Mariannes log


Mizzrasmussen
 Share

Recommended Posts

Træning onsdag

11-12 km restitutionsløb/langsomt løb

Jeg mener de langsomme løbeture er vigtige, fordi man restituerer og samtidig bidrager til at man få kilometer i benene, men det er altså lidt dræbende at holde det langsomme temp når man strengt taget ikke er specielt udaset :sleeping:

Det var koldt i morges :cold: men synes jeg nu også er kærkomment efter det, der faktisk har været en meget lang sommer.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 2k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Træning torsdag

ca 15.5 km løb heraf

12 km marathontempo - gns. puls 163

3,5 km opvarmning og nedjog

God tur i dag da jeg først kom i svingninger :4thumbup: - marathontempo er træning i ønsket marathontempo og ikke nuværende tempo på den forkætrede distance :tongue: Jeg stiler efter en tid omkring 3.30 i nærmeste fremtid...Og når jeg siger nærmeste fremtid mener jeg nok nærmest, at jeg først og fremmest løber relativt mange m-løb frem til det laaaaange løb i Schweiz i sommeren 2006, og i den periode skal jeg nok være heldig, hvis jeg opnår markant bedre tider...men derefter :devil: Hvis jeg da ikke får den ide at skulle løbe 100 km...jeg har filmet, at jeg kan nå at komme på kvindernes top 20 ved 100 km i Stige, hvis jeg løber og gennemfører snart. Der figurerer ikke 20 kvinder på deres top 20 liste, hvilket nok viser, at de endnu ikke har haft 20 gennemførende kvinder :tongue: Det drejer sig om at sætte nogle mål man har mulighed for at nå :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Ingen træning fredag :blush: - gad vide om jeg er ved at falde af på den :blink: - eller også er det bare sundt med en enkelt helt træningsfri dag i ny og næ :innocent:

Træning lørdag

løb ca 13 km - gns. puls. 157 (inkl. et par km opvarmningsløb - glemte at stoppe mit ur, så jeg kunne se gns-puls uden opvarmingsløb...). Fornuftigt tempo det meste af vejen :4thumbup:

Mit lørdagsløb er p.t. indstillet til at være 'frit løb' - dvs at jeg bare løber efter dagsformen.

Vi har rigtig fået efterår med regn og blæst skal jeg love for :mad: - hvad blev der af de kolde, klare dage :blink:

Link to comment
Share on other sites

Træning søndag

Lsd-løb 18-19 km - gns.puls 155.

God tur selvom det blæste lidt vel rigeligt :cold: Mine lange ture er ikke så lange for tiden - jeg kan ikke rigtig tage mig sammen til at løbe +20 km, men til gengæld bliver det til en del mellemlange ture - og nogle marathons ikke at forglemme :tongue: - tror på at det kan lade sig gøre at løbe Newline Skovmarathon den 6. november...har stadig noget irritation siddende i det ene baglår men mon ikke det går :blush:

Og så står den på Ørne-klub i aften - man skal ikke undervurdere fjernsynsserier som en god anledning til at se sine gode venner mindst én gang om ugen :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Waits - nej der er ikke længe til Skovmaren :4crutches: Og hvor var det heldigt at jeg fik brokket mig lidt over kettlebells i din log :tongue: - nu kommer der forhåbentlig snart også kb-træning i denne log omend på begynderniveau :chicken:

Træning mandag

Svømning - 50 min.

Jeg overgik mig selv helt vildt i svømmehallen i dag :4thumbup: - som regel begynder jeg at kede mig efter 20 minutter, og så tvinger jeg som regel mig selv til at blive 10 min ekstra, men i dag svømmede jeg bare derudaf :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Waits - nej der er ikke længe til Skovmaren :4crutches: Og hvor var det heldigt at jeg fik brokket mig lidt over kettlebells i din log :tongue: - nu kommer der forhåbentlig snart også kb-træning i denne log omend på begynderniveau :chicken:

Det skal du ikke være bange for. Jeg er også stadig begynder, men der er efterhånden en del logs som er spændende at følge med i. Se særligt Michael Hebnes's, Kenneth's, DBM, JSC, Armoured Female (hmmm, har jeg glemt nogen?) og ChristianMN's blog

Og så kan jeg advare om nogle seriøse ømme stænger når du først giver den rigtig gas med KB'en :4crutches:

Kommunikationsfejl kan jo ske for selv den bedste, så det er jo godt at man her kan råbe lidt op. :4thumbup:

Nå, men held og lykke med skovmarathonen, men pas nu på med at tro at du kan slå rekord hver gang. Man bliver psyket helt vildt når man så er ud at løbe og kan se at man ikke kan nå at slå sin gamle rekord. Du kan jo vælge bare at tage det som træning til det lange løb.

