Forslunds log vol. II


Chris27
 Share

Recommended Posts

Dagens træning: mandag 31/10-2005

Rotator cuff

Bænk: 1x5x20 - 1x5x50 - 1x10x70 - 3x5x75 - 2x4x75

Frivend - teknik: 6 serier hugvend af 40kg

Rumænsk dødløft: 4x6x65

OL squat: 1x5x50 - 2x5x60 - 1x5x65 - 1x5x70

Smal bænk: 1x8x65 - 1x7x65 - 1x6x65

Ikke det store fremmøde i Thor i dag, kun Krebsen, en af Kurterne og mig, til sidst kom Rene.

Krebsen fortsatte med sin udstrækningbrandtale, egentligt lidt belastende selv han nok mener det godt (og måske har ret), han han gav også gode teknikfif i frivend, Rumænsk dødløft og OL-squat.

Frivend er sværere end det ser ud til, så selvom det går fremad er der en masse ting, som jeg ikke har styr på.

Rumænsk dødløft bliver jeg stadigt enormt øm af i lænden, og så er der ingen grund til at gå op i vægt, jeg brugte også straps i dag.

I squat skiftede jeg til OL-squat, så jeg bedre kan udnytte de teknikfif, som jeg får. Med 70kg er den stadig let i bunden, men der er vist lidt goodmornings i toppen. Men det kommer nok. Nakken kan også mærke den.

I bænk var jeg ikke helt så stærk som sidst, måske pga kortere pauser, eller fordi jeg var mere forsigtigt efter sidste gangs pinlige failure - eller også var jeg bare lidt svagere, men jeg tænker for meget, så det gider jeg ikke tænke over.

Farten var fornuftig i dag med 1t 40min, hvilket er hurtigt for mig.

Badevægten har fået nyt liv og sagde 90,0kg i går morges.

Link to comment
Share on other sites

Dagens træning: onsdag 02/11-2005

Rotator cuff

Pin pres 12.hul (ca 25cm over spændt bryst): 1x5x20 - 1x5x60 - 1x5x90 - 1x5x100(PR) - 1x2x105(PR) - 1x1x110(PR)

Rumænsk dødløft: 1x5x20 - 4x6x65

Dødløft: 1x5x65 - 1x3x100 - 1x2x130 - 1x1x150 - 1x1x165 - 1x1x175

Military (Smolovagtig dag 10): 1x5x30 - 5x5x42,5

Ikke det store fremmøde i dag. Jeg lavede pinpres i diskopumperrummet med JET, men ellers var jeg alene.

Det var ellers dagen hvor jeg for første gang løftede 100kg i en presøvelse. Hele 110kg blev det til i pinpres. Den var ellers svær at få i gang på de sidste to sæt. Selvom det kun er et halvt bænkpres, var det en lille milepæl. Næste uge laver jeg den fra et hul længere nede.

Jeg blev også godt øm i dag (det er i øvrigt i forskulderen), men ikke mere end at military blev overstået med en smule overskud.

I rumænsk dødløft tager jeg 70kg næste gang.

Dødløft var en maxtest med min nye stil, hvor jeg trækker mere bagud for at holde ryggen mere ret. Hvor ret den er, kan jeg dog ikke selv vurdere. 175kg var tunge, men det var et jævnt løft uden lockoutproblemer, som jeg netop ville undgå med den rettere ryg (udover at det nok også er sundere for ryggen).

Link to comment
Share on other sites

Squatfather> Hvad er den praktiske forskel på boardpres og pinpres, siden du mener, at de ikke kan

sammenlignes. Mener du, at det gør stor forskel, at jeg starter løftet i bunden?

Dagens træning i AK Thor

Hug vend: 1x5x20 - 2x5x40

Frivend: 1x5x45

Rotator cuff

Dynamisk bænk m pause: 1x5x40 - 8x3x65

Rumænsk dødløft: 1x6x50 - 4x6x70

Frontsquat: 1x5x50 - 1x5x60 - 1x5x65 1x5x70(PR) - 1x2x80

Military (Smolovagtig dag 11): 1x5x30 - 1x4x40 - 5x4x45

Dagens træning blev en solotræning, hvilket ikke er helt optimalt :sleeping: . Styrken var også på det jævne.

Jeg varmede op med lidt frivend, som krebsen anbefaler. Men da jeg var alene, så ingen kunne tjekke min teknik blev det ikke til så meget.

