udo´s Choice


jfk
 Share

Recommended Posts

Alle de positive effekter der er set kan associeres til effekten af N3 fedtsyrer. De faglige fordele et par personer opremser er også mulige positive effekter ved N3 fedtsyrer. Udover at Udo angiver at være skånsomt forarbejdet er der intet specielt over Udo, som ikke kan opnås ved et øget N3 fedtsyre indtag eller en ændring af fedtsyrefordelingen i kosten.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 84
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Når man snakker "Udo's Choice" olie er der så kun én bestemt slags, ellers findes der også mange forskellige slags Udo's...? (kender kun Udo´s Choice Ultimate Oil Blend)

Laver samme firma (Panecea) ikke ogsaa en Olie der bare hedder Flax Seed?

En erfaring den anden vej. Efter jeg er holdt op med at ta' Udo's er min hud blevet toerre og mere irriteret. :raisebrow: Jeg er flyttet til udlandet og har ikke laengere muligheden for netop Udo's. Til gengaeld er der en masse andre lignende produkter, men kvaliteten er ikke den samme.. i hvert fald er de positive virkninger udeblevet.

Link to comment
Share on other sites

Hej.

1. N-3-FEDTSYRER OG DEPRESSION:

Joker X, du skriver: "Jeg var specielt glad for Udo's choice da jeg led af depression. Det var som om det gav et lille løft over længere tid, men det er selvfølgelig ikke noget jeg kan bevise som sådan".

Så vidt jeg ved, er det endnu ikke bevist af tilskud af n-3-fedtsyrer kan hjælpe mod depression og/eller andre sindslidelser. Men jeg ved, at en del mennesker med sindslidelser tager n-3-fedtsyrer. F.eks har jeg selv lidt af anfald af panikangst. Dette er en af grundene til, at jeg dagligt tager en "Pikasol"-fiskeolie-kapsel og Bioflax-hørfrøolie-kapsler. Om de hjælper, ved jeg ikke. Med et poppet udtryk kaldes fiskeolie-kapsler for "Havets blå lykkepiller". Om"Pikasol" og "Bioflax" er bedre eller dårligere end lignende mærker, ved jeg ikke.

På Angstforeningens hjemmeside - www.angstforeningen.dk - har jeg i "Medicin" i debatforummet skrevet om dette.

2. ALTERNATIV TIL UDOS CHOICE:

Joker X, du skriver - som erstatning til den dyre Udos Choice - at "Alternativet er fiskeolie, tidselolie og nødder right? Jeg tager 6 gram fiskeolie hver dag, men hvor meget tidselolie og nødder skal man supplere op med, for at få hvad der svarer til 2-3 spk. Udo's om dagen?".

Jeg synes, at 6 gram fiskeolie lyder af meget. Er det den koncentrerede form? 1 "Pikasol"-fiskeolie-kapsel indeholder ca. 0,6 gram n-3-fedtsyrer, hvoraf hovedparten er EPA/DHA. 6 "Pikasol"-kapsler vil give dig ca. 3,6 gram n-3-fedtsyrer (hovedsageligt EPA/DHA). Måske er det ikke nødvendigt med så meget (?). F.eks tager jeg kun 1 "Pikasol"-kapsel om dagen. Men jeg har måske også et lavere energiforbrug end dig.

Tidselolie indeholder mere end 4 gange så mange n-6-fedtsyrer end n-3-fedtsyrer. (Måske er der kommet nye forædlede tidselolier på markedet med en anderledes fedtsyresammensætning). Derfor skal man efter min mening passe på med ikke at overdrive brugen af denne n-6-rige olie. Man bør begrænse brugen af tidselolie og så supplere med hørfrøolie, der indeholder n-3-fedtsyren ALA, eller fiskeolie, der indeholder n-3-fedtsyrerne EPA og DHA. (Bemærk at forkortelsen ALA også bruges om et andet stof). Det gør du jo også ved dit store indtag af fiskeolie.