Link to comment
Share on other sites

Nå, men held og lykke med skovmarathonen, men pas nu på med at tro at du kan slå rekord hver gang. Man bliver psyket helt vildt når man så er ud at løbe og kan se at man ikke kan nå at slå sin gamle rekord. Du kan jo vælge bare at tage det som træning til det lange løb.

Yep - det er også en holdning jeg arbejder med at implementere :blush: - denne gang løber jeg helt uden tidsambition (tror jeg...).

Link to comment
Share on other sites

Træning tirsdag

Intervalløb:

20 min opvarmning

int 8x3 min, 1 min pause - gns.puls 170

20 min afjog

Min puls stiger enormt langsomt i intervallerne - den kom op og ramme 180 i de fleste intervaller men fordi den bare sniger sig op, ender jeg med en relativt lav gennemsnitspuls i intervallerne. Måske er jeg bare i kanonform for tiden :tongue: Eller også er der en anden forklaring...

Helt abnormt dårligt skodvejr i dag :mad: Det stod (og står) bare ned i stænger, så jeg blev så våd at jeg trådte vand ud af mine sko til sidst :blink:

Link to comment
Share on other sites

Træning tirsdag

Intervalløb:

20 min opvarmning

int 8x3 min, 1 min pause - gns.puls 170

20 min afjog

Min puls stiger enormt langsomt i intervallerne - den kom op og ramme 180 i de fleste intervaller men fordi den bare sniger sig op, ender jeg med en relativt lav gennemsnitspuls i intervallerne. Måske er jeg bare i kanonform for tiden :tongue: Eller også er der en anden forklaring...

Helt abnormt dårligt skodvejr i dag :mad: Det stod (og står) bare ned i stænger, så jeg blev så våd at jeg trådte vand ud af mine sko til sidst :blink:

Vi har nogenlunde samme løbeskema kan jeg se, altså morgen løb.

Jeg tror bare du er ved at være i god form, for ellers tyder det jo på at du ikke presser dig nok, men det kan umuligt være tilfældet.

Jeg gad heller ikke rigtig idag, let regn, dårlig søvn, nogle dage må man bare tage det lidt med ro, og tage tidligere hjem end planlagt.

Lækkert at du holder til så mange intervaler.

Link to comment
Share on other sites

Træning onsdag

Let løb ca 12 km gns puls 146

Regnen havde lagt sig, hvilket var heldigt for efter turen i går, havde jeg ikke plads til at have mere tøj hængende til tørre på badeværelset :tongue:

for ellers tyder det jo på at du ikke presser dig nok, men det kan umuligt være tilfældet.
Nej vel :tongue: - jeg synes også tidligere jeg har oplevet at min form når et plateau, hvor der ikke er sammenhæng mellem min kondition og benenes fart :blink: Det må have noget at gøre med kroppens samlede tilpasningshastighed, hvor kondition jo faktisk er noget af det første, der tilpasser sig.
Lækkert at du holder til så mange intervaler.

Jeg 'lærte' i sin tid at løbe intervaller til boksetræning, og de løber jo mange intervaller, fordi de i princippet skal kunne holde til at gå 12 omgange (kvinderne går selvfølgelig ikke så mange omgange, men vores træner mente, at vi havde jo selv bedt om ligestilling, så der blev ikke givet køns-handikap:laugh:). Det var først da jeg begyndte at løbe mere seriøst det gik op for mig, at der fandtes mennesker, der løb færre end 8-10 intervaller :tongue:

Jeg prøver at veksle mellem korte og relativt mange intervaller og færre, længere intervaller.

Link to comment
Share on other sites

Træning onsdag fortsat

Og så fik jeg snøvlet mig sammen til at lappe på min dårlige samvittighed - aka styrketræne - først på aftenen :w00t:

Fullbody i en (som altid) kort men tilfældigt sammensat version - jeg er ikke vant til at frekventere motionscentre på dette overfyldte tidspunkt...Her er som sædvanlig ikke megen logføring af vægtene, men jeg kommer hele kroppen rundt og baserer det på 2-3 set á 10-15 reps. I dag også 40 (4x10) armstrækkere (og ja - de rigtige... på tæerne) som mellemsæt mens jeg ventede på at andre skulle blive færdige, hvor jeg skulle til :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Træning torsdag

løb i alt ca 15,5 km

2,5 km opvarm

12 km marathontempo - gns puls 163

1 km nedjog

God tur i dag - ben i rimeligt god form, så det var fedt :cooldance:

