Er det nok?


jesper1987
 Share

Recommended Posts

Umuligt at svare på.

Man kan godt spise "sundt" og stadig spise for meget.

Når det så er sagt er der da ingen tvivl om at den aktivitetsmængde giver rimelig godt med luft i kalorieregnskabet til at spise ekstra, så gør man ikke det vil man tabe sig.

Er problemet da at du ikke taber dig med den fremgangsmåde?

Link to comment
Share on other sites

Det kommer an på hvad du mener er "sundt". Hvis ris og pasta og andre fødevarer med mange kalorier er sunde, så er det ganske let at spise for meget :smile:

Hvis din vægt er konstant og du fjerner slik og søde sager fra din kost er det sandsynligt du vil tabe dig. Det samme gælder hvis du holder samme kost og tilføjer 15-35 km cykling om dagen.

Link to comment
Share on other sites

Sundt og sundt, altså jeg gider ikke omligge hele mit liv, altså udelukke en grøn i haven, eller en pølse på grillen her i ferien :4mewantfood: MEN:

Altså, hvis man udelukker "kalorie-bomberne"

Chips

Sodavand

Slik

Icetea

Og alle de selvskrevne regler.

Min kost kan f.eks se sådan her ud:

Toastbrød med et styk ost eller havregryn med rosiner =)

Et frugt/Vand

Rugbrødsmad til middagsmad

Aftensmad,- kød med massere af salat og kartofler ?

Også måske et æble eller noget inden jeg går i seng.

Og hvis jeg så cykler 15-35 km hverdag, kommer jeg så til at se resultater på en måned? (vægttab)

Link to comment
Share on other sites

Du kan æde alt slags mad, selv is og slik(det vil jeg dog ikke anbefale) og stadig tabe dig, hvis du bare indtager færre kalorier end du forbrænder. Beregn først dit daglige energiforbrug her. Derefter sørger du bare for at indtage færre end det, og du vil automatisk tabe dig, så let er det. Bare lad vær' med at overdrive, ved helt at undgå kalorier, da sådan noget kan give seriøst bagslag. Jeg spiser selv 2/3 af de kalorier jeg forbrænder hver dag, og taber mere end et kilogram fedt om ugen, og det er ikke noget der ser ud til at gå ud over min krop og muskler, så jeg vil anbefale mindst 2/3 til dig også. Bare sørg for at få protein i hvert måltid, og jeg kan kraftigt anbefale at dyrke styrketræning, for at holde på musklerne under fedttabet.

Held og lykke.

Peter :cooldance:

Link to comment
Share on other sites

Altså ikke misforstå mig.

Jeg kan godt finde på at drikke en kold øl jo, eller tage et styk slik :)

Men jeg jeg vil bare prøve at undgå det, hvertil i min dagligdag, hvis jeg skal til fødselsdag gider jeg jo ikke sidde med vand mens de andre fylder sig med bajser =)

1.85 og vejer ca 90kg tror jeg :)

Men er det virkelig nødvendigt at regne ud hvor meget man spiser i kalorier osv?

Altså med vægtskål osv?

Man kan ikke bare 2 skiver rugbrød med pålæg, eller skal man kigge på kalorie?

Dig som gav mig det link får jeg disse svar:

Basalstofskifte (BMR) Kj(9410) Kcal (2251)

Total energiomsætning (16468 KJ 3940 kcal

Hvad kan jeg bruge det til?

(Det skal understreges at beregningen er behæftet med stor usikkerhed. Værdierne er rettet mod "almindelige" mennesker og ikke f.eks. cykelryttere og triatleter.)

Jeg cykler jo næsten kun, jeg regner med når vinteren kommer vil jeg i træningscenter men når vejret er til cykling vil jeg cykle :)

Edited by jesper1987
Link to comment
Share on other sites

Men er det virkelig nødvendigt at regne ud hvor meget man spiser i kalorier osv?

Altså med vægtskål osv?

Man kan ikke bare 2 skiver rugbrød med pålæg, eller skal man kigge på kalorie?

Det er ikke nødvendigt, men det er en kæmpe fordel hvis man vil tabe sig. Man behøver heller ikke beregne ultrapræcist; jeg selv indtager ca.2000 kcal om dagen, men med usikkerhed svinger det vel nok mellem 1900 og 2100 da jeg ikke gider at rende og veje hele tiden, og ofte tar' kvalificerede gæt på hvor mange kcal der er i. I starten skal man dog veje og udregne, men man lærer hurtigt at skyde på hvor meget energi der er i det man spiser.

Dig som gav mig det link får jeg disse svar:

Basalstofskifte (BMR)  Kj(9410)              Kcal (2251)

Total energiomsætning (16468 KJ          3940 kcal

Hvad kan jeg bruge det til?

Basalstofskiftet behøver du ikke at bekymre dig om. Den totale energiomsætning er den energi din krop bruger på en gennemsnitlig dag, som er de 3940 kcal. Hvis du indtager mindre energi i din kost end din krops totale energiomsætning, vil du automatisk tabe dig i vægt. Det er dog kun en cirka-beregning, med som sagt en del usikkerhed, til at give dig et fingerpej om hvor meget energi din krop omtrent bruger.

