intervaltræning


jespzap
 Share

Recommended Posts

Hej jespzap og velkommen til MOL

Tjaa, det er et næsten umuligt spørgsmål at besvare. Hvis du kigger i nogle af de andre tråde, så bider vi næsten hovedet af hinanden :) , når sådan noget diskuteres. Men man kan opdele situatinen i to:

Direkte forbrænding: I hvert fald teoretisk kan man jo blot sammenligne iltoptagelsen i aktivitetstidsrummet for de to typer aktivitet. Den der har størst, har størst forbrænding. I praksis meget svært at konkludere noget om. Mit bud er ens gennemsnitlig fart (dette skulle teoretisk i hvert fald holde)

Indirekte forbrænding: Efter aktiviteten er der også forbrænding - vi kalder det efterforbrænding. Der er ingen tvivl om, at intervaltræningen giver den største efterforbrænding. Men hvor meget forskellen er, er nærmest ukendt.

Sammenlagt er mit bud: Ens gennnemsnitlig fart.

Du skal naturligvis være klar over, at dette er et energimæssigt svar. Konditionsmæssigt må intervaltræning klart anbefales, hvis situationen er som du beskriver.

Link to comment
Share on other sites

I en træningsperiode af relativt kort varighed som f.eks 20-25 minutter, tror jeg den største forbedring af iltoptagelsen nåes ved at holde højest mulige intensitet hele vejen. Det er muligt at holde en næsten maximal iltoptagelse hele vejen. Lidt det samme som der er tankegangen bag den kontroversielle og ofte misforståede artikel "Det mest effektive løbetræningsprogram"

AH-Tju

Link to comment
Share on other sites

Skal, tror jeg, læses som at det er muligt at arbejde tæt på sin maksimale aerobe ydeevne (aerobe=arbejde med ilt) i et så kort tidsrum. Jo tættere du arbejde på din maksimale iltoptagelse, jo større bliver træningsefekten, men du kan selvsagt arbejde i kortere tid. Når du er i nogenlund form skulle det være muligt at arbejde omkring 85-95 % i et så relativt kort tidsrum.

Link to comment
Share on other sites

Hej Arne.

Jo, jeg er fint med paa, hvad der ligger bag betegnelsen maximal iltoptagelse. Det, jeg angrer imod, er det meget vage 'naesten'.

Jeg vil mene, at der er meget stor forskel paa at skulle yde fx.  90% og 95% af VO2max, men begge vaerdier kunne falde ind under kategorien 'naesten maximal iltoptagelse'. Men hvis AH med 'naesten maximal iltoptagelse' mener submaximal (hvilket i div. forsoeg vedr. bestemmelse af VO2max ud fra indirekte, submaximale tests), saettes submaximalt oftest til omkring 70-85% af VO2max. Og saa er der jo markant forskel.

Det var egt. mere fordi jeg synes, at AHs svar ligger vaesentligt under hans vanligt gode standard. Derfor!

Venlig hilsen

Morten

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share