Fedmens Anatomi


Morten Z
 Share

Recommended Posts

Guest Slettet bruger

Jan> det er jeg da godt klar over, og jeg mener de små pointer jeg opridser behandler det her:

hvor de svære tilfælde af fedme kun kan behandles gennem en socio-psykologisk tilgang.
Link to comment
Share on other sites

Fedmeepidemien skyldes garanteret at der findes så meget vås, løgn, latin og fup i slankebranchen. Problemet og det at løse problemet bliver så kompliceret af alle de bøger, guides, psykologer, spåkoner, eksperter, svindlere, osv. at mange tykke mennesker slet ikke aner det handler om at indtage mindre end man forbrænder!

Hvis det budskab blev hørt igen, og igen, og igen (og ikke alt det andet psykologiske ævl) var der med garanti færre tykke mennesker. Det er jo det fz30s indlæg gik på. Det er jo nærmest som om at den ene og den anden øko-socio-phycho-kulturelle indsats går på terapi og følelser og spørgeskemaer og selvindsigt når det burde gå på noget meget simplere: spis mindre, og rør dig mere. Slå det budskab fast igen og igen og så ville situationen måske være anderledes. Med alle disse slankeemperier og vrøvleshows på TV kan det ikke undre nogen at mange er i tvivl om hvordan de overhovedet skal tabe sig.

Og en anden ting er, at mange tykke nærmest slet ikke "forstår" "størrelserne". Nu har jeg spist én chokolade for meget, så er det ligegyldigt om jeg spiser 30 ekstra. Nej, det er det ikke. De skulle bare lære lidt om simpel vægttab og den simple matematik bag. Stop pylr, stop socioterapi.

<{POST_SNAPBACK}>

For at citere en person herinde fra:

"Til et hvert kompliceret spørgsmål findes et enkelt svar... SOM ER FORKERT"

Fysikken kan ganske rigtigt koges ned til "ÆD MINDRE, LAV MERE", men det er bare ikke nok, for det svare lidt til at symptom-behandle og ikke årsags-behandle for alle dem der spiser med følelserne, så at sige.

Der er helt sikkert mange mennesker der bare prioritere deres krop og sundhed lavt, både hvad angår kost og motion, men jeg kan næsten garantere dig, at du får dem ikke op af sofaerne ved at slå dem i hovedet "igen og igen og igen" med dét budskab.

Slankeindustrien ser jeg som et symptom på fedmeepidemien, hvor alle skal tjene penge på at sælge den lette løsning, det er bare ikke en decideret årsag til fedmen.

Link to comment
Share on other sites

MAX

For at citere en person herinde fra:

"Til et hvert kompliceret spørgsmål findes et enkelt svar... SOM ER FORKERT"

Og netop dét citat hader jeg som pesten - (Læs den mz)

Der kan sagtens være simple svar på komplicerede spørgsmål - Hell, jeg elsker simplificeringerne! Det er tværtimod dokterhjernerne som ikke formår at kunne fremstille deres udsagn på en måde, hvor ALLE kan forstå det.

Med overvægtige, som oftest ikke ligger i de højeste ender af den sociale skala, kan der absolut være behov for, at retningslinier og teorier simplificeres!

Baahhh - Det citat sucks.

Slankeindustrien ser jeg som et symptom på fedmeepidemien, hvor alle skal tjene penge på at sælge den lette løsning, det er bare ikke en decideret årsag til fedmen.

Slankeindustrien har da hjulpet masser af mennesker? Man skal ikke bebrejde slankeindustrien for, at den tjener penge, når den har 40% af jordens befolkning som målgruppe.

Og naturligvis er slankeindustrien et symptom på fedmen - Ligesom at Airbag'en blev et symptom på trafikdræbte osv.

DOC:

Fedmeepidemien skyldes garanteret at der findes så meget vås, løgn, latin og fup i slankebranchen. Problemet og det at løse problemet bliver så kompliceret af alle de bøger, guides, psykologer, spåkoner, eksperter, svindlere, osv. at mange tykke mennesker slet ikke aner det handler om at indtage mindre end man forbrænder!

Dvs., man kunne også bare sige til patienter med aneroxia at de skulle æde noget mere? Simple as that - EAT SOME MORE! GAIN SOME POUNDS! :blink:

Der er masser af psykologiske og erfaringsmæssige problemer, som kan udløse spiseforstyrrelser. Det samme kan da siges om fedmen - Især fede mennesker har selvværds problemer i den "tunge ende".

