Runes log


RuneN
 Share

Recommended Posts

Playitas FTW! :w00t:

Vi ankom i onsdags og vejret har indtil videre budt på 30 grader og skyfrit - og der blev disket op med en flaske iskold champagne ved ankomsten som tak fordi vi havde valgt at besøge hotellet igen.

Det eneste lille minus er, at det tilsyneladende er lykkedes mig at fucke min højre akillessene godt og grundigt - omend jeg ikke lige kan lure hvordan - så jeg humper rundt og kan desværre ikke deltage i nogen af sportsaktiviteterne. Jeg var ellers tilmeldt en 25 km mountainbike-tur i dag, men har måttet udskyde den til mandag i håb om at det går bedre der :dry:

Men ellers er alt perfekt og selvom man knapt kan gå, så kan man jo sagtens plaske rundt i poolen og drikke kølige drinks :bigsmile:

Edited by RuneN
Link to comment
Share on other sites

Tirsdag 4/10

Landevejscykling

Distance: 40 km

Puls: 72% gns (87% max)

Garmin Connect

Fed tur på landevejene omkring Playitas!

Det blæste dog fire pelikaner og jeg lå på et tidspunkt omkring de 85% af maxpuls i modvind og kunne ligeemvind akkurat præstere 18 km/t.. ret vildt. Det var dog noget sjovere med medvind på hjemturen, hvor jeg ramte 50 km/t på lige vej :superman:

Jeg har meldt mig til en fællestur på torsdag og ser frem til at få lidt selskab på landevejene.

Det er i øvrigt en ret så lirens cykel, jeg har lejet:

post-7266-054976700 1317748283_thumb.jpg

Giant TCR 1 med carbonramme og fuld Ultegra-gruppe. Jeg må indrømme, at den faktisk skifter noget bedre end min racer, der er udstyret med en halvgammel 105-gruppe.

I morgen står den på Scuba-dykning - glæder mig! diver.gif

Edited by RuneN
Link to comment
Share on other sites

Onsdag 5/10

Dykning

Fik dykket i bugten ved Playitas. Der var dog ikke nær så mange fisk og andre spændende dyr som håbet. Normalt kan man se rokker på op til 2 meter, blæksprutter, mindre hajer og andet godt.. men det blev kun til mindre - omend farvestrålende - fisk. Instruktøren mente, at der sandsynligvis ville være bedre forhold næste uge og tilbød et ekstra dyk til nedsat pris på ca. 300 kr. Det kunne sagtens tænkes, at det bliver aktuelt - det kunne være rigtig fedt at opleve en rokke på nær hold :smile:

Men ellers var det en super tur. Jeg havde dog lidt problemer med min dykkermaske, der trods utallige justering blev ved med at lukke vand ind.. med det resultat, at min næse dryppede havvand i ca. en time efter jeg var kommet op igen :laugh:

Den konstante ompositionering for at kunne tømme masken og det faktum, at der var godt gang i bølgerne gjorde, at jeg blev ret søsyg hen mod slutningen af dykket. Jeg var faktisk lige en overgang i tvivl om hvorvidt det endte med, at jeg måtte teste om man kunne kaste op i en regulator, men det gik heldigvis :innocent:

Edited by RuneN
Link to comment
Share on other sites

Rokker er bare enormt cool!

Som du måske husker, at jeg har fortalt, har jeg prøvet at svømme sammen med en rokke i middelhavet. Den var dog ikke mega stor, men nok ca. som to tallerkener. Et stik fra en rokke, uanset størrelse, vil i reglen altid være behandlingskrævende.

Fortsat godt Playitas-ophold til dig. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Åh, søsyge stakkel! :laugh:

Jeg så et par blue-spotted stingrays i Egypten for et par år siden. De var virkelig smukke, men samtidigt må jeg indrømme at jeg muligvis havde badet væsentligt mindre, hvis jeg havde opdaget dem tidligere end den sidste dag! :chicken: Dem og så en moræneål, som jeg troede var en søslange hjemsøgte mig i drømme i noget tid efter. :laugh:

Hvor længe skal du egentlig være dernede? :smile:

Link to comment
Share on other sites

Torsdag 6/10

Landevejscykling

Distance: 48 km

Puls: 74% gns, 89% max

Garmin Connect

En hyggelig fællestur med en flok fra Playitas :bike:

Jeg fik talt en del med en Schweizer, der var semipro i skeet shooting og regnede med at skulle deltage i OL i London næste år. Han havde fået en ret cool tatovering på den ene læg af OL-ringene.

