Langt pokker i MOL


Gregers TF
 Share

Recommended Posts

Dagens træning::
Bicep curl: 15x16 , 15x16
Fransk pres: 15x9 , 15x9
Skulderpres: 15x16 , 15x16
Tåhævninger på et ben: 25, 25, 25
Knæbøjninger: 15, 15
Bulgarsk split squat: 15, 15, 15 - lille pause i bunden
Skateboard-squat: 15, 15, 15 - halvanden reps
Glute Bridge: 20, 20, 20
Mavebøjninger: 20, 20, 20
Tåhævninger: 100

Jeg tæller kalorier igen. Ikke så rigidt som før. Jeg vejer salaten samlet og ikke hver del for sig. Om en banan vejer 80 eller 90 gram er også ligegyldigt. Jeg skal bare “tvinges” til at tænke over det, når jeg propper noget i munden.
Vægten det sidste år:

C445D822-C456-477D-805C-11E8E394EC0F.thumb.jpeg.9b4af744b1e1bc072920a10b0a003791.jpeg

Og de sidste 4 uger :dry:

79690633-00C9-4069-93C8-EA9DBDB75FE7.thumb.jpeg.11ee6298cd61f1aa88ea4bb75e59bd57.jpeg

Hvis man vil begynde ugen med et lille grin - eller blive krænket :tongue:

 

Link to comment
Share on other sites

Ingen træning men en tur på afd 333 og 236.
De stakkels ansatte farer rundt og er noget bagud tidsplanen. Alligevel super venlige og rolige når de har med én at gøre. Igen. Helt bestemt en ting jeg vil bestræbe mig på at “have lært”.

Ham der kommer ud før mig, har fået lavet noget lignende og siger på vejen, at jeg ikke skal kigge. Oooookey :unsure:
Man vælger at jeg lige så godt kan ligge ned med det samme - “de sidste par stykker har været tæt at besvime“ :crazy: Jeg ved ikke hvad der gik galt for de andre, for jeg kunne INTET mærke, da trådene blev pillet ud og arret var da ikke slemt at se på.
Ham der skulle have givet mig DonJoyen (herefter DJO) på, for frem og tilbage og i stedet blev det en stakkel, som ikke var vant til det og fumlede noget rundt i det. Det var sgu lidt synd men så fik vi pjattet lidt ekstra og så gik det jo alligevel. 

Videre til fys´sen. Stropperne på DJOen blev klippet til og jeg fik tre øvelser jeg skal lave tre gange dagligt. 
En med DJOen på, hvor jeg skal ligge på ryggen og løfte armen til lodret med den raske arm, støtte den på vej ned og så lade tyngdekraften trække i den i bundstilling - evt lægge et par kg på. Ca 20 reps
Og en uden DJO hvor armen skal ligge godt bøjet på et et bord og så skal jeg rotere underarmen ind og ud - udad mangler jeg ca halvdelen af bevægeligheden, så der skal jeg skubbe lidt med den anden hånd. Ca 20 reps
Og så har jeg fået en skumsvamp, som jeg skal klemme for at aktivere venepumpen. De stive/dovne fingre skyldes væskeophobning og er helt normalt. Et par gange om dagen skal jeg klemme om svampen mens jeg ligger på ryggen med armen i vejret. Ellers frit spil for at klemme svamp og sprede fingre - men jævnligt.

Men der bliver ikke noget med at sidde på en cykel, for jeg må ikke “tage fra” på styret.
Jeg må gerne gå ture og også på trapper. Der er godt nok elendig luft på brandtrappen og de nederste etager er overpisset og flyder tit i bræk, halve burgere og joints men de øverste 8-10 etager burde kunne bruges..
Det styrketræning jeg laver er også ganske fint. Og tiltrængt. Jeg var heldigvis afklaret nok til at svinge målebåndet et par dage efter senen faldt af og siden da, er der forsvundet 2cm om lårene.

Det med at spise og drikke med venstre som kirurgen talte om, det kan jeg glemme. Der er ikke plads i DJOen, da det nederste af underarmen klemmes mod det nederste spænde og jeg ikke må belaste armen for at trykke det sammen. 4 uger mere med baby-spisning :tongue: og sjusket tandbørstning.
Til gengæld må jeg tage DJOen af når jeg går i bad - bare jeg ikke strækker armen!!!!! Jeg husker dengang med korsbåndet, hvor jeg fik lov at bade uden DJO til sidst. Skrækindgydende at stå uden sikkerhedsudstyr men det skal jeg selvfølgelig også i mine roteringsøvelser.

Armen er udfordret at at være ude i det fri og blive bevæget men jeg blev forberedt på at jeg nok igen ville blive glad for de smertestillende. Så ingen andet træning i dag.
Men jeg fandt lige ud af hvad der blev lavet og at jeg åbenbart har lidt allergi som jeg ikke kendte til. Det kræver vist en seddel i lommen at huske navnet på det jeg ikke kan tåle med mindre jeg kan bruge marcipan som ledetråd :tongue:

Fund/patologi
Aponeurosen er intakt. Bicepssenen kan følges helt ned til tuberositas, hvor den har sluppet fæstet. Degenerativ.

