:

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, eller endnu værre (eller bedre.. :devil: ): Du kan ikke vide om det findes... det er jo bare noget du har set på tv..! :laugh:

En videnskabelig forklaring kunne jo være, at fortælle folk, hvordan vores muskler hæfter de forskellige steder, og da man ikke kan tale om at flytte på udspring og hæfte på knoglerne, kan man af gode grunde ikke tale om at lave nogle muskler hverken længere eller kortere - i så fald ville træning kunne gøre personer højere og lavere..

Jeg er grundlæggende enig med din forklaring, men....

Nogle "muskler" består af flere muskler (altså det, der uden på huden syner af én muskel (fx låret), består indeni af flere muskelgrupper). Hvis man kan træne nogle af disse mere end andre kan man jo godt give "musklen" en anden form, do you follow?

Link to comment
Share on other sites

omkring hvorfor folk indfører pseudo videskabelige begreber som korte og lange muskler kan måske hænge sammen at mange der styrketræner ikke strækker ordentlig ud og derfor øget passiv elasticitet hvorimod pilates vist nok er udstrækning?

udover det så vil en lav fedtprocent jo gøre at selv muskler med lille tværsnits areal bliver synlige hvilket kan måske kan give et synsbedrag af at de er lange?

Link to comment
Share on other sites

Hvis man kigger på en typisk banerytter og sammenligner ham med en typisk landevejs rytter så kan man helt klart se forskel på deres ben muskulatur. Årsagen til forskellen skal dels findes i hvad der kræves for at køre sig godt i de forskellige sportsgrene men også i deres trænings metoder.

Maks udladnigerne som kommer fra sprint træningen vil give større muskler, mens de lange træningspas ( 3-4 timer ) som landevejs rytterne kører stimulerer en anden muskeltype. Selv ved interval træning bruger de ikke tilnærmelsesvist 100% af deres styrke og stimulerer.

Om spinning giver muskeltilvækst ?? tja det kommer vel helt an på hvordan træningen tilrettelægges af instruktøren men det samme gælder løb!! Start med at løbe på trapper eller i stærkt kuperet terræn så vil man også der opleve muskeltilvækst grundet større belastning af især lårmusklerne mens man ved normalt distance løb ikke belaster lårmusklerne så hårdt.

My 20 cent .....

Link to comment
Share on other sites

Om spinning giver muskeltilvækst ?? tja det kommer vel helt an på hvordan træningen tilrettelægges af instruktøren men det samme gælder løb!! Start med at løbe på trapper eller i stærkt kuperet terræn så vil man også der opleve muskeltilvækst grundet større belastning af især lårmusklerne mens man ved normalt distance løb ikke belaster lårmusklerne så hårdt.

<{POST_SNAPBACK}>

lige præcis!!

Det overrasker mig at man skal så langt ned i tråden før der er nogen der påpeger det indlysende:

Det afhænger af træningsmetoden; især intensitet; hvordan musklen reagerer på belastningen.

Cykling kan udføres med høj kadence og mindre modstand (i.e. høj puls) og dermed stille store krav til kredsløbet, eller ved lav kadance med stor modstand hvilket vil stille større krav til muskelstyrken i benene. Man kan selvfølgelig også træne på andre måder mellem disse yderpunkter, men disse to metoder illustrerer at træningsmetoden er afgørende for om du primært udvikler store benmuskler eller træner kredsløb. (man træner begge dele uanset metoden, men vægtningen er forskellig).

Det samme gør sig gældende for løb: Høj kadence med lidt modstand (i.e. løb hurtigt uden ekstra vægt på kroppen) stiller store krav til kredsløbet, og lav kadence med større modstand (løb med ekstra vægt i rygsæk f.eks.) stiller store krav til benmusklerne. Igen træner man begge dele uanset metoden, men vægtningen er forskellig.

Derfor

Hvis man som kvinde (eller mand) er nervøs for at få for store lårmuskler af spinning, så kør høj kadence med mindre modstand fremfor lavere kadence med større modstand.

Edited by RunnersHigh
Link to comment
Share on other sites

Der er ikke den store mulighed for at få store lår af spinning - heller ikke selv om man køre en del tung træning. Er man utrænet eller let trænet, så er der et hypertrofi potentiale - men deciderede store lår opnår man ikke - slet ikke som kvinde, da kvinder som bekendt ikke hypertrofere så let som mænd.

Link to comment
Share on other sites

Det med kadancen holder ikke vand.

Banesprintere holder sig en voldsom høj RPM undtaget i startfasen hvor de skal accelerere op.

<{POST_SNAPBACK}>

Tillad mig at citere mig selv:

"Cykling kan udføres med høj kadence og mindre modstand (i.e. høj puls) og dermed stille store krav til kredsløbet, eller ved lav kadence med stor modstand hvilket vil stille større krav til muskelstyrken i benene. Man kan selvfølgelig også træne på andre måder mellem disse yderpunkter"

Banesprintere holder høj kadence OG har høj modstand hvilket stiller store krav til både kredsløbet og muskelstyrken.

Det jeg anbefaler hvis man primært vil træne cardio er:

"høj kadence med mindre modstand"

Så det er på ingen måde en modsigelse.

Link to comment
Share on other sites

Som runners high er inde på er det selve intensiteten og ikke kadencen i sig selv der gør sig gældende. I sprint/banecykling exploderer man typisk i en alt eller intet udfoldelse idet de typisk skal holde i ret kort tid. Enkelte dicipliner undtaget men her er det også en anden rytter type.

Det er altså evnen til over meget kort tid at give sig 110 % der gør sig gældende. Der køres med høj kadence men især accelrationen gør sig gældende og her trædes der altså igennem 100 %. Det er ikke for sjov at de ikke bruger samme type pedaler som man bruger på lande vejen men gammeldags pedaler med 2 - 3 remme. De samme udfoldelser i et par almindelige landevejs/spinnings pedaler så ville man efter al sandsynlighed rykke føderne ud af pedalerne.....

Og jeg er enig med Arne i at der skal trænes ret så specielt før det giver nogen mærkbar tilvækst i lårbasserne ved spinning. Men man kan uden tvivl sagtens få stærkere lår af træningen.

Link to comment
Share on other sites

Der kan vel være følgende årsager til, at man ikke får større muskler ved muskel-arbejde:

1: Musklerne er i forvejen fuldt ud tilvænnet arbejdet.

2: Musklerne får ikke energi nok.

3. Musklerne får ikke protein nok.

Derfor selvfølgelig får både en der løber og en der spinner større lår, med mindre vedkommende sikrer sig mod det på en eller flere af ovenstående måder.

Beklager, hvis formuleringen er for uvidenskabelig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share