Og hep - jeg får en kettlebell i morgen :4thumbup: Kenneth Jay meldte sig med et tilbud om at levere asap, da jeg havde brokket mig lidt i Waits log :tongue: Eftersom det er min plan at løbe marathon den 6. november skal jeg måske tage den lidt med ro med mit nye træningsredskab, så jeg ikke skal løbe rundt med ømme, kvæstede stænger? :blink:

Og er der noget med at kb-træning får kropsfedtet til at forsvinde som dug for solen? :4whistling: - nå men det er nok ikke nok at bestille den for at komme i jernform; den skal jo lige i sving først :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Hej Mizzy,

Med 50-60 km om ugen, kan der jo nok ikke være meget sul på dig... :w00t:

Tillykke med det. Jeg synes da godt at du kan svinge lidt med den når du får den og se hvor det bærer hen... Rigtige mænd( :blink: ) løber marathon med ømmeben og ovenpå hård træning dagen før :laugh:

Spørg bare løs om øvelser. Ikke at jeg er andet en blot en begynder, men så kan det være nogle af de mere inkarnerede kb'er kan svare eller linke.

Godt at se at efterårsvejret ikke har hevet pippet ud af dig

Link to comment
Share on other sites

Med 50-60 km om ugen, kan der jo nok ikke være meget sul på dig...

Jeg er vidst meget almindelig, men det er jo ikke nogen fordel at være almindelig, når man skal løbe rigtig langt - der er det nærmest en fordel at kunne gemme sig bag en lygtepæl :laugh: - og jeg skal altså finde noget mere solidt, før gemmelegen rigtig bliver udfordrende :tongue: Meeen med en kb og ikke mindst hvis (når) jeg når målet om 100 km/uge som base, må det gøre kål på det værste.

Link to comment
Share on other sites

Træning torsdag

løb i alt ca 15,5 km

2,5 km opvarm

12 km marathontempo - gns puls 163

1 km nedjog

God tur i dag - ben i rimeligt god form, så det var fedt :cooldance:

Og hep - jeg får en kettlebell i morgen :4thumbup: Kenneth Jay meldte sig med et tilbud om at levere asap, da jeg havde brokket mig lidt i Waits log :tongue: Eftersom det er min plan at løbe marathon den 6. november skal jeg måske tage den lidt med ro med mit nye træningsredskab, så jeg ikke skal løbe rundt med ømme, kvæstede stænger? :blink:

Og er der noget med at kb-træning får kropsfedtet til at forsvinde som dug for solen? :4whistling: - nå men det er nok ikke nok at bestille den for at komme i jernform; den skal jo lige i sving først :tongue:

Der er fart på :bigsmile: Hvor meget af din træning løber du i marathontempo og hvor hurtigt er det? Kan det ikke være ret hårdt at løbe meget i marathontempo sammen med en masse intervaller?

Som du selv er inde på, kan det betale sig at være lidt forsigtig med hård styrke træning for tæt på et marathon.

God træning

Yzer

Link to comment
Share on other sites

Der er fart på :bigsmile: Hvor meget af din træning løber du i marathontempo og hvor hurtigt er det? Kan det ikke være ret hårdt at løbe meget i marathontempo sammen med en masse intervaller?

Som du selv er inde på, kan det betale sig at være lidt forsigtig med hård styrke træning for tæt på et marathon.

God træning

Yzer

Hej og velkommen til :bigsmile:

Marathontempo er omkring 5 min/km, og det løber jeg en tur om ugen af, som jeg forestiller mig at øge til omkring 18-20 km (inkl. et par km i opvarmningstempo). Det er det tempo jeg forventer er realistisk at ramme på et marathon i nærmeste fremtid - p.t. går det lidt langsommere når jeg løber marathon - og da man bliver god til at løbe i det tempo man træner, så er det bare med at komme igang :smile:

Jeg løber intervaller én gang om ugen, og så har jeg en tur, der er planlagt til tempo/fartleg men ofte ender i marathontempo, som er lidt langsommere :tongue:

Med 5 løbedage om ugen synes jeg ikke programmet slår mig helt ihjel, og på de løbefri dage prøver jeg at få cyklet eller svømmet lidt (afhængigt af vejr og vind), for at få lidt aktiv restitution.

