Vægttab......hjælp mig !!!


zoe
 Share

Recommended Posts

Hey jeg kæmper en konstant kamp med vægten for jo mindre fedt....jo bedre men jeg kan ikke rigtigt komme af med de sidste killo og blive rigtig skarp....kan nogle af jer trænings freaks ikke give mig et par tips....

På forhånd tak.....:)

Link to comment
Share on other sites

Hej Zoe!

Tjah kort sagt, som jarvig13 siger: Indtag mindre end du forbrænder :-)

Hvor mange kilo er det du mangler at tabe??.... og ikke finde igen:-)

Men jeg ku godt forestille mig at du vil have nogen ideer til hvordan: Here goes.

Substituter, simpelthen noget at udskifte med, mange tror at de "bare" kan tage en kur på 14 dage og så er alt godt.. WRONG! de hjemløse kilo finder dem igen.

Det er simpelthen ens livsstil der skal ændre sig! ok, det lyder voldsomt, men er overhovedet ikke slemt.

Som jeg nævnte tidligere, Substituter. F.eks. I stedet for Chokolade og chips, æd vingummier og lakrids (men ikke proppe sig naturligvis) I stedet for Cola, drik cola light.

Og glem "kim´s, hvis du er sulten for sjov" og æd et æble i stedet. Und so weiter

... og lige en ting til ALDRIG æde dig Overmæt, BAD idea, det er et tegn på at din krop ikke kan bruge det hele, og smider det derfor i depoter... Gæt selv hvad man kalder de depoter:-)

Håber det var svar nok:-)

Held og lykke

Mvh Ethan Hunt

Link to comment
Share on other sites

Hey tak for de gode råd men jeg har måske ikke udtrykt mig klart nok....problemet er at jeg træner ca 20 timer om ugen og jeg indtager hverken slik eller lign og jeg spiser ikke ret meget så jeg kan ikke forstå at jeg bliver ved med at veje 4-8 killo for meget...det er som om min krop har vænnet sig til alt den træning og nægter at tabe mere.....

mange siger man skal cutte ligesom bbere gør men hvad er det ?

:)

Tik tak

Zoe

Link to comment
Share on other sites

Med den træningsmængde og et lille fødeindtag virker det som om, at kroppen holder dit stofskifte nede for at spare på den næring den må nøjes med. En slags hungerreaktion, så at sige. Du går sikkert laangt uden om fedt allerede.

Hvormange måltider spiser du om dagen?? Seks små måltider i stedet for 2-3 store sætter stofskiftet op. Spis lidt sundt fedt (fed fisk etc.). Nogle fedtsyrer er livsvigtige, og man kan heller ikke optage fedtopløselige vitaminer uden fedt. Får kroppen ikke fedt i kosten, gemmer den hysterisk på det den har.

Uden at vide så meget om pro-BB'ers affedtning, vil jeg mene at de ofte bruge centralstimulerende stoffer (efedrin, amfetamin o.l.) til at cutte med. Disse ting er dopinglistede - og dermed noget upraktisk for elitesportsudøvere.

Link to comment
Share on other sites

Nu snakker jeg heller ikke om ekstreme situationer. Jeg mener, at kroppen har en grænse for, hvor meget fedt den vil afgive, før dens funktioner aftager. (med mindre man sulter sig, men spiser fedtfattigt...).

Ved hungersnød taber folk så meget, at de bestemt ikke har en krop som fungere optimalt, deres forsvarssystem er brudt fuldstændigt sammen.

Fx ved jeg, at mange IKKE kan tabe sig mere (ikke fordi de vil/skal), men fordi kroppen har nået et bestemt pkt., hvor den fastholder fedtet (det der er), så kroppen kan fungere.

Det er da klart, at man altid vil kunne komme længere ned, hvis man sulter sig, men det er vel heller ikke hensigten med Zoe, hvis det skal være forsvarligt/sundt.

Men det er jo ikke sikkert, det er tilfældet her.

Link to comment
Share on other sites

Der er også mange, som tror de ikke kan tage mere muskelmasse på når de når til et plateau... Jeg er sikker på, at vores storspisende, dødløftende, squattende forumdeltagere som fx. Xax og Thomas J har noget at sige til det :)

Ofte er det, som skal til, en anden måde at gribe tingene an på end den traditionelle. Mit bedste gæt ville være, at alle kvinder kan komme ned på 10% BF - men der er ligesåmange veje til det som der er kvinder. 10% er ekstremt for nogle kvinder - dem der kun lidt muskelmasse har. Det er heller ikke normalt for resten. Men VIL man absolut nå dertil, så skal der nok være en vej.

Der jeg vil hen, er man ikke skal sætte sig på sin flade, fordi man har nået et plateau (fedt% eller masse eller styrke) og sige "Nu har jeg nået et bestemt pkt., nu vil min krop ikke længere". :warning: Det bør man selvfølgelig gøre mht. fedt% når man er kvinde (for at opretholde cyklus og energireserver), men når der nu er så mange kvinder, som træner/slanker deres cyklus og knoglestruktur i stykker uden at være ekstremt afmagrede a lá anoreksiptt., så er overgangen til en ikke-normalt fungerende krop glidende.

