Fedmens Anatomi


Morten Z
 Share

Recommended Posts

god artikel morten. :4thumbup:

Min kæreste læser til sygeplejerske og modtager derfor deres fagblad, hvor der ofte er artikler der belyser sociokulturelle problemstillinger omkring noget jeg er vant til at have en natur/sundhjedsfaglig tilgangsvinkel til. En af disse artikler handlede om hvordan kvinder om mænd ser på deres egen overvægt og der stod noget sjovt:

-mænd synes grundlæggende at de er fede fordi de æder for meget og laver for lidt, altså at det i bund og grund er deres eget ansvar.

-kvinder synes derimod at det er samfundets skyld og bruger generelt mere den her med ("at være god ved sig selv efter en hård dag")

Link to comment
Share on other sites

Er helt enig, en artikkel der er både relevant og god; selv om der måske går lidt lovlig meget Lyle McDonald i den til tider. :tongue:

-mænd synes grundlæggende at de er fede fordi de æder for meget og laver for lidt, altså at det i bund og grund er deres eget ansvar.

-kvinder synes derimod at det er samfundets skyld og bruger generelt mere den her med ("at være god ved sig selv efter en hård dag")

:laugh::laugh::laugh: :4thumbup:

M.V.H

Helio

Edited by heliotropen
Link to comment
Share on other sites

Nu håber jeg ikke I beder mig om at oversætte det jeg skriver nu - men det er altså noget jeg fandt i et blad som jeg synes lyder sandsynligt - men ikke noget som bliver diskuteret - ihvertfald ikke her i Danmark:

"We crunch. We Ab Blast. We eschew carbs. Heck, we'll even go under the knife to get rid of ab flab.

Unfortunately, recent research shows that you can crunch untill you crumble and diet till you're drained of energy, buf if your days are full of stress, the perfect six-pack - or even a flatter midsection - will continue to elude you.

That's because fat in the abdominal area functions differently than fat elsewhere in the body. It has a greater blood supply as well as more receptors for cortisol, a stress hormone. Cortisol levels rise and fall throughout the day, but when you're under constant sress, the amount of the hormone you produce remains elevated. With high stress and, consequently, high cortisol leves, more fat is deposited in the abdominal area since there are more cortisol receptors there.

But ab flab is not hte only price you'll pay for chronic stress (the kind created by a marriage that's unravelin, a job you hate, problems with your health - rather than, say, tension caused by a traffic snarl). Chronically high cortisol levels also killneurons in the brain and interfere with feel-good neurotransmitters - such as dopamine and serotonin - which can lead to depression and feeling more stressed."

Er der noget om snakken? Stress er/bliver jo den nye folkesygedom....

Link to comment
Share on other sites

mig bekendt ja. Du kan prøve at søge på cushings syndrom, som er navnet for det syndrom man har, når man har haft sygeligt forhøjet cortisol i længere tid. Selvfølgelig vil stress ikke virke lige så vildt, men ideen skulle være til at fange.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jeg søgt og læst lidt om cushings syndrom på nettet -men synes ikke jeg kan finde noget som kun er relateret til stress?

Stress er jo den nye livstilssygdom så mon ikke der kan være en sammenhæng mellem det og så at have meget fedt om maven?

Jeg synes ihvertfald det kunne være interessant hvis man forskede noget mere i det.

Link to comment
Share on other sites

Synes måske at artiklen var lidt for "nem" i sin uddybning af de faktorer som spiller ind for overvægt, samtidigt med at den faktisk indeholdt nogen rimeligt svære og fag-relaterede udtryk. Det tror jeg ikke er en optimal måde at skrive sådanne artikler.

Enten holder man et "højt faglit niveau", men hvor man så ikke skære tingene ud i pap - eller også sænker man det faglige niveau, men til gengæld skærer tingene ud i pap og uden svære fremmedord.

