Jan D. part III.


Jan D.
 Share

Recommended Posts

Hej Hessel

Ja jeg er nok ikke en cykelfreak i den forstand at jeg går særlig meget op i hvilket udstyr jeg kører med, hvilket ellers er et kendetegn for cykelsportens udøvere.

Du har nok lidt et dilemma mellem en god racer og hensynet til pilfingre. Et kriterie mere kunne være hvilken mulighed du har for opbevaring af cyklen på studiet. Skal den stå under åben himmel kan det ikke undgås med regnbyger visse dage, så i det lange løb slider mere på cyklen (også selv om vejrprofeterne har lovet godt vejr).

Der er jo mange valgmuligheder både vedrørnede type og mærker. Hvis cyklen både skal bruges til transport og træning. Et kompromis kunne være svarende til en vinterracer dvs. i dette tilfælde evt. med skærme og knap så kostbart men solidt udstyr (det er dog meget en smags sag). Har desværre ikke en sådan selv, da min transport primært foregår på mtb, som jeg finder mere robust til bycykling (samtidig med at der kan trænes på den).

Den blå avis har ind imellem gode tilbud på brugt og billige cykler pænt under nyprisen, så med 7-10.000 kr. burde du kunne komme langt her. Det er dog vigtigt man er istand til at vurdere om cyklens stand er ok, så man ikke køber en nedslidt racer. Sørg for en prøvetur og tag evt. en der har forstand på cykler med når du besøger sælger.

Nettet er en anden mulighed, hvor man på en racer kan få forholdsvis lave priser (omkostningerne er jo også lavere). En metode er at spotte en cykel på nettet eller i et katalog, besøg en velassorteret cykelbutik og når du har fundet din drømmecykel bestille denne fra en netbutik.

Hvis man ikke er den store cykelekspert og lægger valg til rådgivning mv. og helst vil købe via en anerkende cykelbutik er det som hovedregel billigere at vælge de tilbuddet kombinationer eller samlede cykler. Vil man selv sammensætte kompenenterne bliver det ogfte ret dyrt i dk. De største og bedste butikker er dog ofte villige til at ændre lidt på cyklen.

Indtil videre har jeg holdt mig til sidstnævnte løsning, hvor jeg bl.a. kan anbefale Road Bike shop (kbh., Odense og Århus), der som regel også yder udmærket rådgivning i valget af cykel selv om man måske skal regne med lidt kø i butik og ved telefonforespørgsler. Jeg må indrømme jeg ikke kender særlig mange butikker fra provinsen. Min søns nye rammer med rimelig god kvalitet kostede lidt under de 7 tusser, så med 7-10.000 kr. på kontoen skulle der rigeligt være mulighed for en god racercykel omvend ikke prangende, men det er jo heller ikke det du satser på?

Angående cyklen ville jeg holde mig til en alu-ramme med dit behov. Hurtigspænd på hjulene kan man ikke undvære når man først har prøvet det, men for at begrænse hjultyveri kunne det istedet være med embracogevind. Det er trods alt betydeligt lettere at håndtere end et møtrixsystem. Ellers virker det præventivt med en fast lås kombineret med 2 kædelåse. Frit tilgængelig gearkabler er udmærket men måske ikke det bedste når cyklen skal glane det meste af dagen. Selv om slidet og vedligeholdelse er klart større ved fri kranse/kassetter ville jeg foretrække dette frem for "indvendige" gear, når cykel skal bruges om sommeren og til træningsformål også. Der er selvfølgelig mange andre valg der er relevante, men dette var lidt hvad der faldt mig ind.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 318
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Fredag d. 21/4

MTB-transport: 20 km

Lørdag d. 22/4

Løb: 40 min. Distance ukendt.

Weekenden gik med en tur med cykelklubben til de sydlige øer, hvor cykeldrengene deltog i 2 cykelløb. Derfor blev det kun til beregænset træning, men jeg havde alligevel ondt i knæ og led efter at have stået op i 2x6-7 timer.