Som regel styrketræner jeg ikke ugen op til marathon, men når får jeg jo leveret mit nye vidunder - en kettlebell - i dag, og så ville jeg jo gerne afprøve vidunderet :cooldance: Det må blive en dag i weekenden - så kan jeg nå at komme mig, hvis det viser sig, at jeg bliver øm :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Træning fredag

45 min svømning

Det var mange mennesker i svømmehallen i morges :mad: - svømmehaller egner sig ikke til at være fyldte. Og jeg troede ikke at nogen kunne svømme langsommere end mig, men det viste sig i dag at være adskillige, der gjorde...så meget af tiden blev det til en art ufrivillig intervalsvømning :sleeping:

Rigtige mænd( ) løber marathon med ømmeben og ovenpå hård træning dagen før

Du kommer og løber med kan jeg forstå Waits :laugh: Nogle gange er det helt heldigt at man ikke er en rigtig mand, men en lille svagelig kvinde :tongue: (jeg gør en stor indsats for at forbedre mit image i retning af lille og svagelig, for jeg er lidt træt af at slæbe mine venners rustikke, massive træborde og -skabe op på 5. sal :dumbbell_lift: )

Edited by Mizzrasmussen
Link to comment
Share on other sites

Træning lørdag

løb ca 12 km - gns puls 156. I dag løb jeg bare - lidt op og ned i tempo og nogle trapper, jeg mødte på min vej :tongue:

Første forsigtige kb-start - 8 kg:

3x10/10 one hand swing

1x5 goodmorning stretch

Jeg starter laaangsomt op, da jeg ikke p.t. har overskud til at rende rundt med alt for ømme ben :tongue: Det foregik, da jeg kom hjem fra løbetur, og jeg beholdt for sjov mit pulsur på under kb-svingeriet, og min puls røg hurtigt op omkring 145, så jeg kan godt se at det er effektivt på flere dimensioner end normal styrketræning. Hvis man holder sig i gang i bare 10 min kan pulsen jo nå at komme godt i vejret samtidig med at det giver noget styrke.

Har tænkt at starte forsigtigt med one hand swings, cleans og goodmorning stretch og arbejde mig frem mod at inkludere snatch og turkish get-ups :cooldance: Det er den foreløbige plan, og så må vi se, hvad jeg ellers finder frem til af interessante øvelser :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Godt at se at du er kommet igang med kb træningen... Hvis du ikke vil have alt for mange vabler når du snatcher kan et par arbejdshandsker anbefales. Pulsen kommer godt op, særligt hvis du ikke holder pause mellem skiftende hænder :cooldance:

Gå du endelig i krig med turkish get ups... Efter min mening en af de fedeste øvelser med vægte.

Nå ja, løbet er jo som altid fint. Imponerende at du kan holde dig så godt til et stramt program... :bowdown:

Link to comment
Share on other sites

Træning søndag

18-19 km lsd-løb - gns puls 153

Det gik fint, da jeg først kom i svingninger, men min tur til koncert i Pumpehuset og efterfølgende bar-hopping (læs: en hel aften i tæt røg) kunne altså mærkes på vejrtrækningen...Utroligt som ens krop tilpasser sig; jeg har faktisk selv røget i mange år og efter jeg er holdt op kan jeg mærke det på vejrtrækningen bare jeg har været sammen med rygere :mad: Jeg har sjovt nok ingen erindring om, at jeg havde vejrtrækningsproblemer, da jeg selv pulsede løs :blink:

Waits - stramt program kører fint for mig, lidt kontrolfreak er man vel altid...

Jeg har filmet at KB nok vil være hård for huden i hænderne, og jeg vil helst ikke risikere ikke at kunne passe mine ringe mere, så handsker er nok en god løsning i starten :tongue:

Og jeg har nu købt startnummer til marathon på søndag, så nu skal der jo løbes...vi håber på en flot efterårsdag :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Og jeg har nu købt startnummer til marathon på søndag, så nu skal der jo løbes...vi håber på en flot efterårsdag :bigsmile:

Ja, saa er det nok en meget god ide at holde lidt igen med kb'en i denne uge. Held og lykke og tak for raad til loebe program. Og du har ret... Det bliver nok lidt haardt, men den tid den sorg. Jeg troede egentlig du skulle til london i naeste weekend??

Link to comment
Share on other sites

Har tænkt at starte forsigtigt med one hand swings, cleans og goodmorning stretch og arbejde mig frem mod at inkludere snatch og turkish get-ups Det er den foreløbige plan, og så må vi se, hvad jeg ellers finder frem til af interessante øvelser

Hej Marianne :bigsmile:

tillykke med din kb - den kan du ikke undgå at blive glad for! Din opstartsplan ser vaeldigt fornuftig ud. Mht. "interessante oevelser", så ville jeg foreslå at du tester windmills - via den kan du både laere at balancere kb'en (hvilket vil hjaelpe dig med TGU's) og loese op for en del af de spaendinger der bygges op i hele "posterior chain" af swings og loeb.

God fornoejelse med traeningen! :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share