Motionisters doping skal stoppes


cookie_sq
 Share

Recommended Posts

Fint det er så din personlige holdning. Og den skal du jo have lov til at have. Personligt er jeg bedøvende ligeglad. Det tager mig ikke 2 min. at pisse i en kop. Ikke noget der skal ødelægge min dag.

Ja, det er ogsaa helt ok at vi har forskellige holdninger; nogle er ligeglade andre er ikke ligeglade. Problemet bliver bare, at hvis forslaget gennemfoeres saa er der ikke laengere plads i fitness centrene til dem der ikke er ligeglade. Og det synes jeg er trist!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 105
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ja der er grader af ulovligheder, også derfor strafferammen ikke er ens over hele linien.

Nu er det ikke tilfældet at der kommer til at være konstant overvågning i centrene, ADD kigger forbi ca. hver 3. måned og tester nogle stykker. Derfor kan du ikke sammenligne det med at skulle overvåge lyskrydsende døgnet rundt. Hvis politiet nupper dig i at gå over for rødt, får du også bøden.. :tongue:

Der er den store forskel, at politiet ikke investerer resourcer i en målrettet kampagne mod folk der går over for rødt, og som man kan argumentere for er relertivt ufarligt for omverdenen.

Link to comment
Share on other sites

Mht emnet, principielt er jeg imod et overvågnings samfund og at tvinge alle trænings centre ud i at de SKAL teste synes jeg er forkert. Ordningen der er nu, hvor de store kæder samarbejder med ADD er fornuftig synes jeg, og selvfølgelig skal der testes indenfor konkurrence sport.

Overdrivelse fremmer forståelsen :tongue: Er godt klar over det ikke tager 2 min at gennemføre testen. Men nej, jeg er endnu ikke blevet testet...

Tog sgu' mig noget mere end 2 min sidste gang jeg blev testet! Først ska man finde en total trænings-atroferet diller frem og så få den til at tisse mens der står en kontrollant og stirrer meget, meget intest på én… Han fik dog så meget medlidenhed at han tændte for vandhanen efter 5-6 minutter! :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Tog sgu' mig noget mere end 2 min sidste gang jeg blev testet! Først ska man finde en total trænings-atroferet diller frem og så få den til at tisse mens der står en kontrollant og stirrer meget, meget intest på én… Han fik dog så meget medlidenhed at han tændte for vandhanen efter 5-6 minutter! :laugh:

Hehe..! Griner nok..! :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Mht emnet, principielt er jeg imod et overvågnings samfund og at tvinge alle trænings centre ud i at de SKAL teste synes jeg er forkert. Ordningen der er nu, hvor de store kæder samarbejder med ADD er fornuftig synes jeg, og selvfølgelig skal der testes indenfor konkurrence sport.

100% enig. :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår ikke hvorfor folk generelt har noget imod motions-doping.

Vi kan alle blive enige om at doping i konkurrence idræt er snyd, længere er den ikke.

Men motions-doping kan jeg ikke forstå folk kommer sådan op på barikaderne over.

Er det fordi folk der ikke tager noget føler sig snydt? Hvis det er tilfældet vil jeg gerne vide hvad de føler sig snydt for.

Er det fordi de synes det er snyd dem der har taget as bænker mere end dem? Er det tilfældet er det jo bare ynkeligt da det er på motions-nivaue begge parter træner på.

Er det fordi folk på nogen måde i deres eget liv, mærker noget til at andre tager as? Det har jeg svært ved at se.. det nærmeste bliver vel at de får en stor dørmænd der muligivs har taget noget til at beskytte dem i byen.

Er det fordi de mener det er forbudt og derfor burde folk ikke tage det? Jamen hvad rager det dem?

Lad dog dem der vil tage as, tage as. Hvis det endelig skulle skade noget, så bliver det dem selv.

De tiltag der er fra div. sider mod as er jo også helt forkert på den. Fx. tilfældige stikprøver i centrene er jo fuldstændigt virkningsløst og hjælper absolut intet.