Mandag d. 24/4

MTB: 25 km ä ca. 24 km/t i let modvind + 1 km

MTB-transport: 8,5 km

Tirsdag d. 25/4

Racertræning: 52 km

Pga. vores interne cykelkonkurrence imellem drengene fik jeg ikke kørt så meget til klubtræningen (stopur og noteblok var prioriteret). Jeg fik dog bagefter rettet lidt op på dette alene. Både klubtræningen og min ekstratræning foregik på en kort rundstrækning på dynamovej. Jeg er ikke rigtig til skarpe sving og korte accelerationer, så mit tempoet var ikke helt tilfredsstillende, men skyldes måske også min manglende form specielt m.h.t. max.intervaller.

Det blev derfor til 5 korte intervaller på samlet 9 km med snit 31,8-34,2, samt 4,5 km i lidt over turtempo (30), samt deltagelse i drengenes samlet start.

MTB-transport: 14,5 km

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Torsdag d. 27/4.

Racer klubtræning: 55,5 km + 4 km

Rute: Ballerup-mod nord til Skovvangsvej-3½ runde ved hejrebakken-Skovlinien-1 runde-hjem via kollekolle.

Terræn: Hejrebakken x 4 + bakken op i skoven fra Fiskebækvej.

Vejr: rolig vind, tørt.

For en gang skyld var jeg ikke smadret på forhånd inden torsdagstræningen. Vi kørte bl.a. 7,6 km enkeltstart, hvor jeg også forsøgte at køre igennem. Det blev desværre kun til et snit på 30,6 km/t, hvilket jeg langt fra er tilfreds med. Ganske vist indeholdt den 2 opstigninger på hejrebakken ä 30 højdemeter, mål 15-20 højdemeter over start, samt nogle mindre bump og skarpe sving), men alligevel - jeg var kun ca. 34 sek. hurtigere end den bedste dreng! Det er simpelthen ikke godt nok. Problemet er udpræget på bakkerne. Jeg er dog nødt til at give det den tid det tager at få formen op, så jeg ikke overbelaster med optræningen.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Lørdag d. 29/4.

Note til torsdagens tempo bør nok være at jeg i ugen har sat mængden en del op, så dette kan generelt i den kommende tid virke negativt på tempoet.

Racertræning: 63 km

Rute: Husum-Ringvejen-Fabriksparken mod Risby-Vridsløsemagle-Sengeløse-ADDAbakken på kløvehøjvej (samt retur) + lille rute ved ADDA-bakken rundt + 7 km interval.

Terræn: blandet - dog mest fladt indtil efter fabriksparken.

Vejr: fint dog en del vind.

Tempoet var moderat på ud- og hjemvejen, da jeg agerede lokomotiv for sønnen, som skulle deltage i cykelløb og derfor havde brug for et forholdsvis let tempo. På de øvrige ca. 23 km forsøgte jeg at sætte lidt speed omend det meste var korte stykker, så jeg kunne følge med i cykelløbet. Tog en 7 km interval fra Sengeløse igennem Vridløsemagle og retur. Tempoet blev igen pinligt lavt (30,8 km/t i snit).

Intervallet indeholdt 4 bakker (3 i 10-metersklassen og 1 i 15 meters klassen). Tempoet bliver hurtigt lavt med flere bakker på menuen. Jeg tabte specielt fatal megen tid op efter Vridsløsemagle på Ole rømers høj i modvinden (mest øst), hvilket ikke kunne hentes tilstrækkelig på returen.

Link to comment
Share on other sites

Mandag d. 1/5

Benene havde brug for en pause søndag.

Løb: 3 km ä ca. 5:45 pr. km. + 3,2 km let tempo + 0,5 km let løb

Tirsdag d. 2/5

Klubtræning racer: 52 km + 4 km (red. rettet fra 54 til 52 km)

Rute: Husum-Ballerup-Værløse via hejrebakken-Kr. Værløse-Christianshøjvej-Farumvej-Ganløse-Bastrup sø over tyren-Bastrupvej-Slangerupvej til Farum via lillevangsvej-retur via kollekolle.

Terræn: fladt indtil før Værløse. Herefter hejrebakken, bakketræning Christianshøjvej, Bakken før Ganløse (Farumvej), Tyren, Bastrup ved møllen, op i hareskoven ved fiskebækvej. Herefter igen fladt hjemad.

