Eget udstyr - hjælp og gode råd til nybegynder


SSdk
 Share

Recommended Posts

Hej alle.

Jeg har ikke trænet før, i motioncentrere, dog kun lidt derhjemme, med små håndvægte, maveøvelser osv.

Jeg er 21 år 180cm og vejer 76kg.

Mit mål er at få mere muskelmasse og en lavere fedtprocent, og helst gerne et vaskebræt.

Jeg har tænkt mig at købe eget udstyr, jeg er ikke så vild med motioncentere og når jeg sammenligner et 1 års adgang til det lokale center, med eget udstyr, er valget meget let synes jeg.

Jeg kunne dog godt bruge lidt hjælp til valg af udstyr, samt mærke osv.

Jeg har tænkt på noget i denne dur:

http://www.sport-tiedje.dk/kettler/classic100.htm

http://www.sport-tiedje.dk/kettler/delta300.htm

Vægtstang, 2 håndvægte samt vægtskiver (hvilket mærke? og hvor mange kg har jeg brug for? Må gerne være fremtidssikret)

Liggeunderlag til maveøvelser og andet

Hvad mere? Pladsen er dog begrænset. Til en trænningsbænk har jeg:

Længde: ~ 200cm, Bredde: max 145cm, Højde: normal loftshøjde, vel en 200cm, der er dog skråvæg i den ene ende.

Kan I hjælpe mig med at vælge det rigtige udstyr?

Håber jeg fik det hele med.

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Du skal ikke gå ud og bruge 6300 kr når du ikke har trænet lang tid nok til at vide om det er noget du gider i længden. Jeg ville overveje et par måneder i center bare for at få føling med om det er noget du gider.

Dernæst så drop de der pop systemmer du har linket til.

Sats i stedet på en god stang, og et bænk stativ der også kan bruges til squat.

Det lyder dog som om du har lidt for lidt plads. De "rigtige" vægtstænger er 220 cm lange...

Men hvis du kan løse det problem, så ville jeg købe et squat/bænkpres stativ, bænk, 220 cm OL vægtstang, 150-200 kg skiver (50 mm boring). Det er alt hvad der skal bruges :4smartass:

Med hensyn til håndvægtene har jeg ikke nogen erfaring. Jeg klarer mig uden bare med stangen.

Link to comment
Share on other sites

Hej, mange tak for svar.

Kan jeg få dig til at linke til et par, efter din mening, gode bænke?

Ang. 220cm vægtstang, så vil jeg tro det er muligt. Jeg har bare noget inventar, en seng som er i vejen, men på den anden side, så holdes vægstangen jo nok over de 50cm - højden på sengen.

Så jo det burde bestemt være muligt.

De første mål, længdexbredde var selve gulvmålet.

Men altså, en god bænk, en vægtstang med vægte og et godt solidt stativ til at holde vægstang er alt hvad jeg har brug for, for at kunne træne hele kroppen optimalt, men henseende på forøget muskelmasse?

Grunden til at jeg valgte de to øverste, var at der var mulighed for shoulder pull - eller hvad det nu end kaldes.

Ang. vægtstang, hvor mange kilo vægte vil du mene jeg skal starte med at købe? Vil gerne fremtidssikres en del.

Jeg er nu stadig opsat på at købe eget udstyr med det samme, det er ikke kun mig der får glæde ud af det :)

Igen, mange tak for dit hurtige svar.

- Andre folk må endelig også gerne bryde ind med en kommentar ! :bigsmile:

Edited by SSdk
Link to comment
Share on other sites

Det her er hvad jeg bruger:

baenk.jpg

Stativ og bænk er købt hos fitnessgruppen.

Hvor meget vægt du skal have afhænger jo af hvor stærk du er, og hvad dine planer er. Du kan jo også altid købe mere senere hen.

Selv har jeg købt for ialt 225 kg skiver med gummi hos sport-tiedje. Dvs. 4x25 kg, 2x20 kg, 2x15 kg, 2x10 kg, 2x5 kg, 2x2,5 kg, og 2x1,25 kg. Jeg har købt så meget fordi jeg ikke regner med at man stadig vil kunne få matchende skiver om et par år.

Fordelen ved gummiskiver er at de ikke ødelægger gulvet og er meget nemmere at håndtere. Ulempen er at de er temmeligt meget dyrerer.

Hvis du vil lave dødløft (og det bør du), så skal du have plads på gulvet til at stangen kan ligge der. Men selvfølgelig kun imens du bruger den. Bagefter kan det hele skubes sammen og stangen gemmes under sengen eller lign.