Hvis der endelig blev vedtaget noget der lignede (og det gør der ikke) at alle skulle testes i div. centre, ja så skulle vi nok se en opblomstring af undergrundscentrer overalt.

Og ærlig talt, hvad skulle det hjælpe? Brug dog de mange penge som det ville koste at teste alle, eller hvad der ellers ville være af tiltag, og brug dem på noget andet.

ADD og de andre instanser burde hellere se i øjnene at det ikke er der de burde sætte ind, og slet ikke på den måde de gør det nu.

De burde hellere støtte op omkring sider som bodyhouse, hvor folk rent faktisk søger hen for at få vejledning og råd.

For en ting der er helt 100% sikkert, det er at hvis folk vil tage as.. så Kan de gøre det. For at tro at man kan stoppe formidlingen er ligesom at tro man kan stoppe indførsel af hash.

Ergo må man se i øjnene at sidder som BH rent faktisk hjælper en stor skare fra at begå fejl, og hvis de endelig vil tage as så sørger det for at det i det mindste gøres ordenligt.

Derefter burde man hellere sætte pengene ind på at oplyse børn i folkeskolen, og så ikke gøre det med ADD skræmmekampagner, men med ung til ung (som netop foreslået på et fornyligt afholdt motions-doping foredrag), samt at oplyse/uddanne læger så de kan håndtere brugere af as bedre.

/Lynx

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår ikke hvorfor folk generelt har noget imod motions-doping.

Vi kan alle blive enige om at doping i konkurrence idræt er snyd, længere er den ikke.

Men motions-doping kan jeg ikke forstå folk kommer sådan op på barikaderne over.

Er det fordi folk der ikke tager noget føler sig snydt? Hvis det er tilfældet vil jeg gerne vide hvad de føler sig snydt for.

Er det fordi de synes det er snyd dem der har taget as bænker mere end dem? Er det tilfældet er det jo bare ynkeligt da det er på motions-nivaue begge parter træner på.

Er det fordi folk på nogen måde i deres eget liv, mærker noget til at andre tager as? Det har jeg svært ved at se.. det nærmeste bliver vel at de får en stor dørmænd der muligivs har taget noget til at beskytte dem i byen.

Er det fordi de mener det er forbudt og derfor burde folk ikke tage det? Jamen hvad rager det dem?

Prøv at læs denne tråd igen, og du vil se hvad den egentlig handler om. Emnet der diskuteres, er hvordan vi ser på kulturministerens planer om at tvinge alle centre under ADD's nuværende dopingkontrol. Ikke om vores holdning til motions-doping.

Som jeg kan se det, er den generelle holdning at doping i konkurrence øjemed, er snyd. I hvert fald i de tilfælde hvor det ikke er tilladt :tongue: . Motions-doping er derimod blot ulovligt, ligesom andet stofmisbrug er.

Lad dog dem der vil tage as, tage as. Hvis det endelig skulle skade noget, så bliver det dem selv.

Har du samme holdning til folk der tager eksempelvis amfetamin? (eksempelvis i træningsøjemed?) Kokain? osv..

Jeg kunne ikke være mere ligeglad med om, den enkelte motionist skyder sig med præstationsfremmende stoffer, men med det sagt, har jeg bestemt heller ikke noget imod at der testes for det, i et større omfang end det er tilfældet idag.

Link to comment
Share on other sites

Tjah - som centerejer har jeg snart skreget mig hæs i et forsøg på at råbe politikerne op. Problemet er, at vi alle skæres over en kam - har du en lidt større krop end gennemsnittet, så er du pr. definition dopet. MISUNDELSE!!!!! - og manglende respekt for det hårde arbejde, der ligger til grund!!!

- nå jah, måske lidt usagligt. Men kors hvor er jeg træt af politikernes mangel på evne til at fokusere på sagens kerne. Og spørge eksperterne (jer/os) til råds, i stedet for at lytte til en gang uvidende, overstuderede embedsmænd.... :wink:

OG HVAD GØR MAN SÅ????? Man gør os centre ansvarlige for vores medlemmers handlinger. Hvilket sådan rundt regnet ville svare til at gøre våbenhandlerne ansvarlige for alle væbnede overfald..... eller?

