Tab dig med protein


Morten Z
 Share

Recommended Posts

Ved godt at det er rigtig dårlig netikette, men jeg bliver nødt lige at skrive det: kulinarisk, ikke kolonarisk. Håber det er i orden Helio 
Det er helt okay, jeg er ikke så sart :4thumbup: og det er heller hverken første eller sidste gang jeg laver sådanne fejl, så meget lover jeg dig :tongue:

Med compliance, forstås der da evnen til at overholde diæten målt som en eller anden ratio eller andel af deltagerne?

Ja, men ikke i forhold til et specifikt mål, mere generelt!

Har protein noget at sige for "stabiliseringen" af blodsukkeret? Man får vel ikke en spike i insulinniveauet efter indtag af protein på samme måde som ved kulhydrater, eller hur?
Nej bestemt ikke, kan heller ikke forestille mig, at jeg har skrevet det et sted? :)
Jeg synes ihvertfald generelt, at jeg oplever en længerevarende mæthedsfornemmelse ved indtag af proteinrige måltider end ved måltider bestående af rent kul/fedt.

Det er jo også præcist artiklens konklussion; jeg tror ikke nogen er uenig i denne?

Det er mit indtryk at mange mennesker, der har den der akutte "kaffe og kagetrang" om eftermiddagen kunne fjerne den med en shake eller andet, der indeholdt halvt så meget energi som et stykke sukker og fedtholdigt othellolagkage ift. mætningsgraden

Det er tilgengæld lidt svære at udtale sig om; er det feks så sødemidlet og andre ting (konsistens mm.) der gør at denne kan "erstatte" denne trang, eller er det faktet at der er tale om protein.

M.V.H

Helio

PS; Jeg kan jo altid som Søren Kirkegaard, undskylde mig med, at jeg skiver kompliceret, indviklet og uforstående, at jeg ændre ord og kommaer mm. netop for at folk, bliver nødt til at bruge mere tid, tænke selv, og reflektere over mine tekster. :tongue:

Det ville selvfølgelig være en tynd løgn, men en fed undskyldning. :laugh: I virkeligheden skyldes det selvfølgelig at jeg er vildt sjusket, og har generelt altid har for travlt når jeg skiver. - Jeg beklager :blush:

Link to comment
Share on other sites

Det var jo heller ikke hvad min kommentar henvendte sig til, men det at du skrev at mad med det ekstra protein "kræver et større engagement og indsigt i madlavning.", og at dette skulle kunne være en grund til "At man indtager mindre energi ved høj proteinindtag " jeg kan simpelthen ikke forstå hvorfor "Dette stemmer også overens med den øgede mæthedsgrad"? som du skrev!

Ingen af delene mener jeg er tilfældet; men det er selvfølgelig en umulighed at at diskutere denne kolonariske del ordentligt, fra et videnskabeligt synspunkt! (jeg regner med det er åbenlyst hvorfor, hvordan sammenligner og vælger man feks, 2 retter lavet af forskellig makronærings sammensætning, fra et kolonarisk synspunkt!)

Hvis du stadig mener det i forbindelse, med at tilberede maden, så kan jeg ikke se det er svært, at koge en kartoffel mindre, at lave havregryns potionen halv så stor, eller nøjes med to stykker rugbrød frem for .

Det jeg sagde var
At man indtager mindre energi ved høj proteinindtag kunne også til dels eller helt skyldes et mindre og anderledes fødevarevalg, mindre spændende og smagsfuld mad samt det kræver et større engagement og indsigt i madlavning. Dette stemmer også overens med den øgede mæthedsgrad og de dårlige resultater på lang sigt.
Hvis man øger proteinindtaget med 15% og sænker fedtindtaget med tilsvarende, som man så i omtalte studie, vil det betyde et mindre og anderledes fødevarevalg end man er vant til. Dette vil betyde maden bliver mindre spændende og smagsfuld (ved mindre fedt og sukkerindtag mindskes dem gastronomiske/kulinariske oplevelse generelt) og/eller kræve et større engagement og indsigt i madlavning for at afhjælpe dette. Det undrer mig ikke at du eller andre kan være uenige i dette da det som nævnt er min egen hypotese. Jeg mener dog at det er meget realistisk at det har en vis betydning for den observerede effekt og når i senere læser om forskere der har dokumenteret dette kan i jo passende tænke på Stubbe.
Har du noget dokumentation for at det gælder ved flydende, protein? jeg mener kun at have læst om sådanne undersøgelser omhandlende flydende sukker / sukker vand, og andre kulhydrat holdige væsker.
Flydende kost og ernæringsdrikke mætter ikke nær så meget som fast føde. Det er vist blandt andet omtalt i både klinisk ernæring og anbefalinger for institutionskost. Prøv selv at sammenligne en kalkunsteak på 200g og 2dl mælk med proteinpulver, tilsvarende energiindhold, i 2dl mælk og se hvad der mætter mest samt hvor længe.
Ja, men jeg kan stadig ikke se hvordan det forklare resultaterne af undersøgelserne? desuden har jeg heller ikke set undersøgelser der skriver i sten, at denne type diæt nødvendigvis har mindre compliance, end så mange andre diæter?
Nej, det er skam også et velkendt problem med de fleste typer diæter efter et stykke tid.
Jeg synes ihvertfald generelt, at jeg oplever en længerevarende mæthedsfornemmelse ved indtag af proteinrige måltider end ved måltider bestående af rent kul/fedt.
Der er forskel på hvad der har betydning for den umiddelbare mæthedsfølelse og den længerevarende mæthedfølelse. I et studie har man lavet et satiety index over almindelige fødevarer, hvor kartofler viste sig at være mest mættende pr kJ over de 2 timer der blev målt.
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Artiklen kan desværre ikke bruges til ret meget. Det viser sig, at man taber sig stort set på alle "kure" der kører over så kort tid. Proteiner er kun interessante i studier af længere forløb og det savner vi. Kosten skal iøvrigt ses som en helhed, man skal ikke bare snakke vægttab. Hvad sker der på længere sigt med kræftrisiko, risiko for hjertekarsygdom og type 2 diabetes, hvis befolkningen vælter sig i kød. Så må vi også igang med at fælde endnu flere regnskove, så dyrene kan få mad. Eller vi skulle måske begynde at spise flere bønner, nødder og linser, med de sundhedsfremmende egenskaber de har?

Vi skal fremfor alt være sikre på, at vi ikke om 10 år opdager at det med proteinerne var en smutter, når en stor del af befolkningen render rundt med tarmkræft....

Link to comment
Share on other sites

 Share