Cykling kontro løb


briani
 Share

Recommended Posts

Ja, nu stiller jeg et spørgsmål som jeg et eller andet sted selv godt kender svaret på... men here goes.

Hvad er mest effektivt hvis man vil tabe sig, at løbe en tur? Eller cykle en tur?

Jeg har gennem hele mit liv cyklet en helvedes meget (i forhold til antal km løbet i hvert fald :D), ikke motionsrelateret men pga andre årsager - job, skole osv. Jeg nyder at cykle, og finder det langt mere "afslappende" end at løbe en tur.

Mit spørgsmål er så egentlig - hvor meget mere effektivt er det, at løbe 5km end at cykle 5km?

Jeg har siden februar cyklet mellem 14-30km 6 dage om ugen, og har mærke det på min kondition - men kun når jeg sidder på cyklen.

Jeg har ialt tabt mig 24kilo over de sidste 2½ år med hjælp fra vægtkonsulenternes madplan, men det sidste års tid har vægten stået stille. Jeg er gået 2 str ned i bukser, men skal stadig købe trøjer i XL/XXL. Jeg har bogstavelig talt en ølvom der siger spar 2, og det er jeg træt af. Og så er det at cykling kontra løb kommer ind her - hvad ville være mest effektivt? Og ville jeg kunne cykle i længere tid for at opnå samme kalorietab som ved løb? (Så jeg f.eks cykler 10km i stedet for at løbe 5km).

Og hvordan kommer man generalt af med ølvommen?

En fortvivlet fedling :D

Link to comment
Share on other sites

Velkommen til MOL :smile:

Det er desværre lidt svært at svare på, for det kommer an på flere ting. Jeg fandt lige dette udpluk af en tabel:

Cykling, rolig  300  1.400 

Cykling, hurtig  600  2.800 

Løb, roligt  600  2.800 

Løb, hurtigt  900  4.100 

- første tal er kalorier pr time og det andet er kilojoule pr time

tabellen er her

Så det hele afhænger af hvor hurtigt og hvor længe. Forbruget pr tidsenhed er generelt større ved løb, men hvis man kan løbe 20 minutter men holde sig aktiv 2 timer på cyklen vil man bruge flere kalorier der.

Hvis vægten har stået stille i et helt år er det nok ikke et midlertidigt stop i vægttabet. Har den været stabil så længe indtager du præcis de kalorier som du forbrænder. Vil du tabe dig mere er der desværre ingen vej uden om at ændre på dette, enten ved mere motion og/eller mindre mad. Du er så heldig/dygtig at have opnået et stort vægttab og umiddelbart ville jeg forestille mig, at det er de samme metoder du skal have fat i igen - der skal blot drejes lidt mere på tommelskruerne.

Ingen grund til at være fortvivlet - du har tabt 24 kg hvilket er afsindigt flot :4thumbup: du kan garantet også genoptage vægttabet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan i hvert fald helt klar motivere mig selv mere til, at cykle hurtigt i en time, end at løbe roligt i en time :)

Min BMI er omkring de 32.

Vægt: 111kg

Højde 179

Min idealvægt er omkring de 88kg ifølge de "kloge", da jeg er meget tæt bygget, eller hvad det hedder :)

Link to comment
Share on other sites

Der er for meget der "bevæger" sig? :D

<{POST_SNAPBACK}>

:laugh::laugh: Ja, men for at tabe dig, er du nødt til at løbe i forholdvist lang tid (ifølge ovenstående formel), og det vil utvivlsomt belaste dine led, specielt knæ. Derfor vil der højst sandsynligt hurtigt opstå en skade eller to, hvilket er mindre sandsynligt ved cykling.

Link to comment
Share on other sites

Man skal udføre det man kan li' at udføre vil jeg sige. Hvis man ikke bryder sig om en bestemt motionsform, men alligevel begynder på det fordi man tror det er "bedre" for én, kører man hurtigt sur i det. Cykling er sjovere for mig også, man kommer også hurtigere omkring og oplever derfor noget mere. Hold dig dog fra stærkt trafikerede områder, da timers daglig cykling i en bunke os, nok ikke vil være det gavnligste for helbreddet.

Svømning, som anbefalet overfor, er også ganske fornøjeligt. Hvis du kombinerer konditionstræningen med styrketræning er jeg også sikker på at du vil få gode resultater.

Peter :cooldance:

Link to comment
Share on other sites

Som Plindboe siger, gør det du bedst kan lide, og hvorfor ikke kombinere løb og cykling. Er du vandt til at cykle og vil forsøge dig med løb, vil jeg råde dig til at gå forsigtigt frem på løbefronten. Start i det små og øg lidt efter lidt, så skroget vænner sig til den nye belastning.

Hilsen

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share