Fedt%


camillabruun
 Share

Recommended Posts

Hejsa

Nu har jeg tænkt over det her et stykke tid.

Altså, jeg styrketræner i træningscenter og benytter mig så selvfølgelig af deres faciliteter for måling af fedt% osv. Hver gang jeg får det målt (ca hver 2. - 3. måned) så siger instruktørerne altid at den er for lav. Den har de sidste 3 gange ligget på ca 17%, men jeg får altid at vide at den bør være oppe omkring 20-25% for kvinder. Men kan det være rigtigt? Jeg synes det lyder meget højt, eftersom jeg nu er slank men bestemt ikke underernæret.

Og kan man virkelig stole på de der maskiner der måler fedt%? Det er den samme de bruger hver gang.

-Camilla

Link to comment
Share on other sites

Hejsa

De ved ikke altid, hvad de taler om i centrene.

Jeg ville også mene, at 17% er en "fin" % at ligge på. Normalt ligger man nok lidt højere, hvis man er af hunkøn. Men eftersom du træner og sikkert også spiser rigtigt, så er der vist ikke noget galt i det. At det så måske kan være lidt hårdt at ligge derned hele tiden, er en mulighed. Men det kommer vel også an på, hvordan man ellers er bygget.

Når først vi kommer ned omkring 8-10% i fedt, så går det også ud over andre ting i/på kroppen. Men det er også kun i konkurrenceøjeblik, det burde være aktuelt.

Så ta' det bare roligt.

Betina

Link to comment
Share on other sites

Jeg får målt min regelmæssigt da den er rimelig lav, den er faktisk på mellem 5-6%

Egentlig er det indiduelt for selvfølgelig er vi bygget forskelligt, men generelt set, så vil man jo være underernæret hvis den kommer under de 17%

Men, se og føl selv efter, for der er da visse bivirkninger og konsekvenser ved at den er for lav. Umiddelbart skulle der da ikke være noget..

Camilla

Link to comment
Share on other sites

Jeg får målt min regelmæssigt da den er rimelig lav, den er faktisk på mellem 5-6%

<{POST_SNAPBACK}>

5-6% :blink: Det var ikke meget. Men det er der vel heller ikke noget at sige til med alt det cardio du fyrer af. Lidt vildt.

Hehe, og jeg syntes jeg var tynd da jeg var nede på 13%...

-Camilla

Link to comment
Share on other sites

Jeg får målt min regelmæssigt da den er rimelig lav, den er faktisk på mellem 5-6%

<{POST_SNAPBACK}>

5-6% :blink: Det var ikke meget. Men det er der vel heller ikke noget at sige til med alt det cardio du fyrer af. Lidt vildt.

Hehe, og jeg syntes jeg var tynd da jeg var nede på 13%...

-Camilla

<{POST_SNAPBACK}>

Der er rimelig mange faktorer og usikkerheder der spiller ind med de forskellige måder at måle på. Det bør måles med en tang for det bedste/mest præcise resultat. Så det kan svinge meget alt efter hvilken metode man bruger, det er i hvert fald min erfaring..

Link to comment
Share on other sites

Jo, det står der på denne udskrift. 5,3 %.

Mit BMI ligger også under 15. Den er god nok.. :4thumbup:

Jeg vejer 43 kg..163 høj..

<{POST_SNAPBACK}>

Den måling er ikke særlig nøjagtig. Den kan sagte være 5 procent point for lav.

5,3% kropsfedt er altså mindre en det du ser i kivndernes fitness. Der er heller ikke mange kvindelige BB'ere der når helt derned.

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

Jo, det står der på denne udskrift. 5,3 %.

Mit BMI ligger også under 15. Den er god nok.. :4thumbup:

Jeg vejer 43 kg..163 høj..

Camilla

<{POST_SNAPBACK}>

Nu vil jeg ikke piske en stemling op, men..jeg kan ikke lade være med at tænke..

43 kg for en pige på 163..Det lyder sgu bestemt ikke sundt..

