Hvordan tager jeg på i vægt?


MaRtíNez2005
 Share

Recommended Posts

Hej Derude

Håber meget i kan hjælpe mig her :wink:

Jeg er en af de "heldige" der har MEGET svært ved at tage på i vægt uanset hvad jeg spiser. Jeg vejer i øjeblikket ca. 67 kg og er 182 cm høj - hvilket gør at jeg ser lidt tynd og spinkel ud. Det er ikke rart at være overvægtig men det er bestemt heller ikke rart at være "tændstikmand". Jeg har forsøgt med flere forskellige "fede-kure" med rigtig god mad, det hjælper også lidt men jeg taber hurtigt de nye kilo igen.

Min læge har testet mit stofskifte og det er "helt normalt". Han siger dog at mange unge mænd har det lige som mig og at jeg med alderen vil få nemmere ved at tage på. Det skal lige siges at jeg er 20 år og har vejet mindre end mine kammerater siden 14-15 års alderen.

Jeg har ingen intentioner om at blive stor og pumpet. Jeg har forsøgt mig med fitness centre men mister hurtigt motivationen og er derfor nødt til at sparke mig selv derhen. Jeg har faktisk aldrig haft den store interesse for sport (underlig fyr hva?) Tynde håndled og synlige ribben kan vel heller ikke trænes væk. Målet er en pæn "normal" krop med lidt musker - men ikke noget overdrevet. Jeg vil gerne op og veje omkring 70-75 kilo fordelt pænt ud over kroppen.

Kan jeg gøre noget ved min kost for at tage på - og holde på de nye kilo? Jeg får aldrig talt kalorier og lavet kostplaner så jeg vil gerne have en lille liste med madvarer der er gode at spise og som giver den vægtforøgelse jeg drømmer om. For at undgå at fedtet sætter sig lige midt på maven er jeg begyndt på mavebøjninger og cykeltræning herhjemme for at styrke mine musker og, forhåbentlig, få fordelt fedtet ud over hele kroppen. Er der nogen bestemte øvelser jeg med fordel kan lave herhjemme?

Kort og godt, hvad kan jeg gøre for at få lidt mere sul på kroppen?

Hvad skal jeg spise og hvordan skal jeg træne herhjemme?

Link to comment
Share on other sites

Jeg selv en af de typer der altid har haft svært ved at faktisk vejede jeg ikke meget mere end 52-55 kg da jeg begyndte at træne. Så jeg har altid været meget spinkel, med en meget lav fedprocent (jeg har haft sixpack så længe jeg kan huske tilbage).

Der skete dog først rigtigt noget da jeg øgede mit kcal indtag. Jeg tror problemet som mange unge mænd/drenge har et at de spiser for lidt og for usundt. Hvis du spiser for lidt og træner så får du ingen resultater. Resultaterne er det der driver os frem og det måske derfor at du har mistet lysten til at gå i center.

Grund ideen i bulk konceptet er spis, spis og spis. Ja du spise og det ikke kun nok morgen, middag og aften. Du skal ligge nogle ekstra måltider ind imellem. Det kan ikke nytte noget at du vil tage og så kun spise 2000 kcal.

Jeg brugt stofskifteberegneren på forsiden Stofskifte og estimeret det til ca. 2800 kcal om dagen. Så du skal efter min mening indtage ca. 3200 kcal om dagen for at tage på med en rimelig hastighed. Det skal du gøre hver dag. Prøv det i en måned og så se om du ikke får nogle gode gains. Vejen til gode gains er at gøre det hver dag on ikke kun hver anden eller der omkring.

Ting du kan spise:

Bulk-shake: Havregryn, banan, rosiner, mælk, olie, prot-pulver.

Tun.

Peanuts.

Og hvad du eller kan lide at spise.

MVH. Steffen

Link to comment
Share on other sites

Denne artikel synes jeg rammer meget godt de fejltagelser fyrer som dig gør.

Den hedder sjovt nok også "6 skinny-guy mistakes"

Fejlene er kort beskrevet:

- Du spiser ganske enkelt for lidt! Spis noget mere - gerne nu

- Køleskab og skabe er tomme. Hvis du ikke har maden kan du ikke spise den.