Zoe er en mand (går jeg ud fra) som synes han vejer 4-8 kg for meget. Det giver mig det indtryk, at han er slank, men ikke mager som han gerne vil være. Han har lige lidt synligt eller intraabdominalt (mellem organerne) fedt som han vil af med for at kunne hoppe højere. Har jeg ret, Zoe? I så fald burde det kunne lade sig gøre - også uden ECA stacks eller Letigen.

Ellers er det nok eksplosiv squat der skal til...

Link to comment
Share on other sites

Jeg ved godt man kan komme meget langt ned i fedt%, men jeg kan så tale for mit eget vedkommende: Det er umuligt for mig, at tabe mig da der simpelthen ikke er noget at tabe sig af. Min krop har derved noget sit "plateau", selvfølgelig kan % komme længere ned, hvis jeg træner mere, men et direkte (fedt)vægttab ville være umuligt for mig, med mindre jeg definitivt stoppede med at indtage føde. Derfor mener jeg, at kroppen selv har reguleret sig frem til en "ideal vægt", som siger her til og ikke længere...

Link to comment
Share on other sites

okay så er det definitionen af ordet "idealvægt" vi er uenige om". Jeg synes det er et uheldigt ord fordi det leder tankerne hen på at hver person har 1 idealvægt, og at man vejer for meget/lidt hvis denne ikke opnåes.

Men efter din defenition kan det da godt være rigtigt det du siger.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville også lige give et bidrag til denne tråd:

Jeg er selv i en "cutting" periode for at nå 7-8% bf, hvilket er under min "ideal" bf(bodyfat)%. Ved 7-8%bf er mavemusklerne klart markerede hos en mand. Faktisk mener mange at vi hver især har en idealvægt - nærmere bestemt en ideal bf% og hvis man bevæger sig langt under den vil kroppen protestere.

Lad os tage mig som eksempel:

Mand

22 år

181 cm høj

77-79 kg

bf% ca 9-10 i øjeblikket

ideal bf% (dvs der hvor min krop føler sig bedst tilpas): ca. 12%

Når jeg vedligeholder en bf% på ca. 12% føler jeg at jeg fungerer optimalt med en normal sund kost. Jeg har på dette niveau sjældent trang til søde sager og til at overspise.

Når jeg, som nu, er på ca. 9-10 bf% begynder min krop at protestere, hvilket i høj grad hænger sammen med at mængden af hormonet "Leptin" i kroppen at gøre. Leptin er et stort emne søg f.eks. på groups.google.com på "leptin"

Med "hjælp" fra Leptin udskiller kroppen diverse stoffer som gør at jeg får trang til bare at proppe mad i mig (især kulhydrater/sukkerholdige fødevarer) fordi jeg har bevæget mig for langt væk fra min ideal bf% og denne lave bf% er svær, men ikke umulig at holde sig på som Zoe gerne vil.

Mit råd til Zoe er at forøge indtaget af sunde fedtsyrer i form af fiskeolie & hørfrøolie som indeholder omega-3 fedtsyrer, spise proteinrigt(Vigtigt, især på en lav-kaloriediæt), holde en smule igen med kulhydraterne (hvis din træning ikke lider under det) og se om det ikke hjælper på det. Hvis ikke må du simpelthen bare sænke dit kalorie-indtag endnu mere og til sidst vil du smide fedtet.

mvh Lau Saugman Hansen

Link to comment
Share on other sites

Enig med XAX :)

Springstyrke... det er vejen frem. Eksplosiv træning, polymetisk træning er et par ting du kan lege lidt med. Det vil med garanti øge dit spring - endda drastisk, hvis du ikke tidligere har brugt nogen af dem som suplement.

Link to comment
Share on other sites

Hey alle.....

Fede tider at i gider at lægge så mange indlæg ind...Det forholder sig sådan som Armoured f siger at jeg er da slank nok men jeg ville gerne være "rippet" tror jeg udtrykket hedder....jeg træner som en gal men der sker intet.....jeg vil prøve at spise flere gange om dagen måske det kan hjælpe.... og xax jeg laver ikke andet end at træne ben (squater 240 12 gange til lidt over vandret) men jeg vil stadig kunne springe lidt højere hvis jeg smed nogle kilo...

Tak for hjælpen

:) Hygge

Link to comment
Share on other sites

Zoe -> Nu er al denne snak om, hvordan, hvor meget og hvorfor kroppen af sig selv kan ændre sit stofskifte yderst interessant (og vigtigt). Ligeledes er ideen med eksplosiv styrketræning udemærket - begynd endelig på det. Men, men, men.

Hvis du føler, du har "unormalt" svært ved at tabe dig, så må vi jo først finde ud af, om dette nu også tilfældet. Dette er lidt krævende og resultatet af afklaringen er ikke nødvendigvis 100 % sand, men den giver dog en rimelig klar ide om problemets omfang. Derfor:

Vi må kende dit (typiske) fødeindtag og dit (typiske) aktvitetsniveau (for at finde dit energiindtag og -forbrug).

Det første er lidt krævende: Opgør i vægt eller energi dit samlede fødeindtag en typisk (gennemsnitlig) dag. Og her skal du medtage alt, samt cirka-tidspunkt.

Det andet er lidt nemmere: Fortæl hvor meget du vejer, din højde og din alder. Fortæl om typen af dit arbejde (stillesiddende, krævende el.). Og fortæl hvor meget du træner (i tid og intensitet).

Så kan vi nok finde ud af (kvalificeret gætte på), om der er et problem.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share