Sumo-dødløft


Watts
 Share

Recommended Posts

Har prøvet at bruge søgefunktionen, men mit pc-kørekort er netop udløbet. Derfor tillader jeg mig at spørge om man typisk kan tage færre eller flere kg ved sumo-dødløft i forhold til det konventionelle dødløft.

Er sumo-dødløft varianten godkendt til styrkeløftkonkurrencer og lignende?

Link to comment
Share on other sites

Det afhænger an ens kropsstruktur og styrker. Er man stærkest i baglåret, så har man fordel af sumoløft. Trækker man sumoløft, så vil trækafstanden også være mindre, idet stangen, når man står i oprejst position, er tættere på jorden end ved almindelig dødløft. Det må altå andet lige også betyde at man kan løfte flere kg.

Sumovarianten er godt til styrkeløftskonkurrencer, og bruges ofte endda.

Link to comment
Share on other sites

Om man kan løfte mere med sumo stilen er et spørgsmål om ens stærke sider, ligesom xax også pointerer. Personligt er jeg stærkest i sumo stilen, men jeg kender flere som er stærkere i den almindelige.

Ja, sumostilen er godkendt til styrkeløft konkurrencer, og man vil ofte se, at det er de mindre løftere i de mindre vægtklasser der anvender sumostilen. Man kan selvfølgelig ikke trække en grænse som siger, at dem under 100 kg løfter med sumo stil, mens dem over løfter med power stil. Slet ikke, men som sagt, så er sumo stilen oftest mest anvendt i de lidt mindre vægtklasser. Deres kropsbygning er tit bedre og stærkere i denne. Spørg nogle af de høje løftere herinde, om de ikke synes det er lettere at køre med almindelig stil fremfor sumo.

Jeg er også hel sikker på, at en person xax er godt kørende i sumo stilen :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruger DL som en"motionsøvelse".Da jeg har lange ben har jeg i et par år kørt med sumo stil da jeg herved ikke har så stor tendens til at runde lænden ved reps når jeg udtrættes.Om jeg kan løfte flere kg. i max ved jeg ikke men der er i hvert fald ikke så "langt" ned til stangen.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder værdensrekorder så har Tibor Mezzaros(125+) fra ungarn(Hungary) løftet 406.5kg og han står smalt.

Podtynny(125) fra Russland løftet 402.5kg på det russiske mesterskapet i vår og han løftet i alle fall sumo før.

De fleste værdensrekorder i de enkelte klassene er nok satt med sumo stil, men det er riktig som Nielsen sier at en del tyngre løftere fremdeles løfter vanlig, selv om fler og fler av disse også går over til sumo. Jeg løfter vanlig da mine ben nærmest ser slik ut )(  så sumostilen blir helt umulig for mine hofter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share