Øget kondition vha. vægttræning


michael
 Share

Recommended Posts

En af vennerne har været til foredrag med Morten Zacho. Her blev det fortalt, at man kunne øge sin kondition betydeligt (25%) med vægttræning.

Umiddelbart ville jeg tro, at man skulle være på et ret lavt niveau for at opleve betydelige forøgelser.

Nogen der kender noget til det? Evt. en artikel?

Edited by michael
Link to comment
Share on other sites

Det kommer måske lidt an på hvordan man definerer kondition. Jeg tvivler stærkt på at man får en betydeligt bedre lungekapacitet ved at løfte tunge ting. Jeg tvivler på Marcus Rühl kan løbe en km uden at kollapse :cooldance:

Så kan du ikke lige uddybe om du mener over-all kondi eller noget mere specifikt

:smile:

Link to comment
Share on other sites

Så kan du ikke lige uddybe om du mener over-all kondi eller noget mere specifikt

Jeg mener kondital ... max. ilt optagelse. Forklaringen skulle være i den retning at nettet af blodårer i musklerne udbygges, således at der kan leveres mere ilt.

Edited by michael
Link to comment
Share on other sites

"Jeg mener kondital ... max. ilt optagelse. Forklaringen skulle være i den retning af nettet af blodårer i musklerne udbygges, således at der kan leveres mere ilt"

Musklerne kræver også mere ilt hvis man er muskuløs. Derfor at selv sværvægtsboksere i god form oftere hænger indover og omklamrer hinanden af forpustelse efter et par runder hvor det samme ikke helt gør sig gældende med de lettere vægtklasser.

Jeg betvivler dog ikke:

"En af vennerne har været til foredrag med Morten Zacho. Her blev det fortalt, at man kunne øge sin kondition betydeligt (25%) med vægttræning."

men det kommer vel an på udgangspunktet i forhold til forbedringen på de 25%.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
jeg har personlig oplevet, at man godt kan få en bedre kondi ved at vægtløfte. Har aldrig kunne løbe over 5 km og vejer for noget. Har tabt en masse kg og har lige løbet 10 km uden store problemer og har så godt som kun styrketrænet. Vægtløftning virker!!

Du kan godt forbedre din kondition (kondital) alene ved at tabe vægt.

Link to comment
Share on other sites

ja men selv da jeg var normal vægt kunne jeg ikke løbe 10 km.

Det betvivler jeg heller ikke :smile:

Men mener, er ikke så godt inde i lige dette emne, at det at kunne løbe 10 km vil kræve udholdenhedstræning og vægter ikke så meget på kondition alene. Forstået på den måde at man godt kan løbe en 10 km med en relativ "dårlig" (den lavere ende af skalaen) kondi, fordi det mere afhænger af om benmusklerne er konditioneret til det. Men med des bedre kondi, des hurtigere vil man være i stand til at løbe de 10 km.

Link to comment
Share on other sites

Definitionen på kondi er vidst nok: Iltoptagelse pr. min pr. kilo

Så derfor bliver din kondi jo automatisk bedre når du taber dig. Men om styrketræning direkte fremmer din kondition med op til 25% skal jeg ikke kunne svare på, men der skal nok være noget om snakken. 100 meter løbere træner jo næsten mere med vægte end løb for at opnå den eksplosivitet, men deres kondi er jo generelt også ret ringe så der er ikke rigtig nogen pointe der :dry:

Nå, men prøv evt. at skrive en mail til den så velkendte foredragsholder og spørg om en uddybning. For hvis han har sagt det til et foredrag skal der nok være noget om snakken :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nu er jeg ikke ekspert, men vil da alligevel give mit besyv med. Iltoptagelse er afhængig af flere ting. Ilt fra luften og ind i blodbanen gennem lungerne. Derefter skal blodet pumpes ud til musklerne hvor det skal afgive ilten til muskelcellerne. Mængden af ilt der kan føres rundt i sytemet er afhængig af et par ting. Hvor stor volumen blod kan skubbes rundt pr tidsenhed, samt hvor stor mængde ilt en given mængde blod kan indeholde.

