MaxPower som Girevik - træningsmand med kettlebells


MaxPower
 Share

Recommended Posts

Jeg træner med kettlebells! :devil:

Miss Daisy har inspireret mig til at fatte kuglerne igen, og jeg kunne ret meget have lyst til at melde mig til Nordic Kettlebell Cup http://kettlebellcup.dk/konkurrencer/nkc2011/ for at have et mål.

Kuglerne er gode fordi de står derhjemme altid klar, og workouten er som regel ganske overskuelig tidsmæssigt, så den kan klemmes ofte, hvis bare jeg tager mig sammen.

Men først må jeg lige finde ud af om det er noget mit slidte korpus vil være med til...

Spændende... :4thumbup: Nogen tanker om hvilke/hvilken disciplin?

Det kunne let blive en længere smøre, men den højre skulder føles ustabil i visse positioner og siger avs hvis jeg f.eks. laver pullups med overhåndsgreb.

Jeg har prøvet lidt af hvert, både det mere konventionelle hos fys og kiro og den mere holistiske tilgang med bl.a. Z-health. Intet har rigtigt gjort noget væsenligt.

Er det kun ved pullups med overhåndsgreb der er ballade i skulderen? Der burde umiddelbart ikke være den store forskel på under-/overhåndsgreb, da rotationen foregår i albueleddet? Har fysioterapeuten sagt noget om hvad han/hun troede det kunne være?

Link to comment
Share on other sites

Spændende... :4thumbup: Nogen tanker om hvilke/hvilken disciplin?

Snatch og Clean&Jerk var tanken.

Klassikerne vel. :smile:

Er det kun ved pullups med overhåndsgreb der er ballade i skulderen? Der burde umiddelbart ikke være den store forskel på under-/overhåndsgreb, da rotationen foregår i albueleddet? Har fysioterapeuten sagt noget om hvad han/hun troede det kunne være?

Skulderen er generelt sart.

At underhåndspullups er bedre end overhånds giver god mening, da armen er udadroteret (så vidt jeg forstår) og skulderen er mere stabil og "beskyttet". Ved overhånds (indadroteret) er skulderen "åben" og mere ustabil.

Jeg har ingen præcis diagnose - så ville det nok også være nemmere at behandle. :wink:

Dagens mobilityWOD handler sjovt nok om lidt af det samme

http://www.mobilitywod.com/2011/06/episode-261365-perfect-pushup-er-lie-detector.html

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

Velkommen tilbage -igen- Max!

Det er godt at have dig tilbage, jeg håber sgu' at skulderen holder denne gang! Tillykke med hus og det hele! Det lyder fantastisk! Fedt at du stiller op til Nordic - det er fedt for motivationen, når man kan se en konkurrence engang i fremtiden.

Giv gas, styrmand! :superman::devil:

Edited by Kauf
Link to comment
Share on other sites

Jeg træner med kettlebells! :devil:

Miss Daisy har inspireret mig til at fatte kuglerne igen, og jeg kunne ret meget have lyst til at melde mig til Nordic Kettlebell Cup http://kettlebellcup.dk/konkurrencer/nkc2011/ for at have et mål.

Kuglerne er gode fordi de står derhjemme altid klar, og workouten er som regel ganske overskuelig tidsmæssigt, så den kan klemmes ofte, hvis bare jeg tager mig sammen.

Men først må jeg lige finde ud af om det er noget mit slidte korpus vil være med til...

Fedt, fedt, fedt! :4thumbup:

Meld dig til!

Link to comment
Share on other sites

Velkommen tilbage -igen- Max!

Det er godt at have dig tilbage, jeg håber sgu' at skulderen holder denne gang! Tillykke med hus og det hele! Det lyder fantastisk! Fedt at du stiller op til Nordic - det er fedt for motivationen, når man kan se en konkurrence engang i fremtiden.

Giv gas, styrmand! :superman::devil:

Jeg takker for velkomsten tilbage (igen) :laugh:

Nu må du ikke tage glæderne på forskud - jeg skal lige have taget tilløb, varmet op, strukket ud, lavet lidt armsving, kneecircles, wristcircles og overbevist mig selv om at jeg skal melde mig til. :tongue:

Jeg har i øvrigt netop vedtaget i dag at overhead walks er mirakelkuren til min svagelige skulder. w00t.gif

Ej, måske lidt gas, men forklaring følger...

Fedt, fedt, fedt! :4thumbup:

Meld dig til!