Bænken var ikke så dynamisk som ønsket (måske sad mit pinpres stadig i skuldrene), men det blev bedre efterhånden.

I dødløften smed jeg 5kg oveni, og det var stadig ikke vildt tungt. Jeg tror stilen var ok.

Dagens højdepunkt var en rep-rekord i frontsquat med 5x70, som ikke var til failure. Til gengæld var anden rep på 80kg det tætteste, som jeg endnu har været på failure i et frontsquat, hvilket egentlig var lidt skuffende.

Military var tung i dag (det er meget op og ned med den :blink: ), men jeg fik kæmpet mig til mine reps. Spændende om jeg kan lave 5x3x47,5kg næste uge.

Ellers ikke så meget at sige. Det tog 1t45min.

I morgen tager jeg måske op og ser Heffe og Incognito til Københavnsmesterskaberne i vægtløftning (hvis jeg kan finde ud af, hvor og hvornår)

Edited by Chris27
Link to comment
Share on other sites

Jamen, hov! Hvad er nu det for noget rod? Du plejer da kun at lave en eller to gentagelser med 40-45kg i Military Press. Ikke 5 x 4 med 45kg. Eller husker jeg forkert? Men det ser da i hvertfald godt ud for dit bænkpres, hvis du gradvist bliver stærkere i MP. Nu skal du bare have bundstyrken med, og her er pinpress rigtig godt.

Forskellen på boardpress og pinpress er, at du med boardpress træner midten og slutningen af løftet, mens du med pinpress træner bundstyrken. Naturligvis under forudsætning af, at du sætter pindene tilstrækkelig lavt.

Link to comment
Share on other sites

Jamen, hov! Hvad er nu det for noget rod? Du plejer da kun at lave en eller to gentagelser med 40-45kg i Military Press. Ikke 5 x 4 med 45kg. Eller husker jeg forkert? Men det ser da i hvertfald godt ud for dit bænkpres, hvis du gradvist bliver stærkere i MP. Nu skal du bare have bundstyrken med, og her er pinpress rigtig godt.

Skal du moppe mit military :tongue: Mit military er blevet mere struktureret end det har været. Jeg laver 5 sæt to gange om ugen med en Smolovagtig progression, og det går meget godt, selvom den var tæt på failure i dag.

Forskellen på boardpress og pinpress er, at du med boardpress træner midten og slutningen af løftet, mens du med pinpress træner bundstyrken. Naturligvis under forudsætning af, at du sætter pindene tilstrækkelig lavt.

I så fald må pinpres være en bedre øvelse for mig, da min svaghed er i bunden :smile: Det hjælper selvfølgelig ikke på bundstyrken, når pins er 25cm oppe, men det var for at teste topstyrken, som Coyote foreslog. For det meste vil jeg lave den ca 5 cm over brystet. Det vil jeg også på onsdag.

Link to comment
Share on other sites

Squatfather> Hvad er den praktiske forskel på boardpres og pinpres, siden du mener, at de ikke kan

sammenlignes. Mener du, at det gør stor forskel, at jeg starter løftet i bunden?

Forskelen ligger i at du til klods får et løft der minder om et bænkpres, idet vægten i bunden af øvelsen hviler på klodsen som ligger på din krop. Til pins får folk oftest trænet i nogle løftebaner som de aldrig ville ramme i et almindligt bænkpres.

Link to comment
Share on other sites

Squattie> 1RM fra 25cm, som jeg lavede sidst har måske ikke så stor overførsel, men feks 5'ere fra 5cm vil jeg tro har rimelig overførlighed, og det ser ud til at ramme mine svagheder. I hvert fald vil jeg give det en chance året ud.

Dagens træning: mandag 07/11-2005

Hug vend: 1x5x20 - 2x5x40 - 1x5x45 - 1x5x50

Rumænsk dødløft: 4x6x70

Rotator cuff

Bænk: 1x5x20 - 1x5x50 - 1x10x70 - 1x7x75 - 1x6x75 - 1x4x77,5 - 1x3x80 - 1x2x82,5

OL squat: 1x5x50 - 4x5x70

Dips: 3x10xmig

En udmærket træning sammen med Kurterne og to andre (den ene hedder vist David).