Nu har du snakket om din super lave fedtprocent i flere tråde, så ..selv om jeg hader at spørge så direkte..

Er der et problem hos dig mht spisning/kost?

Jeg mener ikke man skal rose sådan en vægt og sige "flot gået", men nærmere sige "her bør alarmklokkerne altså begynde at ringe!"

undskyld min direkte tilgang!

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg er klar over det. Men, det kan jo kun lade sig gøre i en periode. Jeg har en del løb her henover sommeren. Jeg har i den seneste tid trænet optimalt og hårdt for at opnå gode placeringer. jeg har allerede deltaget i de første løb hvor jeg resultatmæssigt har gjort det meget godt. Når sommeren går på held, så glæder jeg mig til at give min krop ro og hvile. jeg skal også tage nogle kilo på igen, det er helt sikkert.

Men, i kraft af jeg i flere år har trænet meget, så er det selvfølgelig ikke uden konsekvenser. Jeg vil jo nødigt ende med et af disse såkaldte "cykelrytter" hjerter. det KAN blive en konsekvens, det ved jeg.

derfor bliver kroppen og hjertet "tjekket" med mellemrum og det har jeg det godt med....

Camilla

Link to comment
Share on other sites

Medmindre man får lavet en Dexa-scanning eller bliver smidt i vandkarret, så kan man ikke bruge fedt%-målinger til en hujende fis!

Udover det, så er jeg enig i hvad SP kommenterer. Det er praktisk talt ikke muligt for en kvinde at komme ned på 5%.

Der er vist ingen tvivl om, at Camilla har en (skræmmende) lav fedt%, men den er sgu'tte 5%, er jeg ked af.

Lagoon

Link to comment
Share on other sites

Camillabruun - Jeg ved at Team Danmark arbejder med et interval for deres kvindelige eliteatleter på 14-25 %.

Det anser de for optimalt... Her skal det så indskydes at der er tale om fedtprocenter målt med fedttang, som typisk vil ligge 2-5% lavere end en måling foretaget med en impedansmåler (bl.a. på en vægt - som jeg går ud fra er måden du har fået det målt på).

Hvis du dyrker en del motion, er min vurdering at du godt kan benytte deres retningslinier, dog ville jeg nok holde mig fra den nedre del af intervallet...

Umiddelbart vil jeg tro at din fedtprocent er ca. 20% målt med en fedttang - og det er ca. midt i intervallet og dermed fint.

Deres erfaringer går på, at ELITE atleter typisk vil kunne få en præstationsfremgang ved at tabe sig hvis deres fedtprocent er over 25% - Her er der selvfølgelig altid en individuel vurdering - det er trods alt kun retningslinier.

På den anden side giver en fedtprocent under 14% næsten altid helbredsmæssige problemer såsom udblivende menstruation og øget skadesrisiko...

Link to comment
Share on other sites

Camillabruun - Jeg ved at Team Danmark arbejder med et interval for deres kvindelige eliteatleter på 14-25 %.

Det anser de for optimalt... Her skal det så indskydes at der er tale om fedtprocenter målt med fedttang, som typisk vil ligge 2-5% lavere end en måling foretaget med en impedansmåler (bl.a. på en vægt - som jeg går ud fra er måden du har fået det målt på).

Hvis du dyrker en del motion, er min vurdering at du godt kan benytte deres retningslinier, dog ville jeg nok holde mig fra den nedre del af intervallet...

Umiddelbart vil jeg tro at din fedtprocent er ca. 20% målt med en fedttang - og det er ca. midt i intervallet og dermed fint.

Deres erfaringer går på, at ELITE atleter typisk vil kunne få en præstationsfremgang ved at tabe sig hvis deres fedtprocent er over 25% - Her er der selvfølgelig altid en individuel vurdering - det er trods alt kun retningslinier.

På den anden side giver en fedtprocent under 14% næsten altid helbredsmæssige problemer såsom udblivende menstruation og øget skadesrisiko...

