3x15 min. kontra 1x45 træning ??


valfreya
 Share

Recommended Posts

Hej folkens.

Jeg er overvægtig og ønsker at tabe mig.

Kost-delen er (for mig) nem nok, og her har selvdisciplinen haft kronede dage.

Men med motions-delen er det straks værre - det hænger mig laaaaaaangt ud af halsen!

Jeg går HELT kold på at sidde på den skide kondicykel, og kan gå og argumentere med mig selv i timevis og blive i rigtigt dårligt humør når jeg tænker på 45 min. på den.

Derimod er det ikke noget problem "lige at ta' 15 svedige minutter" - men er det godt nok?

Mit spørgsmål går på om det er "godt nok" at ta' 15 minutters træning på min kondicykel 3-4 gange om dagen fremfor 45-60 minutter een gang om dagen??

Håber på svar fra folk der er mere forstandige end jeg på dette punkt :smile:

// Valfreya

PS: Har prøvet det med at "finde en anden motionsform der passer dig bedre" men kondicyklen ER bedste alternativ lidt á la "pest, bylder eller kolera" :blink:

Edited by valfreya
Link to comment
Share on other sites

Hvis de 45 min om ugen er hvad du kan og vil bruge på motion. Så er 3x15 at foretrække frem for 1x45. Du kan holde en højere intensitet i de 15 minutter, og vil dermed få mere ud af din træning.

Men noget andet er at 45 min ugentligt på en kondicykel, ikke rækker alverden. Selvfølgelig sammenlignet med total inaktivitet, er det en god ting. Men der skal altså en lidt større indsats til hvis du vil se nogle resultater. Du får det lidt til at lyde som om at det bare er noget der skal overståes, i forbindelse med et vægttab.

Du lyder til at have styr på kosten, og i så fald ved du også at der grundlæggende findes 2 måder at tabe sig på:

1. Spis mindre

2. Lav mere

Så derfor skal du se motion som et hjælpemiddel, til at du stadig kan holde et fornuftigt kostindtag, uden at rende rundt og være sulten - og så stadig tabe dig. Jeg ved ikke om du kender Kropogkost regnearket, men det er genialt til at holde styr på hvor meget man indtager dagligt: Højreklik - "Gem som"

Men find dog en motionsform du gider, og som ikke ender som en eller anden sur pligt. Styrketræning eller svømning var måske en idé...

Link to comment
Share on other sites

Motion er godt for fedttab, men det er ikke absolut nødvendigt at dyrke i store mængder. Jeg selv styrer kosten, dyrker styrketræning men intet fast motion i mit program, og jeg taber mig alligevel over 1 kg fedt om ugen. Der er dog lige en gang imellem jeg har lyst til en løbetur rundt om søerne, eller tage en god lang cykeltur, for det skal da heller ikke nægtes at motion er sundt for én.

Det kan være et problem hvis man skal tvinge sig selv i gang hele tiden, for det øger chancen for at man før eller senere helt opgiver sin kamp mod fedtet. Tricket er at finde ud af noget man kan lide at udføre, om det så er en speciel form for motionstræning, eventuelt noget sport, eller styrketræning. Ideelt er det dog at kombinere motion og styrketræning, men det er altså ikke en streng nødvendighed, hvis man ikke kan døje den ene del.

Så mit råd er, hav det sjovt mens du taber dig. :wink:

Peter :cooldance:

Link to comment
Share on other sites

Hvis de 45 min om ugen er hvad du kan og vil bruge på motion. Så er 3x15 at foretrække frem for 1x45. Du kan holde en højere intensitet i de 15 minutter, og vil dermed få mere ud af din træning.

Men find dog en motionsform du gider, og som ikke ender som en eller anden sur pligt. Styrketræning eller svømning var måske en idé...

<{POST_SNAPBACK}>

Så vidt jeg kan se snakker hun om 45 minutter *om dagen* ikke om ugen.

Min vurdering ville umiddelbart være, at at er lige meget om det er 45 minutter i et stræk eller 3*15 minutter, og især når du siger, at det er meget nemmere at få motivation til de 3*15 minutter. Jeg har det selv lidt på samme måde, dog med cyklen sat på vejen i stedet. Jeg har ikke noget imod at bruge min cykel som transportmiddel og få sat 1 time ind på kontoen i løbet af dagen hvis jeg skal flere forskellige steder hen, men jeg gider ikke cykle en times motionstur i et stræk.

Jeg vil også anbefale styrketræning og svømning, og så boldspil. Har gode erfaringer med dem alle. Selvom jeg er SÅ ringe til alt med bold kan jeg alligevel få meget ud af boldspil som træning, og det bliver sjældent kedeligt.

Link to comment
Share on other sites

Spørgsmålet er stadig om 3x15 min. konditionstræning om dagen er lige så effektivt som 1x45 min. om dagen...??

J_J >> Ja nu er det 3x15 min. om DAGEN og ikke om UGEN jeg taler om :wink:

jer andre >> Jeg vidste det med "find noget du kan li' og ha' det sjovt med det" ville blive foreslået. Jeg synes IKKE det er sjovt at motionere, og jeg kan IKKE li' det. Men kondicyklen er som før nævnt "det mindst slemme" :dry:

// Valfreya

Link to comment
Share on other sites

Hejsa :smile:

Hvis 3x15 min. føles bedre for dig end 1x45 min., ja så er det helt sikkert sådan, at det må være for dig... :smile:

For det første fordi, at der ingen grund er til at "ødelægge" resten af dagen med tankerne om træningen. For det andet fordi, at hvis motivationen er større på denne måde, så er der større chance for, at du også får gennemført din træning... :wink:

Måske efter noget tid, når formen er blevet bedre, at du kan skrue det op på 20 min. pr.omgang og måske senere 5 min. ekstra osv... Hvis man gør det, som man har mest lyst til, så er der større chance for, at man får det gjort :smile:

Kram

Nobleza

Link to comment
Share on other sites

jer andre >> Jeg vidste det med "find noget du kan li' og ha' det sjovt med det" ville blive foreslået. Jeg synes IKKE det er sjovt at motionere, og jeg kan IKKE li' det. Men kondicyklen er som før nævnt "det mindst slemme"  :dry: 

Øv, det må da være røvsygt at leve hvis man slet ikke kan li' at gøre noget som helst hvor man skal bevæge sig. Tja, sport og dans og lange gåture ved stranden er også overvurderet, så hellere udføre noget man synes er kedeligt igen og igen(<- Sarkasme). :tongue:

Peter :cooldance:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share