Min daglige kost?


kmdl
 Share

Recommended Posts

Jeg vil gerne til at have noget mere kontrol over hvad jeg spiser. Det skal ikke være sådan at jeg er fuldstændig bundet, og ikke kan spise noget, hvis behovet er der. Fx et ekstra stykke kød hvis det er...

en typisk hverdag ser sådan ud for mig:

Morgenmad ca. kl 06.30

100 g. havregryn (ikke OTA's)

300 g. mælk

ca klokken 10:00

1 kop the uden sukker

+ ½ ltr. vand

middag 12:00:

2 gulerøder

1/4 agurk

lidt salat

1 tomat

10- 15 ananas-tern

½ liter vand

Efter arbejde 14:30:

kvart liter mælk

Efter træning 16:30

½ liter cacao

Aftensmad 18:00:

100 g. grøntsager

250 g. pommes frites (laves i ovn)

250 g. kød a lá oksekød - kylling - etc

½ liter mælk

Aftenssnack: løbende

1 stykke frugt

½ liter mælk

Er der nogen der kan sige om det er helt galt dette her? Nogen gode forslag til aftensmad, som er sund og med masser af protein i? Slik/chokolade holder jeg mig generelt fra, med undtagelse af svage øjeblikke i weekenderne... :devil:

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil gerne til at have noget mere kontrol over hvad jeg spiser. Det skal ikke være sådan at jeg er fuldstændig bundet, og ikke kan spise noget, hvis behovet er der. Fx et ekstra stykke kød hvis det er...

en typisk hverdag ser sådan ud for mig:

Morgenmad ca. kl 06.30

100 g. havregryn (ikke OTA's)

300 g. mælk

ca klokken 10:00

1 kop the uden sukker

+ ½ ltr. vand

middag 12:00:

2 gulerøder

1/4 agurk

lidt salat

1 tomat

10- 15 ananas-tern

½ liter vand

Efter arbejde 14:30:

kvart liter mælk

Efter træning 16:30

½ liter cacao

Aftensmad 18:00:

100 g. grøntsager

250 g. pommes frites (laves i ovn)

250 g. kød a lá oksekød - kylling - etc

½ liter mælk

Aftenssnack: løbende

1 stykke frugt

½ liter mælk

Er der nogen der kan sige om det er helt galt dette her? Nogen gode forslag til aftensmad, som er sund og med masser af protein i? Slik/chokolade holder jeg mig generelt fra, med undtagelse af svage øjeblikke i weekenderne...  :devil:

<{POST_SNAPBACK}>

For mig at se, ser det ud som om du ikke får nok protein igennem din kost?

Link to comment
Share on other sites

Målet er at få mine 86 kg, ned til 82 kg uden at miste masse...dvs kun fedt..(der er også lidt at tage af)... Det er jo straks lidt sværere, men skal også lige tilføjes at jeg spiller meget fodbold, 3 gange om ugen... Så der forbrænder jeg jo lidt. Men mig og træningskammeraten skal give den fuld gas i 2 måneder med træningen og leve fuldstændig sundt, så havde brug for at høre om det her var helt hen i vejret....?

Ja jeg kan egentligt godt se der mangler proteiner...! Hvis det nu ikke skulle være en shake, hvad ville så være godt at have med på arbejdet som proteininholdigt mad???? :innocent:

Link to comment
Share on other sites

Der er vel knap 110g protein i kosten, så der vil langt de fleste være dækket ind. Jeg ville indtage noget brød/bolle med pålæg til middag.

<{POST_SNAPBACK}>

Ok men er det så ikke bedst med groft brød??? Og evt kyllingepålæg eller kylling?

:blush:

<{POST_SNAPBACK}>

Jo, det vil være fint med groft brød/rugbrød. Kylling-/pålæg er også fint, men der er efterhånden mange pålægstyper som er fine (med lavt fedtindhold) så det er muligt med variation.

PS. et eller andet energiholdigt kl. 10 var måske også en fordel. F.eks ½bolle eller et stykke frugt.

Edited by Stubbe
Link to comment
Share on other sites

Der er vel knap 110g protein i kosten, så der vil langt de fleste være dækket ind. Jeg ville indtage noget brød/bolle med pålæg til middag.

<{POST_SNAPBACK}>

Ok men er det så ikke bedst med groft brød??? Og evt kyllingepålæg eller kylling?