Ok ok, ska' nok så! 4disguise.gif

I kan tro på det eller lade være, men jeg påstår hermed at have trænet igen i dag! devil.gif

Familien fik lige arrangeret spontantur i den lokale park her i eftermiddags, og så kunne jeg da passende lige tage et par kugler med.

Jeg var overhovedet heller ikke øm efter snatchene i går (JO JEG VAR/ER! :wink:), men når man først er igang så betyder den slags jo intet. Det er det fantastiske ved at "starte forfra hver måned"... jeg bliver så dejlig øm i musklerne. :laugh:

Nå turen derned foregik med en 16kg kugle i strakt arm over hovedet og 12'eren i barnevognen (som jeg ikke styrede).

Det var hårdt sådan på en spøjs udefinerbar måde. Godt 500m var det og det blev til hyppige håndskift, men mindst 90% af tiden var kuglen i strakt arm og 0% af tiden rørte den jorden. :bigsmile:

Fremme på planen kastede jeg mig roligt over lidt TGU's.

Det blev til en (lille) stak med 16kg efterfulgt af i alt 6 no hand TGU (eller er det two hand?) med 16+12kg.

Og til sidst.

Snatch med 16kg og ét håndskift: 20+20 reps

Venstre side først, som blev lidt presset uden sådan at være helt i bund. Højre kunne godt have lavet flere, men det virkede passende at tage det roligt.

Jeg forsøgte at køre et langsomt tempo, men det gav mig ikke rigtigt noget pause at stoppe i toppen - måske pga gåturen inden, men det kunne også tyde på at der skal arbejdes for at gøre overheadpositionen mere "afslappende".

På turen hjem nøjedes jeg mig 12kg kuglen over hovedet. Var også helt fint, så den var i mellemtiden blevet lige så tung som 16'eren var på udturen. :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Aftenkugler

Opvarmning i form at lidt swings og single arm clean & jerk @ 16kg

Work:

Long cycle (2 kb clean & jerk)

3 (eller måske 4) sæt af ca 10 reps @ 16+16kg

Jeg er nok lidt pollenramt eller bare ikke helt på toppen, men det var godt nok en sølle omgang.

Forsøgte lidt med at hvile nogle sekunder mellem reps, men det føltes bare som om det trak pinen i langdrag.

5 minutter er jo åndsvagt lang tid. crazy.gif

Godt nok var det da ikke makstest eller noget, blot en sampling af hvordan det føles.

PS: Puttede baby 18:30 - MEGAWIN superman.gif

(hun har først ville sove omkring 21:30 de seneste dage - så er der ikke meget friaften tilbaws)

Link to comment
Share on other sites

Træning med gamle russiske kugler 11-06-2011

Lidt langt mellem kuglerne, men der blev dog kuglet i dag.

I eftermiddags:

10-15 min overhead walk med 12kg jern og ca 9kg baby i bæresele på maven superman.gif

Selen irriterede en smule i venstre side, men mest irriterende var det nok bare at noget som helst med 12kg kuglen kan være hårdt.

Der blev skiftet side relativt hyppigt.

Øvre ryg var dejlig mærket efterfølgende!

Her til aften:

KB snask

10+10 @ 16kg

10+10 @ 24kg

15+15/10+10/5+5 @ 16kg (back-2-back)

15+15 @ 16kg

- Jeg kan mærke der er lidt rigelig stor forskel i teknikken mellem højre og venstre side, og venstre føles så også bare svag.

Grebet er en begrænsende faktor især på venstre side

KB long cycle (clean & jerk)

ca 10+10 @ 16kg

12+12 @ 24kg

Jeg går og grubler lidt over hvornår jeg mon bør tilrettelægge træningen, hvis (for)målet nu tilfældigvis blev defineret som en 5 min snatch event (kun ét håndskift) og 5 min long cycle. Med den nuværende frekvens gør det næppe den store forskel, men man kan jo lige så godt optimere hvor man kan. :laugh:

PS: Om tre uger har vi nøglerne til vores nye hus. w00t.gif

Link to comment
Share on other sites

Jeg går og grubler lidt over hvornår jeg mon bør tilrettelægge træningen, hvis (for)målet nu tilfældigvis blev defineret som en 5 min snatch event (kun ét håndskift) og 5 min long cycle. Med den nuværende frekvens gør det næppe den store forskel, men man kan jo lige så godt optimere hvor man kan. :laugh:

PS: Om tre uger har vi nøglerne til vores nye hus. w00t.gif

14 ugers KB snatch program

KB Long cycle træning

:wink:

Lækkert med nøglerne!!