Derudover fik jeg talt med en pige, der havde et kæmpe Nikon-kamera med på turen og havde travlt med at tage billeder med 40 km/t. Hun viste sig dog at være endog meget rutineret og havde deltaget i flere Ironman-konkurrencer, bare i år. Hun var fotograf for et svensk fitness-magasin, som billederne skulle bruges til, så jeg vil lige holde øje med næste nummer og se om jeg er med :smile:

Da hun talte om Ironman, nævnte jeg Kim Greisens 20-dobbelte i Mexico og det viste sig, at hun er rigtig gode venner med Greger, der også var med i Mexico.. small world :bigsmile:

Ellers var guiderne nærmest episk dårlige. De gik automatisk ud fra at alle havde styr på håndsignaler og var vant til at køre i en gruppe og kom ikke med nogen instruktion overhovedet. Der var heldigvis ikke nogen farlige situationer, men det kunne der meget nemt have været.

De brugte det meste af tiden på at køre foran begge to og snakke med hinanden og checke deres mobiltelefoner - hvilket også bevirkede at deltagerne måtte gøre dem opmærksom på de gange, hvor vi havde smidt folk fra gruppen. En af guiderne opfordrede ligefrem en deltager til ikke at køre med på næste planlagte 80 km tur, fordi vedkommende ikke var ret hurtig og han "jo også gerne selv skulle have noget træning ud af det".

Edited by RuneN
Link to comment
Share on other sites

Rokker er bare enormt cool!

Som du måske husker, at jeg har fortalt, har jeg prøvet at svømme sammen med en rokke i middelhavet. Den var dog ikke mega stor, men nok ca. som to tallerkener. Et stik fra en rokke, uanset størrelse, vil i reglen altid være behandlingskrævende.

Det lyder som en fantastisk oplevelse - kunne også virkelig godt tænke med at se en live.. rokker styrer!

Lige for tiden er vandet desværre stadig ret oprørt og grumset, men håber det bliver bedre, så der lige kan klemmes et enkelt dyk ind inden afgang.

Fortsat godt Playitas-ophold til dig. smile.gif

Takker! :smile:

Link to comment
Share on other sites

Åh, søsyge stakkel! :laugh:

Jeg så et par blue-spotted stingrays i Egypten for et par år siden. De var virkelig smukke, men samtidigt må jeg indrømme at jeg muligvis havde badet væsentligt mindre, hvis jeg havde opdaget dem tidligere end den sidste dag! :chicken: Dem og så en moræneål, som jeg troede var en søslange hjemsøgte mig i drømme i noget tid efter. :laugh:

Hvor længe skal du egentlig være dernede? :smile:

Haha, tak for medlidenheden! :laugh:

Selvom det ikke er en søslange, så er moræneål virkelig heller ikke det mest nuttede dyr. Dem ser jeg nok egentlig gerne holder sig væk. Kæresten synes bestemt heller ikke det er nødvendigt, at vi ser rokker næste gang, vi dykker. Hun synes de er ret.. "uhyggelige", var ordene vist :laugh:

Det kan også være at min fascination af rokker ændrer sig til noget andet, hvis jeg kommer alt for tæt på en 2 meter lang en af slagsen :innocent:

Ifølge dykkerinstruktøren, så fik vi kun set omkring 10% af hvad man normalt vil opleve på en dykkertur i bugten - så det kunne være fedt med en tur mere i bedre vejr.. især hvis det betyder, at jeg kan slippe for at blive søsyg igen :wacko:

Vi smutter hjem igen på onsdag, så der er stadig lige et par dage til afslapning og sportshalløj :smile:

Edited by RuneN
Link to comment
Share on other sites

Haha, tak for medlidenheden! :laugh:

Selvom det ikke er en søslange, så er moræneål virkelig heller ikke det mest nuttede dyr. Dem ser jeg nok egentlig gerne holder sig væk. Kæresten synes bestemt heller ikke det er nødvendigt, at vi ser rokker næste gang, vi dykker. Hun synes de er ret.. "uhyggelige", var ordene vist :laugh:

Det kan også være at min fascination af rokker ændrer sig til noget andet, hvis jeg kommer alt for tæt på en 2 meter lang en af slagsen :innocent:

Ifølge dykkerinstruktøren, så fik vi kun set omkring 10% af hvad man normalt vil opleve på en dykkertur i bugten - så det kunne være fedt med en tur mere i bedre vejr.. især hvis det betyder, at jeg kan slippe for at blive søsyg igen :wacko:

Vi smutter hjem igen på onsdag, så der er stadig lige et par dage til afslapning og sportshalløj :smile:

Slanger er pr. definition mere creepy end alt muligt andet. Mine sightings var i forbindelse med snorkling, hvor vi jo bare boppede rundt i vandoverfladen, så det hjalp jo lidt at rokke og co. var 4-6 meter under os.... Men altså. Jeg var jo nødt til at slå begge kræ op på google, da jeg kom hjem. Rokken lod sig nemt identificere, og jeg fandt også ud af at netop den slags ikke er voldsomt giftige. Men morænen, som jeg troede var en slange. :crazy: Det første jeg fandt ud af var, at søslanger ikke har gæller, og derfor skal op efter luft. Da jeg læste det, døde jeg en lille smule. :blush: Så meget desto større var lettelsen, da jeg opdagede at søslanger slet ikke kan leve i det røde hav (vandet er for salt), og at det faktisk var en moræne vi har set - som fint lever med at blive på bunden! :laugh:

Jeg håber I får mulighed for et dyk i bedre vejr - og går ud fra at du har styr på det der med hvor lang tid der skal gå mellem sidste dyk og flyveturen? :smile:

Link to comment
Share on other sites

Slanger er pr. definition mere creepy end alt muligt andet. Mine sightings var i forbindelse med snorkling, hvor vi jo bare boppede rundt i vandoverfladen, så det hjalp jo lidt at rokke og co. var 4-6 meter under os.... Men altså. Jeg var jo nødt til at slå begge kræ op på google, da jeg kom hjem. Rokken lod sig nemt identificere, og jeg fandt også ud af at netop den slags ikke er voldsomt giftige. Men morænen, som jeg troede var en slange. :crazy: Det første jeg fandt ud af var, at søslanger ikke har gæller, og derfor skal op efter luft. Da jeg læste det, døde jeg en lille smule. :blush: Så meget desto større var lettelsen, da jeg opdagede at søslanger slet ikke kan leve i det røde hav (vandet er for salt), og at det faktisk var en moræne vi har set - som fint lever med at blive på bunden! :laugh:

Det lyder som en korrekt betragtning! Jeg har ikke en decideret slange-fobi, men søslanger - og dyr, der ligner - har jeg heller ikke ligefrem den store lyst til at lære bedre at kende.

Hehe, godt at Google kunne hjælpe dig med at fjerne lidt af frygten.. omend jeg ikke synes det hjælper, at jeg nu har siddet og checket en masse billeder af moræner ud.. eeek :crazy: Jeg tror bare jeg satser på, at de slet ikke findes her i farvandet - og at det samme gælder for rigtige søslanger!

Jeg håber I får mulighed for et dyk i bedre vejr - og går ud fra at du har styr på det der med hvor lang tid der skal gå mellem sidste dyk og flyveturen? smile.gif

Tak for reminderen, det havde jeg faktisk slet ikke tænkt over. Jeg har nu booket et dyk mandag eftermiddag, hvor forholdene ifølge vejrudsigt og tidevandstabeller skulle være gode. Det er også i god tid inden flyturen - og var faktisk ved at overveje et dyk tirsdag, hvilket ville have været lige på kanten.

Den bedste quote fra vores meget lakoniske, tyske dykkerinstruktør sidste dyk:

"There's nothing really dangerous out there. But there are things you should leave alone. If you touch them, it will hurt. Really, really... really bad. You will not forget. But it will not kill you for sure."

Link to comment
Share on other sites

Fredag 7/10

Landevejscykling (den officielle Playitas

Distance: 44 km

Puls: 79% gns, 95% max

Garmin Connect

En relativt hård aftentur i stærk med-/modvind. Jeg smed ruten på Edge 800'eren via Garmin Connect. Det er simpelthen en genial funktion. Selv uden kortdata (der er kun GPS-kort for hovedvejene hernede) så kan man nemt finde vej på ruten, hvilket ikke siger så lidt, da det er umuligt at finde vej hernede, når man kører rundt i et månelandskab.

Jeg ramte på et tidspunkt 56,4 km/t på flad vej, hvilket helt klart må være en PR :devil: (..og så ikke et ord om vinden..)

