Timing af vitaminer og tilskud


WarMonger
 Share

Recommended Posts

Hejsa,

De fleste er klar over vigtigheden af timing af mad hvad enten det er for vægttab eller bulk men hvad med timing af vitaminier

Pt tager jeg 1stk 500mg C-vitamin, 1 stk stærk b-vitamin, 2x500mg calcium og en multivitamin til min morgenmad og glutamin i min protein shake efter træning. Jeg har læst at andre tager ca 1000mg C-vitamin til hvert måltid (hvilket er for meget for mig da jeg har haft nyresten og ikke ønsker det igen og det kan fremkaldes via overdrevet brug af C-vitamin)

Så nu er spørgsmålet .. hvor vigtigt er timing af vitaminer og kosttilskud i løbet af dagen ? alle kommentar er velkomne :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke at timingen er så vigtig... altså om det er morgen eller aften man tager dem, har nok noget at sige... men en time eller 2 har nok ikke... for jeg mener da at optagelsen af vitaminer ikke går synderligt hurtigt? men måske tager jeg fejl?

Link to comment
Share on other sites

Hejsa,

De fleste er klar over vigtigheden af timing af mad hvad enten det er for vægttab eller bulk men hvad med timing af vitaminier

Pt tager jeg 1stk 500mg C-vitamin, 1 stk stærk b-vitamin, 2x500mg calcium og en multivitamin til min morgenmad og glutamin i min protein shake efter træning. Jeg har læst at andre tager ca 1000mg C-vitamin til hvert måltid (hvilket er for meget for mig da jeg har haft nyresten og ikke ønsker det igen og det kan fremkaldes via overdrevet brug af C-vitamin)

Så nu er spørgsmålet .. hvor vigtigt er timing af vitaminer og kosttilskud i løbet af dagen ? alle kommentar er velkomne  :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Hva mener du med at de fleste er klar over at timingen af mad er vigtig?

Jeg mener da bestemt at det er komplet ligegyldigt hvornår man spiser, hvis vi kun snakker bulk eller vægttab,

ret mig endelig hvis jeg tager fejl.

Link to comment
Share on other sites

Hva mener du med at de fleste er klar over at timingen af mad er vigtig?

Jeg mener da bestemt at det er komplet ligegyldigt hvornår man spiser, hvis vi kun snakker bulk eller vægttab,

ret mig endelig hvis jeg tager fejl.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg mener absolut ikke det er ligegyldigt om du spiser 2200KCAL til morgenmad og så sulter resten af dagen eller om du splitter det ud på 5-6 måltider med ca 3 timers mellemrum så kroppen konstant får protein ... forbrændingen er meget bedre når du splitter det ud.

Link to comment
Share on other sites

Hva mener du med at de fleste er klar over at timingen af mad er vigtig?

Jeg mener da bestemt at det er komplet ligegyldigt hvornår man spiser, hvis vi kun snakker bulk eller vægttab,

ret mig endelig hvis jeg tager fejl.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg mener absolut ikke det er ligegyldigt om du spiser 2200KCAL til morgenmad og så sulter resten af dagen eller om du splitter det ud på 5-6 måltider med ca 3 timers mellemrum så kroppen konstant får protein ... forbrændingen er meget bedre når du splitter det ud.

<{POST_SNAPBACK}>

Nej, forbrændingen er stort set ligeglad men der er andre fordele.

Link to comment
Share on other sites

Hvor meget mælk drikker du ? Hvis du får en liter+ om dagen er 2x500 mg calcium tabletter vel overflødigt.

Det kommer meget an på hvordan man ligger i ordet overflødigt; generelt er ekstra indtag af calicum slet ikke en så dum ide igen, slet ikke for seriøse idræts mænd, IMO er der alt alt for mange får alt for lidt (også kalcium altså :tongue: )

I stedet for det seperate tilskud af d-vitamin ville jeg derimod sørge for at indtage denne i form af nogle gode multivitamin tabeleter (tilfældig indtag af enkelte vitaminer er sjældent den bedste ide.); det vigtigste i timingen, er at du indtager SAMMEN med din kost (gerne fedt), idtag gerne dine vitaminer SAMMEN, ikke forståes sådan at du tager det hele i en stor potion, men ligeligt splittet over flere måltider.