Link to comment
Share on other sites

>Deluxe

Du kan sgu være så forbandet fornuftig, når det slår dig. :4thumbup:

Og jeg er fuldstændig enig - hele problematikken omkring fedme, skal simplificeres ligeså meget, som Doc vil slå de fede i hovedet! :laugh:

Man er nødt til at møde folk i øjenhøjde, og det gør man ikke ved lange smarte begreber og dyb filosoferen omkring fysiologien!

Lagoon

Link to comment
Share on other sites

Deluxe - det er okay, du må gerne hade det citat. Måske forstår du det på en lidt anden måde end jeg gør. Citatet er naturligvis møntet på de mange tilfælde, hvor forklaringen er så kompliceret at almindelige mennesker kun med stor anstrengelse kan tilegne sig den. Derfor kaster pøblen sig med begejstring over en bebuder der med typisk Erasmus Montanus retorik kan fremstille en letforståelig (og forkert) forklaring. Jeg vil til enhver tid forsøge at finde det simplest mulige svar på et spørgsmål, men jorden ER altså ikke flad.

Til andre:

Som jarvig13 præcist formulerede det, så handler min artikel om problemets underlæggende mekanismer. Der står endda flere gange i artiklen at det i bund og grund handler om at bruge mere end man indtager. Det behøver vi da ikke diskutere eller endsige applaudere fordi nogen fremhæver det for tiende gang som var det et nyt klarsyn.

Dem af jer der taler for de "simple forklaringer" kan måske give et alternativt bud på hvorfor vi har en fedmeepedemi? Er folk blevet dummere, dovnere, mindre selvansvarlige? - og i givet fald hvorfor er de det?

Hvis det budskab blev hørt igen, og igen, og igen (og ikke alt det andet psykologiske ævl) var der med garanti færre tykke mennesker.
Jeg tror at du tager ganske fejl i at folk er tykke, fordi de ikke ved at man tager på af at spise mere end man forbruger. Folk kan måske have deres individuelle forklaringer på hvorfor de er havnet i en ubalance, men jeg har endnu ikke mødt en dansker eller amerikaner der ikke var klar over det grundlæggende princip.

Mht. det "psykologiske ævl", så er det er et rimeligt stort og anerkendt fagfelt du underkender der.

Nogle af jer har klandret artiklen for ikke at indeholde noget nyt, men det tager jeg positivt for intentionen har netop været at give en formidling af hvor konsensus hos eksperterne går hen. Det nye ligger i, at jeg som fysiolog forsøger at påvirke et fysiologisk orienteret miljø til at tage skyklapperne af.

Link to comment
Share on other sites

Dem af jer der taler for de "simple forklaringer" kan måske give et alternativt bud på hvorfor vi har en fedmeepedemi? Er folk blevet dummere, dovnere, mindre selvansvarlige? - og i givet fald hvorfor er de det?

Nu taler jeg ikke om årsag men om behandling. :smile:

Så ikke noget bud fra mig - jeg er enig med artiklen.

Link to comment
Share on other sites

Hvor er det dejligt at læse en god artikel som på ALLE punkter beskriver det vi beskæftiger os med på Samsø Højskole. Vores lange kurser i "kostomlægning og livsstilsændring" er 100% bygget op omkring de fire punkter som nævnes i denne artikel - super!

1) Kosten

2) Fysisk aktivitet

3) det psykiske felt

4) det sociale felt

Her hos os kalder vi det for "Det firbenede uhyre", men en anden måde at beskrive det på er ved hjælp af fedmepyramiden som beskrives i artiklen.

Vi har efterhånden nogle års erfaring med vores kurser og artiklen er fint i tråd med de praktiske erfaringer vi har fået efter at have overvægtige mennesker på højskolen som kursister.

En god artikel som er MEGET relevant og som beskriver et stort sundheds- og samfundsmæssigt problem.

læs evt mere på www.samsohojskole.dk

Edited by Morten Z
Link to comment
Share on other sites

Jeg lader indlægget stå fordi det er positivt over for min artikel :smile: - og så fordi at det er en relevant information, at der findes flere steder hvor man tilbyder den slags ophold. Jeg har dog slettet det værste reklamegas.

Her skal også nævnes Ebeltoft Kurcenter som et rigtig godt sted.

Sidste år blev der lavet et speciale på Folkesundhedsvidenskab om forløbet på Ebeltoft, hvor de bl.a. sammenlignede med resultater opnået på patienter opereret med gastric banding. Specialet kan læses her: speciale_jane_og_esther.pdf og er yderst relevant hvis man interesserer sig for fedmeproblematikken.

Link to comment
Share on other sites

 Share