Hvis ANTI-Doping Danmark tror, at de ved deres tilfældige besøg kan fange synderne, så prøv at sammenligne, hvor mange de har fundet de sidste fem år - kontra hvor mange af de medlemmer, der er i dit center, der doper eller har dopet sig......tankevækkende, ikke?

Doping-kontrol kræver en målrettet og hyppig kontrol. Når anti-doping danmark fatter det, så kan vi snakke sammen!

Men det ændrer ikke på, at staten ved denne type lovgivning blot indfører en skjult skat. Vi gør jo heller ikke bilforhandlere ansvarlige for, at folk kører for hurtigt. Så hvorfor denne forskelsbehandling????? :sneaky2:

Link to comment
Share on other sites

Tjah - som centerejer har jeg snart skreget mig hæs i et forsøg på at råbe politikerne op. Problemet er, at vi alle skæres over en kam - har du en lidt større krop end gennemsnittet, så er du pr. definition dopet. MISUNDELSE!!!!! - og manglende respekt for det hårde arbejde, der ligger til grund!!!

- nå jah, måske lidt usagligt. Men kors hvor er jeg træt af politikernes mangel på evne til at fokusere på sagens kerne. Og spørge eksperterne (jer/os) til råds, i stedet for at lytte til en gang uvidende, overstuderede embedsmænd.... :wink:

OG HVAD GØR MAN SÅ????? Man gør os centre ansvarlige for vores medlemmers handlinger. Hvilket sådan rundt regnet ville svare til at gøre våbenhandlerne ansvarlige for alle væbnede overfald..... eller?

Hvis ANTI-Doping Danmark tror, at de ved deres tilfældige besøg kan fange synderne, så prøv at sammenligne, hvor mange de har fundet de sidste fem år - kontra hvor mange af de medlemmer, der er i dit center, der doper eller har dopet sig......tankevækkende, ikke?

Doping-kontrol kræver en målrettet og hyppig kontrol. Når anti-doping danmark fatter det, så kan vi snakke sammen!

Men det ændrer ikke på, at staten ved denne type lovgivning blot indfører en skjult skat. Vi gør jo heller ikke bilforhandlere ansvarlige for, at folk kører for hurtigt. Så hvorfor denne forskelsbehandling????? :sneaky2:

Det eneste rigtige ville også, efter min mening, at bruge penge fra tipsmidlerne til formålet. Istedet for at smide penge efter både fodbold og håndbold, som får masser af tilskudspenge, kunne man afsætte lidt finanser, og gøre lidt alvor ud af al den varme luft der bliver lukket ud.

Som det er nu, er kontrollen, udfra hvad jeg har set, alt for tilfældig, lemfældig og utilstrækkelig. Det kan der nemt rådes bod på.

Link to comment
Share on other sites

Man skal motionsdopingen til livs, ikke fordi jeg bliver snydt, når der ligger en og bænker 160kg på krudt (det rager mig egentlig ikke!), men snarere fordi det er mine og alle andres skattekroner, der bliver hevet i, når misbrugerne skal behandles for fysiske såvel som psykiske bivirkninger af fx hgh og AS. Langtidsbivirkningerne de mest udbredte motionist-dopingpræparater er efterhånden så veldokumenteret at det er en joke at begynde at diskutere validiteten af denne forskning.

I modsætning til en del af debattørerne i denne streng mener jeg klart at doping blandt motionister er et problem man skal tage alvorligt, og at følgerne af dette er noget vi kommer til at se klart og tydeligt i statistikkerne om nogle år, måske 20-30 år! For eksempel er der er center i vejle kaldet apollo. Nogle jeg kender træner der, og det er almindeligt kendt at ca 50% af fyrene krudter den, og det er ikke kun blandt træningsfolket at det er "alm. kendt". Det er klart et problem for samfundet både når de tænder af over damer og øl i byen i weekenden, noget der sker jævnligt, og når disse folk bliver ældre!