Begreber som:

problemets multi-faktorielle kompleksitet
maternale tryghed
adipøse korpus

synes jeg mest lyder som lir i en så "simpel" artikel. :innocent:

Personligt havde jeg gerne set, at artiklen var noget mere dybdeborende end den er nu. Men ok, det er sikkert ikke mig som er målgruppen. :smile:

Udover disse "tisler", så vil jeg dog mene, at artiklen faktisk er rigtig god. :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Nu har jeg søgt og læst lidt om cushings syndrom på nettet -men synes ikke jeg kan finde noget som kun er relateret til stress?

Stress er jo den nye livstilssygdom så mon ikke der kan være en sammenhæng mellem det og så at have meget fedt om maven?

Jeg synes ihvertfald det kunne være interessant hvis man forskede noget mere i det.

<{POST_SNAPBACK}>

Der er ikke nogen direkte sammenhæng, men i det citat du nævner, er cortisol taget frem som en mediator og cushings syndrom er et billede på cortisols effekter i kroppen i en overdreven grad.

Og jeg tror trygt du kan regne med at det er noget der blivet forsket en del i....

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er en fremragende artikel du har skrevet Morten. "Fedmepyramiden" er en glimerende illustration af dine pointer.

Artiklen lægger op til at behandling af fedmeproblemerne skal klares i et samarbejde mellem folk der har forstand på fysiologi, sociologi og psykologi - det er en helt central pointe og det gør bestemt ikke noget at den bliver fremsat af en hardcore fysiolog med nogen "Street credit" i den fysiologiske verden.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er en fremragende artikel du har skrevet Morten. "Fedmepyramiden" er en glimerende illustration af dine pointer.

Artiklen lægger op til at behandling af fedmeproblemerne skal klares i et samarbejde mellem folk der har forstand på fysiologi, sociologi og psykologi - det er en helt central pointe og det gør bestemt ikke noget at den bliver fremsat af en hardcore fysiolog med nogen "Street credit" i den fysiologiske verden.

Arne for at bruge en analogi til MZs hammer og søm, så rammer du sømmet lige på hovedet! - Det skal bare understreges meget tydeligt, at de ideer der fremlægges i artiklen ikke er noget nyt eller disiderende banebrydene, vi taler næppe om opfindelsen af den dybe talerken!!!

M.V.H

Helio

Edited by heliotropen
Link to comment
Share on other sites

Jeg er da glad for at du mener at jeg rammer sømmet på hovedet...

Men hvorfor din understregning er vigtig - det ved jeg til gengæld ikke. For mange behandlere vil artiklens pointer være nye og for mange, især blandt MZs egne kollegaer vil det være direkte provokerende..

Mortens mission opfatter jeg som værende en opfordring til en tværfaglig indsats hvor hver gruppe kommer med deres ekspertise - og det er en god og vigtig pointe - det er så ligegyldigt om de elemeneter som MZ henter fra de forskellige grene er velkendte - for dem der nu kender til den gren....

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Sådan ligefrem en vaskeægte "tværfaglig" "øko-socio-phycho-kulturel indsats?

Det lyder som rigtigt meget aldeles nytteløs behandler snik-snak i mine ører.

Problemet er enkelt, men det må det ikke være, fordi en hær af behandlere med tilhørende viljeløse offerlystreptiler + en hel industri af svindlere lever af ikke at kalde en skovl for en skovl.

Selvbedrag, virkelighedsfornægtelse og berøringsangst er fortsat fedmeepidemiens væsentligste årsag og problem.

Dertil kommer det moderne overforkælede velfærdsskvats totale uvilje mod at tage selv det allermindste lille bitte ansvar for egen adfærd og egne valg.

INGEN af delene kan man behandle eller snakke sig ud af, selvom man fra alle sider naturligvis vil gøre præcis det i al overskuelig fremtid.

Resultatet er forudsigeligt: flere og flere og flere bliver federe og federe og federe.

