Skadet Akillesscene.


Long tall sally
 Share

Recommended Posts

Fik igår konstateret betændelse i min akillesscene. Har humpet rundt en uges tid med en hæl der efterhånden voksede sig til olympiske højder (ha ha Akilles!). Nå, har fået at vide at den slags som regel varer fra 3-6 md. (hvad!!!!) -alt efter hvor lidt jeg generer den.

Min læge mener at årsagen kan være at jeg for nylig er begyndt at squatte, og måske er gået lidt for voldsomt til markronerne, min alder taget i betragtning (-hrmmpfff!!!!)

Nå, hun anbefaler masser af is, benet op -så vædsken kan forsvinde. En tur forbi en ortopæd der kan kigge lidt på min sko. Ellers svømning, cykling og styrketræning af resten af kroppen, når jeg begynder at kunne komme lidt omkring igen.

Jeg har svælget i Ibuprofen hele sidste uge, for at kunne komme på benene, men smadrede maven fuldstændig. Så lige nu ta'r jeg ikke rigtig noget, men bider tænderne sammen.

Er der nogen der har haft det samme bøvl, og hvad kom det af?

Hvor lang tid tog det?

Andre gode tips til hvordan man kan gøre det mere udholdeligt?

Kærligste hilsner

Sally

Link to comment
Share on other sites

Hej Sally..

Jeg har tidligere spillet en del fodbold og har haft delvist revet min achillessene over. men der har været periode med en del betændendelse og andre hvor det bare har gjort ondt. :devil:

Hvis du tager til din fysioterapeut, kan give den noget infrarød stråling. Det er en lidt mærkelig fornemmelse. Ikke at det gør ondt, men det kan mærkes..det virker altså, for ellers så er det rigtigt at der kan gå meget lang tid inden den er skadefri.

Generel udstrækning af senen er også godt. Stræk kun til smertegrænsen. Gør det gerne flere gange om dagen.

Håber at det virker..

Camilla

Link to comment
Share on other sites

Hvor meget Ibuprofen tog du? Hvis du kun vil have den anti-inflammatoriske effekt (hvilket er meget vigtigt i dit tilfælde), så skal du bare nøjes med 200 mg x 4. Vil du have smerte-lindring også, så tager man 400 mg.

Derudover kan man prøve med lidt is evt. varme for smertelindring. Hæl indlæg i skoen hjælper en del, da man ikke får helt så meget stræk på senen.

Vigtigst er dog hvile for anklen i den første tid, så lav nogle andre øvelser, som ikke stresser senen ligeså meget.

Held og lykke :smile:

Link to comment
Share on other sites

Kære Camilla, Incognito og Viper!

Tusind tak for de gode råd. Vil spørge min fys om infrarød stråling, og prøve at strække lidt, mmm lyder ikke specielt sjovt :sneaky2: men må bare komme igang. Hvor længe skal man holde et stræk?

Jeg kender godt Felden Gel, lige nu har jeg prøvet Iso Top uden den store effekt, kan være den anden er bedre.

Ang. Ibuprofen, var ikke helt klar over hvornår hvilke doseringer virker på hvad. Jeg har kun ville af med smerterne og har lige vupti kørt 600 mg ca. 3-4 gange pr. dag. Min læge (og min mave) har også skældt ud :blush:

Kærligste hilsner

Sally-ice-foot!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share