<{POST_SNAPBACK}>

Hejsa Fastlegs

Du har ret i at jeg har fået målt fedt% med sådan en vægt med metalplader på hvor man skal stå med bare fødder. Selvom den måske ikke måler helt præcis, kan man så bruge resultaterne fra gang til gang til sammenligning?

Hvordan vurderer du at min fedt% er ca 20? Udfra galleriet?

Jeg vil egentlig ikke have min fedt% specielt længere ned. Da den var lavere syntes jeg at min overkrop så vildt afpillet ud, og det var altså ikke kønt, men på den anden side har jeg heller ikke specielt lyst til at blive bredere om bagen, så det er jo lidt en balancegang. Og appelsinhuden kunne jeg godt undvære, men det bestemmer man jo desværre ikke helt selv...

-Camilla

Link to comment
Share on other sites

Hvordan vurderer du at min fedt% er ca 20? Udfra galleriet?

Der var jeg nok lidt for hurtig, det jeg mener er bare, at hvis en vægt har målt dig til 17%, vil det rundt regnet svare til 20% målt med en fedttang - uden at kunne sige noget med sikkerhed...

Vægten vil du kunne bruge som en rettesnor til at sammeligne med, men det forudsætter at du foretager målingerne på samme tid (før/efter træning - for at sikre du ikke er mere/mindre dehydreret fra gang til gang). Desuden vil de fleste kvinder binde en del væske omkring deres menstruation - hvilket kan give en afvigende måling.

Link to comment
Share on other sites

Hejsa

Nu har jeg tænkt over det her et stykke tid.

Altså, jeg styrketræner i træningscenter og benytter mig så selvfølgelig af deres faciliteter for måling af fedt% osv. Hver gang jeg får det målt (ca hver 2. - 3. måned) så siger instruktørerne altid at den er for lav. Den har de sidste 3 gange ligget på ca 17%, men jeg får altid at vide at den bør være oppe omkring 20-25% for kvinder. Men kan det være rigtigt? Jeg synes det lyder meget højt, eftersom jeg nu er slank men bestemt ikke underernæret.

Og kan man virkelig stole på de der maskiner der måler fedt%? Det er den samme de bruger hver gang.

-Camilla

<{POST_SNAPBACK}>

Link to comment
Share on other sites

Medmindre man får lavet en Dexa-scanning eller bliver smidt i vandkarret, så kan man ikke bruge fedt%-målinger til en hujende fis!

Udover det, så er jeg enig i hvad SP kommenterer. Det er praktisk talt ikke muligt for en kvinde at komme ned på 5%.

Der er vist ingen tvivl om, at Camilla har en (skræmmende) lav fedt%, men den er sgu'tte 5%, er jeg ked af.

<{POST_SNAPBACK}>

Du har fuldstændig ret - både mht målinger og procenter. Reelle fedtprocenter på det niveau (5% eller derunder) medfører nemlig neurologiske skader som giver sig udslag i nedsat følsomhed, motoriske hæmmelser og bevægelsesbesvær i ekstremiteter, negativ påvirkning af flere cerebrale områder (herunder konfusion, bevidsthedsniveau, tale osv). Hvorfor? Fordi anatomisk er samtlige nervebaner beskyttet af myelinskeder, der består af fedtvæv. De beskytter nervebanerne og sikrer at nervernes funktion kan opretholdes. Disse hæmmes ved nedbrydelse af myelinskederne. Og ja, det er er farligt og ikke sundt! Basal anatomi og fysiologi.

BMI er komplet irrelevant for de fleste mennesker og en vanvittig upræcis og dårlig måling. Spejlet er faktisk nok for langt de fleste :wink:

Link to comment
Share on other sites

BMI er komplet irrelevant for de fleste mennesker og en vanvittig upræcis og dårlig måling. Spejlet er faktisk nok for langt de fleste  :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Hvor i alverden kommer BMI ind i billedet henne? :blink:

Desuden er hudfoldsmålinger med en tang meget effektive til at måle fremskidt under en diæt. Og ja, det er fint at spejlet er den endelige dommer, men derfor er det stadigvæk rart at vide om det er fedt der ryger.