I Ga gøres ovenstående. Præoperativt gives 2 g. cloxacillin.

Procedure
Skarp tværincision i fossa, der forlænges længdegående distalt. Stumpt til senen, der følges ned til footprint. Senestumpen receseres. Herefter oprenses footprint, og der laves et hul med 7 mm bor i forreste cortex. Herefter i sættes et 2,9 mm juggerknot ankre i bagre cortex. Senen sutureres med modificeret krakow og shuttles ned i radius.
Vicryl 2-0 i subcutis og nylon 3-0 i huden.
I forbindelse med anlæggelse af 20 ml marcain med adrenalin 1/2 % får patienten urticaria på under og overarm. Det aftales med narkosesygeplejersken, at der gives antihistamin i opvågningen.

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

:hippy::strat: så nåede du så langt. Forstår godt, hvis det føles som en ørkenvandring men tænker, at du er mega god til at tilpasse dig, så fortsat god vind med det + masser af olie + protein for at bygge op. Skal nok lade være med at skrive kalorieoverskud (selvom jeg egentlig mener det). Forstår godt, at det er svært. Stay strong. 

Link to comment
Share on other sites

Man må sno sig… Jeg tror også at det bliver lettere med DonJoyen end skinnen. Alene det at jeg slipper for at skinnen presser sig  ind i håndfladen (jeg prøvede at flytte den lidt men det hjalp kun 10-20 minutter og jeg turde ikke tage den helt af for at lægge den på fra scratch). Og jeg kan også gå i bad og dermed lave fysik aktivitet, så jeg bliver varm og sveder. Det er dejligt. Jeg mangler bare at jeg ikke er ski… bange for at blive fyret. Det er især når jeg burde sove, tanker svirrer rundt. Når jeg vågner ved 3-tiden tager det ikke 15-20 minutter at falde i søvn igen men 2-3 timer. 

Kloge ord med kosten. Jeg plejer at spise fiskeolie-piller men før operationen blev jeg bedt om at stoppe med dem. Jeg har faktisk glemt at starte op på dem igen men det er der styr på nu. Heldigvis begyndte jeg at spise fisk efter senen faldt af. Det stoppede jeg ellers med efter det klassiske klip fra Go´Morgen Danmark med ormen der kravler ud. https://livsstil.tv2.dk/sundhed/2018-01-17-seerne-advarede-kok-i-go-morgen-danmark-om-orm-i-fisken

Mht til kalorieoverskud. Du har en pointe som jeg tager til mig - med måde. Jeg kan godt leve med at tage lidt på men mere end 3 kg på 2 uger, som jeg lige har været igennem - der stikker det FOR meget af. De sidste tre dage er der smidt 1,4kg med 2800-2900kcal alle dage. Udover de 40 minutters styrketræning har jeg siddet på stol resten af tiden, så har jo ikke sultet. Jeg prøver at ramme 3000kcal og ser om ikke det får vægten til at stige stille og roligt og ellers justerer jeg til. Jeg plejer at ikke bruge kalorietællingen aktivt, så det bliver helt sjovt at fifle med.
Protein får jeg rigeligt af - over 2 gram/kg.

Dagens aktivitet:
I formiddags gik jeg en lille tur - hvem skulle nu have troet det. Jeg bliver nok aldrig den store fan, for man kommer altså ikke ret langt væk, når man er til fods. Til gengæld hyggelig at fornemme duften af jord, blomster og nyslået græs. 25 minutter der bragte mig ud til Vestvolden og hjem via nabobebyggelsen. Da jeg kom tilbage til blokken, tog jeg en af indertrapperne og der var slet ingen affald (men varmt mod toppen eftersom den varme luft jo stiger opad). 10 etager op og 8 ned. Så var jeg hjemme. 
Fik klaret genoptræningsøvelserne og derefter:
Bicep curl: 15x16, 15x16
Fransk pres: 15x9, 15x9
Skulderpres: 15x16, 15x16
Laterals med den opererede arm: 20, 20 - lagde den raske arm på DonJoyen på overarmen for at lave lidt modstand
Tåhævninger på et ben: 25, 25, 25
Knæbøjninger: 15, 15
Bulgarsk split squat: 15, 15, 15 - ca halvandet sekunds pause i bunden = to klik fra sekundviseren
Skateboardsquat: 15 - halvanden reps
Glute Bridge: 20, 20
Mavebøjninger: 20, 20

Har spist, handlet, gjort lidt rent, vasket tøj, spist :icecream: osv og nu er det tid til genoptræningen igen. Bagefter skal jeg skrive til DSB :hands:

 

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

3400kcal - 216g protein (Netto har tilbud på skyr med proteinsmag og det er bedre end slik :wub:) - vægten 100g op.
Vågnede 2:30 med tørre og kløende ben. Drak 8 dl vand og spillede HayDay i en lille halv time og gik i seng - uden kløe.