Vejr: tørt med nogle steder våde veje (vi var heldig ikke at køre ind i en regnbyge). Begrænset vind. Varmt.

Vi startede med 2 korte enkeltstarter med bakkemål. Deltog ikke i drengenes bakketræning (trafikspotter). Samlet start mod Ganløse og ad Bastrupvej (forholdsvis korte). Kørte selv forholdsvis defensiv, men var dog pænt med fremme på de mange bakkeafslutninger, som var dagens tema.

MTB-transport+træning: 27 km

Primært rul, men dog med lidt parløb ind ad Lyngbyvejen + lidt bakker med 80%.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Hej Austina

Javist snakker vi om vores fælles mose (Utterslev), hvor vi primært løber om de vestlige søer. Desværre er vi jo ikke hurtige løbere, så for det meste bliver vi nok overhalet af andre løbere, men det går da fremad.

Har spottet din nye log som jeg straks må besøge. Det er jo en værre historie du har været igennem og "udfordringer" du fortsat må leve med, men jeg håber, at du har set bunden af historien og at det vil gå fremad såvel fysisk som psykisk.

Heldigvis har du jo et utrolig gå-på-mod og fighterånd, så jeg håber og tror, at du kan kæmpe dig tilbage og holde humøret oppe. Godt at se du også er startet på noget træning.

Mange hilsner

Jan

Link to comment
Share on other sites

Onsdag d. 3/5

Løb: I alt 8,75 km ä ca. 6 min/km (heraf 7,25 km med løbeholdet)

MTB-transport: 15 km

Fik lavet en og anden forkert bevægelse med knæet inden løb, som siden har givet en smule ømhed ved knæskallen, men ikke noget der forhindrede løb. Må lige være obs på knæene de næste dage (især ved torsdagstræningen).

Link to comment
Share on other sites

Torsdag d. 4/5

Klubtræning racer: 47 km + 4 km transport

Rute: Husum-Gladsaxe-Bagsværd-Nybro-Frederiksdal-Virum-Gells-Slotsbakken i Søllerød (3 runder)-

Terræn: Udpræget bakketur næsten udelukkende med fokus på bakkespurter/bakkeinterval.

Vejr: dejligt sommervejr, men dog en del vind.

I turen indgik 10 stejle opstigninger, hvoraf jeg dog var poingtæller på de to (dvs. 8 bakker for mit vedkommende).

- 2 x Sofienholmbakken ud/hjem (lang)

- Op fra Frederiksdal-Virum (stejl)

- Kongevejen op mod Holte (stejl)

- 2 x Gells bakke (ret stejl)

- 4 x slotsbakken (meget stejl) (dog kun 2 gange for mit vedkommende)

Da min opgave jo er at heppe drenge frem vekslede jeg mellem at køre ved fronten og længere tilbage. M.h.t. min bakkeform gik det rimeligt selv om det er hammerhård at køre med de forreste, da jeg vejer ca. 2½ gange deres vægt og i øvrigt altid er træt til torsdagstræningen. Der blev også kørt et par samlede starter på Hørsholm Kongevej (som går op og ned hele tiden). Var meget smadret efter træningen. Havde glemt vandflasken, så jeg var formentlig også dehydreret. Købte en samling kildevand på vejen hjemad, da vandmanglen generelt var stor. Hjemme satte min astma ind, så jeg har nok givet den en tand for meget og kroppen har været lidt ude af balance.

MTB-transport: 17,5 km

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Lørdag d. 6/5

MTB-landevej (alene): 54 km á 26,8 km/t + 0,5 km

Rute: Husum-kollekolle-Farum-Bregnerødrunde (17 km ialt)-retur samme rute.

Terræn: Næsten fladt dog med enkelte stigninger.

Vejr: Tørt, solrigt, varmt og jævn vind fra øst.

Tempoet ud/hjem omkring de 26 i snit. På runden ved Bregnerød satte jeg tempoet op til ca. 29 km/t. Intensiteten var hård, men ikke tæt på max. Knæene er af en anden mening og knæstrækkerne er flippet ud efterfølgende (er formentlig også en følge af bakketræningen torsdag).