På krebsens opfordring startede jeg dagen med mine cleans. De var ikke under opsyn men virkede vellykkede, på 50kg var de dog tunge.

Dødløften var nem, jeg tror jeg havde god stil, men jeg blev ikke øm nogen steder, så måske er jeg blevet stærkere :wink:

I bænk fik jeg 7x75kg, hvilket måske er årets bedste sæt og en tangering af mit bedste på 75kg. Men dagen afslørede vist også en katastrofal work capacity, som må skyldes mit WSB-eventyr, for feks 2x82,5kg var meget tæt på failure, som den ikke burde være, når jeg kan lave 7x75kg. Men med en masse tunge sæt, som jeg har nu, burde det hjælpe.

OL squat var nem nok. Den var slet ikke tung for benene, men jeg skulle kmæpe lidt i toppen på et par af de sidste reps. Jeg kunne måske gå op i vægt, men jeg tager også 70kg næste gang.

Jeg tog dips i stedet for smal bænk i dag (for første gang i et par måneder). De to sidste sæt var omkring failure.

Træningen tog 1t35min, så det går fremad med riden, selvom bænk nok tog lidt rimeligt tid.

Morgenvægten i går var 90,3kg (det er vel meget passende)

Vi fik også en københanvsmester til Thor, da Heffehurtig vandt i lørdags (foran Incognito). Jeg nåede dog ikke derud, så jeg måtte nøjes med øjenvidendeberetningen i dag.

Link to comment
Share on other sites

Wow! hele 4 hits i min log siden sidste opdatering. Jeg må vist ansætte mig en PR mand :raisebrow: eller bringe skumle nøgenbilleder :blush: eller røverhistorier eller noget.

Dagens træning: onsdag 09/11-2005

Rotator cuff

Pin pres hul 10 (5cm over bryst): 1x5x20 - 1x5x60 - 1x8x75 - 1x4x80 - 1x3x80 - 1x2x80

Rumænsk dødløft: 1x5x60 - 4x6x70

Dødløft: 1x5x70 - 1x3x100 - 1x3x120 - 3x3x140 :4pooh:

Frivend: 1x5x40 - 1x5x50 - 1x5x55 - 1x3x60 - 1x2x65(PR) - 1x2x67,5PR)

Military (Smolovagtig dag 12): 1x5x30 - 1x3x40 - 3x3x47,5 - 1x2x47,5

Dagens træning var lidt svingende, med noget godt og nogen skod. Jeg trænede pinpres hos Jet ellers var jeg alene.

I den lave pinpres havde jeg lave 4 workset. Som det ses var de første sæt en del bedre end de sidste, da jeg ellersogså løftede mig ud på sidste sæt. Jeg har øvelsen mistænkt for at være meget restitutionskrævende.

Rumænsk dødløft var let og i god stil. Det sidste kan bestemt ikke siges om det almindelige dødløft, hvor mit forsøg med en nyere pænere stil gik så galt, at det var værre end min gamle stil. Så efter 3 worksæt gad jeg ikke mere, selvom jeg havde planlagt 5, de var ellers ikke særlig tunge.

Men næste gang prøver jeg det samme, hvis jeg ikke har fået nogen gode ideer inden.

Frivend gik til gengæld fint, og jeg fik 2rep-rekorder og min ret gamle 1RM på 70kg må også være i fare. Teknikken var nok ikke imponerende, men der er ingen ide i at træne teknik, når jeg er alene.

Det er også en øvelse, hvor jeg kan mærke, at jeg har lavet noget, da jeg lige nu er vildt øm i bagskulderen/øvre ryg, men så ved jeg, at jeg har lavet noget. I følge mit spejl er der vist også kommet lidt mere masse på her :smile: .

Det vigtigste punkt i dagens træning var military, hvor jeg havde 12. og sidste dag i min Smolovvariant, som jeg var spændt på, om jeg kunne gennemføre... Det kunne jeg ikke helt men tæt nok på til det var en glædelig øvelse, da jeg tangerede min oldgamle 3RM i tre sæt (hvor sidste rep i sidste sæt må være det langsommeste, som jeg nogensinde har lavet). Jeg satser på, at jeg kan tangere min 1RM på 52,5kg til næste træning. Så jeg er endelig tilbage i min bedste form her.

Så må jeg se, hvad jeg derefter skal lave i military (måske en Smolov til med 2,5kg højere).