- Manglende planlægning af måltider.

- For mange begrænsninger i valg af fødevarer

- Spiser for sjældent. Det er forbandet svært at spise nok til at tage på som aktiv ung fyr, hvis du kun spiser 3 gange dagligt.

- At spise efter humør. Du har tilsyneladende en fin appetitregulering, så hvis du kun spiser når du har lyst og er sulten, så tager du ikke på.

Læs artiklen, og følg evt nogle af de links der er til mere konkrete kostråd.

Ang træningen, så skriver rigtig mange i din situation at de skal endelig ikke blive store og pumpede. De har åbenbart en forestilling om at man kommer til at ligne en bodybuilder på 100kg efter 2 måneder i centret, hvor man løfter lidt vægte. Sådan hænger verden bare ikke sammen. Det er skide svært at tage muskelmasse på - ikke mindst hvis man er dårlig til at spise nok. Så for at opnå bedst mulige resultater må din helt ubegrundede frygt for at blive for stor fjernes. Jeg har efterhånden været på dette dejlige forum nogle år, og så vidt jeg husker er jeg en eller to gange stødt på en person, der synes hans arme var blevet for store og godt have dem mindre :blink: Om det var en joke eller hvordan det overhovedet kan lade sig gøre aner jeg ikke, men pointen er at det er ekstremt sjældent man hører om den slags. Det samme gælder piger, der vil styrketræne, men endelig ikke blive muskuløse. De har endnu sværere ved det end os fyre.

Nå, det var vist lidt af et sidespring, men helt konkret, så for at sikre det hele ikke havner på maven som fedt, så er det utrolig vigtigt du træner, naturligvis styrketræning, men også gerne andre former for træning.

Mavebøjninger vil IKKE, jeg gentager IKKE forhindre at et kalorieoverskud sætter sig på maven som fedt, men derfor behøver der ikke være noget galt i mavebøjninger. Cykling vil ikke gøre at fedtet fordeler sig jævnt på din krop. Det vil forbrænde nogle kalorier alt afhængig af hvor meget du nu laver og hvor hårdt du kører på, så på den måde kan det helt forhindre at der sætter sig fedt.

Hvis du ikke læser artiklen, så vil jeg lige gøre de to første råd helt klare.

Hvis du vil tage på (og gerne i form af muskelmasse) må du være indstillet på at:

- du skal bruge flere penge på mad

- du skal bruge mere tid på at købe ind, lave mad OG gøre rent i køkkenet bagefter

Link to comment
Share on other sites

Hej MaxPower og Salt

Mange tak for jeres gode råd. Det var præcis det jeg ønskede :wink:

Linket til T-Nation er helt kanon....der står altså rigtig mange gode ting som jeg vil til at tænke over.

MaxPower -> Jeg frygter ikke at blive kæmpe stor (ved godt det ikke sker over en nat) men har ingen intentioner om det. Jeg er fint tilfreds med min krop hvis jeg bare lige får smidt et par ekstra kilo på. Jeg er desværre ikke Fitness typen så det siger mig ikke så meget at gå i fitness center flere gange om ugen - og så får jeg selvfølgelig aldrig supermands-krop - det ved jeg godt! Desuden er 300-400 kr. om måneden ud af et elevbudget til fitness center svært - kan man slet ikke lave træningen derhjemme? Evt. med håndvægte?

Nu skal jeg bare til at vænne mig til at spise noget mere. Ifølge Stofskifteberegneren er min totale energiomsætning 3155 og Basale 1705.

Jeg smutter i køkkenet :4mewantfood:

Tak for jeres råd!

Link to comment
Share on other sites

Personligt vil jeg heller anbefale en vægtstang med vægte, og et stativ der kan bruges til squat og bænkpres. Så kan man lave alle basis øvelserne.

Men helt billigt bliver det jo nok ikke, mindst et par tusinde hvis det skal være nyt. Det er hurtigt tjent ind igen hvis man sammenligner med fitness centrene. Hvis man kan være et par stykker om at deles om udgiften, så begynder selv de fattigeste studerende at kunne være med.

