Lance Armstrongs fysiologiske profil


Morten Z
 Share

Recommended Posts

Har lige læst et par stats om Jan Ullrich (til sammenligning)

hvilepuls 32

lungekapacitet 6L

hjertevolumen 1400ml

maksimale effekt: 2000 Watt

over tid: 500 Watt i 63 minutter 

i nærheden af 90% røde muskelfibre

Kilde: Andreas Burkert - Jan Ullrich, århundredetalentet

Edit: fik lige rettet mg til ml

Sammenlignet med Lance hvor er han bedre henne? De ligger da uhyggeligt tæt gør de ikke? Lungekapaciteten er næsten ens..
Men du har ret og egentlig er netop tilfældet Ullrich et modargument mod dem, der påstår at man "let" kan vinde bare man er fyldt til randen med præstationsfremmende stoffer. Ullrich har jo netop en nærved ligeså fremragende fysik som Lance - og alligevel er han ikke i nærheden af at slå ham

Ahh, ikke i nærheden.. De ligger da meget tæt på hinanden på ITT når Ulle er i form, 24 sek. er ikke meget.. Men du har ret, hvis nu bare Ulle tog sig lidt sammen.. Det er også sjovt at efter at Lance er stoppet så kommer han med råd til Ulle i interviews. Læste bl.a. Lance udtale at Ulle tabte touren i den første uge. At han er i eminent form den sidste uge, men der er det for sent. Men det er jo den samme violin hvert år.. Han burde lytte lidt mere. Har endda læst at Audi(tror jeg det var) havde tilbudt ham at anvende deres vindtunnel til at finde den optimale position, hvilket han afslog..

I bogen århundredets talentet kan man jo også læse at Ulle stiller stil start i touren 02(ikke sikker) med 6 ugers forberedelse og bliver alligevel nummer 2.

Link to comment
Share on other sites

Men du har ret og egentlig er netop tilfældet Ullrich et modargument mod dem, der påstår at man "let" kan vinde bare man er fyldt til randen med præstationsfremmende stoffer. Ullrich har jo netop en nærved ligeså fremragende fysik som Lance - og alligevel er han ikke i nærheden af at slå ham

Ahh, ikke i nærheden.. De ligger da meget tæt på hinanden på ITT når Ulle er i form, 24 sek. er ikke meget.. Men du har ret, hvis nu bare Ulle tog sig lidt sammen..

<{POST_SNAPBACK}>

Det var sådan set også det jeg mente - at det ikke kun kommer an på at have en god fysik og at man ikke kan komme sovende til en TdF-sejr :smile:

Edited by Scorpio
Link to comment
Share on other sites

Det var sådan set også det jeg mente - at det ikke kun kommer an på at have en god fysik og at man ikke kan komme sovende til en TdF-sejr

Enig.. Syntes det er synd at vi aldrig kommer til at se en duel imellem dem hvor Ulle er i super form.. Det tætteste vi kommer er vel i 2003, hvor Ulle desværre styrtede på den sidste og afgørende ITT.. Derudover er min fascination(og sikkert også andres) ved Ulle at der er noget mytisk ved ham.. Ja, næsten "the chosen one" agtigt.. At han er den eneste der kan/kunne slå armstrong og at alle snakker om det talent vi endnu ikke har set, foruden i 97'. Han mangler den rette læremester, selvom han er fyldt de 30, der kan sætte ham på plads.. Og så syntes jeg han er en utrolig fighter, ikke som Tyler der med den mest lade holdning i 2004 stillede op og udgik.. Husker stadig hans kommentar " jeg har gennemført touren 7 gange og stiller ikke op for at gennemføre, men vinde, dette er udelukket nu så jeg står af", frit citeret fra hukommelsen..

