Hvor meget kulhudrat efter træning?


Madskulinus
 Share

Recommended Posts

Alt efter hvordan du træner varierer det en del. Men en hovedregel siger så hut jeg visker at 1,2 gram pr. kilo kropsvægt efter en hård træning er en god ide. Størstedelen af disse bør være hurtigt optagelige.

Edited by T
Link to comment
Share on other sites

Alt efter hvordan du træner varierer det en del. Men en hovedregel siger så hut jeg visker at 1,5 gram pr. kilo kropsvægt efter en hård træning er en god ide. Størstedelen af disse bør være hurtigt optagelige.

<{POST_SNAPBACK}>

Uden at have nogen henvisning til hvorfor lyder til som en seriøs bulk-shake hvis der er 1,5 g kulhydrat pr kg kropsvægt, jeg plejer at indtage lidt under 1g pr kg kropsvægt (ca 75 g - jeg vejer 92kg).

Link to comment
Share on other sites

Indtager selv 1 gram druesukker pr. kg. muskelmasse.
God pointe. Antallet af gram, hænger selvfølgelig sammen med om man er i gang med at tabe sig, øge sin vægt eller bare vedligeholde.
Hvad ved du egenligt om det? Du er da selv mest til McD efter træning. 

Hvorfor tror du jeg sad og studerede deres ernæringsfacts så grundigt forleden? Jeg skulle selvfølgelig sikre mig at jeg fik det korrekte antal gram :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Hvis ikke jeg husker forkert var der i de studier der ligger til grunds for "tommelfingerreglen" brugt 1g kulhydrat pr kg kropsvægt. Man har så sikkert fundet ud af det er rigeligt og derfor begyndt med 1g kulhydrat pr kg muskelmasse. Indtager man mad igen en times tid efter er begge dele alt rigeligt.

Link to comment
Share on other sites

Som der også er nogen, der er inde på, så varierer det en del, afhængig af om man vil tage på i vægt eller tabe sig. Mark Verstegen fra Core Performance (www.coreperformance.com) anbefalere til et seminar jeg tog til, at man tog et protein-til-kulhydrat ratio på 2:1 eller 1:1 hvis man vil reducere sin fedtmasse og 1:2 hvis man vil tage muskelmasse på.

Link to comment
Share on other sites

Man skal heller ikke glemme noget af det MZ nævnte i mathilde tråden; det KAN være disse mængder som jeg også selv har prædiket for, viser sig ikke at være det mest hensigts mæssige i alle situationer.

Citat MZ fra kakaotråden:

Hvis vi alligevel skal runde den, så skal man huske at de færreste vil kunne optage meget mere end 50 gram kulhydrat indenfor en time. Dvs. man kan let gardere sig ift. den tid der går inden man kan få noget andet at spise.

I forhold til udholdenhedsatleter er der nye resultater der peger på at vi måske skal revurdere den ensidige opfattelse af at det bare handler om mest muligt kulhydrat hurtigst muligt. Nyere molekylærbiologisk forskning viser at kulhydratindtagelse efter træning suprimerer nogle at hensigtsmæssige adaptationer på gen-niveau - primært ift. fedtmetabolismen.

Jeg har selv tidligere prædiket en ubetinget genoptankningsstrategi. Lige nu er jeg mere tilbageholdende med min egen skråsikkerhed. Man skal virkelig overveje om man har et reelt glykogenproblem ift. at blive klar til næste træningspas.

Tilbage til styrkeatleterne.

Hvis udgangspunktet er at man generelt er ude efter et stort energioverskud og man i øvrigt spiser sundt, kan man argumentere for at de 50 gram sukker derfor er ligemeget. Måske. Jeg vil stadig stille spørgsmålet om de ekstra 50 gram sukker overhovedet er nødvendige - og i givet fald om de ikke burde hentes andre steder fra.

Det kan MULIGVIS kodes lidt sammen med følgende:

http://www.motion-online.dk/fora/index.php...23427&hl=sukker

Men alt i alt er det ikke noget jeg selv tør udtale mig særlig konkret om....

M.V.H

Helio

Edited by heliotropen
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share