Dødløft/Squat, hvor tit?


plindboe
 Share

Recommended Posts

Jeg plejer at træne et 2-split 6 dage om ugen, og hver ryg/ben-dag bliver der trænet både squat og dødløft, så hver af disse to øvelser bliver altså udført 3 gange om ugen. Men så læses denne artikel hvor der sørme står at man ikke skal træne disse øvelser mere end én gang ugenligt. Er denne artikel for pjattet, eller er den god nok? Vil det være mere optimalt, med henblik på min hyppige træning, hvis jeg skiftede imellem squat og dødløft istedet for at udføre begge hver ryg/ben-dag, så hver øvelse skæres ned til gennemsnitligt 1½ gange ugenligt?

Et bi-spørgsmål: Synes i at lateral raise er en overflødig øvelse i et træningspas hvor der også trænes military press?

Peter :cooldance:

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke noget problem at kører flere gange ugentligt. Kører Pt 2 gange swuat og 2 gange dødløft om ugen. Og det går sgu fint.

Tag Laterals med. Den rammer den laterale del af skulderen deraf navnet :tongue:, mens mili rammer den forreste ligesom Db Skulder press gør. :4thumbup:

-LaMotta :4boxing:

Link to comment
Share on other sites

Det afhænger af hvor tungt du kører.

ThePainTrain: Så vidt jeg kan se i din log dødløfter du med 25-40kg, og tager man kun så let dødløft, så kan du sagtens træne det hver gang.

Træner du derimod tung dødløft, så tror jeg ikke du skal træne det mere end en enkelt, måske 2 gange om ugen. Det er meget hårdt for kroppen at arbejde med.

Link to comment
Share on other sites

Tak for de fremragende svar. :4thumbup:

Jamen så vil jeg da bestemt blive ved med min træning uændret.

Jeg er kun oppe på 5x85 kg i dødløft indtil videre, men man skal jo starte et sted. :wink:

Jeg ved godt jeg træner tit, men indtil videre ser min krop da ud til at klare det uden problemer. Jeg holder da også et ekstra øje efter overtræningssymptomer, men da det kører fremragende har jeg tænkt mig at fortsætte den hyppige træning indtil videre.

Peter :cooldance:

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan desværre ikke svare på det første. Men jeg ved at mili press rammer fronterior delt(us?), og lateral raise rammer anterior som er det midterste skulder hoved. Så der skulle ikke være nogle komplikationer der.

<{POST_SNAPBACK}>

Korrektion: MP rammer den forreste (anterior) del af m. deltoideus og LR rammer den midterste del (laterale). Så skulle terminologien vist være på plads :-)

jp :4smartass:

Link to comment
Share on other sites

Jeg køre op til 200kg i dødløft, og op til 175kg i squat og jeg har ikke problemer med 3x ugentlig træning

<{POST_SNAPBACK}>

Det gjorde jeg også før jeg kom til skade.

Jeg trænede ofte med 200 kg i dødløft og 200 kg i squat, men nu har jeg fået en dumt placeret skade i lysken der gør at jeg ikke kan løfte højre ben fremaf.

Jeg bruger lysken hele tiden. man bruger den når man løfter, når man går osv. man bruger den hver gang man laver en hofte bevægelse. derfor er skaden blevet forværret 3 gange bare ved at gå 1000 meter hjemmefra til arbejde.

Det er intet andet end en fiberspringning i lysken, jeg fik den efter 200 kg i sqat i anden gentagelse. jeg ignorede den og gik direkte til dødløft hvor jeg så ikke kunne røre mig (kunne kun bevæge mine arbejde og tær uden det gjorde ondt) efter første gentagelse med 140kg.

Så det er ikke for sjov at man får advarsler hele tiden, man burde lytte til dem.

Fremover vil jeg hellere træne tungt dødløft og squat 1 gang om ugen og så træne let dødløft og squat 2 gange yderligere om ugen.

Det er simpelt hen for meget for kroppen at skulle belastes med tunge vægte hele tiden.

forresten: Jeg har trænet tungt dødløft og squat i 1 år før skaden kom.

Link to comment
Share on other sites

Det var synd Genbox! (Skal opfattes medfølende)

Jeg er ofte forbløffet, når jeg hører (læser), at folk har gjort et eller andet et sted mellem 1 og 10 år, og så bruger det som argument for, at det ikke er skadeligt.

Vi skal bruge kroppen resten af livet, og de sagde i radioen idag, at vi måske skal regne med at blive over 100 år.

Edited by xjyden
Link to comment
Share on other sites

Enig med xjyden.

Har selv haft mine problemer som følge af at træne igennem når jeg egentlig godt vidste det ikke var klogt.

Er blevet meget bedre til at tage en rolig dag når jeg kan mærke at der er behov for det.

Tænk på det sådan her:

Hvis du træner igennem og tingene går godt får du naturligvis 100% ud af træningen set over et år. Men opstår der en skade (og risikoen er jo MEGET større hvis du ikke træner fornuftigt), så risikerer du at køre 2-3 måneder på 100%, så 2-3 måneder på 50% herefter 2-3 måneder på 100% osv.

Så er det da mere fornuftigt at køre på 95%, og passe på man ikke skader sig, men til gengæld at gøre det konstant.

I det lange løb får man sgu mere ud af det. Men det skal nu heller ikke gå hen og blive en undskyldning for ikke at presse sig selv max.

Der er bare en forskel på at presse sig max og så på at presse sig selv til skader.

Fuck hvad andre siger om din træning. Det er dig selv som skal leve med skaderne hvis de kommer. Så hellere høre lidt for et svagt træningspas engang imellem.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...

Et bi-spørgsmål: Synes i at lateral raise er en overflødig øvelse i et træningspas hvor der også trænes military press?

Nej, military rammer kun dårligt lateral deltoid, (side-skulderen) derfor er det fint at køre begge øvelser.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Interessant at bringe denne tråd frem efter næsten 7 år.

Jeg kan bidrage med, at jeg p.t. har en skade, som skyldes, at jeg tænkte, at jeg da bare kunne tilføje lidt let lateral raises til mit program.

I løbet af få uger var min ene skulder smadret.

Fyssen siger, at lateral raises altid skal udføres med tommelfingrene opad, fordi det åbner ledet.

Jeg går ud fra, at jeg må have udført øvelsen forkert, men alternativt gjorde jeg det forkert, at jeg øgede workload med noget, som jeg betragtede som en let øvelse uden at tænke nok på, at samlet workload blev for stor, fordi der var en rimelig hård progression i mit bænk-program.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share