stærkmand program


Thomas87
 Share

Recommended Posts

Jeg har i længere tid gået og prøvet flere forskellig programmer, og kan ikke finde ud af hvad jeg vil. Men nu tror jeg jeg har fundet ud af det. har altid været lidt fasineret af stærkmand..

så min nye " træningskarrier" skal være stærkmand.

Selve programmet ser sådan her ud: Der skal træne 4 dage om ugen, hvis jeg har tid til det...

DAG 1 OG 3:

Dødløft: der bliver varieret meget i dødløft. Det bliver den ene uge alm. døløft, næste uge dødløft fra knæ, næste uge dødløft fra skiver... osv..osv.. trænes tung( højest 4-5 reps)

Chins 5*5

Rows: mest noget normalt rows, altså Barbellbent over rows. men også lidt andet rows. trænes tung( mellem 3-6 reps)

Frontsquat dag 1 og zercher squat dag 3. noget ala 6*4, så det bliver også forholdsvis rimelig tungt.

noget cheating curls. både hammer og almindelig. nok 3-4 sæt per øvelse, med 4-6 reps.

og noget underarm.

´DAG 2:

er min eksplosive dag.

Her skal der trænes masser af power cleans. ved ikke hvor mange set og reps i nu, bliver nok hvad jeg kan klare.

farmer walk. Med vægte jeg kun kan holde i ca. 30- 50 sek. af 3-4 omgange.

push-presses, hvor jeg opvarmer med lidt militarypres.

så tager jeg også lidt high incline presses. 6*4.

og slutter af med noget small bench( til triceps) 6*4.

Dag 4.

er min hjemmedag, det vil sige her træner jeg med traktordæk, betonrør og sandsæk( når jeg får lavet den)

tager 3-4 omgange af min grasplæne med traktor dækket.

betonrøret bliver der lavet military pres, push presses, biceps, og hvad jeg ellers kan komme til.

sandsække skal bruges til mange forskellig ting, som squat, farmerwalk, dødløft, push-presses.

chins: 5*5

der skal også trænes mave rimelig tit, og noget kondition.

Nu kunne jeg godt tænke mig at vide hvad i synes om progammet.

kom gerne med ris og ros....

Mvh Thomas

Link to comment
Share on other sites

bare hvis du squatter 120-140 kg eller i det område, så ville jeg helt klart mene at du skal fokusere på at blive stærkere generelt før du kaster dig ud i mere specifik stærkmandstræning..

Men bortset fra det, ser programmer da bestemt ikke helt tosset ud.. :smile:

Link to comment
Share on other sites

hvor er du henne af sådan rent styrkemæssigt??    :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

hvilke øvelser tænker du på???

<{POST_SNAPBACK}>

Squat, bænk, dødløft og pushpress ville være ret interessant. :smile:

Rommel

<{POST_SNAPBACK}>

Okay så mine max er:

squat: 140 kg.

Dødløft: 160 kg.

Bænkpres: 97,5 kg.

push-presses er ny for mig...

Link to comment
Share on other sites

bare hvis du squatter 120-140 kg eller i det område, så ville jeg helt klart mene at du skal fokusere på at blive stærkere generelt før du kaster dig ud i mere specifik stærkmandstræning.. 

Men bortset fra det, ser programmer da bestemt ikke helt tosset ud..    :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

hmm okay.. du har måske ret.. men jeg har det bare sådan at jeg er ved at løbe godt surt i flere forskellige programmer i øjeblikket, og har prøvet disse øvelser af, og andet fra stærkmands området, og synes nu det er mega fedt.

har da også læst at man skal fokusere mere på dødløft end squat..

jeg Takker for jeres meninger :4thumbup: , men kunne mest tænke mig at vide hvad i synes om selve programmet :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

gjorde det lige lidt mere overskueligt for min egen (og evt andres) skyld.. :wink:

Dag 1:

dødløft variation

chins 5x5r

rows (variation) 3x6r

front squats 6x4r

biceps/underarm

Dag 2:

Powercleans

farmer walks 3-4 omgange

push-presses

high incline presses 6x4r

small (lille??) bench 6x4r

Dag 3:

dødløft variation

chins 5x5r

rows (variation) 3x6r

zercher squats 6x4r

biceps/underarm

Dag 4:

events

chins 5x5r

Okay... programmer ser ikke så skidt ud igen. men der mangler måske lidt system/en rød tråd.

alt efter hvor tung dit "event"-træning er, så har du sådan set tung lowerbody træning alle dage.

Det er måske lige i overkanten.. Derudover ville jeg nok ønske lidt mere fokus på overhead arbejde

og generelt bare på mere styrke i hele presse-muskulaturen. Du træner sådan set kun pressestyrke én

gang om ugen (sorry, men dit beton-rør tæller ikke helt med til styrkelse af presse-strukturen. hehe)

Jeg har set folk have god succes med en overhead dag, en lowerbody dag, en speed dag og en eventdag.

det var måske værd at overveje...

