måling af BF


Litopsi
 Share

Recommended Posts

Denne artikel har givet mig hovedbrud! jeg kan simpelthen ikke fortå hvordan den kan sige noget som helst om ens fedt% når man ikke skal sige hvad man vejer??

Hvordan i al verden kan formlen vide om (f.eks.) mit taljemål er et udslag af bildæk eller trænet vaskebrædt.

Jeg fatter det ik, er der nogen der kan forklare det uden brug af matematik eller fysik over 9. klasses niveau?

Link to comment
Share on other sites

Målingen arbejder ud fra, at man tager fedt på centralt på kroppen (for vores vedkommende er taljen og hofter/lår yndede steder for fedtet at sætte sig). Selv om man er buttet disse steder, så vil læg og underarm ikke have ændret omkreds i samme grad, dvs at forholdet talje/underarm bliver større, og jo større bliver formlens fedt% også. Vaskebrædt giver ikke den samme tilvækst i taljemål som bildæk ;)

Vægten er meget afhængig af folks højde og ville derfor give endnu en stor usikkerhedsfaktor i målingen. Ellers så burde man også implementere højde.

Men som testen nævner, har den nogle svagheder når det drejer sig om trænede personer. En løber med en velvoksen læg (kvinder over 27 år) vil få en for lav fedt%. En styrketræner med et velvoksent lår vil få en for høj fedt%.

Link to comment
Share on other sites

okay det vil altså sige at når mine mål nu er: (kvinder u. 27)

700 mm talje

237 mm underarm (grin bare, men jeg styrketræner jo ikke)

547 mm lår

og min talje i mine velmagtsdage var 880 mm

så kan jeg altså ikke regne med at min underarm var ca. 290 mm og mine lår 660 mm? Min underarm har været mindre så? (og lårene måske større? eller hvad) Jeg ved mit eks-taljemål er rigtigt, men jeg kender ikke de andre mål.

Jeg er så'en meget almindelig. Ikke særligt trænet, men efter jeg er startet på løb heller ikke helt utrænet, så kan jeg vel godt nogenlunde regne med resultatet? ... og så prøver jeg lige igen igen: indenfor hvilket område er det anbefalet at man holder sig: øvre/nedre grænse for hvad der er sundt for kroppen?

Link to comment
Share on other sites

Selv i dine velmagtsdage har din underarm - hvis metoden ellers har ret - ikke været ret meget større i omkreds end den er nu (og bare rolig, min er nu ikke meget tykkere :) ). Og deri ligger formlens metode at beregne din fedt% på.

Jeg tror Mette_musen kom op med nogle standardværdier for fedt% et andet sted for nylig. Selv vil jeg mene, at det afhænger af det øvrige væv, altså muskelmassen. Jo mere muskelmasse man har, jo mindre fedt% kan man have uden at være usund. Med en nedre grænse som jeg vil skyde til omkr. 10%. En muskuløs pige, som vejer meget, vil med 10% også have flere kg fedt end en spinkel pige, som vejer lidt, da de 10% er vægt%. Min påstand har jeg dog ikke noget videnskabeligt belæg for at fyre af, det er blot "sund fornuft"...

Men selv er jeg holdt op med at hænge mig i fedt%en - jeg bruger dellen under navlen, som jeg måler med tang en gang imellem for at følge udviklingen.

Jeg synes godt nok det er et flot taljemål, især i forhold til dine velmagtsdage. Var det løb alene??

Link to comment
Share on other sites

Jeg er faktisk først begyndt at løbe efter jeg har tabt mig (du kan evt. kigge i min log, hvis du har lyst. Jeg er lige startet) Mit vægttab skyldes nok først og fremmest kosten. Jeg motionerede ikke nok på det tidspunkt efter min egen mening. Men jeg startede med en ministepper da jeg havde slidt den op gik jeg over til at hoppe på trampolin (sådan en lille en man kan have stående hjemme i stuen). Så gik det vist lidt i stå, jeg løb 4-5 ture i løbet af efteråret for så til november at købe en motionscykel, som jeg brugte on and off i vinterhalvåret. Mit løb er først sat i system i starten af april i år.... og nu er jeg bare blevet bidt af det. Jeg cykler stadig de dage hvor jeg ikke kan løbe og har aldrig (læs: aldrig nogensinde, heller ikke inden jeg tog på) haft så god kondi som jeg har lige nu.

Grunden til at jeg spurgte efter værdier med fedt% er fori jeg ikke rigtigt synes jeg kunne bruge mette-musens svar fordi tallet for mit vedkommende så var 25, jaja og hvad så? vil det så sige jeg burde tage på? nej næppe.... men jeg kan godt se at det må afhænge af muskelmasse hvor langt man må komme ned. Men der er nu heller ingen fare for at jeg kommer på den forkerte side af 10% (det er vist heller ikke noget man sådan lige gør, synes jeg at jeg har forstået andetsteds). Men jeg synes bare det er meget rart at vide.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share