Dagen startede med at lægge et opslag i blokkens fjæsgruppe, om det er OK at rende på trapper i bar overkrop. “Klam gammel stodder lusker halvnøgen rundt på trapperne”. Det kunne sgu være kønt at blive fanget i sådan en ballade. Nå, men det måtte man heldigvis gerne.
3 x 8 etager op og ned. Et trin ad gangen i normalt trappetempo. Det gik faktisk bedre end forventet men OK. 23 år med base på Hovedbanegården giver nok også en solid grundtræning i trappegang. Jeg er dog lidt øm nogle underlige steder efter i går men om det er trapperne eller gåturen aner jeg ikke. 

Sol. Moderat vind. Perfekt cykelvejr. Jeg har alligevel SLET ingen kløe for at komme ud og køre. Det er da kortsigtet rart men jeg bliver åbenbart hurtig doven :unsure:

Har været vanvittig rastløs hele dagen. Heldig kommer der endnu et afsnit om “Det store Rumkapløb” her om lidt og så to afsnit af “Huset”. Hurra for min Chromecast, nu jeg ikke længere har antennesignal (jeg ser ikke ret tit TV og den smule jeg ser er næsten altid DR, så gad ikke betale for en TV-pakke, når medielicensen alligevel har betalt DRs app).

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

3250kcal - 192g protein. +200g

Den “sjove” ømhed i går var fra trapperne, for der var meget af den i morges. Har derfor droppet dagens styrketræning men har i stedet gået 58 minutter. 

Når jeg på et eller andet tidpunkt igen kommer på cyklen, så er jeg tung i røven som... det er nok den trægeste raketopsendelse verden nogensinde kommer til at opleve

 

Link to comment
Share on other sites

:hippy: Imponererende med trappetræningen men synes, at tankerne om job om natten lyder hårdt. Håber virkelig, at frygt er ubegrundet men det har du selv mere en fornemmelse af.  I min oplevelse er tankerne dog altid meget værre om natten, kører mere i ring og jeg holder ligesom mig selv vågen. Har været rigtig godt hjulpet både af https://www.calm.com og https://synctuition.com På førstnævnte er det aldrig lykkedes mig at høre beskrivelser både fra Nice og Firenze, som jeg ellers gerne ville, men er simpelthen faldet i søvn hurtigt og på sidstnævnte er det også minimalt, hvad jeg har hørt. God veninde Betty Boop kalder det  bla bla bla... men på fredagens tema dag om psykologisk tryghed, der lærte vi faktisk også, at bla bla bla i sig selv er meget beroligende. Apps'ne sælger oxytocin til vores hjerner og det virker. Nå bare mine 10 cents om det :strat: stay strong !!!

Link to comment
Share on other sites

3350kcal - 187g protein - vægten 200g op (det går egentlig ikke ret godt med at holde mig på 3000kcal men skidt pyt)

Jeg plejer at falde søvn til P4. Normalt sover jeg inden for 3-4 musiknumre og efter jeg har været oppe 3:15/5.30 går det endnu hurtige. Normalt.
Lige for tiden er det nok bare håbløst, indtil jeg ved om jeg stadig er togmand. Jeg har som sådan intet hørt fra DSB der skulle gøre mig bekymret. Men nu har to kolleger spontant udbrudt at jeg nok ryger ud. Loggen her kan googles, så jeg vil undlade at dele specifikke tanker for og imod. DSB let kan læse med, ligesom mange andre arbejdsgivere læser med i de ansattes facebook.
Havde jeg ikke været 52 og uden uddannelse, så havde jeg nok heller ikke været helt så bekymret, som tiderne er nu. Men min lillebror søgte masser af rengøringsjobs uden der var bid, før han tilfældigvis fandt noget i egen branche. Så at man mangler arbejdskraft giver jeg ikke ret meget for, for det er slet ikke sikkert at nogen gider ansætte én af den grund.

Trapperne giver jo mere DOMS end styrketræningen, så tænker at samle det på samme dag:
Bicep curl: 15x16, 15x16
Fransk pres: 15x9, 15x9
Skulderpres: 15x16, 15x16
Laterals med den opererede arm: 20, 20 - lagde den raske arm på DonJoyen på overarmen for at lave lidt modstand
Tåhævninger på et ben: 25, 25, 25
Knæbøjninger: 15, 15
Bulgarsk split squat: 15, 15, 15 - ca halvandet sekunds pause i bunden
Skateboardsquat: 15, 15, 15 - halvanden reps på det hele
Glute Bridge: 20, 20, 20
Mavebøjninger: 20, 20, 20

Herefter ud på trappen:
2x8 etagers gang med to trin ad gangen - ikke ret hårdt. Pænt underligt efter styrketræningen 
2x8 etagers løb med et trin ad gangen - bingo - så begyndte gammelfar at svede og hive efter vejret


Desvære blev DonJoyen “våd”, selvom jeg tog den af med det samme jeg kom hjem for at gå i bad. Den fik en halv time ekstra på altanen og blev næsten tør. Jeg må hellere tage et viskestykke under den næste gang, ellers er den omdannet til kemisk affald inden jeg er færdig med at bruge den :tongue:

Gåturen i morgen er tvivlsom. Mine sko gnavede godt mod min ene lilletå i går og jeg har fået en vabel halvt så stor som tåen. Trapperne i dag blev klaret fint i cykelsokker og gamle arbejdssko der er meget luftige. Måske går det også at gå men kan jeg mærke det mindste, kyllinger jeg ud.