Jeg er ikke helt sikker på hvilken øvelse du mener med shoulder pull. Men du bør også finde en måde du kan hive dig op i armene. Jeg har købt en lille dørribe der er monteret over en dør og derfor ikke fylder noget.

Med det insistere de erfarne herinde at man kan træne alt det vigtige :4thumbup: .

Prøv at læse Hjemmetræning - stor og stærk derhjemme?

Du kan jo som en start see på det program jeg følger:

Fundament træning for begyndere

Link to comment
Share on other sites

Det her er hvad jeg bruger:

http://dark.clansoft.dk/~bbn/baenk.jpg

Stativ og bænk er købt hos fitnessgruppen.

Det ser rigtig godt ud det der :)

Hvis du vil lave dødløft (og det bør du), så skal du have plads på gulvet til at stangen kan ligge der. Men selvfølgelig kun imens du bruger den. Bagefter kan det hele skubes sammen og stangen gemmes under sengen eller lign.
Det lyder godt. Netop derfor er jeg også meget sikker på at skidtet kan være inde i rummet.
Jeg er ikke helt sikker på hvilken øvelse du mener med shoulder pull. Men du bør også finde en måde du kan hive dig op i armene. Jeg har købt en lille dørribe der er monteret over en dør og derfor ikke fylder noget.

Jeg ved heller ikke hvad de forskellige øvelser hedder :)

Det var i denne sammenhæng, hvor svar #1 sagde at jeg skulle holde mig væk fra disse bænke:

http://www.sport-tiedje.dk/kettler/classic100.htm

Forskellen på den og din er jo at man kan hive i den stang øverst, til træning af ryg/skuldere.

Med det insistere de erfarne herinde at man kan træne alt det vigtige  :4thumbup: .
Det siger de alle sammen, ja :)

Hvad med dig selv? Vil du afsløre hvordan det er gået dig, siden du startede at træne på din bænk?

Den har jeg været igennem 2 gange. Vil dog læse den igen endnu engang så den sidder helt fast.

Synes at mange af deres artikler ikke ligefrem henvender sig til de helt grønne inde for faget ;)

Du kan jo som en start see på det program jeg følger:

Fundament træning for begyndere

<{POST_SNAPBACK}>

Det har jeg også tænkt mig :)

Håber at høre lidt data fra dig, ang. bænk.

tak for hjælpen :-)

Andre kommentarer er selvfølgelig stadig velkomne.

Link to comment
Share on other sites

Tusind tak.

Valget bliver dette sæt: http://www.fitnessgruppen.dk/default.asp?f...31&pfgnr=312555

Forhåbenligt er der penge til skidtet her når klejnerne ruller ind sidst på måneden ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg ville være lidt betænkelig, det ser ud som om det er 30mm vægte der følger med og der står bare at stangen er glat, hmm lyder ikk særlig optimalt

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville være lidt betænkelig, det ser ud som om det er 30mm vægte der følger med og der står bare at stangen er glat, hmm lyder ikk særlig optimalt

<{POST_SNAPBACK}>

Er OL 50mm stang at fortrække?

Husk på at jeg er nybegynder - bare så du ikke sammenligner mig med dig selv eller anden garvet bodybuilder.

Link to comment
Share on other sites

Tænkte på, nogen herinde der på i lejlighed - og som har eget udstyr?

Er det muligt? Vel ikke skide smart at tabe en vægtstang når man bor på 4. etage?

Håber folk lige vil give lyd fra sig, Jer som har træningsudstyr i lejlighed.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har samme udstyr som dragon....

Ville også skifte den 30mm stang ud med en 50mm OL stang. Hvis du ringer til dem, vil de helt sikkert skifte for dig, mod en lille merpris. Dermed får du den rigtige stang, og skal ikke om 2 år skille dig af med stang og vægte, for så at investere i 50mm forfra.

Hvis du betaler differancen nu, slipper du måske med 500-1000kr, og de vil være godt givet ud!

Stativ og bænk fungerer perfekt........

Link to comment
Share on other sites

Tænkte på, nogen herinde der på i lejlighed - og som har eget udstyr?

Er det muligt? Vel ikke skide smart at tabe en vægtstang når man bor på 4. etage?

Håber folk lige vil give lyd fra sig, Jer som har træningsudstyr i lejlighed.

<{POST_SNAPBACK}>

I øvelser som bænkpres og squat er der ikke nogen fare for at tabe stangen, fordi stativet har sikkerhedsaflægning hvor du kan lægge stangen hvis du ikke kan løfte den op igen.

Det er faktisk kun dødløft der er et problem - her skal du have fat i et underlag så du ikke ødelægger gulvet med tunge jern skiver. Jeg bruger en gammel bordplade som underlag.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share