Link to comment
Share on other sites

Og mens jeg sad og nørdede KB træning på nettet, fandt jeg det her long cycle program, som nok er mere specifikt og brugbart end det andet jeg postede:

9 week Long cycle training

Hej Daisy

Mange tak for links. Det ser brugbart ud noget af det. :wink: Men er det ikke svært at skulle styre sit tempo så præcist og bruge det som progression?

Så er jeg nok mere til det 9 ugers long cycle oplæg tilsat lidt dagsform.

Jeg kan også læse i din log at du skal pumpes for diverse tips og tricks. 4mewantfood.gif

Good to hear you'll be competing, MaxPower!

All the best!

Hey Thierry

What a great timing you have. Just as I had mailed the registrationform for the competition. :bigsmile:

Looking forward to the event.

Træning lørdag 12-06-2011

Der løb jeg en tur gjorde jeg.

3,00-dut km på 17:41

Missionen var at løbe hele vejen og ikke dø. Begge mål må jeg sige lykkedes ganske fint.

Som belønning er mine ben ømme i dag. :laugh:

OG nej, jeg løber ikke i FiveFingers, men helt gammeldags klumpedumpe løbesko. :tongue:

Ingen kugler i dag, men...

There will be ironball swinging tomorrow. superman.gif

Link to comment
Share on other sites

Og nu sidder jeg så her 15 min senere med sved på. :laugh:

En omgang kuglesvingeri behøver jo ikke tage længe.

Kb snatch @ 1x16 kg

Hele møllen i én køre uden at kuglen var på gulvet.

1 min venstre

1 min højre

1 min venstre

1 min højre

30 sek venstre

30 sek højre

Talte ikke præcist antal reps, men forsøgte at holde en afslappet rytme. Det har ligget på 8-10 reps / 30 sek, så i hvert fald 80+ reps.

Det var uden magnesium eller noget, så kuglen blev en smule glat og venstre greb noget udfordret på anden runde (3. minut).

Oversiden af højre håndled er irriterende nok en smule banged (pudsigt nok ikke så generet på venstre), så jeg må lige få fundet mig et par gode lange håndledsbind af en art. Hvor finder man lige sådan nogle? Forhåbentlig bliver det også bedre når teknikken sidder der på alle reps. :innocent: Jeg synes nu ellers jeg griber den ok.

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

poking.gif Var der egentligt ikke noget med at du havde købt en fin dyr racer cykel sidste år?? Der er vist noget med at de ruster op hvis ikke de bliver brugt tongue.gif

2008 for at det ikke skal være løgn.

Men bare rolig, den er i carbon og ruster derfor ikke. :tongue:

Det er mildt sagt lidt udfordrende at kombinere familielivet pt med cykelpas, lågen har dog lige været ude og smage asfalt en enkelt gang denne sæson. superman.gif Men ellers bliver det, som du kan se, mest til kettlebells nu - ikke mindst fordi de er så dejlig nemme at passe ind i hverdagen.

Link to comment
Share on other sites

Hej med jer, kære loglæsere

Nu jeg har trænet igen, hvilket jeg vil berette om herunder. :smile:

"Opvarmning"

Lidt swinging

Lidt rysten af diverse led

KB Triathlon sprint @ 16kg

30 sek jerk venstre

30 sek jerk højre

30 sek snatch venstre

30 sek snatch højre

30 sek long cycle venstre

30 sek long cycle højre

- Alt sammen ud i én køre

Og scoren lød på: 20+22+11+13+9+11=86 reps

Ganske sjov event (når vægten er til at håndtere) :devil:

Der kan godt gives mere gas, men jeg skal jo lige se det an hvor den er hård.

Ved 16kg var udfordringen vist mest at holde en stram teknik med højt tempo. Jeg blev i long cycle (clean & jerk) i tvivl om man godt må droppe den direkte fra toppen ned til clean ala den negative del i et snatch, eller om den skal "mellemlande" på skulderen. Fyren her gør sidstnævnte, men han er dælme også hurtig.

Puden under ringfingrene er lige lidt mærket af alt min kuglesvingeri, så jeg tænkte at den i dag ikke skulle stå på noget langstrukkent snask, der er hårdt for poternes hud. Men så er swings med bomuldshandsker til gengæld særdeles velegnet til at styrke grebet.

1 arm swings with cotton gloves

10+10 @ 24kg

- De var "for" tunge

25+25 @ 16kg

~1min rest

20+20 @ 16kg

- Mere "ok" :laugh:

Retningslinjen siger 20-60 reps, så der er plads til forbedring.