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil nu påstå vi så det året før i tdf og i årene op til i andre løb og i ungdomsrækkerne men det er jo bare min mening :tongue::4smartass::wink:

Og det med læremesteren, så kan vi altid sige "hvad nu hvis han var kommet til csc for et par år tilbage?" hvad kunne han så have præsteret.

Det får vi desværre ikke flere tdf sejre til Ullrich på, men...

Edited by Benny Bomstærk
Link to comment
Share on other sites

Og det med læremesteren, så kan vi altid sige "hvad nu hvis han var kommet til csc for et par år tilbage?" hvad kunne han så have præsteret.

Det får vi desværre ikke flere tdf sejre til Ullrich på, men...

Det er da også korrekt.. Men det ændrer ikke det faktum at i de 7 år har der kun været en der fysisk har haft muligheden for at presse Lance(mere end tilfældet er), hvis han bare havde taget sig sammen og været lidt mere seriøs med forberedelserne.. Selvfølgelig hvis og hvis.. Men det er bare dette faktum der gør det så synd. Også for ham selv.. For vi har jo set det år efter år.. Den sidste uge sidder han med på stignigner og år efter år så er der 2 hovedpersoner på de længere ITT, nemlig Lance og Ulle... Der er ikke nogen der er i nærheden af dem 2.. Og tror inderligt at Basso virkelig får problemer hvis Ulle er i lige så god form i uge 2 som han er i uge tre..

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Det er ikke overraskende resultater. Spørgsmålet er om det er ensbetydende med at Armstrong har gjort noget ulovligt. EPO anvendes til behandling af kræftpatienter og man kan ikke udelukke at Armstrong - måske uberettiget - har haft lov til at anvende præparatet.

Jeg tror at det store drama kommer hvis vi får offentlig indsigt i netop hvilke præparater han har haft lov til at bruge ekstraordinært. Selv ikke folk i inderkredsen af antidopingverdnen kender disse tilladelser og når de kommer frem vil taburetterne også blive væltet under dem der har kendt til disse medicinske tilladelser. Og måske netop derfor er de så svært tilgængelige.

Link to comment
Share on other sites

Spændende artikel Morten. Den ville være endnu mere spændende, men sikkert også lidt for kontroversiel hvis du kom ind på din egen holdning omkring Armstrong's eventuelle doping brug.

<{POST_SNAPBACK}>

Armstrongs eventuele brug af doping? :blink: Manden er verdens mest testede atlet og alle disse test har indtil nu vist sig negative og intet i hans blodværdier så meget som indikerer at der svindles fra texanerens side. Det er dybt belastende, at visse folk her på boardet ikke kan læse navnet på en stor sportsmand uden at råbe doping! :mad:

<{POST_SNAPBACK}>

http://www.dr.dk/Sporten/Cykling/2005/08/23/184032.htm

<{POST_SNAPBACK}>

Der er grund til at tage nyheden med det forbehold, at beviserne foreløbig ikke er uigendrivelige og at laboratoriet, der har udført prøverne, ikke officielt har bekræftet at de positive prøver tilhører Armstrong.
Link to comment
Share on other sites

Det er ikke overraskende resultater. Spørgsmålet er om det er ensbetydende med at Armstrong har gjort noget ulovligt. EPO anvendes til behandling af kræftpatienter og man kan ikke udelukke at Armstrong - måske uberettiget - har haft lov til at anvende præparatet.

Hvorfor så ikke sige det? være åben om det fra starten...sådan noget kommer altid frem...altid. Jeg tror ikke på at han lovligt kan have taget det dengang uden at en eller anden er kommet frem med det.

Nu er det jo også hæmotokritværdien man bliver/blev dømt for og er man under grænseværdien er du defineret som ikke positiv. Det er jo her systematisk doping med et par intelligent læger i baghånden kan udnytte denne grænseværdi og bruge EPO til grænsen. Moralsk er dette jo dybt forkasteligt men ikke desto mindre tror jeg det foregår i meget stort omfang.

Link to comment
Share on other sites

 Share