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

KÆRE GREGERS!

Positive tanker og masser af kram herfra!

Det skal nok gå, det hele!

Husk, hvor sej og sød du er!!

OG, at du er en ægte MOL'er ;-)

Vi finder en løsning på det sammen, hvis der bliver behov for det!

Giv et kald, hvis du går helt i selvsving!

 

Sejt med trappetræning - for det ER HÅRDT! Godt du bliver ved!

Link to comment
Share on other sites

Hvis DSB smider guld på gaden, så er jeg ret sikker på jeg kan skaffe dig et job i cykelbranchen. Har to meget gode kontakter og de ekspanderer begge, så ved de ofte mangler. Det er jobs til 120 i timen, så ikke super attraktivt for en voksen mand, men dog løn og så er der adgang til billigt high-end gear.

Nå, det bliver ikke aktuelt, men det er trods alt en mulighed...

 

Link to comment
Share on other sites

Tak for de positive tanker :w00t:

Heldigvis også positivt feedback fra DSB. Jeg får ikke lov at køre (med kørerlærer) med DonJoy og der var intet jeg kan kunne lave på Hovedbanegården. Men jeg skal ud og lave en oversigt over personaletoiletter på de stationer, der normalt ikke er endestationer. “Man” skifter låse og nedlægger lokaler (incl toiletter) uden at melde det videre og det er ikke så længe siden det gik i hat og briller i et sporarbejde, da vi ikke kunne holde pause på den station, hvor det var planlagt. Bodelingen mellem DSB og BaneDanmark spøger stadig, krydret med pletvis udlejning af lokaler.
Jeg skal ind på torsdag og have mere info om hvordan og hvorledes. Der er lagt op til et overskueligt projekt på “nogle timer” om dagen.

….

3500ckal - 237g protein - vægten uændret. Gik først i seng 2:45 (for meget youtube) og sov som sten uden at vågne i løbet af natten. Blev vækket af en “løbsk” bil-alarm ca halv ni, så håber at sove nogenlunde tidligt i aften.

Jeg havde egentlig “klædt om” til at gå en tur men ombestemte mig og lod vablen få ro.

Link to comment
Share on other sites

2800kcal - 205g protein - vægten 100gram op. Der bliver ikke talt kalorier i dag, da jeg har spist kage i værkstedet ude på cykelbanen.

Nogenlunde samme rumle styrketræning som sidst - bare med fire sæt bulgarsk split squat i stedet for tre.
Ude på trapperne blev det til 3 x 8 etagers gang, to trin ad gangen. Noget mere fart på dag end sidst, hvilket også kunne mærkes på vejrtrækningen.
Herefter 3 x 8 et trin af gangen, i løb :gal: Jeg var gennemblødt af sved men kluden under DonJoyen virkede efter planen, så den var tør da jeg tog den af.

Meget mere kontrolleret vægtstigning nu

DC0004D5-D290-4DE8-8EDD-E5711BFABDAF.jpeg

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Vægten 100gram op.

Ingen træning. Jeg sparer vablen for gåturen, udover til/fra Studieskolen i aften. En smule ømhed i stængerne men ikke noget vildt.

Den første uge i DonJoy er gået og det er sidste dag med piller. Heldigvis er jeg sluppet uden mavesår (hvad jeg ved af) og maven er heller ikke slået i stykker.
På alle områder undtaget et, gør armen pæne fremskridt: 
Fingrene er næsten aldrig stive (til gengældt er det så svært at huske venepumpeøvelserne).
Begge stop på DonJyoen nås problemfrit (ubelastet bøjning - jeg kan stadig ikke løfte hånden så tæt på munden at jeg kan bruge den til at spise og drikke men det er efterhånden tæt på). Men jeg kan ligge i min gamle sovestilling - kæmpe plus.
Der er desværre stadig ikke meget rotation i underarmen. Til gengæld kan jeg tage lidt mere fat i rotationsøvelserne, før det kan mærkes på den forkerte måde. Mentalt er jeg ved at indstille mig på at det aldrig bliver helt godt. Om tidens tand efterhånden kan løsne det op må vi se. Det er både irriterende at mangle bevægeligved i den primære arm men HVIS det langsomt kan trænes bedre, så er det omvendt også tit den kommer i yderstilling og får strækket.
Den del er jeg ret spændt på - men uden panikstemning, hvis det ikke bliver bedre. Jeg er hverken håndværker eller har som hobby at “fikse ting”. Det træning jeg måske ikke mere kan/tør/bør, kan jeg sagtens komme udenom.