Mandag d. 8/5

MTB-tansport: 28,5 km

Knæene var ikke helt gode inden min deltagelse i Christianshavnermilen. Det viste sig dog, at de ikke gav problemer.

Christianshavnermilen (7,532 km): 36:45 (4:53 min./km)

Mellemtider:

0 km: 0:18

1 km: 5:20

3 km: 14:57

4 km: 19:48

6 km: 29:31

Som det fremgår var der kø frem til start og på den første km, hvorefter det gik udmærket (har vel tabt ca. 40 sek, på starten).

Christianshavnermilen er ellers et udmærket løb med stor deltagelse sammenlignet med de øvrige serieløb. Turen gik forbi opera og Christiania. På minussiden tæller den megen ujævne asfalt, vejløb i starten, adskilt start, mål og teltområde. Køproblemet kan næppe undgås helt, men man kunne dog godt ønske sig en bredere startstrækning. Nå ellers et udmærket løb.

Min iltbalance og åndedræt undervejs var ok. Jeg kunne måske endda have løbet en smule hurtigere, men stolede ikkke på benene kunne klare det. De var også næsten smadrede lige efter løbet, men er ellers ok, bortset fra tå- og negleproblemer på ventre fod.

Hyggeligt at vi nogle løbere fra vores mosehold sammen til løbet. Vi fejrede succes'en med lidt fadøl bagefter.

Efter hjemkomsten blev jeg i lighed med torsdagen noget dårlig uden at jeg helt kan gennemskue sammenhængen. Kunne være noget med væskemangel igen, da jeg havde svært ved at holde på væsken inden løbet. Og nej det var ikke pga. for megen fadøl.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Et par uge opsummeringer:

Træning uge 16

Racercykel: 131 km

MTB: 36,5 km

Løb: 15,8 km

Samlet ca. 8 timer.

Træning uge 17

Racercykel: 174,5 km

MTB: 74,5 km

Løb: 6,85 km

Samlet ca. 10,3 timer.

Træning uge 18

Racercykel: 107 km

MTB: 114 km

Løb: 15,45 km

Samlet ca. 10,3 timer.

Kommentar:

Lige nu er prioriteten at øge mængden af cykeltræning ala de sidste 2 uger.

Link to comment
Share on other sites

Tirsdag d. 9/5

Racer klubtræning: 69 km + 16 km transport

Rute: Husum-Bagsværd-over Frederiksdal til kongevejen-Gells bakke-Holtebakken-Blovsterød-Bregnerød-(3 runder oldvejen)-syd over til farumvej-Kr.Værløse-Kollekolle-retur.

Terræn: 4 stejle bakker ret tidligt ellers mere normal landevej.

Vejr: Kanon

En længere tur med mine tunge ben, som nu har brug for nedtrapning. St.bedeferien venter da også uden de større forpligtelser som træner.

Link to comment
Share on other sites

Onsdag d. 10/5

Let jogging/gang: 4 km ä ca. 8 min/km + 1,5 km ä ca. 6 min/km

Megen ømhed, dog værst med knæene. Ellers kanon godt vejr og en hyggelig tur med løbeholdet selv om jeg ikke var til ret meget løb.

Link to comment
Share on other sites

Torsdag d. 11/5

MTB-transport: 14,5 km

Fredag d. 12/5

MTB-landevej 41 km ä 25,5 km/t + 6,5 km

Rute: Husum ad slotherredsvej til Ballerup-Værløse-Farum-Vaserne-Kongevejen-Lyngby-Østerbro-Husum.

Terræn: Noget kuperet.

Vejr: fint man mørkt.

St. bedeferiens store begivenhed var Yputh touren for Børne. og ungdomsryttere. Etapeløbet foregik over 3 dage med 5 etaper 3 forskellige steder på Sjøllnad.

Dermed var dagene stort set fuldt optaget med at se på cykelløb (og hjælpe lidt til). Træningen blev derfor henlagt til sen aften i mørke. Ruten var dog stort set oplyst bortset fra ved Vaserne, hvor en diodelygte ikke hjalp meget når man blev blændet af lygterne fra de modkørende biler. Måtte bremse op nedad i "hullerne" ved vaserne for at være sikker på at ramme vejen.