I øvrigt var turen i går et rigtig godt eksempel på danske charterturister, når de er værst. En af deltagerne var en midaldrende kvinde i knapt så god form - as in, meget dårligere end ham deltageren, der blev frarådet at deltage i 80 km turen. Hun spurgte en guide, hvor hurtig/svær den længste rute var og han svarede, at de kørte minimum 25 km/t, hvilket er en del med den vind og det landskab, der er hernede. Derudover mente han at ruten nok ville svare til at køre ca. 150 km i Danmark. Der er også ca. 2.000 meters klatring involveret.

Bagefter snakkede jeg så med hende og gik egentlig ud fra ud fra, at hun ville droppe turen. Jeg blev dog lettere paf, da hun sagde, at "det kostede jo gode penge at deltage i turen.. og så havde de bare at vente på hende på toppen, uanset hvor lang tid hun var om det. Alt andet ville da være komplet urimeligt!" :rolleyes:

I morgen har jeg booket tid i OL-poolen til teknik-træning for begyndere. Jeg kan godt svømme en form for ubehjælpsom crawl, men det er virkelig ikke kønt. Det kunne være rigtig fedt at lære lidt teknik og føle sig mere komfortabel i vandet. Det er især vejrtrækningen ved crawl, jeg har svært ved - hvilket resulterer i at jeg oftest bare holder hovedet over vand.

Søndag er der dykning, da jeg har flyttet det fra mandag. Dels passede det dykkerinstruktøren bedre og dels skulle forholdene være bedre om søndagen.

Link to comment
Share on other sites

tænkte nok jeg ville vide du var på Playitas, hvis jeg fulgte mere med på MOL... Nå men enjoy begyndertræning - hvis det er en midaldrende gut der var der for et par år siden, så hils ;) og glæd dig, han er fandme sej.. glemmer aldrig min første privattime med ham.. Fortsat god ferie!

Og hilsen fra slottet :)

Link to comment
Share on other sites

tænkte nok jeg ville vide du var på Playitas, hvis jeg fulgte mere med på MOL... Nå men enjoy begyndertræning - hvis det er en midaldrende gut der var der for et par år siden, så hils ;) og glæd dig, han er fandme sej.. glemmer aldrig min første privattime med ham.. Fortsat god ferie!

Og hilsen fra slottet :)

Hehe, takker. Jeg er lige kommet tilbage fra timen og det var en ung gut fra Portugal, der underviste - men han var bestemt god.

Hyg dig i slottet! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Lørdag 8/10

Svømning

1 times teknik- og åndedrætstræning. Meget lærerig omgang med en god træner. De vigtigste ting, jeg skal huske er:

* Altid træk vejret ind gennem munden og ud gennem næsen

* Vejret ind gennem munden så snart den er fri af vandet - ud gennen næsen lidt inden den rammer vandet

* Slap mere af i skuldrene ved crawl

* Aldrig se frem ved crawl, kun ned og til siden

* Stræk armen ved crawl og lad skulderen lave arbejdet

Der er booket en time mere på mandag, hvor jeg forhåbenligt får lært det allermest basale :smile:

En ganske sjov episode var lige efter timen, da en af begynderne var kommet ud af poolen og havde tørret sig af.. hvorefter han iførte sig en t-shirt med "TRIATHLETE!" i store, fede, gule typer på ryggen :laugh:

Lige om lidt står den på en stille og rolig cykeltur i området med et caféstop undervejs. Derudover skal jeg have fundet mig et par svømmebriller, som gerne skulle gøre mit ophold i vandet lidt mere bekvemt. Lige nu kan jeg virkelig ikke se en pind og var flere gange ved at svømme ind i de andre fra holdet :innocent:

Edited by RuneN
Link to comment
Share on other sites

Lørdag 8/10

Cykling

Distance: 20 km

Ganske rolig omgang med en Americano ved strandpromenaden i Gran Tarajal.

I morgen regner jeg med at tage en tur på cyklen op til et fyrtårn i nærheden inden dykning. Det sidste stykke vej er 10-11% i stigning, så det burde være ok træning :smile:

Link to comment
Share on other sites

Mandag 10/10

Svømning

1 times teknik- og åndedrætstræning.

Det var godt nok stadig ikke særligt kønt, men nu kender jeg da grundprincipperne bag især crawl og kan selv træne videre.

Det er lidt midt i sæsonen hos svømmeklubberne i Århus, men når næste sæson starter, så regner jeg med at melde mig til. Det kunne være rigtig fedt at få teknikken - og ikke mindst åndedrættet - helt på plads.

