Okse-loggen!


Oksen fra Århus N
 Share

Recommended Posts

Styrke-passet i går var overraskende godt. Og jeg undgik at smadre hverken mine pecs eller noget som helst andet. Men på de lange dage med sene styrke-pas skal jeg sørge for at spise lidt mere end ellers. Selv let sult trækker energien ned, kan jeg mærke. I morgen prøver jeg at cykle lidt. Nu tørner jeg ind. Må ikke komme i for stort søvn-underskud. 

I øvrigt lader det til, at jeg har tabt mig en smule på det sidste. 

Edited by Oksen fra Århus N
Link to comment
Share on other sites

I går cyklede jeg 10 km. Rart at få pulsen lidt op. 

I dag har jeg været nede og snuppe mig et godt, halvlangt styrke-pas. Det gik fint.

Nu håber jeg, at min far køber den der skude i morgen. Det kunne være awesome. Det bliver jo også træls at drøne land og rige rundt, uden at få handlet. 

Link to comment
Share on other sites

Som nævnt et andet sted, så er båden nu købt og betalt. Min far og en gammel ven kørte til Ishøj i en 4x4, og tog båden med hjem. Det var 4000 billigere, end hvis mægleren skulle levere den. Kæft, hvor jeg glæder mig til en frisk havtur! Så hvis nogen haters har troet, at det aldrig blev til noget, så har vi da vist dem noget andet!

I denne uge prøver jeg på at få 3 styrke-pas. Har haft det første i dag. I morgen: Fys, og så forhåbentlig tidligt i seng. 

Fusionen raser fortsat, og jeg går hårdt til stålet, for at servicere alle bedst muligt. Snart kommer der kurser i både faktura-håndtering og journalisering. Det vil jeg også gerne, men så er det ikke sikkert, at jeg fortsat kan tilbringe halve arbejdsdage med at lave kaffe, afkalke ting, og holde orden i køkkener. Apropos afkalkning, så virker den billige citronsyre glimrende. 

Jeg holder denne uge alkohol-fri, for ikke at smadre det energi-niveau, som netop nu skal være i top! 

Link to comment
Share on other sites

Den båd, vi kiggede på i Vejle, kan man se her.

Det er en Arvor 20. Den er lidt mindre. Det havde ikke gjort så meget, men den er ældre, og mere nedslidt. Derfor købte vi den ikke. Desuden er den med den franske Nanni-diesel, som vores motormand frarådede os at få.

VHF ville jeg dog godt have haft, selv om man så skulle tage certificat. Tror ikke, min far finder det nødvendigt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

I øjeblikket kører træningen så godt, som det kan forventes.

Lørdag cyklede jeg 13 km, og i går havde jeg et styrke-pas. Det er godt at få lidt struktur på tingene.

Ellers er weekenden gået med at gøre rent, og læse bøger. Er i gang med den temmelig sære roman `Zoo´, der handler om, at dyr verden over erklærer krig mod menneskerne. I og for sig udmærket underholdning, men heller ikke andet eller mere end det. Den er på niveau med Independence Day.

Udover det, så går jeg jo og glæder mig til, at vores båd bliver sejlklar. Min fars gamle træbåd hed `Bambino´, så ifølge traitionen skal denne her hedde `Bambino II´.

Jeg søger fortsat jobs hjemme i det vestjyske. Er nødt til at holde fast i håbet om, at jeg en dag rammer plet.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

I går: 14 km cykling. Det var godt nok.

I dag er jeg lidt træt. Det bliver jeg altid, når sommertid starter og slutter. Kan ikke så godt tåle det.

Men jeg satser stærkt på et styrke-pas i morgen.

Båden er ved at være klar til at komme i vandet. Vi håber meget på en sejltur i påsken, måske op til Oddesund, for at se, om der er sild at fange.

 

 

Link to comment
Share on other sites

I forgårs havde jeg et nogenlunde solidt styrke-pas, og jeg får mig nok endnu et i morgen. 

I aften har jeg lige cyklet 10 km, efter en arbejdsdag på lige så mange timer. 

Båden ligger nu i havnen. Min far og vores gamle ven O var ude og prøve den. Det gik over al forventning. Selv ved halv kraft sparkede den ganske godt fra sig. Motoren har kun gået 41 timer. Glæder mig VILDT til at sætte mig i styre-stolen!

Nu vil jeg lige læse et kapitel inden sengetid!