:blush:

<{POST_SNAPBACK}>

Det er meget muligt du får protein "nok" MEN vil du tabe dig kan du have stor gavn af at spise meget mere protein. Og der er også vigtigt at du spiser ca hver 3. time eftersom forbrændingen herefter sættes ned. Der er en grund til at man anbefaler 6 måltider om dagen :raisebrow:

For mig at se spiser du alt for lidt i løbet af dagen.............. prøv om formiddagen at spis et stk brød med så meget kyllingpållæg på at det er helt pinligt *G*

Og til frokost skal du igen have minimum 100 g kød, meget gerne med bagte kartofler (indeholder en meget mindre mængde kulhydrat end fx pasta) Du behøver så slet ik at spise så meget kød til aften, 150 g er nok. Og forsøg igen at prioriter det at spise bagte kartofler og selvfølgelig noget grønt (alt hvad du kan)

I starten virker det voldsomt, men garanterere at du vil tabe dig :bigsmile: jeg er en pige og alligevel taber jeg mig nemt ved dette princip, hvor jeg bare reducerere mængden af kulhydrat hvis der skal lidt kg af (vejer nu 62 kg)

Håber du kan bruge det til noget :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Der er vel knap 110g protein i kosten, så der vil langt de fleste være dækket ind. Jeg ville indtage noget brød/bolle med pålæg til middag.

<{POST_SNAPBACK}>

Ok men er det så ikke bedst med groft brød??? Og evt kyllingepålæg eller kylling?

:blush:

<{POST_SNAPBACK}>

Det er meget muligt du får protein "nok" MEN vil du tabe dig kan du have stor gavn af at spise meget mere protein. Og der er også vigtigt at du spiser ca hver 3. time eftersom forbrændingen herefter sættes ned. Der er en grund til at man anbefaler 6 måltider om dagen :raisebrow:

For mig at se spiser du alt for lidt i løbet af dagen.............. prøv om formiddagen at spis et stk brød med så meget kyllingpållæg på at det er helt pinligt *G*

Og til frokost skal du igen have minimum 100 g kød, meget gerne med bagte kartofler (indeholder en meget mindre mængde kulhydrat end fx pasta) Du behøver så slet ik at spise så meget kød til aften, 150 g er nok. Og forsøg igen at prioriter det at spise bagte kartofler og selvfølgelig noget grønt (alt hvad du kan)

I starten virker det voldsomt, men garanterere at du vil tabe dig :bigsmile: jeg er en pige og alligevel taber jeg mig nemt ved dette princip, hvor jeg bare reducerere mængden af kulhydrat hvis der skal lidt kg af (vejer nu 62 kg)

Håber du kan bruge det til noget :4thumbup:

<{POST_SNAPBACK}>

Gider du uddybe hvad du mener med stor gavn af mere protein?

Forbrændingen er ligeglad om man spiser hver 3. time eller hver 6. time.

Hvorfor SKAL man have minimum 100g kød til middag?

Hvorfor skal det være bagte kartofler?

Principperne i dit indlæg er fine nok, men absolut ikke nødvendige og absolut ikke fagligt korrekte. Er det vægtkonsulenterne eller vægtvogternes principper?

Link to comment
Share on other sites

Du må da være ved at dø af sult!!!!!! Hvad skete der med brødet. fuldkorn, kerner?? Jeg synes det ser sygeligt ud, så lidt du indtager. Bare min mening..

<{POST_SNAPBACK}>

Vil jeg give Lady M, ret i.. Det kan godt være du vil tabe dig.. Men der skal altså stadig noget mad ned. Prøv at regne ud hvad du spiser i Kalorier. Hold dig under 2800-3000 så skal du nok tabe dig, men at indtage 1000 kalorier (ved godt du har mere) Det er altså ikke nok.

Del dine måtider ud, så du spiser 6-8 gange om dagen, det giver bedre forbrænding og gør at du faktisk kan spise mere, uden at tage på...

Link to comment
Share on other sites

Du må da være ved at dø af sult!!!!!! Hvad skete der med brødet. fuldkorn, kerner?? Jeg synes det ser sygeligt ud, så lidt du indtager. Bare min mening..

<{POST_SNAPBACK}>

Vil jeg give Lady M, ret i.. Det kan godt være du vil tabe dig.. Men der skal altså stadig noget mad ned. Prøv at regne ud hvad du spiser i Kalorier. Hold dig under 2800-3000 så skal du nok tabe dig, men at indtage 1000 kalorier (ved godt du har mere) Det er altså ikke nok.

