Dosering af proteinpuler


Peter D
 Share

Recommended Posts

Først en undskyldning, da jeg ved, at mit spørgsmål er total gennemsnakket (læs: misbrugt), men efter 10 siders søgning i foraet, er det stadig ikke lykkedes mig at finde et præcist svar. Derfor skriver jeg lige her.

Jeg træner 3 gange om ugen. Forsøger at komme omkring hele kroppen i motionscenteret, og udover det løber jeg når tiden er til det (ca. 1 gang om ugen).

Jeg har lige købt 2 kg. valle protein og mit spørgsmålet er nu:

Hvor meget pulver skal jeg blande i min shake, og ikke mindst hvor tit skal jeg tage den? Jeg ved, at jeg skal tage den lige efter træning, men bør jeg f.eks. også tage den i forbindelse med min morgenmad?

Jeg er 18 år gammel, vejer 68 kg og er 175 høj, så kort sagt, hvor meget pulver skal der ca. i min(e) shake(s) og hvornår skal den/de indtages?

På forhånd tak.

Peter

Link to comment
Share on other sites

De manglende præcise svar skyldes at der ikke findes nogen præcise svar. Hvor meget protein du skal supplere din daglige kost med afhænger blandt andet af hvor meget protein du allerede får igennem den daglige kost. Det man hører mest anbefalet er 1,5-2 gram/kg kropsvægt.

Jeg tror at en fornuftig fremgansmåde med proteinpulver er at suplere med lidt i de måltider hvor man ikke har mulighed for at få protein igennem maden. Ellers tror jeg at man skal passe på med at overvurdere proteinpulveret, men hellere sørge for at bruge pengene på alm. mad.

Link to comment
Share on other sites

*mangel på mælk skal der stå ;o)

Når du får nyerhveret noget mælk så husk at mælk er en udemærket proteinkilde og billig.

Der er bare det med mælk, at det indeholder en del mere kassein end valle. Og kassein bliver ikke optaget ligeså hurtigt som valle. Der er derfor fordele ved at indtage valle lige efter træning.

Kassein kan med fordel indtages før man går i seng - den bliver optaget stille og roligt, og man har dermed protein nok til det bliver morgen.

Link to comment
Share on other sites

Der er bare det med mælk, at det indeholder en del mere kassein end valle. Og kassein bliver ikke optaget ligeså hurtigt som valle. Der er derfor fordele ved at indtage valle lige efter træning.

Kassein kan med fordel indtages før man går i seng - den bliver optaget stille og roligt, og man har dermed protein nok til det bliver morgen.

Det lyder fornuftigt i teorien. Men hvis man sørger for at spise jævnt igennem hele dagen, så er det ikke sikkert at man behøver at skelne mellem hurtigt og langsomt optagelige proteiner. Hvis man for eksempel spiser lige inden træning, så vil der formentlig stadig blive optaget proteiner fra dette måltid efter træningen. Dette synes jeg taler for at man bør passe på ikke at lægge for meget vægt på hverken proteinpulver eller typen af proteinpulver.

Her på sitet er der en præsentation af en metaanalyse som konkluderer at protein ikke har nogen særlig effekt: Artikkel

Link to comment
Share on other sites

Nu siger Michael 20-30 gram. Hvis man nu beregner at skulle have lad os sige 70 gram pulver om dagen for at nå det passende daglige proteinindtag på træningsdage, kan kroppen så overhovedet optage det på en gang, når man kyler så stor en shake ned?

JA! men om optaget er muligt, er ikke det smarte spm her...:

Jeg tror der er mange der har misforstået hvordan optimale proteinindtag hænger sammen. Det er fint nok at blive enig med sig selv om at man skal have 1½-2g/kh kropvægt hver dag....men det er altså ikke ensbetydende med at det skal indenbords på èn gang. Nøglen til muskelvækst (og at passe på dem man allerede har), er at være i nitrogenoverskud hele tiden....dvs lidt af gangen og ofte. Hvis du mener, du skal have 70g protein via pulver hver dag, og iøvrigt spiser varieret og over hele dagen, er det smarte, at dele din shake op....over hele dagen.

Link to comment
Share on other sites

Nu siger Michael 20-30 gram. Hvis man nu beregner at skulle have lad os sige 70 gram pulver om dagen for at nå det passende daglige proteinindtag på træningsdage, kan kroppen så overhovedet optage det på en gang, når man kyler så stor en shake ned?

JA! men om optaget er muligt, er ikke det smarte spm her...:

Jeg tror der er mange der har misforstået hvordan optimale proteinindtag hænger sammen. Det er fint nok at blive enig med sig selv om at man skal have 1½-2g/kh kropvægt hver dag....men det er altså ikke ensbetydende med at det skal indenbords på èn gang. Nøglen til muskelvækst (og at passe på dem man allerede har), er at være i nitrogenoverskud hele tiden....dvs lidt af gangen og ofte. Hvis du mener, du skal have 70g protein via pulver hver dag, og iøvrigt spiser varieret og over hele dagen, er det smarte, at dele din shake op....over hele dagen.

Respekt! :4thumbup: :smile:

Men så er vi vel ude i, man skal protte den hver dag, også på træningsfri? For at være sikker.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share