M.V.H

Helio

Edited by heliotropen
Link to comment
Share on other sites

Fra netdoktor:

Hvornår skal man tage vitaminer?

Vitaminpiller skal helst tages efter et måltid og aldrig på tom mave. Ellers forsvinder de meget hurtigt ud med urinen igen. Det gælder i særlig grad de vandopløselige B og C-vitaminer. Allerbedst vil det være hvis man kan tage dem i løbet af dagen i små portioner. Da det ikke er praktisk muligt, bør de tages efter hovedmåltidet – eller sammen med dagens mest fedtholdige måltid. Det vil derfor normalt være bedst at tage dem til aftensmaden. Herved optages specielt de fedtopløselige vitaminer bedst.

Det er ikke en god ide at tage vitaminpillen sammen med morgenmaden. Morgenmaden er ofte mager, for eksempel cornflakes og havregryn med skummetmælk eller brød med marmelade. De fedtopløselige vitaminer bliver herved slet ikke udnyttet. Kosten skal i øvrigt helst indeholde 10-20 gram fedt om dagen for at sikre en god optagelse af de fedtopløselige vitaminer.

Link to comment
Share on other sites

wizz; den med nyre sten holder næppe i de nævnte doser; er næppe nok til overhovedet at nedsætte det tubulære flow; normalt siger man at denne dosis ligger på onkring 2,5 G calcium ad. Ved så voldsomme doser kan man dog også forstyre ballancen mellem zink og jern. - Colgan anbefaler fek.s et dagligt tilskud mellem 1-2 G, hvilket de vidst har de bedste effaringer med.

En gennemsnits person indtager vidst omk 740 mg calcium pr dag(mener det er en amerikansk undersøgelse dog.); RDI er på 1-1,2 G (målt efter den dosis det "lige præcist" kræver at opretholde knoglernes densitet HOS "normale" mennesker!)! For hver 1G calcium du finder i mælk bliver kun 300 mg absorberet(der er ca 1,2G i en L mælk ergo optager man kun ca. 360mg fra en litter mælk, altså langt selv fra RDI)! Dertil kommer hele isuet med at det "oxalates" og "phytates" vi indtager gennem kosten nedsætter den gennemsnitlige absorbation ENDNU mere! Et studie viser at 2 timers træning for mænd "udsvede" ca. 400 mg calcium! Bemærk også at der er forskel på den kalcium du indtager, og så den der når ud i blodbanen; absorptionen fra suplementer ligger fek.s kun på omkring 33%!

Det er ikke en god ide at tage vitaminpillen sammen med morgenmaden. Morgenmaden er ofte mager, for eksempel cornflakes og havregryn med skummetmælk eller brød med marmelade. De fedtopløselige vitaminer bliver herved slet ikke udnyttet. Kosten skal i øvrigt helst indeholde 10-20 gram fedt om dagen for at sikre en god optagelse af de fedtopløselige vitaminer.

Det bestemmer man jo selv, der er utrolig mange trænende der indtager eccencielt fedt om morgenen, dertil er vitaminpillen jo meget passende. (så fedtfattige er havregryn iøvrigt heller ikke.)