Er så småt ved at få gang i kalenderen for at holde styr på aftaler og gøre klar til ikke at tulle rundt herhjemme i døgndrift.
Har kæmpet mig gennem kommunens dagpenge skema - kæft det er blevet besværligt at være sygemeldt. Gad vide om der er en god forklaring på hvorfor???
Har også bøvlet med tjenestefordelingen på arbejdet, som var udfordret af at sende mig på deltid uden at vide hvornår jeg starter med at køre tog, hvor jeg først følger en kørerlærer og senere falder ind i egen turnus. Og nu hvor jeg er sat til “andet arbejde” men underligt nok stod til at holde ferie. 

Om det er indbildning ved jeg selvfølgelig ikke men jeg synes der visuelt er ok forskel på benene i dag i forhold til for tre uger siden. Udover at vinterpelsen er ved at gro til, altså.

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Jep - det er dejligt og lettere at trække ja-hatten godt fast om hovedet.

3450 kcal - 205g protein - 1 kg lettere end i går - jeg var godt nok ret sulten aften og nat men mon ikke det bare er et af de sjove udsving der kommer ved daglige vejninger.

Bicep curl: 15x16, 15x16
Fransk pres: 15x9, 15x9
Skulderpres: 15x16, 15x16
Laterals med den opererede arm: 20, 20 - lagde den raske arm på DonJoyen på overarmen for at lave lidt modstand
Tåhævninger på et ben: 30, 25, 25
Knæbøjninger: 15, 15
Bulgarsk split squat: 15, 15, 15, 15 - ca halvandet sekunds pause i bunden
Skateboardsquat: 15, 15, 15, 15 - halvanden reps på det hele
Glute Bridge: 20, 30, 30
Mavebøjninger: 25, 25, 25

48 etager på trappen igen. De første 3x8 var to trin ad gangen i semi-løb. Puha. Derefter 3x8 i løb, et trin ad gangen. De første to ture op var jeg for hærget til at fyre den helt af, så anden tur ned var med lidt pitstop på 8.,6. og 4., hvor en dør kan åbnes til frisk lufti. Udover en cm under dørene, er trapperummet umiddelbart hermetisk tillukket. Jeg overvejer fremover at holde dørene åbne med lidt aviser, så der kan komme frisk luft ind. Sidste tur op var med god fart.

Herefter ind på arbejde og tale med bossen. Jeg har til den 27ende til at komme rundt på samtlige stationer og checke vores personaletoiletter. Hvordan jeg deler dagene op, styrer jeg selv.

Til hollandsk i går. Vi var 14. Kun jeg og en anden (også en gammel gut) var der 100% for sjov. De 10 (9 var unge kvinder) havde en hollandsk kæreste der havde lært dansk men de ville gerne undgå at svigerfamilien skulle tale engelsk når de var der. Den ene havde sin mor med og den anden sin veninde. Nogle kunne lidt men i hvert fald to var totalt på bar bund, efter at levet med en hollænder i fire-fem år. Hvordan man ikke kan være nysgerrig og lære noget undervejs, forstår jeg ikke. Men der er så meget jeg ikke forstår :wink:
 

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

3250 kcal - 228 g protein - vægten faldet 300gram - for første gang med skinne på armen, har jeg sovet over 9 timer.

Vågnede med ondt i/på armen og en hulens masse klem-mærker, så jeg sad 20 minutter uden DonJoy før jeg gik i bad, for at få huden nogenlunde i facon igen.
5,5 timer med at kigge DSB-toiletter, hvor jeg har stået og gået. Og er ret hærget i benene. Meget mere end efter at løbet på trapper og styrketræne :unsure:

En anden pudsighed. Indtil for “nogle” år siden, skulle armene helst ikke under 40cm i omkreds. Så blev det til at de i hvert fald skulle være over 40cm om vinteren, når jeg styrketrænede. Og de sidste par år har de bare ikke aldrig været over 39. Jeg har ikke målt for nylig, så om de groede i løbet af sommeren kan jeg ikke endegyldigt udelukke men hvorfor skulle de det?
Men efter en god måneds tid hvor min sekundære højrearm har lavet alt arbejdet og vupti, så er den nu over 40. Den venstre er naturligvis ret sølle.

 

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

3100kcal - 185g protein - vægt 100gram ned

Jeg har lige styrketrænet, været i bad og spist en bøtte isk (LIDL-skyr). For første gang har jeg spist med venstre hånd. Godt nok med (lang) spiseske der skulle roteres en kvart omgang for at nå munden men så fik kirurgen alligevel ret i, at jeg ville kunne spise med den, her i første periode. En af livets små store opture :4jumpy:

Bicep curl: 15x16, 15x16
Fransk pres: 15x11, 15x11
Skulderpres: 15x16, 15x16
Laterals med den opererede arm: 20, 20 - lagde den raske arm på DonJoyen på overarmen for at lave lidt modstand
Tåhævninger på et ben: 30, 30, 25
Knæbøjninger: 15, 15
Bulgarsk split squat: 15, 15, 15, 15 - ca halvandet sekunds pause i bunden
Skateboardsquat: 15, 15, 15, 15 - halvanden reps på det hele
Glute Bridge, et-bens. 15, 15, 15
Mavebøjninger: 25, 25, 25

Jeg sprang trapperne over. Dels er jeg mat i benene efter i går og dels vil gerne ud og nappe en strækning toiletter mere. Jeg gider egentlig ikke men jeg vil gerne være i god tid og på forkant og ikke stresse over det til sidst.