Det blev en tempotur på omkring 80% på ret friske ben. Et ret acceptabelt tempo taget mørke og rute i betragtning.

Søndag d. 14/5

Racer (alene): 57 km

Rute: samme rute indtil Skovvangsvej ved Værløse - 2 runder ved hejrebakken - ad vaskebrættet til Bagsværd-Ringvejen til Lyngby-Østerbro via lyngbyvej-Husum.

Terræn: Blandet

Vejr: Fint, men med kraftig blæst.

Blæsten betød, at jeg ikke havde lyst til at slide mig op mod vest i modvinden på åbne ruter. Udflugten blev derfor til runden ved Hejrebakken, som ligger forholdsvis beskyttet fra vind i skoven.

Kørte en 95%'s interval og en 80%'s interval ä 5,2 km begge. Det hurtige interval med 32,4 km/t, hvilket kun er 2 km/t hurtigere end hvad cykeldrengene max. har præsteret (på den noget kuperede rute med 30m-bakken). Kun 6-7 % hurtigere (hvor målet er minimum 10%). De næste par år kræves endnu mere, da vi regner med at have mange ældste drenge. Min fart svarer vel til 34 km/t på en flad rute, hvilket også er under sommerniveau. Der er dog stadig nogle måneder at køre formen op i inden der skal målrettes mod vintertræningen.

Link to comment
Share on other sites

Mandag d. 15/5

Løb: 6,8 km ä 6:21 min/km

Det blev en tur i fælledparken på en 3,4 km rundstrækning (yderste kant med lidt snørklede kroge). Det var svært at holde farten nede, men det lykkedes endeligt på anden runde. Nu venter det hårde program tirsdag-torsdag.

MTB-transport: 13 km

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Tirsdag d. 16/5

Klubtræning racer: 54 km + 15 km transport

Rute: Ballerup-mod Værløse til skovlystvej-2 runder ved hejrebakken-videre til skovlinien-2 runder-retur.

Terrræn: Blandet men ikke særlig bakket.

Vejr: YT.

Kølig og regnfuldt "vintervejr". Ikke de bedste træningsbetingelser. Da vi samtidig havde en forælder, der kom ud for et styrt og brækket kraveben blev det ikke helt optimalt selv om vi slap med 1 punktering denne dag.

Programmet var en lang enkeltstart med hejrebakkens 2 stigninger. For en gang skyld blev de hurtigeste sendt afsted først, hvorfor jeg opgav at køre de ca. 1½ min. op og vendte om efter 3/4 runde for at se 2. opstigning (dvs. ret let kørsel). Herefter tog vi 3 spurtintervaller ved skovlinien for mit vedkommende siddende og endelig 13 km samlet start, hvor jeg dog endte med at tage mig af den baggerste af de to grupper der efterhånden udkrystaliserede sig.

Samlet set ikke specielt hårdt bortset fra spurterne og nogle bakkeforceringer i front. Det er dejligt for en gang skyld at gemme lidt krudt til onsdag/torsdag.

Onsdag d. 17/5

Løb: 7,8 km

Træning i forholdsvis højt tempo dvs. for det meste nok omkring eller under 6 min/km. Kom for sent til løbeholdet, men fandt dem dog undervejs.

Link to comment
Share on other sites

Torsdag d. 18/5.

Racertræning klub: 56 km + 16,5 km

Rute: Mørkhøjvej-langs Hillerødmotorvejen til Farum-Lillevangsvej-Farumvej til Ganløse-via Bastrup sø over Krogelund til Slangerupvej-retur Farum via lillevangsvej-Kollekolle-hjem

Terræn: Blandet

Vejr: Opholdsvejr, men med våd asfalt.