Link to comment
Share on other sites

Lørdag var jeg halvsyg, antageligt pga. stress/udbrændthed. Rigtig sygdom var det næppe.

Men søndag fik jeg cyklet 10 km. Kunne ikke helt nære mig, selv om jeg stadig var træt.

I forgårs havde jeg et pænt langt styrke-pas. Og lige om lidt kører jeg ned og træner igen. Har knoklet alt for meget på jobbet, men foreløbig går det.

 

Link to comment
Share on other sites

Har arbejdet virkelig.mange timer i den forgangne arbejdsuge.

Men styrketræningen går fint, idet jeg har haft 3 solide pas. Min buddy J ville gerne have haft mig med i baren, men jeg havde lovet mig selv at træne, og sådan blev det. At jeg så snupper mig et par øl og en dram herhjemme, skal jeg  ikke nægte. Men det bliver aldrig til nær så meget. Og så undgår jeg også at færdes ude med en lille bimmelim på. 

Jeg har tænkt, at min part i båden foreløbig skal udgøre 20 000, som vi så kan købe redskaber for. Senere kan der jo altid komme mere til. 

I dag gør jeg rent og slapper af. I morgen cykler jeg. 

Link to comment
Share on other sites

Det blev til 14 km cykling, efter en søndag, der stod i rengøringens tegn.

Onsdag går turen hjem til det vestjyske. Vi forventer at tage en sejltur fredag, da det er det tidspunkt, de lover det bedste havvejr. Min far var ude en tur i går, i lidt hård sø. Det gik ganske tilfedsstillende.

På et tidspunkt skal vi have købt noget tungt havfiske-grej, som kan holde til at håndtere tunge pirke på dybt vand.

Håber på et styrke-pas i morgen.

 

Link to comment
Share on other sites

Så har jeg været ude på første tur i `Bambino II´.

Jeg må sige, at det er et godt og solidt fartøj. Meget retningsstabilt, og klarer de krappe søer fint. Vil ikke sige, at søen var decideret høj i dag, men det var da sådan, at vi kunne mærke, at vi sejlede. Ved 10-11 knob stamper den fint igennem søerne.

Rart at konstatere, at jeg ikke har glemt at styre et skib. Hvis jeg bare var halvt så dygtig bag rattet i en bil!

Men i hvert fald ser jeg frem til mange skønne ture på vandet!

Link to comment
Share on other sites

I går fik jeg mig et godt, halvtungt styrke-pas. Regner med endnu et i morgen. 

Er i gang med at tage Short Range Certificate (til VHF-radio). Det går foreløbig fint. Ved også godt, hvilken radio, det skal være. Men first things first! 

I den kommende weekend drikker jeg ikke noget stærkere end kaffe. Krop og sjæl skal have hvile. 

Link to comment
Share on other sites

I går prøvede jeg at lege lidt med et par kettlebells. Det var overraskende hårdt i forhold til håndvægte. Men jeg tror, at der er potentiale i det. 

I dag skal jeg gøre rent, og prøve på at komme lidt ned i gear. Har på fornemmeren, at næste uges time-tal bliver skyhøjt. 

Og så er der jo også det pensum til SRC. Men det skal nok gå. Oksen har nemlig den helt rette 'gnist'! Hehe!

Link to comment
Share on other sites

Lige om lidt forventer jeg at få ugens andet styrke-pas. Ville gentlig have haft det i går, men det blev udsat pga. kraftig regn og stort arbejdspres. 

I stedet cyklede jeg 10 km. Det var en lang dag. Spiste varm mad kl. 22. Men det var nu OK. Det var lidt som da man før i tiden var på landevejen. 

Kapsejladsen er Uni-parken er for stor og for voldsom en begivenhed for mig. Men på 1. maj fyrer jeg den nok lidt af. Nok er jeg blevet ældre, men jeg lever da heldigvis endnu.

 

Link to comment
Share on other sites

Gårsdagens styrke-pas var i orden. Pga. kapsejlads i uni-parken var der masser af plads i centret. 

Jeg er blevet ret glad for kettlebells. Skal lige have fundet nogle flere øvelser, jeg kan lave med dem. Men generelt går det godt. 

I den forgangne uge har jeg arbejdet som en vild. Selv om jeg ikke elsker det job, så ligger min indsats stadig i den helt høje ende af skalaen. Det kan ikke så tvivl om. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det går nogenlunde. 

En vis mængde træning, lange arbejdsdage, og af og til en smule fest. 