M.V.H

Helio

Edited by heliotropen
Link to comment
Share on other sites

En gennemsnits person indtager vidst omk 740 mg calcium pr dag(mener det er en amerikansk undersøgelse dog.); RDI er på 1-1,2 G (målt efter den dosis det "lige præcist" kræver at opretholde knoglernes densitet HOS "normale" mennesker!)! For hver 1G calcium du finder i mælk bliver kun 300 mg absorberet(der er ca 1,2G i en L mælk ergo optager man kun ca. 360mg fra en litter mælk, altså langt selv fra RDI)! Dertil kommer hele isuet med at det "oxalates" og "phytates" vi indtager gennem kosten nedsætter den gennemsnitlige absorbation ENDNU mere! Et studie viser at 2 timers træning for mænd "udsvede" ca. 400 mg calcium! Bemærk også at der er forskel på den kalcium du indtager, og så den der når ud i blodbanen; absorptionen fra suplementer ligger fek.s kun på omkring 33%!
:blink:

Nå vi starter fra en ende af: RDI/ADT er IKKE hvad kroppen har behov for. Det er hvad der anbefales at man skal indtage gennem kosten. Dette er baseret på hvad kroppen har behov for, hvortil man beregner optagelse samt ligger 2SD til for at ca 98% af befolkning indtager minimum deres gennemsnitslige behov (ikke minimumsbehov som ofte fejlagtigt fortolkes). ADT er i Danmark 800mg kalcium, det vil sige man anbefaler at man skal indtage 800mg gennem kosten, IKKE at der skal optages 800mg i organismen. 1L mælk indeholder 1200mg, altså 150% af ca98% af befolkningens gennemsnitsbehov for kalcium. I norden indtager vi i gennemsnit 1000-1400mg/10MJ.

Gider du referere det studie hvor man har set et tab af calcium (400mg) ved 2 timers træning?

Link to comment
Share on other sites

Hey Stubbe kan godt se mit indlæg blev noget skidt.

Ang def af RDI, så har du selvfølgelig ret, jeg vrøvler; når jeg siger som det gør så er det fordi nogle undersøgelser viser, det kræver ca. 1G calcium at opretholde knoglernes densitet HOS "stillesiddende" personer.

(*Weaver CM. Calcium requirements of physically active people. Am J Clin Nutr, 2000;72(suppl):579s-584s.)

Ang, RDI så er det amerikanske tekster jeg pt sidder med; her er den på 1000-1200 mg.

(*Avioli LV. Calcium and osteoporosis. Ann Rrv Nutr, 1984;4:471.)

Tabet af calcium set i følgende:

*Kiesges RC, et al. Changes in bone mineral content in male athletes. J Amer Med Assoc, 1996;276;226-230!

M.V.H

Helio

PS; problemet mellem hvor meget der skal ind i blodbanen og hvor meget der optages, afhænger jo netop af hvilke calcium kilder der er brugt til beregning af RDI, i de amerikanske tekster jeg har set på, optages der i disse kilder LANGT mere i blodbanen end 33% (ca. den mængde der kommer i blodbanen efter indtager af mælk), derfor er det selvfølgelig ikke nok man bare indtager en dosis gennem kosten, der reelt vil svare til 1/3 af RDI dosis i blodbanen, - eller overser/misfortolker jeg noget?

Edited by heliotropen
Link to comment
Share on other sites

Af den calcium man indtager gennem kosten optages ca 20-35% hos voksne og helt op til 80% hos børn. Ved lave indtag optages forholdsvis mere og omvendt. Det der optages, eksempelvis 25%, når blodbanen. Dette er dog ikke så vigtigt for befolkningen da de anbefalede værdier er dem man skal indtage ikke optage.

-jeg er faktisk kommet i tvivl om jeg forstår dig, så jeg ved ikke om det hjalp?

Ang def af RDI, så har du selvfølgelig ret, jeg vrøvler; når jeg siger som det gør så er det fordi nogle undersøgelser viser, det kræver ca. 1G calcium at opretholde knoglernes densitet HOS "stillesiddende" personer.
Det er vel også ca hvad anbefalingerne lyder på. Det er jo 1000mg indtaget ikke 1000mg optaget. NNR er lidt lavere end de 1000mg, jeg har ikke nærlæst hvilken baggrund de har for det.

I mange lande indtages 400-500mg og alligevel ses en betydelig mindre forekomst af osteoporose. Anbefalingerne er gældende på baggrund af kost samt levevis, og kan derfor ikke blot tages fra et land og overføres til et andet.