Det blev tidsmæssig en lang træningstur (igen som eneste træner/voksen) med flere defekter/punkteringer. P.g.a. vejret var opmødet helt nede på 5 drenge. Nu plejer jeg kun skriv om min egen træning, som ikke giver et rigtigt billede af drengenes træning. Derfor en lidt udvidet beskrivelse om denne tur. Træningen var struktureret i 4 dele efter udturen:

1. Del: Enkeltstart 5,6 km mod Farum (terrænmæssigt let, men med modvind). Med kun 15 sek. imellem og de bedste til sidst var det en let sag at indhente de første. Faktisk blev rækkefølgen næsten byttet rundt. Fulgte den sidst afsendte de første ca. 2,5 km (ala 30 km/t). Tog herefter en elevatorforcering til de forreste. Kørte fra 1,5 km før mål med næsten 30 sek. på fuld speed.

2. Del: Spurtserie ca. 4 spurter på Lillevangsvej i Farum, hvoraf jeg dog kun nåede 1, da jeg forsøgte at fikse en defekt klikpedal.

3. Del:

A. En samlet start 6,3 km Lillevangsvej til Ganløse. Ved Gedevasebakken (ned og opkørsel) lige efter Farum kørte jeg en kort bakkespurt, hvor jeg havnede ca. 50 m foran gruppen, ventede på sidste mand på toppen, som ikke kunne følge med. Trak og derefter skubbede han frem til gruppen (hvilket var på fuld skrue det meste af tiden, da der var udbrud og jagt foran). Vi nåede dog op inden i god tid inden bakken før Ganløse, hvor jeg kørte med den forreste fra de øvrige ind til byskiltet.

B. En korte samlet start 2,4 km fra Rosenlundvej til Slangerupvej via krogelund. Det blev mest til lurpasseri (de fleste var ved at være trætte) med en hurtig afslutning på den korte bakke op til Slangerupvej.

4. Del: Slut med hårdt tempo, men derimod gruppe-/parkørsel med fokus på skifteteknik.

Undervejs blev det også lige til en bakkespurt på Tyren inden Bastrup sø, hvor mit eget performence var at følge efter de 3 hurtigste opad efter en placering langt tilbage ved foden af bakken.

Min performence var samlet set rigtig god. Foruden at være med er det en del af jobbet at give instruktioner undervejs til de enkelte ryttere og derfor selvfølgelig ikke bare at tonse alene afsked.

Mine ben var godt brugt bagefter, men kom sig rimeligt i løbet af fredagen, som var hviledag.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Lørdag d. 20/5

Racertræning med sønnen: 66,5 km

Rute: Mørkhøj-langs motervejen til Farum-Intervalrunder på oldvejen og bregnerødruten-retur via Farum og langs motorvejen.

Terræn: Forholdsvis fladt

Vejr: Let regn, våde veje og en del blæst.

Sønnen kan ærge sig gul og blå over at han ikke denne dag havde valgt SM i Slagelse, da antallet af udgåede ryttere var så stort at han ville have stor chance for præmien ved blot at gennemføre i Ungdomsklassen. Rart at være 2 til at trække ud og hjem (snit måske lige under de 30).

Intervallerne kørte vi dog alene hver især, som kun bekræftigede hvor dårlig formen er hos os begge, men hvor jeg er en smule "underdog" og hvor han kan tillade sig at kørt for fuld i længere tid end jeg.

Efter samme skabelon som sidste weekend tog jeg et hurtig og et 80%'s interval (dog længere end sidst).

5,2 km ä 32,8 km/t og 9,4 km ä 30,9 km/t

Lidt skuffende tempo (igen) selv om undskyldningerne er mange (våde veje og blæst, samt ikke 100%-restituerede ben efter torsdagen). Tog 3 lettere runder ved Bregnerød, hvor min søn kørte 1 for næsten fuld (2 i roligt tempo). Måske skal jeg dog ikke overfortolke omkring dårlig form, da min erfaring sidste år var at jeg skal frem til søndagen før benene er optimale og så er jeg jo stadig i min optrapningsperiode (ja, cykelryttere har jo en undskyldning for alt).