Link to comment
Share on other sites

Anskaffelsen af en sandsæk, der kan indeholde op til 40-50 kg sand, et par løbesko og en dørribbe kan gøre underværker for få penge. Da jeg boede på et lille kollegieværelse var det alt, jeg havde at gøre med.

Jeg skal forresten hilse at sige, at 40-50 kg i en sandsæk er betydelig sværere at løfte rundt med end gængse vægtstænger.

Hr. K

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

hej alle sammen, jeg har nogenlunde samme problem og samme størrelse, men jeg synes egentlig jeg spiser nok..

lige for tiden har jeg ikk rigtig tid til at træne, men er meget fysisk aktiv hver dag..

så vil gerne have nogen tips til hvor meget af hver ting man skal spise hver dag el. evt. gode hjemmesider..

ligenu spiser jeg en god skål havregryn med mælk og rosiner til mogenmad og 420g kylling og pasta kl. 9 og kl. 12 og to rugbrøder med leverpostej og forskelligt kød og kartofler til aftensmad..

hvad kan jeg gøre anderledes..

håber på nogle gode svar.

pfh tak

mvh

thomas.

Link to comment
Share on other sites

hej alle sammen, jeg har nogenlunde samme problem og samme størrelse, men jeg synes egentlig jeg spiser nok..

lige for tiden har jeg ikk rigtig tid til at træne, men er meget fysisk aktiv hver dag..

så vil gerne have nogen tips til hvor meget af hver ting man skal spise hver dag el. evt. gode hjemmesider..

ligenu spiser jeg en god skål havregryn med mælk og rosiner til mogenmad og 420g kylling og pasta kl. 9 og kl. 12 og to rugbrøder med leverpostej og forskelligt kød og kartofler til aftensmad..

hvad kan jeg gøre anderledes..

håber på nogle gode svar.

pfh tak

mvh

thomas.

Hvis du ikke tager på, så spiser du ikke nok. Så enkelt er det!

Spis nogle flere havregryn og skift evt. skummetmælk/minimælk ud med letmælk/sødmælk.

Spis nogle nødder eller mandler. Ud over at indeholde en del kalorier er de gode kilder til sundt fedt og protein.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jeg selv en af de typer der altid har haft svært ved at faktisk vejede jeg ikke meget mere end 52-55 kg da jeg begyndte at træne. Så jeg har altid været meget spinkel, med en meget lav fedprocent (jeg har haft sixpack så længe jeg kan huske tilbage).

Der skete dog først rigtigt noget da jeg øgede mit kcal indtag. Jeg tror problemet som mange unge mænd/drenge har et at de spiser for lidt og for usundt. Hvis du spiser for lidt og træner så får du ingen resultater. Resultaterne er det der driver os frem og det måske derfor at du har mistet lysten til at gå i center.

Grund ideen i bulk konceptet er spis, spis og spis. Ja du spise og det ikke kun nok morgen, middag og aften. Du skal ligge nogle ekstra måltider ind imellem. Det kan ikke nytte noget at du vil tage og så kun spise 2000 kcal.

Jeg brugt stofskifteberegneren på forsiden Stofskifte og estimeret det til ca. 2800 kcal om dagen. Så du skal efter min mening indtage ca. 3200 kcal om dagen for at tage på med en rimelig hastighed. Det skal du gøre hver dag. Prøv det i en måned og så se om du ikke får nogle gode gains. Vejen til gode gains er at gøre det hver dag on ikke kun hver anden eller der omkring.

Ting du kan spise:

Bulk-shake: Havregryn, banan, rosiner, mælk, olie, prot-pulver.

Tun.

Peanuts.

Og hvad du eller kan lide at spise.

MVH. Steffen

Tænk at der var engang hvor du ikke var sarkastisk :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Tænk at der var engang hvor du ikke var sarkastisk :laugh:

OMG og "MVH. Steffen" :smile:

Når man stiller et ordentlig spørgsmål og har gjort lidt research inden, så får man et ordentligt svar.

Når man stiller spørgsmål som "hvad er det bedste proteinpulver" eller "får jeg lange slanke muskler af mange gentagelser", så får man som fortjent.

:flipa:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share