Link to comment
Share on other sites

Sådan ligefrem en vaskeægte "tværfaglig" "øko-socio-phycho-kulturel indsats?

Det lyder som rigtigt meget aldeles nytteløs behandler snik-snak i mine ører.

Problemet er enkelt, men det må det ikke være, fordi en hær af behandlere med tilhørende viljeløse offerlystreptiler + en hel industri af svindlere lever af ikke at kalde en skovl for en skovl.

Selvbedrag, virkelighedsfornægtelse og berøringsangst er fortsat fedmeepidemiens væsentligste årsag og problem.

Dertil kommer det moderne overforkælede velfærdsskvats totale uvilje mod at tage selv det allermindste lille bitte ansvar for egen adfærd og egne valg.

INGEN af delene kan man behandle eller snakke sig ud af, selvom man fra alle sider naturligvis vil gøre præcis det i al overskuelig fremtid.

Resultatet er forudsigeligt: flere og flere og flere bliver federe og federe og federe.

<{POST_SNAPBACK}>

:omg: - smukkere kunne det ikke formuleres! :clap:

<{POST_SNAPBACK}>

Ligesom i "kejsernes nye klæder", pludselig siger en person hvad alle egentlig godt ved. Til trods for det er ganske simpelt er det alligevel en kæmpe eyeopener. Sådan har jeg det lige nu.

Fz30 --> :4thumbup:

Edited by AGV
Link to comment
Share on other sites

Alt er enkelt for den der mestrer det.

Jeg tær vædde med der er mange på MOL der undrer sig over hvorfor alle andre ikke dødløfter 200 kg.. det er jo så enkelt, man tager stangen og løfter den.

Men når det nu så IKKE er alle (tydeligvis) der mestre det, syntes jeg det er et spændende indput at MZ kommer med.

At dem der har styr på vægten klapper hinanden på skuldrene og kalder andre "lystreptiler" eller tabere har kun den funktion at booste disses "slankes" ego.

Og det er vel ikke voldsomt modent.

Link to comment
Share on other sites

Sådan ligefrem en vaskeægte "tværfaglig" "øko-socio-phycho-kulturel indsats?

Det lyder som rigtigt meget aldeles nytteløs behandler snik-snak i mine ører.

Problemet er enkelt, men det må det ikke være, fordi en hær af behandlere med tilhørende viljeløse offerlystreptiler + en hel industri af svindlere lever af ikke at kalde en skovl for en skovl.

Selvbedrag, virkelighedsfornægtelse og berøringsangst er fortsat fedmeepidemiens væsentligste årsag og problem.

Dertil kommer det moderne overforkælede velfærdsskvats totale uvilje mod at tage selv det allermindste lille bitte ansvar for egen adfærd og egne valg.

INGEN af delene kan man behandle eller snakke sig ud af, selvom man fra alle sider naturligvis vil gøre præcis det i al overskuelig fremtid.

Resultatet er forudsigeligt: flere og flere og flere bliver federe og federe og federe.

<{POST_SNAPBACK}>

:omg: - smukkere kunne det ikke formuleres! :clap:

<{POST_SNAPBACK}>

Ligesom i "kejsernes nye klæder", pludselig siger en person hvad alle egentlig godt ved. Til trods for det er ganske simpelt er det alligevel en kæmpe eyeopener. Sådan har jeg det lige nu.

Fz30 --> :4thumbup:

<{POST_SNAPBACK}>

Kunne være godt hvis Simon eller AGV ville argumentere for hvorfor det indlæg er så fantastisk - i forhold til Mortens velskrevne artikel, så kan jeg kun se at det er en serie vulgær liberalistiske udsagn uden meget argumentatorisk kraft som her fremkommer.

Link to comment
Share on other sites

Alt er enkelt for den der mestrer det.

Jeg tær vædde med der er mange på MOL der undrer sig over hvorfor alle andre ikke dødløfter 200 kg.. det er jo så enkelt, man tager stangen og løfter den.

