Sign in to follow this  
LeCerveau

TUN

Recommended Posts

Hejsa

Jeg har hørt fra en kammerat, at det skulle være "giftigt" at spise en dåse tun om dagen? (Noget med at der er for meget jern i)

Nogen som kan bekræfte - afkræfte det?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det har en vist sandhed. Selve tunen er ok, men flere og flere fisk bliver forurenet og det kan ophobes i kroppen. Derfor er det ikke så utrolig sundt at spise masser af tun, men selvfølgelig kan du spise tun.

Edited by FicusForPresident

Share this post


Link to post
Share on other sites

Problemet med tun er at de kan indeholde kviksølv. Dette er dog primært et problem blandt de helt store fiks da de med stor sansynlighed haf nået at svømme ret mget rundt og måske kommer fra steder hvor der ikke er lige så rent i havene.

Derfor hvis du kan finde unge tunfisk er problemet stort set ikke til stede. :4thumbup: Men det er jo sikkert lidt svært at finde ud af lige præcis om den tun man har i sin dåse har været stor eller lille, medmindre det selvfølgelig står på pakken. Men det er jo med tun som det er med så meget andet, alt med måde.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alt er giftigt hvis man får for meget af det. Spis 10 dåser om dagen, og det vil sikkert nok have konsekvenser. Dog tvivler jeg meget på at 1 om dagen kan skade. Hvis det er på det danske marked, overholder det de grænseværdier der er sat for diverse tungmetaller og andre stoffer.

Peter :cooldance:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det er rigtigt som Q-base skriver at tun indeholder en del kviksølv. Sådan er det med alle fisk efterhånden, da man i visse steder af verden, og også herhjemme førhen, regnede med at når man hældte noget ud i havet så var det nok væk :blink:

Grunden til at det især er slemt for tun, og andre store fisk så som hajer, sværdfisk, marlin, smørfisk osv er at det er store fisk som er et af de sidste led i fødekæden. Dvs at den mængde kviksølv der ophobes i rejen, ophobes i den fisk som æder rejen og igen ophobes den mængde så i den endnu større fisk, som så til sidst ædes af tunen. Med andre ord så er tunen endestationen for kviksølvet.

Nu sker der intet ved at spise tun, men består din kost udelukkende af tun så kan det være et problem. Det er også derfor man anbefaler gravide at undgå tun og i det hele taget holde igen med fisk under grviditeten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fra Fødevarestyrelsen:

Fisk er sundt - også for gravide

Fisk indeholder mange vigtige næringsstoffer som D-vitamin, jod, selen og omega-3 fedtsyrer. Derfor anbefaler Fødevarestyrelsen, at man spiser 200-300 gram fisk om ugen, og at man sørger for både at spise fede og magre fisk. Dette kostråd gælder også for gravide og ammende, men der er nogle ting, gravide skal være særligt opmærksomme på:

Gravide bør ikke spise levertran på grund af det høje indhold af A-vitamin. Store doser A-vitamin kan skade fosteret.

Kviksølv kommer fra forurening af miljøet, og det findes primært i fisk og fiskevarer. Det ophobes gennem fødekæden og findes derfor i de højeste koncentrationer i store gamle rovfisk. Undersøgelser tyder på, at stoffet kan skade hjernens udvikling, hvis fostre eller børn får for meget af det. Kvinder der overvejer at blive gravide, er gravide, ammende samt børn under 14 år bør ikke spise over 100 gram om ugen af store rovfisk som: tun, rokke, helleflynder, oliefisk(escolar), sværdfisk, sildehaj, gedde, aborre og sandart.

Dåsetun har dog generelt et lavere indhold af kviksølv, idet dåsetun typisk er fremstillet af små tunfisk, som dermed ikke har ophobet så meget kviksølv.

Med det dioxinindhold, der er i de store østersølaks, anbefaler Fødevarestyrelsen, at kvinder i den fødedygtige alder, gravide og ammende højst spiser en portion østersølaks (ca. 125 gram) èn gang om måneden. Alle andre kan spise højst to gange om måneden uden sundhedsrisiko.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Fra Fødevarestyrelsen:

Fisk er sundt - også for gravide

Fisk indeholder mange vigtige næringsstoffer som D-vitamin, jod, selen og omega-3 fedtsyrer. Derfor anbefaler Fødevarestyrelsen, at man spiser 200-300 gram fisk om ugen, og at man sørger for både at spise fede og magre fisk. Dette kostråd gælder også for gravide og ammende, men der er nogle ting, gravide skal være særligt opmærksomme på:

Gravide bør ikke spise levertran på grund af det høje indhold af A-vitamin. Store doser A-vitamin kan skade fosteret.