Link to comment
Share on other sites

Hej Camilla Bruun!!

Jeg mener, man skal tage forbehold, når man tager målinger med Bio Impedans apparatet!! En hel masse faktisk... Jeg kan ikke huske dem alle, men det skal være efter en periode med faste samt på samme tid af dagen og på samme tidspunkt i træningsplanen (efter/før træning)!

Det betyder nemlig meget, hvor meget væske du har i kroppen på det tidspunkt, de tager målingen!!

Væske og elektrolytter leder som bekendt strøm bedre end de fleste andre stofsammensætninger, der findes i kroppen. Bio Impedans måling er en svag strøm, der sendes op gennem kroppen fra den ene ekstremitet til den anden, så kan man måle modstanden i kroppen, og dermed sige noget om kroppens vævssammensætning, fordi fedtfri masse og fedtmasse yder forskellig modstand.

Målingerne skal ikke tages som et direkte svar på fedt-%, fordi det er plus/minus 2-3 %. Jeg har dog fået taget en fornylig, hvor min procent lå på 14%, hvor jeg efterfølgende blev knogleskannet (noget er det mest præcise), og her lå den på 13,5 %, så i det tilfælde var det jo meget præcist!!

Men det er klart bedst til at måle din egen forbedringer..... Det er dog vigtigt, at målesituationen er standardialiseret!

Med hensyn til den anden Camillas meget lave 5 %...., så siger teorien, at kvinder har en essentiel fedtmasse på 10-12 %. Det vil sige en fedtmasse, der er nødvendig for normal livsførsel - blandt andet organerne og hjernen skal bruge fedt!! Alt under denne procent er ikke sundt!! Jeg har kun hørt om kvinder med spise forstyrrelser, der har så lave procenter, som du beskriver! (dette skal kun forstås som en venlig tanke og ikke en anklage om dine kostvaner)

Yderligere, hvis du ser ud som på dit billed, så er du ikke noget nær den procent efter min bedste overbevisning - hvad der dog kun er en vurdering!!

Edited by Yetti
Link to comment
Share on other sites

Hvor i alverden kommer BMI ind i billedet henne?  :blink:

Desuden er hudfoldsmålinger med en tang meget effektive til at måle fremskidt under en diæt. Og ja, det er fint at spejlet er den endelige dommer, men derfor er det stadigvæk rart at vide om det er fedt der ryger.

<{POST_SNAPBACK}>

Camilla var selv inde på det - BMI under 15 (hvilket for øvrigt ikke passer med de angivne data, men pyt).

Tangmålinger er da okay, men de giver ikke korrekte data, det kan kun måles i vand og ved scanning. Sådan er det nu engang. Man kan med denne, som så mange andre målinger, bruge det som rettesnor, men det er ikke et korrekt resultat (tangmåling).

Væske bundet i væv i kroppen føles og ser ud som fedt. Og det kan tangmålingen ikke tage højde for. Blandt andet derfor er den også kun en rettesnor for en procentvis angivelse. Spejlet og hvordan man subjektiv mærker, er faktisk mindst lige så godt - og vel egentlig for de fleste, det der tæller mest.

Link to comment
Share on other sites

Hej Camilla Bruun!!

Jeg mener, man skal tage forbehold, når man tager målinger med Bio Impedans apparatet!! En hel masse faktisk... Jeg kan ikke huske dem alle, men det skal være efter en periode med faste samt på samme tid af dagen og på samme tidspunkt i træningsplanen (efter/før træning)!

Det betyder nemlig meget, hvor meget væske du har i kroppen på det tidspunkt, de tager målingen!!

Væske og elektrolytter leder som bekendt strøm bedre end de fleste andre stofsammensætninger, der findes i kroppen. Bio Impedans måling er en svag strøm, der sendes op gennem kroppen fra den ene ekstremitet til den anden, så kan man måle modstanden i kroppen, og dermed sige noget om kroppens vævssammensætning, fordi fedtfri masse og fedtmasse yder forskellig modstand.

