Sign in to follow this  
Boldten

taber man sig selvom...

Recommended Posts

Jeg har nu gennem et langt stykke tid sjippet, i og med at det er en vigitg del af min træning (træner kickboksning) En anden grund er at jeg gerne vil tabe ca. 3kg og bryder mig ikke om at løbe så derfor er sjipning et godt alternativ.

Mit spørgsmål lyder på, om jeg stadig forbrænder lige så mange kalorier som jeg gjorde i starten da jeg begyndte at sjippe, da jeg efter et langt stykke tid ikke synes at det er hårdt længere og ikke bliver forpustet.

Forbrænder jeg lige så mange kalorier på fx. 15min nu, som jeg gjorde dengang trods at jeg ikke finder det hårdt?

PÅ FORHÅND TAK!!

Mvh Boldten

Edited by Boldten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bevægeøkonomien er givet vist forbedret, men omvendt er arbejdskapaciteten og smertetærsklen også flyttet af flere årsager.

Sååå svaret er: det kommer an på ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

arbejdet der skal udføres er det samme og derfor er kalorieforbruget det samme.

Som ptpoul nævner kan der være en forbedring i bevægelsesøkonomien der mindsker kalorieforbruget en smule. Din bedre form taget i betragtning, burde du dog træne mere igennem og forbrænde mindst lige så meget som før hvis ikke mere.

Hvis det bare er fordi du er begyndt at dovne den, må jeg dog tilslutte mig Rønnes svar :wink:

hvor forpustet eller træt du bliver siger ikke direkte noget om hvor mange kalorier du forbrænder.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det her udvikler sig til en akademisk diskussion, uden resultat, for hvis noget skal bevises skal der udføres et eksperiment med alt andet lige og det kan vi ikke. Det akademiske i diskussionen fremhæves af, at vi taler om sølle 15 min cardio. Uanset, er det begrænset hvor meget du kan nå at forbrænde på 15 min.

I min lille indskrænkede verden er forskellen mellem 200 og 300 kcal. så lidt, at jeg ikke gider regne med det i mit samlede regnskab.

Derfor disse mærkværdige, intetsigende svar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Altså hvis vi antager at der på de 15 omtalte minutter løbes fx. 2.5 km så er det i mit meget regelrette hovede fuldstændig ligemeget om man er i god form eller ej. Det afhænger i højeste grad af vægten. Er man blevet en del lettere i takt med at formen er blevet bedre vil man naturligvis ikke bruge den samme mængde energi, da der er mindre der skal flyttes. Har man bygget flere muskler samtidig med at formen er blevet bedre vil man forbrænde mere eftersom der er flere muskler der skal fødes med energi. Har man ikke spist ordnetligt eller whatever så man har mistet muskler i den periode så vil resultatet være modsat forudsat at vi har samme vægt, men blot anden fedt%.

Sådan hænger det helt klart sammen i mit hovede ihvertfald...

Er der 70 kg der skal flyttes 2.5 km så tager det en vis mængde energi ligemeget om man er i god eller dårlig form....

Share this post


Link to post
Share on other sites
Det her udvikler sig til en akademisk diskussion...

<{POST_SNAPBACK}>

akademisk diskussion er det vel næppe.. :bigsmile:

Men bortset fra det:

Kalorieforbrænding og fedtforbrænding er ikke det samme.

Bemærk desuden at hvis ens mål er vægttab, så er antal forbrændte kalorier og forbrænding af subkutant fedt (underhudsfedt) ingenlunde ligefrem proportionalt, men afhænger af intensitet af kredsløbstræningen.

Vi har forladt myten fra 90erne om fedtforbrændingszoner (60-80% af maxpuls) som det eneste område man kan tabe fedt, og har opdaget at den mest effektive måde at tabe subkutant fedt på faktisk er højintensitets træning (95% af max puls) så som - men ikke kun - hurtigt intervalløb.

Jvf denne undersøgelse:

Angelo Tremblay, Ph.D., and his colleagues at the Physical Activities Sciences Laboratory, Laval University, Quebec, Canada, challenged the common belief among health professionals that low-intensity, long-duration exercise is the best program for fat loss. They compared the impact of moderate-intensity aerobic exercise and high-intensity aerobics on fat loss. (Metabolism (1994) Volume 43, pp.814-818)"

"As you might expect, the total energy cost of the ET program was substantially greater than the HIIT program. The researchers calculated that the ET group burned more than twice as many calories while exercising than the HIIT program. But (surprise, surprise) skinfold measurements showed that the HIIT group lost more subcutaneous fat. "Moreover," reported the researchers, "when the difference in the total energy cost of the program was taken into account..., the subcutaneous fat loss was ninefold greater in the HIIT program than in the ET program." In short, the HIIT group got 9 times more fat-loss benefit for every calorie burned exercising" http://www.cbass.com/FATBURN.HTM

Derfor; hvis dit mål primært er vægttab, så øg intensiteten (sjip hurtigere eller dobbelthop) og du vil forbrænde mere fedt.

Edited by RunnersHigh

Share this post


Link to post
Share on other sites
Det her udvikler sig til en akademisk diskussion, uden resultat, for hvis noget skal bevises skal der udføres et eksperiment med alt andet lige og det kan vi ikke. Det akademiske i diskussionen fremhæves af, at vi taler om sølle 15 min cardio. Uanset, er det begrænset hvor meget du kan nå at forbrænde på 15 min.

I min lille indskrænkede verden er forskellen mellem 200 og 300 kcal. så lidt, at jeg ikke gider regne med det i mit samlede regnskab.

Derfor disse mærkværdige, intetsigende svar.

<{POST_SNAPBACK}>

Dvs. du ikke synes 1/3 af noget er meget?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this