Personligt synes jeg, at det er nemmere at lægge bunden/grunden med ren rapsolie eller produkter, der indeholder uhærdet rapsolie. Så slipper man for at skulle tænke på at ramme det rigtige forhold mellem de n-6-rige olier og de n-3-rige olier. Måske er "Becel Flydende"-margarine også en ide (?). Rapsolie indeholder 7-12 % af n-3-fedtsyren ALA. Og samtidig indeholder rapsolie kun 2-4 gange mere n-6 end n-3. Dog er der måske kommet nye forædlede rapsolier på markedet med en anden - og dårligere (?) - fedtsyresammensætning.

Nødder indeholder betydelige mængder af det "sunde" umættede fedt. Fedtsyresammensætningen er forskellig alt efter hvilke nødder man vælger. Måske er der også her kommet nye forædlede produkter på markedet. Men ellers tvivler jeg stærkt på, at alle nødder indeholder betydelige mængder af n-3-fedtsyrer. Det var ellers det, som bladet Helse og Lars Ovesen påstod.

Hvis du indtager tidselolie, nødder og fiskeolie, får du ikke nødvendigvis ret meget af n-3-fedtsyren ALA, der findes i store mængder i blandingsolien Udos Choice. Jeg tvivler nemlig på, at bladet Helse og Lars Ovesen har ret i, at alle nødder indeholder betydelige mængder af ALA. Om du så har brug for særlig meget af n-3-fedtsyren ALA, når nu du får store mængder af n-3-fedtsyrerne EPA/DHA fra fiskeolie, er en anden snak.

3. UDOS CHOICE KAN OPBRUGE DIN "N-3-KVOTE":

Elite-Freak, du skriver, at man sagtens kan spise mere end 30 gram af Udos Choice. Jeg mener, at det afhænger af ens energiindtag. Hvis man spise mindre end 10.000 KJ om dagen, skal man efter min mening passe på med at bruge store mængder Udos Choice. N-3-rige olier kan overdrives. Folk med et lavt energiindtag skal kun have begrænsede mængder, da man ellers kan opbruge ens "N-3-KVOTE".

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Min overskrift er: "Udos Choice kan opbruge din n-3-kvote". Udos Choice, "Nutridan Omega 3" og hørfrøolie indeholder nemlig store mængder n-3-fedtsyrer. Men det betyder ikke, at disse 3 olier nødvendigvis er dårlige. F.eks indtager jeg selv hørfrøolie. Det betyder blot, at man ikke skal frådse med disse olier. Det vil jeg gerne prøve at begrunde.

Ernæringsrådet har udgivet den spændende rapport "En faglig vurdering af den "omvendte" kostpyramide" i 2005. På side 63 står der, at fler/poly-umættet fedt bør udgøre 5-10 E% (Energiprocent).

Peter Marckmann er medforfatter til denne rapport. Jeg skrev derfor nogle spørgsmål, som han har svaret på. Jeg har fået lov til at sætte hans svar ind i dette debat-forum. Han er speciallæge i intern medicin, dr.med og tidligere lektor ved Institut for Human Ernæring på KVL-Landbohøjskolen. Her i 2005 har han arbejdet som 1.reservelæge på Herlev sygehus.

Først vil jeg dog lige nævne, at Peter Marckmann ikke er et "orakel". Andre fagfolk kan være uenige med ham.

PETER MARCKMANNS SVAR ER:

"Tak for din mail. Rapportens fedtanbefalinger skulle gerne svare helt til NNA.

Loftet på 10 energi% PUFA har været anbefalet gennem mange år af

forsigtighedsgrunde med følgende argumentation:

1. Man kender ingen befolkninger, som har levet med højere indtagelse af PUFA (idet jeg skriver dette kommer jeg i tvivl om eskimoerne i virkeligheden ikke fik over 10E% fra n-3 PUFA, men har ikke lige mulighed for at tjekke det nu),

2. Med stigende PUFA indtagelse er der teoretisk fare for oxidationsskader med kræft m.v. til følge.

Man kan godt efter anbefalingerne spise 7 E% n-3 PUFA i form af fx ALA,

men det vil være svært at lave en realistisk kost, som samtidig giver et

total-PUFA under 10 E%. Generelt mener man iøvrigt at n-6 bør dominere

over n-3 i forholdet 1:3-8, og med 7E% fra ALA vil du ende med en kost som har forholdet 2-3:1 i stedet for. Jeg tror en sådan kost ville være

uhensigtmæssig mht eicosanoid-metabolisme og nedsat oxidationsresistens af lipoproteinerne.