Jeg må også hellere knytte en kommentar til bodyhouse. Hvordan kan det være lovligt at have en sådan side, er den hosted i udlandet eller hvordan hænger det sammen? Det svarer jo til at lave en side hvor man i alle pinlige detaljer udpensler hvordan man "omgås" forskellige designerdrugs.

Det er naturligvis svært at sige noget fornuftigt om hvorvidt ADD's arbejde virker eller det bare er spildte penge, men det er klart at der skal gøres noget! ADD og B. Mikkelsens tiltag er det første men sikkert ikke hverken det sidste eller bedste.

Jeg forstår ikke hvorfor folk generelt har noget imod motions-doping.

Vi kan alle blive enige om at doping i konkurrence idræt er snyd, længere er den ikke.

Men motions-doping kan jeg ikke forstå folk kommer sådan op på barikaderne over.

Er det fordi folk der ikke tager noget føler sig snydt? Hvis det er tilfældet vil jeg gerne vide hvad de føler sig snydt for.

Er det fordi de synes det er snyd dem der har taget as bænker mere end dem? Er det tilfældet er det jo bare ynkeligt da det er på motions-nivaue begge parter træner på.

Er det fordi folk på nogen måde i deres eget liv, mærker noget til at andre tager as? Det har jeg svært ved at se.. det nærmeste bliver vel at de får en stor dørmænd der muligivs har taget noget til at beskytte dem i byen.

Er det fordi de mener det er forbudt og derfor burde folk ikke tage det? Jamen hvad rager det dem?

Lad dog dem der vil tage as, tage as. Hvis det endelig skulle skade noget, så bliver det dem selv.

De tiltag der er fra div. sider mod as er jo også helt forkert på den. Fx. tilfældige stikprøver i centrene er jo fuldstændigt virkningsløst og hjælper absolut intet.

Hvis der endelig blev vedtaget noget der lignede (og det gør der ikke) at alle skulle testes i div. centre, ja så skulle vi nok se en opblomstring af undergrundscentrer overalt.

Og ærlig talt, hvad skulle det hjælpe? Brug dog de mange penge som det ville koste at teste alle, eller hvad der ellers ville være af tiltag, og brug dem på noget andet.

ADD og de andre instanser burde hellere se i øjnene at det ikke er der de burde sætte ind, og slet ikke på den måde de gør det nu.

De burde hellere støtte op omkring sider som bodyhouse, hvor folk rent faktisk søger hen for at få vejledning og råd.

For en ting der er helt 100% sikkert, det er at hvis folk vil tage as.. så Kan de gøre det. For at tro at man kan stoppe formidlingen er ligesom at tro man kan stoppe indførsel af hash.

Ergo må man se i øjnene at sidder som BH rent faktisk hjælper en stor skare fra at begå fejl, og hvis de endelig vil tage as så sørger det for at det i det mindste gøres ordenligt.

Derefter burde man hellere sætte pengene ind på at oplyse børn i folkeskolen, og så ikke gøre det med ADD skræmmekampagner, men med ung til ung (som netop foreslået på et fornyligt afholdt motions-doping foredrag), samt at oplyse/uddanne læger så de kan håndtere brugere af as bedre.

/Lynx

Link to comment
Share on other sites

Det eneste rigtige ville også, efter min mening, at bruge penge fra tipsmidlerne til formålet. Istedet for at smide penge efter både fodbold og håndbold, som får masser af tilskudspenge, kunne man afsætte lidt finanser, og gøre lidt alvor ud af al den varme luft der bliver lukket ud.

Så vidt jeg har forstået er tipsmidlerne beregnet på brug til fremmelse af forreningslivet, hvilket i mine øjne er helt fint. Såfremt der skal foretages dopingkontrol i private motionscentre bør det ikke ske med midler der ellers var øremærket til foreningsmæssigt brug.

Som det er nu, er kontrollen, udfra hvad jeg har set, alt for tilfældig, lemfældig og utilstrækkelig. Det kan der nemt rådes bod på.