Jeg var ikke så hurtig i dag, så det tog 2timer.

Nu sidder jeg og lurer lidt teknik til VM i vægtløftning på Eurosport, deres er næsten så god som min :innocent:

Edited by Chris27
Link to comment
Share on other sites

Dagens træning i Thor: lørdag 11/11-2005

Hugvend: 1x5x20 - 1x5x40

Frivend: 4x5x50

Rumænsk dødløft: 4x6x70

Dynamisk bænk med pause: 1x5x20 - 1x5x50 - 8x3x65

Frontsquat (Hatfield dag 1): 1x5x50 - 5x2x72,5

Military: 1x5x30 - 1x3x40 - 1x1x47,5 - 1x1x52,5

Da jeg får gæster kl 12 blev det en tidlig træning kl halv 10. Sidst i træningen mødte Martin og Batman op, så det blev ikke helt solo.

Frivend er let med 50kg, men jeg prøvede at fokusere på teknikken, og det føltes rimeligt, selvom der nok er plads til en masse forbedringer. Det er i øvrigt en øvelse, som man kommer til at svede af.

I rumænsk dødløft går jeg snart på 75kg, jeg beder lige en checke stilen på mandag.

Bænken er fin hurtig når jeg er 100% fokuseret, men det var jeg vist ikke helt på alle sæt, det må jeg være næste gang.

I frontsquat vil jeg gerne have en plan over, hvad jeg skal løfte, så det ikke bliver så tilfældigt. Så nu prøver jeg Hatfield Måske med 5x5x65 fast om onsdagen for at få noget volumen). Det var nu ikke lige let i alle sæt. Men når jeg fik koncentreret mig 100% om opspændet, så bliver det lettere. Nu er det spændende om jeg kan gennemføre programmet.

I military skulle jeg maxe, og det lykkedes mig at tangere min to år gamle PR på 52,5kg. Der var til gengæld ikke til mere, da de 55kg ikke nåede mere end 10cm op. Jeg tager en Smolov til, hvor jeg smider 2,5kg ovenpå alle vægtene fra denne omgang.

Jeg havde godt tempo på i dag, og nåede træningen på 90min.

Min mave har ellers været underlig og resulteret i en masse mindre lækre toiletbesøg siden i går, men det gik vist ikke ud over træningen.

Edited by Chris27
Link to comment
Share on other sites

I military skulle jeg maxe, og det lykkedes mig at tangere min to år gamle PR på 52,5kg. Der var til gengæld ikke til mere, da de 55kg ikke nåede mere end 10cm op. Jeg tager en Smolov til, hvor jeg smider 2,5kg ovenpå alle vægtene fra denne omgang.

Du er på rette vej. Måske husker jeg forkert, men jeg synes ikke det er ret lang tid siden, du altid begyndte at kikse med MP, når du begyndte at nærme dig de 50kg. Nu er du igen forbi grænsen ved det runde tal 50, og så kan du tillade dig at se frem mod det næste runde tal. 50kg kan de fleste tage, men 60kg begynder at ligne noget. Og du er ikke langt fra, så bare klem på :thumb:

Link to comment
Share on other sites

Du er på rette vej. Måske husker jeg forkert, men jeg synes ikke det er ret lang tid siden, du altid begyndte at kikse med MP, når du begyndte at nærme dig de 50kg. Nu er du igen forbi grænsen ved det runde tal 50, og så kan du tillade dig at se frem mod det næste runde tal. 50kg kan de fleste tage, men 60kg begynder at ligne noget. Og du er ikke langt fra, så bare klem på :thumb:

Tak :smile: Det er også første gang i år, at jeg tangerer min 1RM i en af de '4 store' , så det var rart. 55kg var dog meget langt væk i denne omgang.

Jeg droppede military helt sidste efterår, fordi jeg havde skulderproblemer, så jeg slet ikke kunne lave lave den. Men jeg har egentlig ikke tænkt på 50kg som en grænse i military, som nok er min svageste øvelse.

60kg ville være et dejligt tal, men det bliver nok tidligst til foråret.

Men jeg synes, at det generelt går fremad med træningen for tiden (bortset fra min elendige dødløftsteknik).