Hvad der skete for 20 år siden ved vi alle. Selv jeg kan huske hvor jeg var og hvad jeg lavede - det er ikke ret tit. Men kom alligevel til at tænke på (uden på nogen måde at nedgøre det, for det er slet ikke pointen)….
Jeg voksede op med min mor, mormor og morfar. Da jeg var lille var det med besættesen og befrielsen noget stort for bedsterne. Dengang var det lidt over 20 år siden og virkede som en uendelighed. Men jo ikke meget længere tilbage end 11/9 2001.
Den tanke strejfede mig for første gang her til formiddag. Men ok, mit tanker har generelt været noget anderledes end normalt, her de sidste uger. 

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Vægt uændret efter 2850kcal og 201g protein.

Det var da OK hyggeligt med lidt selvforkælelse i form af is og en pose lakridser til Olsen Banden. Men jeg ærgrede mig ret hurtigt, for SÅ godt var jo heller ikke. Havde jeg kunnet betjene kniv og gaffel, havde jeg også hellere købt en snasket burger. Det bliver nok det første jeg skal bruge de genvundne færdigheder til .
Nå men jeg besluttede, at det var for dumt, så jeg gik i gang med en sen omgang styrketræning. Jeg byttede lidt om på rækkefølgen men kan bedre lide det på den gamle måde.
Tåhævninger på et ben: 30, 30, 30
Knæbøjninger: 15, 15, 15
Skateboardsquat: 15, 15, 15 - halvanden reps på det hele

Bulgarsk split squat: 15, 15, 15, 15 - ca et sekund pause i bunden
Bicep curl: 15x16, 15x16
Fransk pres: 15x11, 15x11
Skulderpres: 15x16, 15x16
Laterals med den opererede arm: 20, 20 - lagde den raske arm på DonJoyen på overarmen for at lave lidt modstand
Glute Bridge, et-bens. 15, 15, 15
Mavebøjninger: 25, 25, 25

Link to comment
Share on other sites

Også i år bød efteråret på den vanlige omgang ondt i halsen, fordi jeg er for længe om at begynde at gå med buff/halsrør. Og nu endda hvor jeg tilbringer en del tid ude på perronerne i blæste og “kulde”. En coronatest og den vanlige ophedning af lejlighed med varmeblæser, fuld tryk på radiatorerne og så ellers rende rundt i termosokker og lune underhylere.
I morges kun lidt let metalsmag i halsen. Men så om ikke idioten glemte at holde halsen varm igen i dag. Der plejer at være kontant afregning, så er spændt på at vågne i morgen :dry:

Jeg fik styrketrænet:

Bicep curl: 10x18, 10x18
Fransk pres: 15x11, 15x11
Skulderpres: 10x18, 10x18
Laterals med den opererede arm: 20, 20 - lagde den raske arm på DonJoyen på overarmen for at lave lidt modstand
Tåhævninger på et ben: 30, 25, 25, 25
Knæbøjninger: 15, 15
Bulgarsk split squat: 20, 20, 20 - kort pause i bunden
Skateboardsquat: 15, 15, 15, - halvanden reps på det hele
Glute Bridge, et-bens. 15, 15, 15
Mavebøjninger: 25, 25, 25

To uger siden operation og dermed måtte jeg indstille DonJoyen til 20 graders større bevægelighed. Ingen ømhed af den grund.
Rotationsbevægelighed er tættere på normalen end som det var for en uge siden. Der mangler stadig en del men er mere optimistisk i dag.

De sidste dages vægttab har ikke været planen men er nok bare et resultat af, at jeg ikke sidder herhjemme døgnet rundt. Jeg mangler kun 3 eller 4 toilet-dage og så en skrive-ind-dag, så jeg er ret sikker på at vægten får et nyk opad igen :wink:



 
 

F14CFE27-B474-4102-8A1E-8B5F36F0D6ED.jpeg

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Vild læsning om din arm, Gregers. Men også godt at se hvordan du formår at se lyst på tingene og tilpasse dig situationen, det er en god egenskab!
Er der virkelig steder hvor du er nødt til, at kravle/hive dig selv op i togene nede fra jorden? Jeg troede at der var bygget små perroner eller hvad man kalder dem, hvor man går op via en rampe.

Link to comment
Share on other sites

Det er der også, der hvor det er meningen vi skal ind og ud. Men går toget i udu eller kører ind i noget midt ude i “Ingenmandsland”, så skal jeg ud og checke noget af “sikkerheden” der ligger under toget. Og så skal jeg ned og op igen. 