PS: Jeg kan se at jeg lader til at have trænet 4 dage i træk. O.M.Fucking.G. superman.gif Det er jo tosset... crazy_pilot.gif

PPS: Var med konen i Dagmar hvor vi så The Tree of Life, der jo skulle være en totalt fantastisk film. Den havde bestemt en meget flot billedside, passende lyd og i periode ganske interessante personer, men hold da fest hvor var den kedelig og laaaaang. Tempoet har været max 20% af en mere normal ikke-action film. Det tog lige den første time før jeg vænnede mig til det tempo og kunne holde mig nogenlunde vågen. :laugh: En god kandidat til verdens korteste manuskript for en ikke-stumfilm. wacko.gif

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

2008 for at det ikke skal være løgn.

Men bare rolig, den er i carbon og ruster derfor ikke. :tongue:

Det er mildt sagt lidt udfordrende at kombinere familielivet pt med cykelpas, lågen har dog lige været ude og smage asfalt en enkelt gang denne sæson. superman.gif Men ellers bliver det, som du kan se, mest til kettlebells nu - ikke mindst fordi de er så dejlig nemme at passe ind i hverdagen.

Lige præcist det svar jeg havde regnet med tongue.gif Det er alt andet lige lettere at presse lidt jern svingeri ind i dagligdagen end 2-3 timers cykelpas. Jeg syntes bare lige jeg skulle drille lidt på min rundtur i de logs der tidligere har været cykel logs ...

Link to comment
Share on other sites

Hej Daisy

Mange tak for links. Det ser brugbart ud noget af det. :wink: Men er det ikke svært at skulle styre sit tempo så præcist og bruge det som progression?

Så er jeg nok mere til det 9 ugers long cycle oplæg tilsat lidt dagsform.

Jeg kan også læse i din log at du skal pumpes for diverse tips og tricks. 4mewantfood.gif

Om det er svært at styre sit tempo så præcist? Det var ikke et spørgsmål jeg havde regnet med at høre fra dig. Hvis der er nogen, der kan styre noget præcist, så må det da være dig, MaxPower :wink:

I bund og grund betyder det jo bare, at man den ene dag laver 1 snatch ca. hver 4. sekund, den anden ca. hver 3,5. sekund og den tredje ca. hver 3. sekund. I min lille happy-go-lucky verden skelner jeg bare mellem laaangsomme, langsomme og ok hurtige dage. Og det virker fint nok for mig. Det gør nok heller ikke noget, at man bliver færdig 5 sek inden tiden er omme.

Og ja, jeg har brug for alle de tricks og tips jeg kan få. Med råstyrke og jernvilje kan man ellers nå langt, men ikke langt nok, når man har 5 minutter og kun et håndskift. Så går der taktik og strategi i det. Og det skal læres fra de bedste :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Om det er svært at styre sit tempo så præcist? Det var ikke et spørgsmål jeg havde regnet med at høre fra dig. Hvis der er nogen, der kan styre noget præcist, så må det da være dig, MaxPower :wink:

Jeg har jo netop tendens til at være lidt perfektionist hvad angår programlægning, så når jeg ser et program, hvor jeg ikke er sikker på at jeg kan følge anvisningerne, så spørger jeg løs og bliver usikker. :blush:

I bund og grund betyder det jo bare, at man den ene dag laver 1 snatch ca. hver 4. sekund, den anden ca. hver 3,5. sekund og den tredje ca. hver 3. sekund. I min lille happy-go-lucky verden skelner jeg bare mellem laaangsomme, langsomme og ok hurtige dage. Og det virker fint nok for mig. Det gør nok heller ikke noget, at man bliver færdig 5 sek inden tiden er omme.

Og ja, jeg har brug for alle de tricks og tips jeg kan få. Med råstyrke og jernvilje kan man ellers nå langt, men ikke langt nok, når man har 5 minutter og kun et håndskift. Så går der taktik og strategi i det. Og det skal læres fra de bedste :4thumbup:

Jeg tror mit primære fokus ang tempo skal være at finde et godt et, hvor jeg kan holde mig kørende i alle 5 minutter. Hellere have én mindre ting at tænke på, så der bare er mit tempo. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Kettlebells torsdag 16-06-2011

Kuglerne blev fundet frem igen igen til dag 1 af det 9 ugers long cycle program Daisy havde gravet frem.

En masse dejlige ladders.

Kb long cycle @ 2 x 16kg

Startede med et enkelt sæt bare på gefühl for at se hvor længe det føltes fornuftigt. Det gjordet det i ca 1:20. :laugh:

Derefter igang med de rigtige ladders

30/30 sek work/rest

60/60 sek

90/90 sek

120 sek

- Pauserne blev måske lige 10 sekunder længere, men stadig ok.