Link to comment
Share on other sites

Dagens træning: mandag 13/11-2005

Hugvend: 1x5x20 - 1x5x40

Frivend: 4x5x50

Rumænsk dødløft: 4x6x70

Bænk: 1x5x20 - 1x5x50 - 1x10x70 - 1x7x75 - 1x6x75 - 1x3x80 - 1x4x80 - 2x0x85 :blink:

OL squat: 1x5x50 - 4x5x70

Frivend: 1x1x70 - 1x1x72,5(PR) - 1x0x75

Dips: 3x10xmig

Dagens træning var med alle de gamle og David. Krebsen er godt nok svær at blive klog på, han sviner mig til fra jeg kommer til jeg går, bortset fra når han ind imellem roser mig (hvilket han faktisk gjorde en del gange i dag :rolleyes: ) der findes ingen mellemvej. Han har også meget travlt med, at jeg ikke opvarmer. Hvis bare jeg var sikker på, hvornår han mener, hvad han siger.

Frivend opvarmningen føltes fin, men jeg fik ikke nogen til at kigge på det (egentligt dumt).

Rumænsk dødløft gik fint, og jeg smider 75kg på næste gang. :smile:

Bænken var lidt svingende, hvor de første sæt var gode. På 3x80 syntes jeg ikke, at jeg gav mig fuldt ud, så sættet efter fik jeg 4x80kg, hvilket er nyt årsbedste. Mine 2 fail på 85kg kan jeg ikke forklare :4crutches: . Jeg havde regnet med en 2'er, men var ikke i nærheden af bare en rep, højst mystisk. Heldigvis havde jeg på netop de to løft en spotter på (Batman).

OL squat gik fornuftigt, specielt sidste sæt (men gik godt i lænden), og Krebsen var tilfreds. Men jeg synes stadig, at jeg kommer for langt forover. Jeg tror, at jeg bør træne lidt ekstra smidighed her (Krebsen ville blive stolt, hvis han læste det. Næste gang smider 2,5kg oveni.

Frivend blev lavet uden specifik opvarmning, det fremkaldte en del højlydt undren. Men Krebsen var vist alligevel glad for at se, at jeg lavede 72,5kg med rimelig teknik. 75kg havde jeg ikke kræfter til. Men den kommer nok næste gang, specielt hvis jeg bygger lidt mere fornuftigt op. De 72,5kg var en forbedring med 2,5kg og der første 1RM jeg har lavet i en større øvelse i år (bortset fra frontsquat), så det var dejligt :bigsmile:

Generelt en god træning, hvor det er langt mere motiverende at træne sammen med lidt selskab, selvom der ikke findes nogle steder, hvor jeg bliver svinet mere til end i Thor :cooldance:

Morgenvægten i går var 90,2kg

Link to comment
Share on other sites

Godt at se, at det går fremad :smile: Din opbygning i bænk virker godt nok noget dum? Tror der vil være en del at hente, hvis du gik direkte på 80kg(altså kun kører vægtilpasnings sæt inden) og så mener jeg stadig, at du bør give board press en chance. Det bør jo være muligt at få fat i en træklods.

Link to comment
Share on other sites

Godt at se, at det går fremad :smile: Din opbygning i bænk virker godt nok noget dum? Tror der vil være en del at hente, hvis du gik direkte på 80kg(altså kun kører vægtilpasnings sæt inden) og så mener jeg stadig, at du bør give board press en chance. Det bør jo være muligt at få fat i en træklods.

Enig. Tre sæt med 10, 7 og 6 reps på 70 og 75kg, inden du går efter en to'er på 85kg er da helt ud i skoven. Enten vil du højt op i kilo, eller også vil du træne en høj volumen. Du kan ikke starte med tung volumentræning og så forsøge at fortsætte med høj intensitet.

Edited by Bruno J
Link to comment
Share on other sites

Tja min plan er at lave 6 tunge workset, hvor alle er tæt på failure, så jeg både får volumen og bliver presset i alle sæt. Vægtene er med vilje lidt tilfældigt valgt, fordi jeg har ellers tænker for meget. Bare det så går lidt fremad hver gang, så er det fint, og det gør det foreløbig. Men det var højst uventet, at jeg ikke fik nogen reps på 85kg :raisebrow:

Jeg trænede boardpres et par gange i TSK med Rommel og SuneJ, og det virkede som en tremandsøvelse, så den virker umiddelbart ikke så hensigtsmæssig i en vægtløftningsklub, hvor jeg oven i købet tit træner alene.