Mit indtryk er nu, at kontrolen fungerer fint når de kommer på besøg i idrætsforreningerne i dag. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg har forstået er tipsmidlerne beregnet på brug til fremmelse af forreningslivet, hvilket i mine øjne er helt fint. Såfremt der skal foretages dopingkontrol i private motionscentre bør det ikke ske med midler der ellers var øremærket til foreningsmæssigt brug.

Mit indtryk er nu, at kontrolen fungerer fint når de kommer på besøg i idrætsforreningerne i dag. :smile:

De bliver også brugt som tilskud til profesionelle fodbold/håndboldklubber mm, så det er ikke kun foreningslivet der drager nytte af de penge. En eller anden politiker noob, havde også fået 250.000kr i tilskud til at bygge modelskibe for, fordi han var kammerat med nogle politikere, så brugen af pengene går ikke kun til ren foreningsbrug. Mig bekendt bruges de til en bred vifte af tiltag, hvorfor det også ville være meget relevant at bruge dem på et samfundsmæssigt problem som doping.

Hvis du mener at et enkelt besøg hver 3 måned på tidsmæssigt uhensigtsmæssige tidpunkter, som fx i OBBC, er at fungere fint, så fungerer det vel fint for dig. Men jeg tvivler nu på at man rammer særlig godt, når man kommer så sjældent og dertil kommer på et tidspunkt på dagen, hvor centeret er totalt øde. Den slags er spild af penge vil jeg mene.

Edited by Crawdaddy
Link to comment
Share on other sites

De bliver også brugt som tilskud til profesionelle fodbold/håndboldklubber mm, så det er ikke kun foreningslivet der drager nytte af de penge. En eller anden politiker noob, havde også fået 250.000kr i tilskud til at bygge modelskibe for, fordi han var kammerat med nogle politikere, så brugen af pengene går ikke kun til ren foreningsbrug. Mig bekendt bruges de til en bred vifte af tiltag, hvorfor det også ville være meget relevant at bruge dem på et samfundsmæssigt problem som doping.

Med hensyn til sagen omkring Ebbe Talleruphus som modtog tipsmidler til bygning af modelskibe, så har flere partier jo også været fremme med kraftig kritik af Brian Mikkelsen for kammerateri. Vedrørende de profesionele fodbold- og håndboldklubber, så er det jo en temlig kompleks sag, idet disse som regel er dele af en idrætsforrening der tilbyder både bredde- og eliteidræt. Såfremt man kigger på tipsmidler.dk virker det da som om at disse midler for det meste bruges fornuftigt til forreninger og organisationer med diverse forskelige gode formål. At ramme forreningslivet for at finanserer dopingkontrol i privat regi finder jeg lige så upassende, som at Ebbe Talleruphus fik penge til sine modelskibe.

Hvis du mener at et enkelt besøg hver 3 måned på tidsmæssigt uhensigtsmæssige tidpunkter, som fx i OBBC, er at fungere fint, så fungerer det vel fint for dig. Men jeg tvivler nu på at man rammer særlig godt, når man kommer så sjældent og dertil kommer på et tidspunkt på dagen, hvor centeret er totalt øde. Den slags er spild af penge vil jeg mene.

Hos os har jeg nu oplevet, at de er kommet på vidt forskelige tidspunkter. Nogle gange går der længere tid imellem de dukker op, og andre gange dukker de op et par gange kort efter hinanden. De tester vel det antal som der er økonomi til, og du forventer vel ikke at de sværmer rundt i OBBC konstant? Såfremt du ønsker de skal komme på andre tidspunkter er folkene fra ADD fornuftige mennesker som absolut er til at snakke med omkring den slags. Det har vi da gode erfaringer med hos os.

Desuden er der jo andre måder end testning at komme af med folk man har mistanke imod. Man kan jo blot indkalde dem til en samtale hos bestyrelsen, hvor der gøres opmærksom på at de er under mistanke for at bryde forreningens vedtægter og tilbyde dem at modbevise dette med en test. Såfremt de ikke har rent mel i posen smutter de som regel med det samme. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Langtidsbivirkningerne de mest udbredte motionist-dopingpræparater er efterhånden så veldokumenteret at det er en joke at begynde at diskutere validiteten af denne forskning.