Søndag d. 21/5

Løb 7,95 km ä 5:14 pr. km

MTB-transport: 4,5 km

Jeps, søndage er bedre :4thumbup: :tongue:, så mine ben var trods det forventede klar til en tempotur alene i mosen med alle 3 søer og et højt tempo. Turen gik fint og benene er betydelig mere glade for grusstierne end asfalten på Christianshavnermilen. Så det var opløftede ovenpå cykeltiderne lørdag. Benene kan dog ikke tåle tempoet endnu for tit. Mandag bliver nu fridag dog med lidt transport.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Mandag d. 22/5

MTB-transport: 14,5 km

Tirsdag d. 23/5

Racertræning klub: 43 km

Racer transport: 29,5 km

Rute: Husum-Ballerup-Målev-Veksø-Søsum-1 runde ved søsum ä 6 km-retur samme rute.

Terræn: Bakkerne ved Målev, Veksø og Søsum mv.

Vejr: En halv pelikan fra sydvest.

Træningen gik meget dårlig, da jeg havde vejrtrækningsbesvær når der blev kørt hårdt, måske udløst af mit allergiudbrud. Jeg skulle ind til fælledparken for at se på kvindeløb ca. 19:30, så jeg måtte stå over ift. sidste del af træningen.

Enkeltstart fra efter Målev til Veksø (2,3 km) i meget hård modvind. Kørte fra den dreng jeg fulgte i starten frem mod næsten (stort hul). Var ved at gå totalt død og kunne ikke få vejret. Nåede dog målet og gainede vel 200 m (dvs. godt 30 sek. i modvinden) ift. sidste mand (den formodede hurtigste) over måske godt 1 km - dog hjulet af nedkørslen ved sørup. Måske egentlig ikke dårligt, men en ubehagelig oplevelse med vejrtrækningsproblemet.

Trak op på bakken til Veksø, hvor kun 2 drenge sat med stadig med ubehag. Valgte derefter en defensiv kørestrategi. Deltag i de første 6 km af den samlede start (12 km), før jeg drog hjemad. Hjemturen var med medvind/sidemedvind og blev kørt i intervallet 30-45 km når der nu elles ikke var røde lys, vejarbejde mv. Var totalt færdig efter træningen, men fik kørt til fælledparken. Håber jeg er frisk til onsdagstræningen.

Løb i fælledparken: ca. 2,5 km

Problemer med den ene achillesene.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Onsdag d. 24/5

Løb: 7,2 km ä 5:35 + 0,5 km transport (tilføjet)

MTB/racer-transport: 14,5 km

Dagens startede med vejrtrækningsproblemer og dårligdom ala tirsdag. Tog alligevel til løbetræningen, som hjalp meget på problemet og ellers gik ok. Det går også rask fremad med tider for de øvrige på løbeholdet, hvor vi dog har et par stykker som ikke rigtigt får trænet med fast i øjeblikket.

Benene havde det overraskende ok dvs. ingen achilleseneproblemer.

Torsdag d. 25/5

MTB-landevej: 75 km ä 24,9 km/t.

MTB-Transport: 6,5 km

Rute træning: til Ballerup-Værløse-Farum-Slagerupvej til Uggerløse-Uvelse-Gerløse-Nr. Herlev-Kollerød-Allerød-Farum-KolleKolle-Utterslev Mose-Østerbro.

Terræn: valgt uden de helt store bakker, men dog flere lange.

Vejr: sindsyg blæsevejr fra sydvest el. vest.

Vanvittig til blæst, som hev energien ud af en. Min rute var lidt zigzag så der var pauser i modvinden/sidevinden. Tog en kort pause i læ i Nr. Herlev for at samle de hjerneceller, som ikke var blæst ud. Træningen var pga. blæsten betydeligt hårdere end gennemsnitsfarten angiver. Jeg kørte alt imellem 15 km/t og 40 km/t. I medvinden vat max.gearingen nogle steder utilstrækkelig.

Det positive var at mit vejrtræningsproblem nu næsten er væk. Kan nu med god samvittighed holde træningspause fredag og dog. Havde noget ondt i ryggen (ikke lænden) i morges. Vil derfor genoptage styrketræningen om ikke andet så for ryg/mave.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Godt og meget skidt på flere punkter.

Fredag d. 26/5

Fridag men havde lagt turen forbi Kaiser Sport for at købe nye sko efter at de gamle løbesko har mistet stødabsorberingen og måske er blev lidt for skæve i fodfæstet.