Men når det nu så IKKE er alle (tydeligvis) der mestre det, syntes jeg det er et spændende indput at MZ kommer med.

At dem der har styr på vægten klapper hinanden på skuldrene og kalder andre "lystreptiler" eller tabere har kun den funktion at booste disses "slankes" ego.

Og det er vel ikke voldsomt modent.

<{POST_SNAPBACK}>

Helt enig i det med modenheden. Alligevel er synspunktet i nogenlunde (eller skulle jeg sige påfaldende?!) tilsvarende vendinger tidligere fremført her på MOL af en person, der angiveligt har passeret de 50.........

Link to comment
Share on other sites

God artikel, som MZ har skrevet.

Derudover viser det også, at der skal en del tværfaglig kompetence på bordet, til behandling af decideret fedme, som kan have sine rødder plantet på de forskellige områder, der blev skitseret.

Denne tværfaglighed gør netop, at det virker uoverkommeligt for mange fedme ramte, og der skal en stor planlægning igang, før at en patient kan få alle områder af fedme problemet dækket.

Desuden har behandlere ikke mulighed, for at gøre sig til eksperter på alle områderne og derfor sker der en masse konkurrence omkring den fede person.

For hvert nyt område, han/hun skal til at behandle, står der 100 forskellige behandlere m.m.

Link to comment
Share on other sites

hvis man ser på det utal af underlige slankekure/torturmetoder der findes synes jeg da at det er tydeligt at både handlekraften og viljen er der. værktøjerne er der bare ikke altid. jeg tror at (fx FOF) kurser omkring motion og fysiologi med særlig henblik på vægtab vil være et af de bedste våben.

god artikel MZ. du kan jo tage de forskellige emner op du berører her og går mere i dybden en for en i hver sin artikel. det tror jeg ville fungerer godt. en samlet oversigt der giver overblikket og mere dybdegående artikler bagefter.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Fedmeepidemien skyldes garanteret at der findes så meget vås, løgn, latin og fup i slankebranchen. Problemet og det at løse problemet bliver så kompliceret af alle de bøger, guides, psykologer, spåkoner, eksperter, svindlere, osv. at mange tykke mennesker slet ikke aner det handler om at indtage mindre end man forbrænder!

Hvis det budskab blev hørt igen, og igen, og igen (og ikke alt det andet psykologiske ævl) var der med garanti færre tykke mennesker. Det er jo det fz30s indlæg gik på. Det er jo nærmest som om at den ene og den anden øko-socio-phycho-kulturelle indsats går på terapi og følelser og spørgeskemaer og selvindsigt når det burde gå på noget meget simplere: spis mindre, og rør dig mere. Slå det budskab fast igen og igen og så ville situationen måske være anderledes. Med alle disse slankeemperier og vrøvleshows på TV kan det ikke undre nogen at mange er i tvivl om hvordan de overhovedet skal tabe sig.

Og en anden ting er, at mange tykke nærmest slet ikke "forstår" "størrelserne". Nu har jeg spist én chokolade for meget, så er det ligegyldigt om jeg spiser 30 ekstra. Nej, det er det ikke. De skulle bare lære lidt om simpel vægttab og den simple matematik bag. Stop pylr, stop socioterapi.

Link to comment
Share on other sites

Doc ->

Det er jo to helt forskellige ting vi i så fald taler om.

Artiklen handler om, hvorfor fede mennesker er blevet fede.

Du snakker om, hvad der kan gøres for at det ikke sker.

Det er ikke artiklens hensigt at forsvare nogen fagdicipliner - den forklare hvilke fagdicipliner som har (delvise) svar på årsagerne til fedeepemedien - ikke deres bud på hvordan de løses.

Men som enhver ved - hvis man skal prøve at finde en måde at løse noget på, så må man først vide, hvilke faktorer som i det hele taget har skabt det pågældende problem.

Edited by jarvig13
Link to comment
Share on other sites

 Share