Del dine måtider ud, så du spiser 6-8 gange om dagen, det giver bedre forbrænding og gør at du faktisk kan spise mere, uden at tage på...

<{POST_SNAPBACK}>

Det er det samlede antal kcal der afgør om du tager på eller taber dig, hvornår de er indtaget har ingen betydning for det.

Derimod har det stor betydning for dit blod sukker og energi niveau, hvor tit du spiser og hvad du spiser.

Link to comment
Share on other sites

Jeg syntes da jeg bliver rigeligt mæt af det jeg spiser... Energi har jeg masser af, på trods af at jeg dyrker mere end 1 times motion om dagen... Det er jo trods alt mere end ½ kilo mad til aften + mælk mm... Men må da indrømme at jeg ikke spiser nok på arbejdet. Den pause kl. 10.00 burde ihvertfald suppleres med et stykke rugbrød + magert pålæg...

Men hvor slemt er det at spise pommes frites/skive kartofler fra ovnen?

Har også hørt at forbrændingen nedsættes hvis man ikke spiser nok, og at med lidt madindtag vil musklerne forbrændes.... (kulhydrater)?

Link to comment
Share on other sites

Læs artiklen af Jørgen Storm Cuts - Vejen til en lavere fedtprocent. Der vil du få svar på utroligt mange af dine spørgsmål.

Samtidig synes jeg bestemt ikke det vil skade at indtage en del mere protein? Hvor tit træner du? Der kører en netop nu en tråd her på forummet, hvor der er links til en hel del undersøgelser der omhandler proteinbehovet..

Link to comment
Share on other sites

Der er vel knap 110g protein i kosten, så der vil langt de fleste være dækket ind. Jeg ville indtage noget brød/bolle med pålæg til middag.

<{POST_SNAPBACK}>

Ok men er det så ikke bedst med groft brød??? Og evt kyllingepålæg eller kylling?

:blush:

<{POST_SNAPBACK}>

Det er meget muligt du får protein "nok" MEN vil du tabe dig kan du have stor gavn af at spise meget mere protein. Og der er også vigtigt at du spiser ca hver 3. time eftersom forbrændingen herefter sættes ned. Der er en grund til at man anbefaler 6 måltider om dagen :raisebrow:

For mig at se spiser du alt for lidt i løbet af dagen.............. prøv om formiddagen at spis et stk brød med så meget kyllingpållæg på at det er helt pinligt *G*

Og til frokost skal du igen have minimum 100 g kød, meget gerne med bagte kartofler (indeholder en meget mindre mængde kulhydrat end fx pasta) Du behøver så slet ik at spise så meget kød til aften, 150 g er nok. Og forsøg igen at prioriter det at spise bagte kartofler og selvfølgelig noget grønt (alt hvad du kan)

I starten virker det voldsomt, men garanterere at du vil tabe dig :bigsmile: jeg er en pige og alligevel taber jeg mig nemt ved dette princip, hvor jeg bare reducerere mængden af kulhydrat hvis der skal lidt kg af (vejer nu 62 kg)

Håber du kan bruge det til noget :4thumbup:

<{POST_SNAPBACK}>

Gider du uddybe hvad du mener med stor gavn af mere protein?

Forbrændingen er ligeglad om man spiser hver 3. time eller hver 6. time.

Hvorfor SKAL man have minimum 100g kød til middag?

Hvorfor skal det være bagte kartofler?

Principperne i dit indlæg er fine nok, men absolut ikke nødvendige og absolut ikke fagligt korrekte. Er det vægtkonsulenterne eller vægtvogternes principper?

<{POST_SNAPBACK}>

Når jeg siger at mere protein vil gavne er det set ud fra det biologiske syn at det protein som kroppen ik kan lagre i musklen bliver udskilt i gennen urinsyreclyklus som er en energikrævende proces. Selvfølgelig er dette mere indviklet end som så........ forbrændingen kan altså gavnes at ekstra protein indtag, hvilket jo i øvrigt også er princippet i de forskellige (sygelige, mener jeg dog) proteinkurere, blandt andet Atkins.

Og nej, kroppen er altså ik ligeglad med hvor ofte man spiser.......... lidt groft sagt er man indrettet så smart at der forbrændes mindre når der ik er så meget til rådighed..... oz derfor det ik hjælper at sulte sig selv :raisebrow:

Selvføgelig har dagens samlede kalorieindtag i sidste ende størst betydning, hvilket så skal ses i forhold til førbrandingen, SOM SÅ ER DENNE JEG PRØVER AT FOKUSERERE PÅ AT HÆVE :4mewantfood:

Jeg har ik noget forkromet belæg for at sige at man SKAL spise 100 g kød til frokost.......... men hvorfor ik fodele indtaget over dagen?????