Link to comment
Share on other sites

Af den calcium man indtager gennem kosten optages ca 20-35% hos voksne og helt op til 80% hos børn. Ved lave indtag optages forholdsvis mere og omvendt. Det der optages, eksempelvis 25%, når blodbanen. Dette er dog ikke så vigtigt for befolkningen da de anbefalede værdier er dem man skal indtage ikke optage.
Dette er vi på ingen måde uenige i, dog bør man bemærke at der i det nævnte studie så vidt jeg husker nævnes at der MIN kræves 1G for det nævnte, men det er selvfølgelig detaljer;
NNR er lidt lavere end de 1000mg, jeg har ikke nærlæst hvilken baggrund de har for det.

Du kender jo allerede mit syn på NNR og jeg ved jo du er uenig; men vi kan nok blive enige i at det er generel NNR politik at sætte grænsen en smugle lavt? Hvilket sikkert er årsagen?

jeg er faktisk kommet i tvivl om jeg forstår dig
Hvad er det du er i tvil om ? :smile:
Det er vel også ca hvad anbefalingerne lyder på. Det er jo 1000mg indtaget ikke 1000mg optaget.

Absolut enig, MEN jeg syntes bare der er evidence der tyder på sportsfolk, har et større behov, end gennemsnittet. * (større protein behov(indtag af proten) kan også øge calcium behovet.); det er også her den mængde der skal ind i blodbanen bliver relevant (altså i denne forbindelse jeg snakkede om blodbanen, kan godt se det ikke fremgik tydelig nok.): I den kilde jeg nævnte tidligere, hvor calcium tabet (gennem sved alene velog mærke, det relle tab er nok større) er 400 mg for to timers træning, her vil der skulle samme mængde ind i blodbanen (right? er dette jeg er i tvil om jeg fejl fortolker) vel gennemsnits svarende til ekstra 1,2 g EKSTRA calcium?

M.V.H

Helio

* Lane NE, et al. Long-distance running bone density and osteoporosis. J Am Med Assoc, 1986;255:1147

Edited by heliotropen
Link to comment
Share on other sites

Hej. :wink:

Jeg har ikke forstand på kalk. Men umiddelbart vil jeg mene, at det er godt at tage en multi-vitamin/mineral-pille, der indeholder ca. 300 milligram kalk.

M.h.t. antioxidanter som C-vitamin og E-vitamin er der i fag/interesse-kredse stadig MEGET stor uenighed om, hvad de optimale mængder af disse er. Det bør alle kostvejledere indrømme. Derfor ved man heller ikke, om tilskud af store mængder C-vitamin og E-vitamin er bedre end en almindelig multi-vitamin/mineral-pille, der indeholder 100 % af ADT (Anbefalet Daglig Tilførsel).

Der er indbygget en sikkerheds-zone i flere ADT-værdier. F.eks behøver man ikke 100 % ADT af c-vitamin for at undgå skørbug. Med andre ord er flere ADT-værdier IKKE minimumsværdier.

Personligt går jeg ind for det, som jeg kalder "LIGHT". Det er selvfølgelig et lidt misvisende begreb, da det intet har at gøre med kalorier, energi, sukker eller fedt. Men det er alligevel et meget rammende begreb, da det drejer som om stoffer i relativ små mængder.

Mange stoffer samarbejder (og modarbejder) hinanden. Derfor vil jeg hellere have MANGE stoffer i MINDRE mængder end FÅ stoffer i STORE mængder.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

jeg har ikke fået læst hele tråden, kun de første par svar, så undskyld hvis jeg gentager hva en allerede har sagt, men er lidt i tidsnød :innocent:

jeg mener ikke timingen af hvornår man indtager vitaminer er så vigtig, da kroppen har depoter af vitaminerne som kan holde i 2-3 uger, så vigtigheden ligger nok snarrer i at du får dine vitaminer hver dag, fremfor hvornår du får dem...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share