Brækket fod


Fistandantilus
 Share

Recommended Posts

Hej.

Det er ved at være et stykke tid siden, at jeg har skrevet på MOL.

Men jeg har nu brug for råd fra kyndige personer.

Jeg brækkede i søndags min venstre fod. Det er den yderste knogle, der er flækket.

Jeg har derfor fået en skinne på, og har fået at vide, at jeg skal gå med den i 6 uger. Efter 3 uger må jeg begynde at støtte på foden igen.

Men sker der noget ved at starte før med at bruge foden? -Jeg har prøvet at støtte lidt på den både med og uden skinne, og det gør ikke specielt ondt.

Hvis det ikke gør ondt, kan jeg vel ikke ødelægge noget?

Hvornår cirka ophører min fod med at være hævet?

Det skal lige siges, at jeg naturligvis var nede og træne dagen efter, men det koster virkelig kilo i bænkpres og andre øvelser, når man ikke kan kan lave opspænd eller lignende.

I næste uge regner jeg også med at starte med at træne leg-extensions og leg-curl, hvis der ikke er de store indvendinger imod?

Link to comment
Share on other sites

Du anser ikke din læge for at være kyndig? Jeg forstår ikke folk der kommer herind og spørger hvornår de kan bruge deres krop igen efter skader.... den eneste der kan give et svar er da lægen der har set foden!

Der er ingen herinde der har en kinamands chance for at vurdere hvornår du kan bruge foden uden risici.

Link to comment
Share on other sites

Læger giver oftest bare generelle svar.

Da jeg brækkede min arm fik jeg f.eks. at vide, at det var mine egne smerter, der satte grænsen.

Min læge sagde jo ikke, hvad der ville ske, hvis jeg begynder at bruge foden efter 2,5 uge, istedet for 3 uger. Eller 10 dage for den sags skyld.

Havde jeg arbejdet i stedet for at læse, og kunne trække min løn hjem ved at sidde derhjemme. Men som studerende er det sgu et noget større problem, at skulle begå sig med et brækket ben.

Den slags tror jeg ikke læger tænker over. De tænker bare: "Hellere være på den sikre side, og holde benet i komplet ro i 3 uger."

Link to comment
Share on other sites

Læger giver oftest bare generelle svar.

Da jeg brækkede min arm fik jeg f.eks. at vide, at det var mine egne smerter, der satte grænsen.

Min læge sagde jo ikke, hvad der ville ske, hvis jeg begynder at bruge foden efter 2,5 uge, istedet for 3 uger. Eller 10 dage for den sags skyld.

Havde jeg arbejdet i stedet for at læse, og kunne trække min løn hjem ved at sidde derhjemme. Men som studerende er det sgu et noget større problem, at skulle begå sig med et brækket ben.

Den slags tror jeg ikke læger tænker over. De tænker bare: "Hellere være på den sikre side, og holde benet i komplet ro i 3 uger."

Har du stillet samme spørgsmål til lægen? - og fortalt at du træner/forklaret hvordan du vil belaste benet?

Link to comment
Share on other sites

Lad nu vær med at gør noget dumt ligsom jeg gjorde!

Jeg havde en dyb flænge i benet, og jeg dyrkede sport og såret sprang op og nu har jeg gået på krykker i 30 dage og kan først dyrke idræt om 6 fuckin uger!

Så hiv dig selv i røven og slap af ! Du skal sq ik begå den samme fejltagelse som mig!

Såret 10 dage efter det var sprunget op: 3 cm dybt..

post-7717-1128012456_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Synes paintrain har ret, kommer helt an på hvordan knoglen er brækket og hvilken knogle det er. (foden består af flere end end 10 knogler.)

Sådan helt generelt, ved små frakturer sker der dog oftest ikke noget ved at belaste (krops)delen lidt så hvis du kan humpe lidt rundt en gang imellem skader det nok ikke stort, det kan også stimulere genopbygningen af knoglen, men uanset hvad er det nok en dårlig ide at droppe skinnen permanent, riskoen er at frakturen ikke vokser ordenlig sammen igen, hvis fodknoglerne sidder i forkert position, spørg eventuelt din læge hvis du får muligheden, han vil have mulighed for at give et præcis svar hvis du stiller et præcist spørgsmål.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share