Lige i disse dage ligger jeg lidt underdrejet. Jeg blev forkølet samme aften sidst jeg kiggede toiletter, så nu holder jeg mig inde og udsætter resten til efter weekenden. Jeg holder mig også fra træning, bortset fra at jeg “kom til” at gøgle lidt med wallsits.

Jeg er faktisk også igen begyndt at få lyst til at sidde på en cykel:4jumpy:Ikke SÅ meget det at “køre rundt” men at køre sprinttræning :blush:

Jeg har overvejet og er næsten derhenne, at jeg vil spendere en træner på at få mig på højkant igen - hvis jeg kan finde én, altså, der ikke bare vil hive et program op af af skuffen med “Marmotte på 7 timer” eller “forbedr din FTP”. Havde jeg været 35år og ikke skadet, så kunne jeg nok selv hitte på noget men jeg har ikke styr på genoptræning. At få styrketræning og cykling til at gå hånd i hånd har alle dage været lidt svært men alderen gør det ikke ligefrem lettere.
Men om der findes trænere der gider gamle tosser, som hellere vil køre 10 spurter end 130km om søndagen og endda også styrketræne “ekstra” for sjov og velvære…..  


OT. Jeg har brugt tid på NPO (den hollandsk udgave af DR) og har fundet “det”.
De laver hver eneste dag 20 minutters unge-nyheder (og de fås endda med døvetolkning). Samme setup som voksennyhederne.
Nogle af emnerne er, for mig, MEGET overraskende, nu der er tale om ungdoms-TV: Lokal rovfugle-tælling og kogning af drikkevand. Problemer i et kontor-område pga en sammenstyrtet P-kælder.
Mere logisk var det store indslag om de nye corona-regler - målrettet børn og skoler. Måske også om de fire rumturister, tørrede insekter i japanske snack-automater eller det druknede næsehorn i en af deres zoologiske haver. Eller efterlade pårørende i Afghanistan og gratisk skak-skole i Nigeria. Eller deres nye app, hvor man kan se hvor man er sikker på at få ja til at låne et toilet, i nærheden af legepladser o lign, så man ikke skal “wildplassen”’*

Det er ikke Berlingske/Børsen men mere ovre underholdende nyheder a la BT og EB. Egentlig fin underholdning med lidt fakta ind over. Sproget er mere spiseligt end voksen-nyhederne, hvor jeg forstår indholdet men misser mange af ordene. Her glipper så få ord, at jeg enten kan gætte eller hive fat i google. Underteksterne kan også gøre meget, hvis jeg slår dem til. Ret tæt på perfekt. 

Danske medier - hold da op, I er bagud! (hvis altså danske børn kan lokkes til at se nyheder).

* Tisse i det fri = wildplassen. Man kan høre at det plasker ude i det vilde. Klasse-eksempel på hvorfor jeg synes hollandsk er så sjovt et sprog, for der er mange af den slags sproglige ligefremheder. Handsker er håndsko, en kommode er et skuffeskab.

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Jeg var snot-fri i går, så fik styrketrænet og så over til “cykelkollegaen”. Der fik vi nyheden om Chips Ankers død. Kæft noget lort! For efter mindeordene at dømme, var han flink og rar ud over det sædvanlige og så det virker det bare meget mere uretfærdigt.

Men endnu en påmindelse om at cykling er farligt og at tilværelsen pludselig kan ændre sig (eller slutte). 

Bicepcurl: 15x16, 15x16
Fransk pres: 15x11, 15x11

Skulderpres: 15x16, 15x16
Laterals med den opererede arm: 20, 20 - lagde den raske arm på DonJoyen på overarmen for at lave lidt modstand
Tåhævninger på et ben: 30, 25, 25, 25
Knæbøjninger: 15, 15
Bulgarsk split squat: 20, 20, 20, 20 - kort pause i bunden
Skateboardsquat: 15, 15, 15, - halvanden reps på det hele
Glute Bridge, et-bens. 15, 15, 15
Mavebøjninger: 25, 25, 25

En halv times pause og så ud på trapperne:

De første tre gange otte etager op, var i løb med to trin ad gangen. 
Første tur var hård, på anden tur visnede benene med ca to etager tilbage, så det blev rask gang/styrketræning og på sidste tur var det de sidste tre etager, der blev sådan. Iltgæld som efter “Spydbakken helt til skiltet”, så jeg holdt ret lange pauser.
Jeg var dog bange for at lårene ville dø så meget at jeg snublede og tog fra med den dårlige arm, så fjerdeturen løb jeg bare med et trin ad gangen. Blev forpustet som et vakuum prøvede at flå lungerne ud - den fornemmelse har jeg aldrig prøvet før men ret cool. Helt smadret i benene, så de sidste to ture var derfor bare i rask gang men så uden pause.