Det er rigtigt, som du foreslår, at ALA kan omdannes til EPA og DHA i

kroppen. Som tommelfingerregel siger man at 10 g ALA svarer til 1 g

EPA/DHA.

Og høj indtagelse af n-3 PUFA ser ud til at være forbundet med et øget

antal hjerneblødninger (grønlandske observationer)".

SIDEN HAR PETER MARCKMANN TILFØJET:

"Tak for positiv respons. Du må godt citere mig, dog måske med den korrektion i sidste sætning at kun meget høj indtagelse af marine n-3 PUFA ser ud til at være forbundet med øget antal hjerneblødninger".

PETER MARCKMANN HAR SENDT MIG EN TREJDE MAIL:

"ALA er en essentiel n-3 fedtsyre, som vi roligt kan indtage i en mængde

svarende til 2-3 energi% (5-10 gram dagligt). Hvis indtagelsen bliver

betydelig større og samtidig overstiger n-6 PUFA indtagelsen kunne man godt blive bekymret for den langsigtede effekt. Dels fordi balancen i

produktionen af hormonlignende stoffer afledt af n-3 og n-6 PUFA vil blive

ændret markant, men også fordi ALA er en kemisk mere ustabil fedtsyre end n-6 PUFA og dermed måske vil kunne inducere iltningsskader i vævene. Jeg synes derfor raske mennesker bør undlade at spise meget mere end 2-3 energi% ALA. Det kan ikke udelukkes at man ved visse sygdomstilstande kunne have glæde af en højere indtagelse af ALA, men der findes begrænset med viden herom" .

CITAT SLUT.

Hvis man skal følge den gruppe af fagfolk, som Ernæringsrådet tilhører, bør de fler/poly-umættede fedtsyrer højst udgøre 10 E% (Energiprocent). Og ifølge svaret fra Peter Marckmann bør der mindst være 3 gange så meget n-6 som n-3. Det vil sige, at n-3 kun kan udgøre 2-3 E%. For fysisk inaktive personer, der bruger under 10.000 kj i energi, vil 2-3 E% n-3-fedtsyrer udgøre en relativ lille kvote, som Udos Choice, "Nutridan Omega 3" og hørfrøolie relativt nemt kan opbruge.

I en anden tråd har jeg taget et gennemsnit mellem 3 personers bud på det optimale n-6/n-3-forhold. Gennemsnittet blev ca. 4 gange flere n-6-fedtsyrer end n-3.

Edited by Jan Projekt Smørhul
Link to comment
Share on other sites

Hej Elite Freak. :wink:

Du har ret i, at mængden af Udos Choice må afhænge af det samlede energi-indtag og ens aktivitetsniveau. Derfor kan personer med et højt energiforbrug - og dem er der uden tvivl mange af på dette debatforum - tillade sig større mængder af Udos Choice end fysisk inaktive personer.

Folk med et energiindtag på under 10.000 Kj bør kun indtage Udos Choice og hørfrøolie i begrænsede mængder, da de ellers kan komme til at opbruge deres "N-3-KVOTE".

Jeg regnede engang ud, hvor mange n-3-fedtsyrer at 30 gram Udos Choice ville give. Jeg skal prøve at se, om jeg kan finde dette. Så vil jeg give dig et bedre svar.

Edited by Jan Projekt Smørhul
Link to comment
Share on other sites

Ok glaeder mig til at hoere svaret. Det er et interessant emne - ikke mindst set i lyset af indflydelsen paa hormon systemet.

Mht. aktivitetsniveau og energi forbrug svinger det nok meget. Det er mit bud, at mange af dem her paa MOL, som har traenet konsitent og serioes i mange aar, ligger VAESENTLIGT over 10.000 KJ om dagen - og hermed mener jeg det det dobbelte og derover.

