Punktforbrænding... Igen igen


Nikolaj
 Share

Recommended Posts

Hejsa!

Jeg er egentlig ikke så ny her på selve siden men det er min debut på dens fora, men ikke så meget snak om det jeg går lige til sagen!

Jeg begyndte for næsten et år siden på gymnasium. Dette medførte ny vennekreds, hverdag osv. Så jeg tænkte hvorfor ikke også skifte livsstil?? Før det var jeg hvad man nok kan kalde lidt buttet :) Dette har jeg nu lavet om på!...

Jeg begyndte at løbetræne, cykle og styrketræne. Derudover ændrede jeg mine kostvaner! Ud med chokolade, chips, flødeis og alt det onde junkfood! På ca. 3 måneder tabte jeg 10 kg og derefter har jeg tabt 8. Da jeg havde tabt mig de i alt 18 kg kiggede jeg mig i spejlet, men resultatet er ikke hvad jeg havde forventet! Jeg er blevet helt vildt tynd på maven hvorimod mine ben stadig er store... det meste er muskler meeen der er noget fedt som godt måtte forsvinde! Derefter fandt jeg så en tilpas balance så jeg hverken tabte mig eller tog på, fordi jeg ikke var interesseret i at tabe mig yderligere på maven!

Jeg ved at alt snakken om punktforbrænding er blevet slået til jorden, men burde der så ikke være en form for logisk sammenhæng i den udvælgelse af steder som kroppen vælger at smide den døde vægt fra?

Jeg ville i hvert fald ikke have noget imod at min underkrop og min overkrop passede bare lidt bedre sammen! ;)

På forhånd tak

Nikolaj

Link to comment
Share on other sites

Hej Nikolaj

og velkommen til MOL

Du rejser et spørgsmål, som tit bliver stillet herinde, og svaret er det samme som altid - nej, punktslankning er ikke mulig.

Man må opdele vores opfattelse af kroppens måde at tære på sine fedtdepoter i to:

- punktslankning

- kroppens "udvælgelse" af hvilke (og hvor meget) fedtdepoter, der skal tæres på.

Punktslankning: Der ingen måde, hvorved man ved træning mm. kan få kroppen til tære på bestemte fedtdepoter (se andre tråde for forklaring)

Kroppens egen udvælgelse: Hvor overskydende fedt og hvor meget fedt der deponeres forskellige steder i kroppen er meget individuelt. Alle har et unikt "program" for denne fedtdeponering. Derfor sker der ofte det, at der ved slankning (eller når man tager på) ikke er et jævnt fordelt træk på kroppens fedtdepoter.

Har man en "uheldig" fordeling af sine fedtdepoter er der kun tre ting at gøre:

- leve med det

- prøve at tabe sig lidt mere (det kunne jo være at topmaven på 2 kg fedt lige står for tur ved et yderligere vægttab på 3-4 kg.

- oprette symmetrien ved at opbygge muskler strategisk fornuftige steder.

Link to comment
Share on other sites

Ikke fordi jeg er uenig. Men har dog læst lidt om de forskellige typer fedtdepoter. Nogle hævder at man har såkaldt "stuborn" fedtdeponering typisk omkring mave for mænd. Hvilket kan frigøres med diverse natur medikamenter.

Ja det lyder umiddelbart som noget salgssnak man ikke skal tro på. Imidlertid læste jeg at undersøgelsen med punktforbrænding som alle tager for gode varer blev lavet i 70'erne og bestod af traditionelle mavebøjninger (som vi ved primært aktiverer hoftebøjerne). Ikke det bedste grundlag for en videnskabelig undersøgelse.

Er der nogle som har nyere undersøgelser eller andet som kan kaste lidt lys over sagen?

Eller praktisk erfaring som "jeg tabte 10 kg primært andre steder end maven, efter så at havde ligget stabilt på X kg lagde jeg mærke til at fedtdepoterne på maven langsomt blev mindre" hehe???

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share