Da jeg kom hjem, snuppede jeg 4 x 50 tåhævninger, to ben ad gangen med relativt korte pauser. Første sæt hårdt. I andet sæt kunne jeg fornemme en fail i horisonten. Det blev lidt lettere i tredje sæt og fjerde sæt var markant lettere. Nogen har bildt mig ind at trapper er fin lægtræning og umiddelbart svider det dem også godt af.

Kollegaens hund åbnede tit dørene i går, så der var lidt fodkoldt. Måske derfor vågnede jeg snottet. Jeg tager alligevel ud og checker toiletter de næste tre dage. Hvis jeg bliver “syg” igen, så burde jeg kunne nå at blive rask, før jeg skal til fys på sygehuset og få gang i genoptræningen. Men jeg finder en langærmet svedtrøje osv og pakker mig solidt ind.

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Taaak.

Jeg er i skrivende stund på toilet-tur og jeg HAR husket halskluden :bigsmile:

Har I set billeder fra ulykkesstedet? Ellers er de her i linket.
Det bliver ikke mindre tragisk men han har ikke overholdt vigepligten ved hajtænder og er kørt ud foran en varevogn. Klassisk cykelrytterting, at man kører så hurtigt at man i praksis ikke kan så at se sig ordentlig for eller nå at stoppe hvis der kommer nogen. Kæft hvor har jeg tit været i “dialog” i klubben over det. Hvis jeg har ligget forrest og lagt an til at køre med “stopfart”, så har flokken overhalet. Men det GÅR altså bare helt galt, når det går galt. 

Jeg har aldrig fattet og kommer aldrig til at forstå, hvorfor det er så ødelæggende for ens tur, kortvarigt at dæmpe farten og undgå både at udsætte sig selv for livsfare (som vi desværre lige har erfaret at det er, selv for en prof) og også hælde benzin på de vrede bilisters bål - det sidste ved jeg så godt, at det kun er “underdogs” som mig, der tænker ind over.

(flere billeder lidt nede i artiklen)
https://www.hln.be/dossier-wk-wielrennen-in-vlaanderen/triest-nieuws-in-de-rand-van-wk-wielrennen-deense-ex-prof-chris-anker-sorensen-verongelukt-in-zeebrugge-hij-verleende-geen-voorrang-aan-bestelwagen~aa96c87e/

 

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Jeg fik ikke kigget toiletter. Hvert andet tog var aflyst, så det ville tage dobbelt så lang tid at flytte mig rundt, så jeg ville udsætte det til driften blev normalt. Godt på vej, kommer jeg i tanke om at jeg har glemt at få min sikkerhedsvest med og så tog jeg hjem og droppede det.

I stedet ville jeg træne - havde bare ikke rigtigt spist carbs, da jeg har taget ret meget på de sidste dage. Men efter en energidrik og tarvelige carbs kom jeg trægt i gang - det tog 10 minutter længere tid end det plejer. Lår var også lidt ømme og mine lægge var vrede over de 4x25 reps ekstra, sidste gang.:

Bicepcurl: 12x18, 12x18
Fransk pres: 15x11, 15x11

Skulderpres: 15x16, 15x16
Laterals med den opererede arm: 20, 20 - lagde den raske arm på DonJoyen på overarmen for at lave lidt modstand
Tåhævninger på et ben: 25, 25, 25, 20 - måtte tage reps af
Knæbøjninger: 15, 15
Bulgarsk split squat: 20, 20, 20 - kort pause i bunden
Skateboardsquat: 15, 15, 15, - halvanden reps på det hele - liiidt hurtige reps
Glute Bridge, et-bens. 15, 15, 15
Mavebøjninger: 25, 25, 25

Hele tre kvarter skulle der gå, før jeg kom på trapper men så gik det også lidt amok.

Tur 1 løb dobbelttrin - for optimist udlæg, så en kamp at holde den i løb til toppen
Tur 2 løb dobbelttrin - fik runners high/sprinters high med gåsehud :wub: lidt før toppen og da den slap, så mistede jeg fokus og gik de sidste 8 trin
Tur 3 løb dobbelttrin - lår og baller eksploderede og jeg gik de sidste 24 trin
Tur 4 løb enkelttrin - fuld skrue fra start men eksploderede igen og måtte gå de sidste 8-16 trin
Tur 5 gang enkelttrin - adstadig tempo
Tur 6 gang enkelttrin - moderat tempo
Tur 7 gang enkelttrin - tempo lidt op - ben fik det hårdt til sidst
Tur 8 gang dobbelttrin - ville tømte tanken med en sidste tur. Kom “på den anden side”, hvor der går Duracell i den. Styrketræning det sidste stykke
Tur 9 gang dobbelttrin - kvikt fra start med lidt småløb og ren styrtræning de sidste 2-3 etager
Tur 10 gang enkelttrin - frisk tempo men tung gang til sidst
Havde den vildeste lyst til at fortsætte men tænkte at det nok var klogest at stoppe her. 

Fåk, det var dejligt at presse skroget i hegnet. Det er vel 7 uger siden sidste gang og det har jeg godt nok savnet. 
Det her gad jeg altså også godt, hvis jeg havde udstyret (og armen) til det:

 

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share