Kviksølv kommer fra forurening af miljøet, og det findes primært i fisk og fiskevarer. Det ophobes gennem fødekæden og findes derfor i de højeste koncentrationer i store gamle rovfisk. Undersøgelser tyder på, at stoffet kan skade hjernens udvikling, hvis fostre eller børn får for meget af det. Kvinder der overvejer at blive gravide, er gravide, ammende samt børn under 14 år bør ikke spise over 100 gram om ugen af store rovfisk som: tun, rokke, helleflynder, oliefisk(escolar), sværdfisk, sildehaj, gedde, aborre og sandart.

Dåsetun har dog generelt et lavere indhold af kviksølv, idet dåsetun typisk er fremstillet af små tunfisk, som dermed ikke har ophobet så meget kviksølv.

Med det dioxinindhold, der er i de store østersølaks, anbefaler Fødevarestyrelsen, at kvinder i den fødedygtige alder, gravide og ammende højst spiser en portion østersølaks (ca. 125 gram) èn gang om måneden. Alle andre kan spise højst to gange om måneden uden sundhedsrisiko.

<{POST_SNAPBACK}>

Fedt.... Jeg begynder sgu på 2 dåser om dagen nu.... :4mewantfood:

Share this post


Link to post
Share on other sites

http://www.foedevarestyrelsen.dk/fdir/publ...00024/bil03.asp

Jeg vil så godt linke denne side da den er lidt mere fyldestgørende. Den er lang - men jeg synes den er interessant da den fortæller at den påstand med at spiser man 300 g fed fisk om ugen - så nedsætter man risikoen for hjerteproblemer - det gælder kun for folk som I FORVEJEN ER SYGE.

Tilgengæld fortæller den også lidt om al den forurening vi optager ved at spise fisk og hvor meget fisk/forurening man kan tåle at optage... :blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites
når vi lige snakke tun på dåse, så spis tun i vand og IKKE tun i olie, det skulle være usundt eller direkte farligt i store mængder. nogen der kan bekræfte dette?

<{POST_SNAPBACK}>

En af mine venner er læge, og han siger at tunfisken spiser så mange små fisk at giften ophober sig i tunen. Han sagde til mig at jeg skulle stoppe med at spise tun - det er ikke godt for dig sagde han ordret.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu må jeg nok indrømme min viden om fisk er minimal.

Men da Danmark er et af de mest strikse lande i verden med hensyn til hvad der er i vores fødevare og hvor meget der er af det, - så ville jeg (og er) ikke bange for at spise tun. Jeg spiser selv op til 2 dåser tun og til tider 1 eller 2 dåser makral på samme dag.

Jeg gør det for at ikke bruge penge på proteinbarer og den slags...

-et tun tip

hvis man ikke har noget imod mayo (let/light), kan man købe pita brød og varme det på brødristeren og fylde en hel tun-dåse i brødet (eller dele det over i flere, jeg er bare så super fattig og prøver at spare på brødet :blush: ) og blande lidt mayo ind i tunen så det ikke bare smager af tun.

Så alt efter hvad det er for en tun man køber, så er der 30-50 gram protein i sådan et pita-ala-underwear.

Agurk er også godt at klemme med ind i, men for en agurks pris kan man få 3xtun, og med mit stramme budget går jeg efter det der er protein rigt i stedet for det der er 60% vand

(eller hvor meget det nu er) :4smartass:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Men da Danmark er et af de mest strikse lande i verden med hensyn til hvad der er i vores fødevare og hvor meget der er af det, - så ville jeg (og er) ikke bange for at spise tun. Jeg spiser selv op til 2 dåser tun og til tider 1 eller 2 dåser makral på samme dag.

Det ved jeg ikke om jeg er enig eller uenig i,- men nu er det jo netop vores egen sundhedsstyrelse der advare mod disse fisk i voldsomme mænger.

Hvis du er så ultra fattig, burde du måske købe nogle kg havregryn og grøntsager istedet, og så suplere op med andet protein; så billig er tun nu heller ikke i forhold til protein indhold og kvalitet, der er mange andre kilder der er lige så gode til samme pris!

De svenske sundhedsmyndigheder advare iøvrigt endnu mere mod fisk end vi selv gør det; jeg tror ikke der er noget i vejen for at indtage LIDT fisk i ny og næ (de 300 gram om ugen er nok ikke ved siden af, ca svarende til to dåser tun); Men jeg kan ikke se der desideret er noget i fisk, som man ikke kan suplere sig fra, slet ikke fisk som tun, DHA, EPA, GLA og kreatin, kan feks købes relativt billigt. - Mon ikke "reklamerne" for hvor "sundt" det er at spise fisk rummer ud i andre ting.

M.V.H

Helio

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det kommer også an på hvor meget i vejer. F.eks. så kan jeg ifølge de amerikanske sundhedsmyndigheder spise næste en dåse tun om ugen, og 2 ½ dåse med små tun.

http://www.ewg.org/issues/mercury/20031209/calculator.php

Vægten skal skrives i internationl pund (1 lb = 0.45359237kg) eller hvis i er for doven så brug det her lille program til at convertere

http://noeld.com/download/unicnv.zip

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this