Men Simon havde du i øvrigt ikke planer om at træne i Thor ind imellem.

Link to comment
Share on other sites

Det ville bare være mere hensigtsmæssigt, at køre de tunge sæt først og så nedad i stedet for omvendt.

Board press kan nu godt køres, hvis man er 2. Du kan jo bare planlægge at køre racklockouts og så hvis der er andre, så kan du køre board press :smile:

Træner i HSF nu, men det var meningen jeg skulle træne i Thor de dage, hvor tiden kneb, men ham jeg skulle træne sammen med har været lidt doven.

Link to comment
Share on other sites

Tja min plan er at lave 6 tunge workset, hvor alle er tæt på failure, så jeg både får volumen og bliver presset i alle sæt. Vægtene er med vilje lidt tilfældigt valgt, fordi jeg har ellers tænker for meget. Bare det så går lidt fremad hver gang, så er det fint, og det gør det foreløbig. Men det var højst uventet, at jeg ikke fik nogen reps på 85kg :raisebrow:

6 tunge workset med procenter der ligger så tæt på dit max virker meget voldsomt. Kig din gamle log igennem og find ud af om du respondere bedste på intensitet eller volumen. Det er absolut kun de færreste der respondere på en kombination af høj volumen og høj intensitet, og dem som gør det er altid folk med meget gode gener for styrkesport.

Nedenfor ser du Prilepins tabel som er en oversigt over, hvor mange løft man bør lave på en given træningsprocent. Tabelen er oprindligt lavet med henblik på vægtløftning, og da de olympiske løft ikke stresser CNS så voldsomt som styrkeløftene er det nok en god ide at ligge i den lave ende af tabelen. :smile:

Optimal Number of Lifts by Percent (Prilepin, 1974)

Percent Repetitions Optimal Range

70 3-6 18 lifts 12-24

80 2-4 15 lifts 10-20

90 1-2 7-10 lifts 4-10

Iøvrigt virker det som om du efterhånden får for mange forskelige mål med din træning. Du må gører op med dig selv om du vil være god til styrkeløftene eller de olympiske løft. En satsning på begge dele er højst sandsynligt overkill. :smile:

Link to comment
Share on other sites

6 tunge workset med procenter der ligger så tæt på dit max virker meget voldsomt. Kig din gamle log igennem og find ud af om du respondere bedste på intensitet eller volumen. Det er absolut kun de færreste der respondere på en kombination af høj volumen og høj intensitet, og dem som gør det er altid folk med meget gode gener for styrkesport.

Nedenfor ser du Prilepins tabel som er en oversigt over, hvor mange løft man bør lave på en given træningsprocent. Tabelen er oprindligt lavet med henblik på vægtløftning, og da de olympiske løft ikke stresser CNS så voldsomt som styrkeløftene er det nok en god ide at ligge i den lave ende af tabelen. :smile:

Optimal Number of Lifts by Percent (Prilepin, 1974)

Percent Repetitions Optimal Range

70 3-6 18 lifts 12-24

80 2-4 15 lifts 10-20

90 1-2 7-10 lifts 4-10

Iøvrigt virker det som om du efterhånden får for mange forskelige mål med din træning. Du må gører op med dig selv om du vil være god til styrkeløftene eller de olympiske løft. En satsning på begge dele er højst sandsynligt overkill. :smile:

Jeg vil stadig mene at jeg er (motions-)styrkeløfter, selvom jeg jo ikke kan undgå at blive lidt påvirket, når man træner i en vægtløftningsklub.

Men jeg har endnu ikke lavet et eneste olympisk løft, selv om frivend og frontsquat, som jeg laver, nok smager meget af vægtløftning. Men de er jo generelt gode øvelser til muskelopbygning og skulle i øvrigt gerne hjælpe på mit squat og dødløft, udover de i sig selv er spændende øvelser.

Med hensyn til Prilepins range, så ligger selv den høje ende langt under, hvad jeg lavede i dag, hvis jeg antager, at mit max for tiden er ca 90kg (hvilket nok desværre ikke er helt ved siden af). Og jeg tror ikke, at jeg kunne få noget ud af at lave så lidt. Det var nok også problemet, da jeg trænede WSB-bænk, at jeg simpelthen ikke lavede nok. Derfor ville jeg have mere volumen. Men det kræver måske, at jeg er mere opmærksom på overtræning, og tager en let uge, når det føles påkrævet.