Der findes meget få, hvis nogen, videnskabelige undersøgelser der påviser hvor farligt doping er.

I modsætning til en del af debattørerne i denne streng mener jeg klart at doping blandt motionister er et problem man skal tage alvorligt, og at følgerne af dette er noget vi kommer til at se klart og tydeligt i statistikkerne om nogle år, måske 20-30 år!

Hvordan vil du påvise at dødsfaldene skyldes alene doping misbruget?

Det er nærmest umuligt. Der findes folk der falder død om i en alder af 45 år selvom de har levet det vi vil kalde et sundt liv. Og så er der folk der har røget smøger hele deres liv og aligevel først dør i en høj alder.

Det svarer jo til at lave en side hvor man i alle pinlige detaljer udpensler hvordan man "omgås" forskellige designerdrugs.

Jeps! :smile:

Psychedelia skulle vist være en ret populær side, har ivertfald set links til den på andre fora'er.

De har ca. 1/4 tilmeldte medlemmer i forhold til motion-online

Edited by simoh
Link to comment
Share on other sites

Med hensyn til sagen omkring Ebbe Talleruphus som modtog tipsmidler til bygning af modelskibe, så har flere partier jo også været fremme med kraftig kritik af Brian Mikkelsen for kammerateri. Vedrørende de profesionele fodbold- og håndboldklubber, så er det jo en temlig kompleks sag, idet disse som regel er dele af en idrætsforrening der tilbyder både bredde- og eliteidræt. Såfremt man kigger på tipsmidler.dk virker det da som om at disse midler for det meste bruges fornuftigt til forreninger og organisationer med diverse forskelige gode formål. At ramme forreningslivet for at finanserer dopingkontrol i privat regi finder jeg lige så upassende, som at Ebbe Talleruphus fik penge til sine modelskibe.

Hos os har jeg nu oplevet, at de er kommet på vidt forskelige tidspunkter. Nogle gange går der længere tid imellem de dukker op, og andre gange dukker de op et par gange kort efter hinanden. De tester vel det antal som der er økonomi til, og du forventer vel ikke at de sværmer rundt i OBBC konstant? Såfremt du ønsker de skal komme på andre tidspunkter er folkene fra ADD fornuftige mennesker som absolut er til at snakke med omkring den slags. Det har vi da gode erfaringer med hos os.

Desuden er der jo andre måder end testning at komme af med folk man har mistanke imod. Man kan jo blot indkalde dem til en samtale hos bestyrelsen, hvor der gøres opmærksom på at de er under mistanke for at bryde forreningens vedtægter og tilbyde dem at modbevise dette med en test. Såfremt de ikke har rent mel i posen smutter de som regel med det samme. :smile:

I privat regi er det således at ADD selv bestemmer hvornår de kommer og hvem de tester. Dertil kommer der at man ikke kan indkalde folk til kontrol, når de ikke er medlem af fx DSF. Det er ganske enkelt ikke muligt at gøre det på den måde.

Og nej, jeg forventer ikke at de er der konstant, men det ville da være hensigtsmæssigt om de dukkede op på dage og tidspunkter, hvor der rent faktisk er mennesker i centeret og isæt folk, som det er relevant at teste. Men når de selv kører hele showet 100% på deres egen måde, er der ikke så meget at gøre.

Mht. brugen af tipsmidlerne, så er jeg ikke sikker på at den skarpe skelnen mellem foreningsliv osv og privat regi rent faktisk eksisterer. Når folk kan få 250.000 til at bygge modelskibe, så er det næppe første gang og selvom en superligaklub er del af en forening, er der vel ingen mening i at den skal modtage støtte, når den er børsnoteret osv? En af pointerne bag tipsmidlerne er at støtte op omkring idrætten herhjemme og det synes jeg sagtens man kan berettige testst i private centre med. Især når midlerne i forvejen øjensynligt bruges efter kulturministeriets forgodtbefindende.