Dykningen blev desværre aflyst i går pga. for meget vind og vilde bølger, men aftalen er flyttet til i morgen formiddag i stedet. Cyklingen blev ikke til noget, da jeg fik et uheldigt vrid i knæet lørdag aften, der har givet en del smerter. Det er dog heldigvis ved at være godt igen, hvilket er ganske fint, når der skal slæbes rundt på Scuba-gear. I morgen eftermiddag står den på en længere tur i havkajak og snorkling :w00t:

Link to comment
Share on other sites

Tirsdag 11/10

Dykning

Lige under 1 times dykning, hvilket var lidt længere end sidst. Sigtbarheden på lavt vand var virkelig dårlig igen, så vi svømmede et godt stykke ud i bugten og dykkede på dybere vand i stedet. Det hele gik som smurt og der var masser af farvestrålende fisk, søanemoner, en milliard søpindsvin og en enkelt barracuda at se. Desværre var der ingen rokker, blæksprutter eller lignende - men ellers var det super fedt :biggrin:

Link to comment
Share on other sites

Sprutter er ganske fascinerende.

Jeg har svømmet sammen med én (i ca. 40 cm´s størrelsen), nær Bandol i Sydfrankrig. Hvis den sætter sig på en sten, så kan den falde sådan i med omgivelserne, at den er meget svær at få øje på. Kulinarisk er grillet calamare (som spaniere kalder dem) dog ikke min stil: Meget salt smag, og med en konsistens, der vel nærmest kan sammenlignes med viskelæder.

Link to comment
Share on other sites

Sprutter er ganske fascinerende.

Jeg har svømmet sammen med én (i ca. 40 cm´s størrelsen), nær Bandol i Sydfrankrig. Hvis den sætter sig på en sten, så kan den falde sådan i med omgivelserne, at den er meget svær at få øje på. Kulinarisk er grillet calamare (som spaniere kalder dem) dog ikke min stil: Meget salt smag, og med en konsistens, der vel nærmest kan sammenlignes med viskelæder.

Ja, de er ikke så nemme at spotte. Jeg har fanget en i Grækenland for længe siden og fik en restaurant til at tilberede den.. kan faktisk godt lidt smagen. Små sprutter i salater er totalt godt :4mewantfood:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har været lidt halvdoven mht. pushup-programmet i min ferie de sidste to uger, så jeg napper en uge nu med 3 x 22 reps på ikke-hviledagene og kører så en maxtest på mandag.

Ingen træning i dag, da der er møde vedr. den iPhone-applikation, som jeg er med til at udvikle. Det begynder så småt at tage form og grafikeren har fået bikset designet på plads :superman:

Der er spisning i forbindelse med mødet og lige nu står der en nakkesteg og hygger sig i min ovn derhjemme. Der skal den tilbringe ca. 10 timer efter at have marineret i et døgn.. og så står den ellers på pulled pork i aften. Har lavet det en enkelt gang før og det smager intet mindre end fantastisk! :4mewantfood:

Edited by RuneN
Link to comment
Share on other sites

Onsdag 19/10

Styrketræning

Kettlebell clean & press, kettlebell swings, pushups, chinups, pullups, Pallof presses, band pull-aparts, reverse crunches og back extensions

Efter træningen var jeg på Svineriet med et par kammerater. I forbindelse med Dining Week i Århus byder en masse gode restauranter på tre-retters menuer inkl. en stor flaske kildevand til 200 kr, så det skal jo udnyttes. Det var tre virkelig lækre retter og det var endda retter, de normalt serverer til fuld pris og ikke billigere special-kreationer.

Lørdag står den på besøg med kæresten på Miró til samme koncept. Jeg har været der fire gange efterhånden og det er efter min mening en af de bedste restauranter i Århus. Det er i hvert fald min absolutte favorit. Maden er i top og det samme er betjeningen - ikke mindst ejeren, der er gemytlig, glad og imødekommende.

Efter spisning endte vi i en hovedsløs pubcrawl med litervis af øl og cognac. Det virkede som en fantastisk idé da vi fandt på det, men jeg er godt nok hårdt ramt i dag og det var lidt svært at komme ud af sengen i morges og på arbejde. Lige nu holder jeg den kørende på rigelige mængder kaffe og håber jeg kommer nogenlunde helskindet igennem dagen :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share