Løbestilsanalyse for løbebånd med video, der viste pronation i standfasen primært på venstre ben. De fandt nogle nye sko, der på videoen rettede op på dette. Alt var så vidt fryd og amen i teorien, men benene er måske af en anden holdning og det er trods alt dem det handler om.

Meget lidt ømhed ved vristen efter ca. 4 min. ialt løbetest på båndet. Morgenen efter var vristen helt øm. Var i tvivl om jeg bare havde krampet den om natten. Lørdag startede jeg med at gå dem til på en kort gåtur. Løb let over en kryds (måske 10 m løB) og mærkede pludselig en knagen i venstre knæ. Har stadig lidt ømhed her ind imellem. Søndag løb jeg i de gamle sko (let løB), men efter 4 km gjorde vristen igen ondt og jeg måtte stoppe og næsten humpe hjem. Endelig havde jeg lørdag fra starten af cykeltræningen ømhed i venstre lår, som ikke var observeret før. Både lår og knæ i den side af ventre ben, hvor den nye sko rette væk fra.

Er i tvivl om jeg skal afskrive de nye sko (eller rettere få dem byttet) eller noget kan være indkøringsproblemer. Besøger under alle omstændigheder butikken med skoene i denne uge.

Det er altså lige nu temmelig usikkert, hvad status er angående løb og om jeg skal holde en lang/mellemlang pause. Det skulle dog formentligt kunne lade sig gøre at cykeltræne mere eller mindre optimalt. ØV. Nedtur, da trænngen ellers nu kører på skinner og viser fremgang bådde med løb og cykling.

Lørdag d. 27/5

Dette inden vristen helt sagde stop.

Racertræning (alene): 69 km

Rute: Gennem Farum via motorvejen til runden ved bregnerød.

Terræn: Flad rute

Vejr: Fint vejr dog lidt småregn inden jeg var hjemme. Vinden var der dog stadig (mere end teksttv lovede, men trods alt langt fra på højde med de seneste cykelture).

Efter torsdagstræning med lav gearbelastning og uden intervaller var benene nærmest fuldt restitueret. Dog drillede en ømhed i venstre lår, som jeg dog i første omgang betragtede som lidt uforklarlig muskelømhed, der kom mest ved tungt tråd. Jeg vovede derfor 2 max.-intervaller og 1 lang 80%'s interval, da der som nævnt ikke var kørt interval torsdag.

Meget postive tider (endelig), der tyder på en pæn formfremgang (trods alt).

1. 5,18 km ä 34,85 km/t

2. 5,15 km ä 35,58 km/t

3. 13,5 km ä 31,4 km/t

Pauser 3-5 min.

Jeg har altså nu tempoet fra min personlige enkeltstartsrekord, så mangler jeg "bare" at gange distancen op til 30 km. Lidt formoptimering og perfert vejr på dagen (vinden) kan gøre noget. Resten kræver yderligere formfremgang.

Søndag d. 28/5

Løb: 5,2 km i ca. 6:20-tempo. Se ovenfor om vristskaden.

Vejrtrækning mv.

Det går klar bedre med min vejrtrækning selv om jeg stadig ikke føler mig helt ok. Lørdags cykeltræning bekræfter dog at lungerne skulle være ok til træning.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Tirsdag d. 30/5

Racertræning (med klub): 75 km + 11 km

Racer-transport: 8 km

Total: 94 km

Rute: Farum-Lillerød-Nivå-retur via strandvejen og Tuborgvej.

Terræn: Forholdsvis flad.

Vejr: vinden er der stadig selv om den ikke er så skarp.

En længere tur end normalt med 1 enkeltstart og en serie samlede starter. Havde en prøverytter til træning, som jeg fulgt og vi derefter sendte hjemad med farmand efter godt 20 km (skal lige trænes op). Benene gik ok og der er ikke ved cykling nogle tegn fra mindre småskader. Passede ellers generelt bagtroppen, men havde overskud til et par hurtige fremkørsler (elevatorkørsel) på flere af de samlede starter. De mange km på dagen kan dog godt mærkes.

Onsdag er løbedag, så jeg er spændt på reaktionen fra vristen selv om løbet højst bør være let løb.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share