Og mht hvordan kartoflerne skal tilberedes, kan jeg heller ik helt redegøre for........ ved bare at kartoflernes uopløselige fibre påvirkes, hmm...... mener de bevares bedre ved at bage dem :blush: og uopløselige fibre kan vi mennesker ik omsætte, derfor vil de være "gratis" at indtage............ og gavner i øvrigt kroppens væskeballance, eftersom de binder væske. (nok mest hvis man har tendens til vand i kroppen)

Mine principper er absolut ik fra hverken vægtkonsulenter eller vægtvogter, eftersom disse henholdsvis tæller point og har et minimum af grønsager som skal indtages.

Jeg følger blot hvad jeg lærer/hører af mine venner/veninder (4 stk) som enten har stillet op til div fitness konkurrencer eller snart skal. Har oz en enkelt kammerat som er uddannet kostterapeut! men man skal altid huske at der er MANGE måder at gøre tingene på............. jeg ved ik alt og vil utroligt gerne lære mere :4smartass:

Link to comment
Share on other sites

Når jeg siger at mere protein vil gavne er det set ud fra det biologiske syn at det protein som kroppen ik kan lagre i musklen bliver udskilt i gennen urinsyreclyklus som er en energikrævende proces.

<{POST_SNAPBACK}>

Nu bliver protein jo brugt mange andre steder i kroppen end i musklerne, men er man i positiv proteinbalance, bliver noget protein selvfølgelig brugt til energigeneration.

Det første skridt er ofte en deaminering eller transaminering, hvor aminogruppen fjernes. Aminogruppen kan som ammoniak udskilles gennem urinsyrescykussen, der ganske rigtigt er energikrævende, men resten af aminosyren kan nedbrydes ved hjælp af langt mere energigivende processer, oftest gennem citronsyrecyklussen. Samlet er nedbrydning af protein derfor en energigivende proces. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Når jeg siger at mere protein vil gavne er det set ud fra det biologiske syn at det protein som kroppen ik kan lagre i musklen bliver udskilt i gennen urinsyreclyklus som er en energikrævende proces.

<{POST_SNAPBACK}>

Nu bliver protein jo brugt mange andre steder i kroppen end i musklerne, men er man i positiv proteinbalance, bliver noget protein selvfølgelig brugt til energigeneration.

Det første skridt er ofte en deaminering eller transaminering, hvor aminogruppen fjernes. Aminogruppen kan som ammoniak udskilles gennem urinsyrescykussen, der ganske rigtigt er energikrævende, men resten af aminosyren kan nedbrydes ved hjælp af langt mere energigivende processer, oftest gennem citronsyrecyklussen. Samlet er nedbrydning af protein derfor en energigivende proces. :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Det er blot fejlagtigt/misvisende at se på en enkelt proces ved et øget proteinindtag. Protein har en højere termisk effekt, protein udnyttes dårlige af kroppen, ja. Det relevante spørgsmål i denne sammenhæng er om det over tid fører til et øget vægttab og der er svaret nej. Grunden kender man ikke, men der kan være adskillige andre processer der også påvirkes så netto resultatet bliver det samme.

Link to comment
Share on other sites

Og nej, kroppen er altså ik ligeglad med hvor ofte man spiser.......... lidt groft sagt er man indrettet så smart at der forbrændes mindre når der ik er så meget til rådighed..... oz derfor det ik hjælper at sulte sig selv raisebrow.gif

Selvføgelig har dagens samlede kalorieindtag i sidste ende størst betydning, hvilket så skal ses i forhold til førbrandingen, SOM SÅ ER DENNE JEG PRØVER AT FOKUSERERE PÅ AT HÆVE 4mewantfood.gif