Så hvis du f.ks. tar' mit råd ovenover og indtager 2/3 af den energi din krop forbrænder dagligt, så vil det blive til; 2/3 * 3940kcal -> 2627kcal, hvilket vi afrunder til 2600 kcal for nemhedens skyld. Det er den mængde energi du skal stile efter at indtage om dagen, og du vil automatisk tabe dig, nok omtrent et 1kg-1½kg fedt om ugen.

Så læs på varedeklarationer, hvor mange kcal der er per 100 gram, find vægten af det du indtager, og du kan beregne hvor meget energi der er i det. Det lyder måske uoverskueligt, men når man først er kommet rigtigt i gang, er det faktisk ikke det store problem.

Peter :cooldance:

Link to comment
Share on other sites

Idag har jeg f.eks:

Morgenmad:

Havregryn med rosiner.

Cykel 12 km hårdt.

Drukket vand en hel del.

Jeg spiste så 2 krydderboller med leverpostej fordi jeg intet andet havde, men idag er der købt kalkun og groft rugbrød og en masse frugt.

Til aftensmad:

1 kartoffel i ovnen samt en kæmpe potion kogte grønsager (Ris,Ærter,Majs, Grønne peber ting, og en Crebenet!

Og nu skal jeg så til at cykle 12 km til.

Ser dette fornuftigt hvis man bytter krydderbollerne ud med groft rugbrød med noget kalkun på, med et æble og et stort glas vand? :)

Link to comment
Share on other sites

Få gang i aregnearket, sørg for at få ca 2g prots pr kg kropsvægt. Styr dit kcal indtag ifht dit vægttab.

BRUG SØGEFUNKTIONEN og velkommen til  :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Areggnearket? Det er :blush:

Jeg bruger altså ikke vægtskål, jeg spiser bare sundt :)

Indtil videre idag har jeg f.eks spist igen havregryn med rosiner, og 2 stykker groft rugbrød med kalkunkød og en banan, og cyklede de 12 kilometer, og senere idag skal jeg så cykle 12-20 igen :)

Altså jeg cykler 2*gange om dagen, så går det bedre og det er sjovere da jeg har fundet en god rute på de 12 km jeg kan ligge og presse min tid, og lave nye "tidsrekorder" osv :)

Så jeg har noget at sætte mig op til, så jeg ikke bare sidder og dasker på cyklen! :)

Link to comment
Share on other sites

Så hvis du f.ks. tar' mit råd ovenover og indtager 2/3 af den energi din krop forbrænder dagligt, så vil det blive til; 2/3 * 3940kcal -> 2627kcal, hvilket vi afrunder til 2600 kcal for nemhedens skyld. Det er den mængde energi du skal stile efter at indtage om dagen, og du vil automatisk tabe dig, nok omtrent et 1kg-1½kg fedt om ugen.

em .. 1½kg fedt om ugen tror jeg ikke på .. der ryger også noget masse hvis du taber så meget .. jeg ville nærmere sige ca 500g - 1 kg MAX

Link to comment
Share on other sites

Så hvis du f.ks. tar' mit råd ovenover og indtager 2/3 af den energi din krop forbrænder dagligt, så vil det blive til; 2/3 * 3940kcal -> 2627kcal, hvilket vi afrunder til 2600 kcal for nemhedens skyld. Det er den mængde energi du skal stile efter at indtage om dagen, og du vil automatisk tabe dig, nok omtrent et 1kg-1½kg fedt om ugen.

em .. 1½kg fedt om ugen tror jeg ikke på .. der ryger også noget masse hvis du taber så meget .. jeg ville nærmere sige ca 500g - 1 kg MAX

<{POST_SNAPBACK}>

1300kcal underskud pr dag svarer til ca 1,3kg fedtvæv, men der er naturligvis flere faktorer der afgører om det underskud 100% kan overføres til fedttab.

Link to comment
Share on other sites

Så hvis du f.ks. tar' mit råd ovenover og indtager 2/3 af den energi din krop forbrænder dagligt, så vil det blive til; 2/3 * 3940kcal -> 2627kcal, hvilket vi afrunder til 2600 kcal for nemhedens skyld. Det er den mængde energi du skal stile efter at indtage om dagen, og du vil automatisk tabe dig, nok omtrent et 1kg-1½kg fedt om ugen.

em .. 1½kg fedt om ugen tror jeg ikke på .. der ryger også noget masse hvis du taber så meget .. jeg ville nærmere sige ca 500g - 1 kg MAX

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg har selv tabt gennemsnitligt 1,1 kg kropsvægt om ugen, og har endda forøget min muskelmasse en smule i samme periode, så 1-1½ kg fedttab er ikke urealistisk hvis jeg bedømmer efter egne erfaringer. Dog er folk jo så forskellige genetisk, så det kunne jo godt være at det ikke vil være optimalt for andre, og jeg vil da også fraråde at gå under grænsen jeg satte.

Peter :cooldance:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share