Men jeg vil igen klart anbefale dig at bygge et grundlag af styrke i benbøj, dødløft, bænkpress, stem,

roning, gerne frivend m.m. Det vil jeg mene er klart nummer et på det niveau du er på nu! Men derfor

er der jo ingen der forbyder dig stadigvæk at træne med dine implementer i weekenden eller off-dage for

at få opbygget noget kondi og erfaring med "odd object lifting". Dine ambitioner lige nu og her er vel

heller ikke at skulle stille op til hverken sjællands eller danmarks stærkeste mand, går jeg ud fra.

så så kan man ligeså godt bruge tiden på at blive stærkere i øvelser der er relevante for stærkmænd

(og mener jeg bestemt også at benbøj er!!) og lad det andet komme senere..!

Som en sidste ting, ville jeg nok foreslå dig at variere dit rep-antal lidt mere.. Det vil være gavnligt

at flette nogle høj-reps sæt ind i programmet også.. :smile:

håber det kan bruges... hygge..

Link to comment
Share on other sites

prøv evt at kigge på den tråd jeg lavede tidligere i styrkeforumet.. der er program der skulle være et rigtig godt program for den mellem-erfarne løfter.

det ser enkelt og "kedeligt" ud, men er garanteret effektivt!!

dag 1:

benbøj 5x5r

bænkpress 5x5r

roning fra gulvet 5x5r

(supplér med lidt mave og evt triceps)

dag 2:

benbøj 5x5r (med 76-80% af dag 1's vægt)

military press 5x5r (vigtigere end pushpress, hvis du kun vil køre én af tingene)

dødløft 5x5r

chins/pull-ups 5x5r

(supplér med lidt mave og evt biceps)

dag 3:

benbøj 3x5r + 2x3r (med den vægt du har planlagt at lave 5x5r med næste dag 1)

bænkpress 5x5r

roning fra gulvet 5x5r

(supplér med lidt mave og evt hjælpeøvelser efter behov)

(kunne ligeså godt skrive det igen. hehe)

Mvh francis

Link to comment
Share on other sites

:bigsmile:

prøv evt at kigge på den tråd jeg lavede tidligere i styrkeforumet..  der er program der skulle være et rigtig godt program for den mellem-erfarne løfter.

det ser enkelt og "kedeligt" ud, men er garanteret effektivt!!

dag 1:

benbøj  5x5r

bænkpress  5x5r

roning fra gulvet 5x5r

(supplér med lidt mave og evt triceps)

dag 2:

benbøj    5x5r (med 76-80% af dag 1's vægt)

military press  5x5r  (vigtigere end pushpress, hvis du kun vil køre én af tingene)

dødløft  5x5r

chins/pull-ups  5x5r

(supplér med lidt mave og evt biceps)

dag 3:

benbøj  3x5r + 2x3r (med den vægt du har planlagt at lave 5x5r med næste dag 1)

bænkpress  5x5r

roning fra gulvet 5x5r

(supplér med lidt mave og evt hjælpeøvelser efter behov)

(kunne ligeså godt skrive det igen. hehe)

Mvh francis

<{POST_SNAPBACK}>

takker for dine svar... sætter mig lige til at kigge lidt mere på det

Link to comment
Share on other sites

dag 2:

benbøj    5x5r (med 76-80% af dag 1's vægt)

military press  5x5r  (vigtigere end pushpress, hvis du kun vil køre én af tingene)

dødløft  5x5r

chins/pull-ups  5x5r

(supplér med lidt mave og evt biceps)

<{POST_SNAPBACK}>

Hvorfor mener du, at push-press er vigtigere end military press?

Hvis det gælder om at få en tungest mulig genstand over hovedet, vil man vel benytte sig af evnen til at skabe moment med benene (=push press) i stedet for at presse rent, eller hva?:unsure:

Link to comment
Share on other sites

dag 2:

benbøj    5x5r (med 76-80% af dag 1's vægt)

military press  5x5r  (vigtigere end pushpress, hvis du kun vil køre én af tingene)

dødløft   5x5r

chins/pull-ups  5x5r

(supplér med lidt mave og evt biceps)

<{POST_SNAPBACK}>

Hvorfor mener du, at push-press er vigtigere end military press?

Hvis det gælder om at få en tungest mulig genstand over hovedet, vil man vel benytte sig af evnen til at skabe moment med benene (=push press) i stedet for at presse rent, eller hva?:unsure:

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg tror at der er fordi overførligheden fra pushpress til milipress er ret lille, hvor den fra milipress til pushpress er ganske stor. Så man kan lige så godt træne mili og få "bang for the buck" i begge øvelser og så evt supplere op med lidt teknik i pushpress/kickstød.

Rommel

Link to comment
Share on other sites

Må jeg foreslå dig at du anskaffer dig nogle tunge sten, gerne fortovs-kantsten på 80 kg og opefter.

Lav evt. farmerwalkklodser af togskinner.

Jeg synes at det er vigtigt at vægten er rimelig tung i farmerwalk, så man også får trænet mave- og rygmuskler.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share