Lørdag havde jeg et styrke-pas først på aftenen, og i går cyklede jeg 12 km, efter en dag, der mestendels gik med rengøring, 

Fredag faldt jeg over et par flasker æble aperitif, i selskab med en gruppe søde tøser på AU. Tænk, at jeg engang kunne lide det sprøjt! Men det var nu sjovt nok, og endte naturligvis med, at jeg spenderede hele flasker, og gav et foredrag om venstrefløjs-militans for de temmelig forfærdede chicks, der dog ikke troede på, at brostenene ville kunne pilles op, hvis det kom dertil. Til det kunne jeg kun sige, at så havde de aldrig set det gjort IRL! 

Lørdag morgen var jeg lidt bombet. Men de lange, mørke hårstrå på mit lagen er da ikke kommet flyvende af sig selv. Hehe!

Men det er den slags events (altså fest, ikke stenkast), der gør, at man holder det ud. 

Det er i øvrigt sært:Jeg har en tendens til at tro, at de unge forskere fyrer den maks af, men i virkeligheden er det tit mig, der har de vilde historier at fortælle. 

I den netop påbegyndte uge bliver der nul druk, men forhåbentlig 3 styrke-pas og ikke alt for mange timers arbejde. 

Nu tørner jeg ind!

Edited by Oksen fra Århus N
Link to comment
Share on other sites

Kan sådan set bare sige, at træningen kører nogenlunde:

3 styrke-pas i sidste uge, samt 12 km på kondicyklen i lørdags.

I går aftes havde jeg også et styrke-pas.

Nu sponser jeg afsted, for jeg skal hjem til det vestjyske, hvor der forhåbentlig skal sejles en del.

Vi tager lige en meget passende sang:

 

Edited by Oksen fra Århus N
Link to comment
Share on other sites

Så lykkedes det at få fisk i båden!

Min far og jeg stod ud ved 10-tiden. Der var noget havgus, men det klarede op, efterhånden som vi stimede østpå, ind i fjorden. Der var en smule uro på vandet, men ikke noget af betydning.

Vi nærmede os Oddesundbroen, og jeg begyndt at tvivle på, om det skulle lykkes at få fisk at se i dag. Men så så jeg tre sælhunde. Så måtte der næsten også være fisk i vandet. Tag lige og jag nogle fisk frem, søde sæler, sagde jeg. Og de må have lyttet, for lige efter, at vi var sejlet under broen, var der alarm på ekkoloddet: FISK!

MIn far startede med sildeforfang. Det gav nogle få sild, og så ikke mere. Til gengæld var der flere gange noget, der `slog´ efter grejet.uden at bide på. Typisk for hornfisk. Altså blev der rigget om, og så kom der fisk i båden.

Da vi havde en stribe fine hornfisk, halede vi ind, og lagde os ind i den lille, primitive, men meget naturskønne havn, hvor vi spiste madpakker, og snakkede lidt med en lokal erhvervsfisker, der var noget forundret over, at fremmede havde fundet vej til hans lille havn.  

Da vi skulle hjem, kunne vi godt se, at vinden havde frisket betydeligt op. Der var tydelige skumtoppe over det hele. Og hold op, hvor blev vi gynget! Det er i sådan en situation, at man er glad for at sejle i selvlænsende kabine-båd, i stedet for i en gammel træ-jolle. Hvert andet sekund fik vi spandevis af vand tæsket ind på forruden i styrehuset. PLASK!

Men båden klarede søen fint. Jeg satte farten til omkring 7 knob, og prøvede hele tiden at holde stævnen op mod søerne, imens jeg takkede min skaber for, at jeg ikke har nemt til søsyge.

Fin tur, og dejligt at få fisk i båden. Så har vi da også konstateret, at ekkoloddets `fish finder´ - funktion virker.

Tror nok, at sengen kommer til at gynge med mig i nat.

 

 

 

Edited by Oksen fra Århus N
Link to comment
Share on other sites

Det var nemlig en meget fin dag. Også selv om hjemturen var lidt hård. Der var ikke på noget tidspunkt nogen reel risiko. Men når skroget hamrer ned i en bølgedal, og vandet fra stævnen står som en kaskade ind over styrhuset, og der er 20 meter til bunden, så giver det da et lillle sug i maven. 

Omvendt har det skærpet min appetit på at komme ud til havs, her til sommer. Bliver spændende, om min mave så stadig er stærk nok. På havet er der jo store, bløde dønninger, modsat fjordens hårde krapsøer. 

I morgen styrketræner jeg igen. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share