Forbrænding ved forskellige former for motion


klausjensen
 Share

Recommended Posts

Spørgsmålet først:

Hvor meget energi er det realistisk man kan forbrænde ved forskellige former for motion, f.eks. løb. spinning, ro-ergometer etc?

Baggrund:

Jeg har tidligere få et at vide, at mit gamle pulsur viste alt for meget forbrændt energi ved cykling. Faktisk cirka dobbelt så meget som det man realstisk set kunne få ud fra.

Så fik jeg nyt pulsur og prøvede at justere dets målinger nogenlunde til at give de samme resultater som de korrektioner, jeg havde fået at vide var realistiske.

Nu har jeg så været ude at løbe et par gange, og nu er jeg i tvivl om, hvor meget og hvor lidt jeg skal korrigere målingerne her. I det hele taget kunne det være fint med nogle flere generelle pointere til, hvor meget man forbrænder ved forskellige former for motion.

I en tidligere debat skrev Multicoach:

MultiCoach:

5500 kj/time svarer til en VO2 på ca. 4,6 l/min, hvilket er en meget høj iltoptagelse at opretholde over 1 time - med mindre du er meget veltrænet.

Mit bud er, at du har forbrændt ca. det halve (2700-3000 kj).

Dit ur tager muligvis din vægt i betragtning når den estimerer dit energiforbrug. Imidlertid har din vægt ikke den store betydning, når du sidder på en stationær cykel og tramper derudaf!

...

Jeg ved ikke hvordan det estimerer dit energiforbrug, men at forbrænde 118,8 kj/min kræver en VO2 på 5,94 l/min - hvilket selv en Tour-rytter ikke vil kunne opretholde over 1 time.

Skal du kunne beregne dit energiforbrug er du nødt til at kende din maksimale iltoptagelse.

...

Det ser nok anderledes ud mht. løb, da du så skal tage i betragtning, at du skal bære/flytte din egen vægt.

Jarvig13 var også med i debatten og skrev...:
Jarvig13:

Jeg ved ikke om der er noget galt med din energimåler. Formentligt tager den bare ikke hensyn til, at der ved "maskinel indendørs" motion ikke er den samme energiudladning fordi bl.a. vægtforhold og luftmodstand ikke er kan udregnes som ved "rigtig" motion.

Nogle rimelige (men noget upræcise) angivelser for energiforbrænding ved motionsintensitet er:

- maks 50 kj/min ved mellem til rimelig hård motion (f.eks rask cykeltempo til arbejde)

- mellem 50-70 kj/min ved hård motion (her kommer der virkelig sved på panden - og andre steder, hæhæ)

- over 70 kj/min ved virkelig, virkelig, virkelig hård motion (du er ved at besvime, sådan næsten da)

Selvfølgelig er der udsving pga. motionstype, din vægt, din "teknik" osv., men det holder nu ganske godt

Hvis jeg så kigger på mine målinger fra spinningtimer, så ligger de typisk med de anviste korrektioner omkring 60kjoule/min. Det højste målte er 69,8kjoule/min (snitpuls 176).

Hvis disse tal er nogenlunde rigtige, hvordan skal jeg så forholde mig til energiforbrug ved løb?

Jeg har læst på www.run4fun.dk (efter henvisning fra Litopsi - tak for det), at en god tommelfingerregel for energiforbrug )i kcal) ved løb er [vægt i kilo]*[distance i km]. Der står:

I forbindelse med løb er det utrolig nemt at beregne energiforbruget

Der er en simpel regel der siger at 1 km løb svarer til 1 kilokalorie pr. kg kropsvægt. Så kan det vel ikke være nemmere! Energiforbruget er altså uafhængigt af hastigheden.

Jeg har lige løbet 6km, og jeg vejer 117kg. Det giver et energiforbug på 702kcal -> 2950kjoule. Da turen tog lidt over 37 minutter har jeg haft en forbrænding på 2950/37~80kj/min.  Mit pulsur viste iøvrigt ca. 10% mere, så måske passer tallene bedre ved løb.

Er det realistisk, når jeg med en absolut maksimal præstation i spinning kun kan fyre små 70kjoule i minuttert - mens jeg med en subjektivt lettere omgang løb kan forbrænde 10kjoule mere i minuttet?

Det synes jeg nemlig lyder lidt mystisk...

Link to comment
Share on other sites

efter at have svaret dig i din log, kom jeg til at se at Morten Z har svaret det samme i et tudsegammelt indlæg, om end sagt lidt mere kryptisk, jeg tror i hvert fald nok det er det samme: løb vs. gang

Jeg kan godt se din pointe.... forudsat tallene som jarvig 13 kommer med er korrekte virker det da lidt sært, men er det ikke sådan at løb i det hele taget er den motionsform der forbrænder mest? Men han siger jo trods alt også at tallene er noget upræcise og de tager så vidt jeg kan gennemskue ikke højde for vægten og hvis tallene er regnet ud for en "almindelig" dansker så tror jeg da godt det kan passe.

Hvis jeg (67 kg) nu løb sammen med dig de 6 km (og vi løber nogenlunde lige hurtigt kan jeg se) ville jeg forbrænde: 67*6=402 kcal -> ca. 1690 kj -> 45 kj/min. dvs. for mit vedkommende skulle det blot svare til "rask cykeltempo".

Min konklusion er at jeg tror godt det kan passe. Men det kan da godt være at dit pulsur er lidt flink ved dig. Min kondicykel ligger også på den gode side. :cheeburga:

Nu ved jeg så godt at Iform ikke lige er den mest ansete kilde her på sitet, men de har en side hvor du kan indtaste din motion og din vægt. Så giver den et bud på hvad du har forbrændt. Den tager dog ikke højde for intensitet og er sikkert i det hele taget forbundet med en masse usikkerhed, men det er alle kalorietællermetoder, så vidt jeg indtil videre har kunnet finde ud af. Ifølge deres beregning skulle du have forbrændt 581 kcal. Men igen, det går på tid.... og hvad mener de med løb?

Link to comment
Share on other sites

Litopsi>>

På run4fun i den tråd jeg henviste til, var der en dyr der var blevet testet ved forskellige løbetempi - og han fik konstant et resulatat der cirka passede i den nævnte formel...

Men om formlen er ligerem proportionel samt kan direkte overføres til en med en større fedtprocent, det må indtil videre stå hen i det uvisse.

Mht. Jarvigs værdier, så håber jeg han opdager debatten her, for det er nok ikke tal han har grebet ud af luften - det plejer det ikke at være. :)

Langrend nævnes iøvrigt ofte som den sportsgren, der forbruger mest energi. Det giver egentlig også mening, når man tænker på hvor stor en andel af kroppens samlede muskelmasse de bruger. Elite langrendsløbere har også fået målt nogle af de højeste værdier for maksimal iltoptagelse.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man kender sin iltoptagelse pr. min, er det jo bare at regne igennem.

Men kender man ikke denne, så er det meget sværre at besvare. Hvor meget man forbrænder pr. tidsenhed ved en aktivitet afhænger af mange ting, hvoraf træningsintensitet, vægt, teknisk udførelse og vindmodstand (specielt ved cykling) er de vigtigste parametre. Men det er næsten useriøst at komme med en formel for energiforbrug ved forskellige aktiviteter pga. at ovenstående parametre er næsten umulige at samle i en konsistent/retvisende/standardiseret model. Således er de data som klausjensen citerer mig for kun (upræcise) cirka-tal, som vel sagtens kun gælder for folk på 60-80 kg. Jeg tror ikke de helt holder for en person på 117 kg. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share