Målingerne skal ikke tages som et direkte svar på fedt-%, fordi det er plus/minus 2-3 %. Jeg har dog fået taget en fornylig, hvor min procent lå på 14%, hvor jeg efterfølgende blev knogleskannet (noget er det mest præcise), og her lå den på 13,5 %, så i det tilfælde var det jo meget præcist!!

Men det er klart bedst til at måle din egen forbedringer..... Det er dog vigtigt, at målesituationen er standardialiseret!

Med hensyn til den anden Camillas meget lave 5 %...., så siger teorien, at kvinder har en essentiel fedtmasse på 10-12 %. Det vil sige en fedtmasse, der er nødvendig for normal livsførsel - blandt andet organerne og hjernen skal bruge fedt!! Alt under denne procent er ikke sundt!! Jeg har kun hørt om kvinder med spise forstyrrelser, der har så lave procenter, som du beskriver! (dette skal kun forstås som en venlig tanke og ikke en anklage om dine kostvaner)

Yderligere, hvis du ser ud som på dit billed, så er du ikke noget nær den procent efter min bedste overbevisning - hvad der dog kun er en vurdering!!

Hygge, Jac

<{POST_SNAPBACK}>

Tak for svaret.

Jeg er altid blevet målt inden træning og har altid fået at vide ikke at få taget målinger mens man har menstruation, så lidt bliver der da gjort for at standardisere målingerne. Men derfor er der selvfølgelig mange andre ting der kan spille ind.

Hmm, tror altså ikke jeg kan tage instruktørens Du-skal-op-på-20%! så seriøst, hvis der er en del usikkerhed om målingen. Det må vel også være vigtigere at kigge i spejlet og føle efter hvordan man har det med sig selv. Og jeg synes faktisk selv at mit polster ser ok ud. At der måske mangler lidt muskler og at man gerne ville ommøblere lidt er jo så en anden snak.

-Camilla

Link to comment
Share on other sites

Hmm, tror altså ikke jeg kan tage instruktørens Du-skal-op-på-20%! så seriøst, hvis der er en del usikkerhed om målingen. Det må vel også være vigtigere at kigge i spejlet og føle efter hvordan man har det med sig selv. Og jeg synes faktisk selv at mit polster ser ok ud. At der måske mangler lidt muskler og at man gerne ville ommøblere lidt er jo så en anden snak.

Si si Senorita!! :4thumbup:

så længe I kvinder er over 10%, så tror jeg personligt ikke, der er de store problemer i det!

Hygge, Jac

Edited by Jac
Link to comment
Share on other sites

Da jeg selv prøvede en Bio-Impedans måling for ca. 2 mdr siden, viste den 5.5% - hvilket viser hvor ekstremt unøjagtig den måler (jeg ligger vel på 10 stykker).

Man kan ikke bruge tallet på en sådan måling til andet end at sammenligne med andre målinger, foretaget på samme maskine, under samme omstændigheder.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Umiddelbart vil jeg tro at din fedtprocent er ca. 20% målt med en fedttang - og det er ca. midt i intervallet og dermed fint.

På den anden side giver en fedtprocent under 14% næsten altid helbredsmæssige problemer såsom udblivende menstruation og øget skadesrisiko...

Som Camilla selv pointere så kan du da ikke vurdere hendes fedt% på den måde. Jeg har selv en lav fedt% på ca. 11% konstant og har aldrig haft nogen skader jeg dyrker både konditionstræning og styrketræning og har aldrig haft andre problemer. Desuden har dette men også været oppe en del gange før, og det blev konkluderet at en vis muskelmasse kunne kompensere for den "lave" fedt%.

Sidst men ikke mindst er de "anbefalede" procenter efter min mening sat relativt højt tager ud fra den betragtning at gns. personen ikke dyrker særligt megen motion (læs: styrke/muskel fremmende træning).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share