Link to comment
Share on other sites

At tro at man ikke har påvist at motionist-dopingpræparater har både fysiske og psykiske bivirkninger er en stor fejltagelse. Prøv engang, hvis du kan engelsk, at søge på "pubmed" (en medicinsk database, med artikler skrevet af forskere til forskere) under "anabolic steroid side effects". Hvis du gør det vil dit syn på sagen ændres radikalt, det lover jeg.

Normalt når man ser på folk der dør, af forskellige årsager, vil man behandle materialet på en "statistisk forsvarlig" måde! De to eksempler du kommer med er det man kalder "ikke signifikante", dvs. det er tilfælde man på ingen måde kan drage konklusioner, der vedrører befolkningen i det store, ud fra!

Det jeg mener er i bund og grund at chancen for at falde om er _langt_ større, hvis man har haft et kraftigt misbrug af en eller anden art. Noget du også kan få dokumenteret på pubmed!

Der findes meget få, hvis nogen, videnskabelige undersøgelser der påviser hvor farligt doping er.

Hvordan vil du påvise at dødsfaldene skyldes alene doping misbruget?

Det er nærmest umuligt. Der findes folk der falder død om i en alder af 45 år selvom de har levet det vi vil kalde et sundt liv. Og så er der folk der har røget smøger hele deres liv og aligevel først dør i en høj alder.

Jeps! :smile:

Psychedelia skulle vist være en ret populær side, har ivertfald set links til den på andre fora'er.

De har ca. 1/4 tilmeldte medlemmer i forhold til motion-online

Link to comment
Share on other sites

I min lille simple verden er spørgsmålet langt mere simpelt. Kan man gøre et center ansvarlig for folks ulovlige indtag af stoffer? Nej, ligesom med andre ulovlige (rus-) midler er det politiets opgave. Jeg stiller ikke mit center til rådighed for dopingmisbrugere (hvad de i øvrigt - sagen uvedkommende - skriver under på ved indmeldelse), men for folk, der vil dyrke motion på et eget valgt niveau. D

Og til squatfather - beklager, men har du aldrig bemærket, hvor mange mennesker der forsvinder ud af bagdøren, når ADD kommer forbi. Eller som min daværende, 2 meter høje makker informerede dem - I kan jo prøve at se, om I kan tage en prøve på mig...... Hvorefter de testede tre langdistance-løbere..... Og jo, ADD folkene er meget flinke og til at tale med - men i denne sammenhæng gør det dem netop hamrende ineffektive.

ADD har ingen håndhævdende magt overhovedet - hvilket også er årsagen til deres manglende succes!

Og lad så politiet behandle motionisternes doping som de behandler hashsager og andet - lige ret for alle.

Og med hensyn til doping i konkurrencer, kunne dette nemt fjernes ved at kræve, at alle deltagere har licens mindst et år før 1. konkurrence, og at de testes ofte og uregelmæssigt!

Link to comment
Share on other sites

At doping er etisk og moralsk forkert er de fleste herinde forhåbentligt enige om.

Problemet med ulovlige stoffer i motionscentre drejer sig ikke kun om mængden af mennesker der tager det. (Jeg TROR at antallet af syndere på det vi må betegne som "motionsbasis" er betydeligt højere end i elitesport.)

Jeg tror lige så meget det der rigtigt er farligt ved det er at folk, der - nu siger jeg det, for det er MIN holdning! - er DUMME nok til at bruge de her ting, sikkert heller ikke altid sætter sig ind i den korrekte dosering. Det er HER det bliver rigtigt farligt.

Uanset om folk måtte mene at der ikke er lavet undersøgelser, der med sikkerhed påviser om folk dør af det. (Skriver det sådan, fordi jeg ærligt talt ikke har sat mig så meget ind i forskningen på området, da det for mig overhovedet ikke er relevant...) Så ændrer det ikke ved det faktum at 65% procent af alle mandlige deltagere i diskoskast ved OL i 1972 og 1976 ikke lever idag. Nogle vil måske blot mene at det er et tilfælde, men faktum er at mange af kasterne fra dengang åbent har indrømmet at have brugt ulovlige stoffer og masser af dem! Som en unavngiven dansk diskoskaster har udtalt: "Når jeg dør skal min krop på kommunekemi." eller: "Dengang havde vi altid en mand på apoteket."

