fedtprocent


Litopsi
 Share

Recommended Posts

okay, nu synes jeg lige jeg var så god da jeg tabte alle de dersens kg. Nu har ThomasJ så lige sat tankerne i gang, for selvom jeg er ret sikker på at jeg ikke på noget tidspunkt i mit liv har haft 20 kg muskler mere end jeg har nu, kan det da godt være at mit vægttab har tærret mere på musklerne end jeg umiddelbart havde forstillet mig. Jeg har aldrig fået målt min fedt%, og er egentligt også lidt ligeglad med hvad tallet er, men derfor vil jeg jo alligevel gerne være "sund".

Jeg ved bare at jeg aldrig får taget mig sammen til at lave mavebøjninger og armstrækninger og alt det der. Jeg kan ikke tage mig sammen. Har prøvet flere gange.

Så er mit spørgsmål: reducere jeg også min fedt% ved at løbe og cykle på kondicykel?

Link to comment
Share on other sites

Det er slet ikke så kompliceret Litopsi. Det har intet med magiske diæter at gøre. Det har for så vidt heller ikke noget at gøre med om du styrketræner eller ej. Det har noget at gøre med at bevare den muskelmasse du nu engang har. Og dette gøres klart bedst ved at tabe sig LANGSOMT. Problemet med folk som taber muskelmasse, er ofte at de taber sig for hurtigt. Det hele er et plus og minus regnskab. Tager du på så spiser du mere end du kan forbrænde, og taber du dig så spiser du mindre end du kan forbrænde. Kunsten er kun at skabe en minimalt kalorieunderskud. På den måde taber man sig langsomt, og i sådanne tilfælde er kroppens tilbøjeligehed til at tære på muskelmassen langt mindre.

Og selvom du umiddelbart er ligeglad med fedtprocenten talmæssigt, så er kropskompositionen yderst vigtig. For hvis man taber sig på den mest uhensigtsmæssige måde man overhovedet kan, så kan man i teorien godt smide en overvejende del af sit vægttab i muskelmasse. Og det er faktisk MEGET mere problematisk end folk er klar over. Musklerne udgør en meget vigtig del af vores forbrænding, og jo mindre muskelmasse vi har, jo færre kalorier kan vi omsætte. Det er netop det som er problemet ved yo-yo diæter. Folk går på en skrap diæt og et hårdt motionsprogram. De smider en bunke kg på meget kort tid. Og godt nok har de tabt en masse kg, hvoraf en stor del også er fedt, men de har desværre også tabt en meget pæn portion muskelmasse. Det kommer i sidste ende til at koste dem dyrt, for når de begynder at spise nogenlunde normalt igen, så er deres tilbøjelighed til at tage på blevet MEGET større, og ofte tager personerne lynhurtigt mere på end de har tabt. Det er en ond cirkel, som man bør bryde ud af med det samme. Effektivt vægttab foregår kun på EN måde, og det er relativt langsomt. Hvad langsomt så er, er individuelt. En person på 180 kg, kan godt smide mange flere kg pr. måned end en person på 80 kg kan, før man kan tale om at det går for stærkt. Men kodeordet er nu engang langsomt, hvis man vil bevare så meget muskelmasse som muligt.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

ja ThomasJ, så langt var jeg næsten kommet helt af mig selv. :) Jeg tabte mig fra 85 kg til 65 kg med en gennemsnitsfart på 750g/uge (stoppede så med at ryge og tog 2 kg på igen) Nu er jeg sådan set meget almindelig af bygning, men jeg kan se at mit livmål er 5 cm større end da jeg begyndte at tage på. Her konkluderer jeg så at min fedt% må være større nu, end den var før jeg begyndte at tage på (kan man det? ) Selvom indlægget er postet i "vægttab" er det faktisk ikke lige helt det der er målet, snarere en omfordeling. Min tankegang er så, at når jeg fortsætter med at løbe og cykle og spise som jeg gør nu, vil jeg holde vægten, hvilket jo er målet. Men hvad vil der ske med mine fedtdepoter? Bliver de bare hvor de er, eller vil de gradvist blive mindre samtidig?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke helt sikker på, hvor du vil hen med spørgsmålet !! Men...

Hvis du - med den motion og "diæt" du følger nu - kan holde vægten, så falder din fedt% næsten helt sikkert. Din muskelmasse vil jo stige langsomt, hvorfor du må tabe fedt, hvis du samtidig holder vægten. Så simpelt er det.

Link to comment
Share on other sites

Puha, jeg slet ikke følge med, med alle de spørgsmål du stiller

rolig nu, jeg har ikke spor travlt..... :) jeg løber hver anden dag og cykler hver anden dag. Pt. kun ca. 5 km løb pr. gang (små 11 km/t), men det stiger støt og roligt i løbet af sommeren. Cykel ca. ½ time med 15 min. intensiv træning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share