Fra afsnittet Måltidsfrekvens:Antallet af måltider har ikke betydning for, hvor meget man taber sig (Verboeket-van de Venne 1993a; Verboeket-van de Venne 1993b; Bellisle 1997; Iwao 1996; Taylor 2001).Det er der ret stor enighed omkring.
Jeg har ik noget forkromet belæg for at sige at man SKAL spise 100 g kød til frokost.......... men hvorfor ik fodele indtaget over dagen?????
Det kan man også sagtens, jeg pointerede bare at det ikke var nødvendigt som jeg fik indtryk af at du mente her
Og til frokost skal du igen have minimum 100 g kød
. Som regel er det en fordel at lave så lidt som muligt om i en kostplan da det giver bedre resultater over tid.
Og mht hvordan kartoflerne skal tilberedes, kan jeg heller ik helt redegøre for........ ved bare at kartoflernes uopløselige fibre påvirkes, hmm...... mener de bevares bedre ved at bage dem blush.gif og uopløselige fibre kan vi mennesker ik omsætte, derfor vil de være "gratis" at indtage............ og gavner i øvrigt kroppens væskeballance, eftersom de binder væske. (nok mest hvis man har tendens til vand i kroppen)
Om de uopløselige fibre påvirkes, har meget lidt betydning da de ikke optages, men delvist fermenteres og derfor kun bidrager med lidt energi i forvejen. Ved opvarmning øges mængden af resistentstivelse, men det er vel stort set ens for bagte og kogte kartofler og derfor også af meget lille betydning. Kostfibrene binder vand i tarmen og har derfor betydning for tarmens sundhed, men ikke for kroppens væskebalance.
Link to comment
Share on other sites

Når jeg siger at mere protein vil gavne er det set ud fra det biologiske syn at det protein som kroppen ik kan lagre i musklen bliver udskilt i gennen urinsyreclyklus som er en energikrævende proces.

<{POST_SNAPBACK}>

Nu bliver protein jo brugt mange andre steder i kroppen end i musklerne, men er man i positiv proteinbalance, bliver noget protein selvfølgelig brugt til energigeneration.

Det første skridt er ofte en deaminering eller transaminering, hvor aminogruppen fjernes. Aminogruppen kan som ammoniak udskilles gennem urinsyrescykussen, der ganske rigtigt er energikrævende, men resten af aminosyren kan nedbrydes ved hjælp af langt mere energigivende processer, oftest gennem citronsyrecyklussen. Samlet er nedbrydning af protein derfor en energigivende proces. :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Det er blot fejlagtigt/misvisende at se på en enkelt proces ved et øget proteinindtag. Protein har en højere termisk effekt, protein udnyttes dårlige af kroppen, ja. Det relevante spørgsmål i denne sammenhæng er om det over tid fører til et øget vægttab og der er svaret nej. Grunden kender man ikke, men der kan være adskillige andre processer der også påvirkes så netto resultatet bliver det samme.

<{POST_SNAPBACK}>

Der er jeg godt klar over. :smile: I MissM's indlæg fremgik det, at nedbrydning af protein var en energikrævende proces. Det var blot dette, jeg opponerede mod. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Når jeg siger at mere protein vil gavne er det set ud fra det biologiske syn at det protein som kroppen ik kan lagre i musklen bliver udskilt i gennen urinsyreclyklus som er en energikrævende proces.

<{POST_SNAPBACK}>

Nu bliver protein jo brugt mange andre steder i kroppen end i musklerne, men er man i positiv proteinbalance, bliver noget protein selvfølgelig brugt til energigeneration.

Det første skridt er ofte en deaminering eller transaminering, hvor aminogruppen fjernes. Aminogruppen kan som ammoniak udskilles gennem urinsyrescykussen, der ganske rigtigt er energikrævende, men resten af aminosyren kan nedbrydes ved hjælp af langt mere energigivende processer, oftest gennem citronsyrecyklussen. Samlet er nedbrydning af protein derfor en energigivende proces. :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Det er blot fejlagtigt/misvisende at se på en enkelt proces ved et øget proteinindtag. Protein har en højere termisk effekt, protein udnyttes dårlige af kroppen, ja. Det relevante spørgsmål i denne sammenhæng er om det over tid fører til et øget vægttab og der er svaret nej. Grunden kender man ikke, men der kan være adskillige andre processer der også påvirkes så netto resultatet bliver det samme.

<{POST_SNAPBACK}>

Der er jeg godt klar over. :smile: I MissM's indlæg fremgik det, at nedbrydning af protein var en energikrævende proces. Det var blot dette, jeg opponerede mod. :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

hmmm........... syntes nu ik det er nødvendigt med de større biologiske udredninger :blink: så kan man jo blive ved!!!!

Og ville egentlig bare give et råd ud fra mine erfaringer og ikke indgå i en kamp om hvem der kan redegøre for de biologiskeprocesser ned til de mindste detaljer :4smartass:

Så det var såmænd bare mit forslag......

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share