Ku' vaere interesant at se hvor hoej N3 kvoten er for den slags personer

Link to comment
Share on other sites

Hej Elite-Freak.

Jeg tror, at du har ret i, at mange personer på dette forum ligger væsentligt over 10.000 KJ i energi. Disse kan derfor bruge relativ store mængder af de n-3-rige olier. For mit eget vedkommende ligger jeg ikke over 10.000 KJ. Jeg skal derfor passe på med ikke at opbruge min "N-3-kvote", så jeg indtager kun hørfrøolie i begrænsede mængder. ("Udos Choice", "Nutridan Omega 3" og hørfrøolie er ikke nødvendigvis dårlige. Jeg selv tager hørfrøolie).

Hos fysisk inaktive personer, der er på mindre end 10.000 kj i energi, skal der faktisk ikke ret meget til, førend at n-3-kvoten er opbrugt. Med andre ord er det ikke kun et teoretisk problem, hvor personer drikker i "spandevis". Det kan ske relativt let i virkelighedens verden.

Læge Peter Marckmann mener, at et passende n-3-indhold kan være på 2-3 E% (Energiprocent). Og et gennemsnit på 3 personers bud på den optimale n-6/n-3-kvote siger, at man bør have ca. 4 gange så mange n-6- som n-3-fedtsyrer. Da nogle personer mener, at vi ikke bør have mere end 10 E% fler/poly-umættede fedtsyrer, vil det svare til ca. 2,5 E% n-3.

Hos en person på 10.000 kj vil 2-3 E% svare til ca. 2-300 KJ. Det svarer til ca. 5-8 gram n-3-fedtsyrer.

Ifølge varedeklarationen på "Udos Choice"-flasken er der ca. 13,5 gram n-3-fedtsyrer i 30 ml af Udos Choice. Ved personen på 10.000 kj svarer det til ca. 5 E%. Så ene og alene ved at bruge 30 ml Udos Choice får denne person ca. 5 E% n-3-fedtsyrer. (Nu har jeg godt nok læst et indlæg om, at varedeklarationen vist ikke svarer helt til indholdet. Men det er en anden snak).

Personen får også lidt n-3-fedtsyrer fra den øvrige kost - og måske tager han fiskeolie-kapsler. Så han ender måske på 6 E% n-3-fedtsyrer.

Ved fysisk inaktive personer, der bruger mindre end 10.000 Kj, vil det være lidt mere end 6 E%.

Jeg kan ikke huske, om hørfrøolie indeholder mere n-3 end Udos Choice. Hvis nogle hørfrø-produkter indeholder mere n-3 end Udos Choice, vil personen kunne ende på mere end 6 E% n-3-fedtsyrer.

Alle fagfolk er ikke enige med læge Peter Marckmann. Så det er muligt, at hans 2-3 E% er for lavt sat. Men her får personen 6 E%. Der er altså rimelig langt fra Peter Marckmanns 2-3 E% og op til 6 E%. Ja, faktisk er mængden dobbelt så stor.

Det er muligt, at det ikke er farligt. Men det er - ifølge læge Peter Marckmann - ihvertfald ikke optimalt.

Så jeg mener, at faren for at opbruge sin n-3-kvote er reel og ikke blot teoretisk. Det er et problem, som fysisk inaktive personer, der bruger mindre end 10.000 kj, kan støde ind i.

Heldigvis er de fleste folk i disse debat-fora/forummer vel fysisk aktive. Derved spiser de måske en kost med mere end 10.000 KJ. Dette vil jo give en større n-3-kvote. Så disse personer kan tillade sig mere Udos Choice end fysisk inaktive personer.

Så jeg vil give dig ret i, Elite freak, at en del mennesker på dette debat-forum kan tåle en stor mængde af Udos Choice. Men til de personer, der vælger at bruge en stor mængde Udos choice - 30 ml eller derover - vil jeg foreslå, at de lige tjekker, hvor stor deres "N-3-KVOTE" er. Det tager ikke særlig lang tid at regne ud, hvor stor ens kvote er. Den kan være op til 3 E%. Så er man på den sikre side.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share