Det giver mening af styrketræning fører til bedre iltoptagelse i musklerne, da kapilærerne bliver bedre, da de provokeres gennem træning til at føre mere blod ud til musklerne. Men jeg har svært ved at se hvordan resten af systemet påvirkes af styrketræning i nævneværdig grad, sammenlignet med cardio træning, hvor man kører med høj puls og åndedræt. Ved cardiotræning udnytter man som oftest at få gang i de største muskler og derved fremprovokere en stiuation hvor hele cardiosystemet sættes under pres pga. den meget store mængde ilt disse muskler bruger. Da der sandsynligvis er tale om en meget lille forbedring bør man se på andre ting som påvirker systemet. Hvis målet er at løbe, så kan man argumetere at det at slæbe rundt på overflødig muskel, betyder at der skal bruges mere ilt til remdrift og samtidig skal det overflødige muskelvæv har ilt. Begge ting som vil påvirke præstationen i negativ retning. Når der tales om iltoptagelse pr. kilo, så gælder dette ikke.

Så ud fra min lommelogik, vil jeg mene at skal man se 25% forbedring ved styrketræning skal man nok starte ud med en meget lav iltoptagelse.

My 5c...

/Schroinx

Link to comment
Share on other sites

Ja 100 meter-løbere løber ikke aerobt så der er her begrænset sammenhæng ift. iltoptagelsesevnen, mens ellers er det korrekt at maxsimal styrketræning kan medvirke til at forbedre konditionen, så det giver god fornuft at kombinere løb/cykling mv. med styrketræning. Det er dog selvfølgelig styrke ift. de involverede kropsmuskler. Styrke i overkroppen har næppe den store effekt ift. fx. løb, men kan trærtimod øge vægten og forringe tiderne (bortset fra på spinterdistancerne).

Her nogle citater og referencer:

Maksimal styrketræning forbedrer aerob udholdenhed

Af: Tom G. Knudsen

"Der er efterhånden mange studier der viser at styrketræning kan forbedre præstationen i aerobe idrætter som løb og cykling."

"Nitten mandlige langrendsløbere udførte styrketræning for armene, der simulerede armføringen dobbelttag. Træningen blev udført som 3 set a 6 reps. med 85% af 1RM. Træningen blev udført 3 gange om ugen i otte uger.

Efter træningsperioden var der en fremgang i 1RM på 10%. Dette lyder måske ikke af meget, men det havde en stor effekt på præstationen under simuleret dobbelttag.

Udholdenheden ved maksimal intensitet i dobbelttag blev forøget fra 6,49 til 10,18 min og var 20,5% bedre end en kontrolgruppe. Det der ligger til grund for fremgangen er en forbedret evne til at opnå spænding hurtigt under de enkelte kontraktioner, samt en forbedret bevægelsesøkonomi.

Som i andre studier der har undersøgt styrketrænings effekt på aerob udholdenhed er der tale om at maksimalstyrken forbedres. Den gammelkendte styrkeudholdenhed som mange konditionsidrætter har dyrket har ingen særlig effekt. Man får stort set ikke noget ud af at udføre mange gentagelser med lav intensitet. Der skal fokuseret på udvikling af maksimalstyrke og spændstighed, hvis styrketræning skal kunne forbedre den aerobe præstation."

http://www.gomotion.dk/forskningsnyheder.a...id=20&title=for

http://www.motion-online.dk/styrketraening..._udholdenheden/

Kan man træne sig til en bedre løbeøkonomi?

Af: cand. scient Irene og Tim Herbst

"Styrketræning har vist sig, at være særdeles velegnet til at forbedre løbeøkonomien. Den præcise årsag til dette kendes ikke, men noget tyder på at det kan skyldes, at der i takt med større muskelvolumen også kommer mere bindevæv og dermed en øget stivhed. Mere bindevæv betyder, at potentialet for at kunne ophobe og genbruge elastisk energi stiger. Plyometriske øvelser har ligeledes vist sig, at kunne forbedre løbeøkonomien. Plyometri er en type spændstighedstræning, baseret på eksplosive hop over hække og plinte. Det kan enten foregå med samlede ben eller som hink. Fælles for øvelserne er, at de skal udføres med meget høj hastighed og kraft. Det interessante ved styrketræning er, at det skal bruges som alternativ til løbetræningen og ikke som supplement. Dvs. at man eksempelvis tager 25 procent af sin løbetræning ud og erstatter den med styrketræning eller plyometri. Og selv løbere som er veltrænet kan få gavn at styrketræningen."

http://www.gomotion.dk/artikler.asp?mode=d...age=2&title=art

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share