Det korte af det lange er, at jeg faktisk har haft mest succes, når jeg ikke har trænet efter et standardprogram men mere ad hoc, så jeg prøve året ud at træne som i dag, og så se, hvad det giver.

Link to comment
Share on other sites

Med hensyn til Prilepins range, så ligger selv den høje ende langt under, hvad jeg lavede i dag, hvis jeg antager, at mit max for tiden er ca 90kg (hvilket nok desværre ikke er helt ved siden af). Og jeg tror ikke, at jeg kunne få noget ud af at lave så lidt. Det var nok også problemet, da jeg trænede WSB-bænk, at jeg simpelthen ikke lavede nok. Derfor ville jeg have mere volumen. Men det kræver måske, at jeg er mere opmærksom på overtræning, og tager en let uge, når det føles påkrævet.

Så du forkaster fuldstændigt et anset stykke værktøj som Prilepins tabel? Og du antager at du har brug for en højere volumen/intensitet end russiske elite løftere? Det må du vel kunne se ikke virker særligt hensigtsmæssigt.

Med hensyn til din kritik af WSB, så er WSB altså andet end at kører en ME- og en DE øvelse en gang om ugen. Det er essensielt, at man benytter sig af de helt rette ME-øvelser ud fra ens sticking point. Og desuden skal der samtidig laves RM-øvelser for skulder, ryg og triceps. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg giver op :nonono:

Som de andre er inde på så er det rigtigt dumt at køre 10-6 reppere som opvarmning til et max-løft.

Har du ikke et videokamera? Jeg gad godt se dig bænke. Ellers kom forbi Hvidovre en enkelt dag vi træner man, ons, fre 16- ca. 19:30

Jeg vil gerne lytte til folk, men det kan være svært, når ikke alle er enige. Heffehurtig og Incognito, som har set mig løfte nogle gange, mener feks, at jeg skal have en masse tunge volumensæt, hvilket jeg også selv føler er en god ide.

De 85kg var nu ikke tænkt som et maxløft og failure skyldtes vist mest et teknisk koks i første forsøg og et nyt forsøg 20sek efter. Men jeg må lige prøve den næste gang for at vise mig selv at, jeg sagtens kan lave 85kg.

Jeg kan også høre på de mange indlæg, at jeg må tænke lidt mere over mine sæt, selvom jeg plejer at tænke for meget over dem (hvilket er en af grundene til, at jeg skifter bænkprogram så tit). Men jeg vil gerne have noget volumen i bænken, som jeg før har manglet (jeg kunne måske prøve en volumendag og en tung dag).

Måske var det en ide at komme forbi i HSK og se på min teknik, vægtløftere er jo ikke de store orakler her. Det bliver nok en onsdag så.

Link to comment
Share on other sites

Med tunge volumen sæt mener vi altså f.eks. 5x8@ca75% af 1RM. Ikke det der trappen op til doubler eller singler. Og det var mest udfra en betragtningom at det ikke ser ud til at du får fået så mange succes-oplevelser med at træne efter styrke, specielt i bænkpres, hvorfor det måske kunne tjene en funktion som mental aflastning.

Du mangler IMHO grundform, ikke i en styrkemæssigt forstand, men i en motorisk forstand. Derfor er der ikke så meget mening i at træning meget styrkespecifikt. Dérfor tror jeg at du ville bruge tiden godt på en fuldstændigt fastlagt program, som HST, Bill starr eller lignende, hvor du så varmede op med noget rigtig teknik træning.

Edited by incognito
Link to comment
Share on other sites

En anden mulighed kunne være at bænkpresse på den måde jeg gjorde sidste år med 5 x 5 to gange om ugen plus en tung 5'er en af gangene.

Hvis du mangler grundform, som incognito skriver, så er det en suveræn måde at bygge den op på. Selvom det ikke var meningen, så gav den træningsform mig en markant forøgelse af både bryst, skulder og triceps. Samtidig med, at den lagde et godt fundament til den træning med 3'ere, som senere førte til den første forbedring af mit bænkpres i to år.

JesperT anvendte en variant af den samme model, som han tilpassede til sine egne forhold, og jeg er sikker på, at du kan få nogen af dine erfarne træningskammerater til at hjælpe med at tilpasse den til dig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share