En god ting: Jeg har været vant til at lave mine swings/clean/snatch med rotation af kuglen i bunden, så tommelen peger til modsatte side, næsten bagud, når kuglen er imellem benene. Det lader til at virke fornuftigt med én kugle. Det tror jeg bare ikke det gør med to. I hvert fald lurede jeg fra Thierrys video at han holder hænderne neutralt (håndflader imod hinanden), hvilket jeg så prøvede i dag. Det føles markant bedre og enklere. superman.gif

En knap så god ting: Mit lockout føles noget besværet at manglende skulderfleksibilitet. Det er som om alle de mange muskler forhindrer mig i at holde armen helt strakt og dermed opnå den bedst/mindst mulige belastning af kuglen ned igennem kroppen. Lidt specifik træning for jerk og skulderfleksibilitet vil næppe skade i den sammenhæng.

En lille pustepause og så videre

Kb snatch @ 1x16kg

10 runder af

15/15 sek work/rest

- 15 sek højre, 15 sek pause, 15 sek venstre, 15 sek pause osv i 5 minutter i alt.

Jeg havde egentlige sat næsen op efter 10 min, men jeg kunne mærke der blev flået lidt rigeligt i puden under ringfingrene. Og jeg vil meget gerne undgå vabler!!! devil.gif

Så lidt fornuftig/konservativ/forsigtig-Per af mig, men sådan er det.

Kørte konsekvent 6 reps pr sæt, så det var egentlig nærmere 6 reps hver 30. sekund - ish...

Dertil noget foamrolling. crazy.gif

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

Jeg løb en lille tur i lørdags

Og mine fødder var iført sjove sko, der ligner fødder. :hehe:

Missionen var at mængden endelig ikke skulle overdrives og at få en fornemmelse for fodens landing.

Det blev til 3x ca 500 meter rundt i parken på grus det meste af runden, og med et par indlagte forhindringer undervejs (låger) som lige skulle forceres.

Nu her to dage efter er underbenene moderat mærket, men ikke voldsomt (som tidligere løbeforsøg med FF'erne). Landingerne føltes gode og naturlige med landing midt på foden så ikke noget overdrevent forfodsløb eller heelstrikes. Kondien er også dejlig lav, så der skal ikke meget til. :laugh:

Kuglerne må frem i aften...

Link to comment
Share on other sites

Fast ball-swinging mandag aften 20-06-2011

Klokken gik hurtigt, så pludselig var det tæt på sengetid.

Derfor kun en ganske kvik omgang, for lige at mærke en let kugle i 5 min.

5 min snatch "test" - one hand switch - no chalk

? reps @ 12kg :tongue:

Jeg så ikke nogen grund til at tælle, men kunne alligevel ikke lade være da jeg skiftede til højre hånd halvvejs inde. Med den lavede jeg præcis 50 reps på de 2½ min uden at få særlig meget sved på panden. Tempoet med venstre var en smule lavere.

Og så tror jeg ikke jeg skal pjatte mere rundt med 12kg kuglen.

Hvis ikke det var fordi Daisygirl/bro var så stærk, så kunne det godt være en anelse nedslående at hun er stærkere end mig. Men den slags tanker tænker jeg naturligvis ikke. cool.gif

Som de siger "somewhere a girl is warming up with your max". :laugh:

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

Hvis ikke det var fordi Daisygirl/bro var så stærk, så kunne det godt være en anelse nedslående at hun er stærkere end mig. Men den slags tanker tænker jeg naturligvis ikke. cool.gif

Som de siger "somewhere a girl is warming up with your max". :laugh:

Det var godt du ikke tænker sådan - det er den forkerte måde at se på det ..

Jeg ved, at du ved det, men bare lige en påmindelse:

Når du starter på et niveau, der er lidt lavere (hvilket overhovedet ikke er forunderligt taget dine skader og dermed træningspause i betragtning) har du et enormt forbedringspotentiale. Med regelmæssige træninger vænner du kroppen til belastningen og BUM! fordi den har været der før, så kommer dine gains helt af sig selv.

Mens jeg, som har været i gang hele tiden - i hvert fald nord for hoften - har det niveau jeg nu engang har og skal virkelig anstrenge mig for at blive bedre.

Så klø du bare på og glæd dig til den dag du overhaler mig! :devil:

For resten blev jeg i dag sat på plads. Af en 16 kg KB. Så jeg ved, hvordan det føles :wink:

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share