Hvis stofferne ikke decideret slår dem i hjel, så kan de sindslidelser, som KAN følge med gøre det. Den tidligere danske rekordholder i diskoskast, Kaj Andersen, tog sit eget liv i 72 eller 73 da han hoppede ud fra Viborg Domkirke.

Wrestling er et andet eksempel. Ingen dopingkontrol, de kan gøre hvad de vil. Og her er en liste over wrestlere, der enten har taget deres eget liv, eller er døde af "hjertestop" eller "hjertefejl":

Big Boss Man (1962-2004) - Massivt hjerteanfald

Davey Boy Smith (AKA The British Bulldog) (1963-2002) - Hjerteanfald

Yokozuna (1965-2000) - Hjerteanfald - det skal dog lige med at han var 185 høj og vejede 270 kg!

Rick Rude (1958-1999) - Hjerteanfald

Renegade (1966-1999) - Selvmord

Brian Pillman (1962-1997) - Hjerteanfald

Andre the Giant (1949-1993) - Hjerteanfald

Fritz von Erich (1929-1997) - Kræft, men skulle lige med, for se hvad der skete med hans sønner!!!

Kerry von Erich (1960-1993) - Selvmord

Chris von Erich (1971-1991) - Selvmord

Mike von Erich (1964-1987) - Selvmord

David von Erich (1958-1984) - Drug overdose

Dette er blot de mest kendte af de wrestlere, der ikke længere lever. Det behøver naturligvis ikke skyldes ulovlige stoffer, men hvis man kigger på hvad - de fleste - er døde af...

Dette er dog blot gætterier, men jeg synes stadig det er påfaldende at folk i deres bedste alder falder døde om på stribe af hjerteanfald.

Min konklusion må være. AS m.m. BØR være ulovligt! Det er simpelthen for farligt, hvis man ikke ved hvad man laver.

En sidste ting: Crawdaddy, du har nogle SKIDE gode pointer, men kan du ikke vænne dig til at lave afsnit i det du skriver? Man bliver skør i hovedet af at læse det... :wink:

Der blev jeg lige besat af en dansklærer... WOW det var ikke fedt!

Link to comment
Share on other sites

I privat regi er det således at ADD selv bestemmer hvornår de kommer og hvem de tester. Dertil kommer der at man ikke kan indkalde folk til kontrol, når de ikke er medlem af fx DSF. Det er ganske enkelt ikke muligt at gøre det på den måde.

Nu kender jeg intet til, hvordan det foregår når ADD tester i private centrer, men OBBC er jo også en forrening uder DIF og DSF. Jeg ser absolut ikke testning som den eneste mulighed for at holde dopingsyndere ude af ens klub. Hos os er det da intet problem at forklarer folk, at såfremt de ikke har rent mel i posen er de ikke velkomne.

Og nej, jeg forventer ikke at de er der konstant, men det ville da være hensigtsmæssigt om de dukkede op på dage og tidspunkter, hvor der rent faktisk er mennesker i centeret og isæt folk, som det er relevant at teste. Men når de selv kører hele showet 100% på deres egen måde, er der ikke så meget at gøre.
Hvilket show er det du snakker om? Når de kommer hos os har vi en god dialog med dem om, hvilke tidspunkter der vil være bedst for dem at komme på. De spørger rent faktisk selv efter hvilke dage og tidspunkter der er flest i klubben, samt hvornår licensløfterne træner.
Mht. brugen af tipsmidlerne, så er jeg ikke sikker på at den skarpe skelnen mellem foreningsliv osv og privat regi rent faktisk eksisterer. Når folk kan få 250.000 til at bygge modelskibe, så er det næppe første gang og selvom en superligaklub er del af en forening, er der vel ingen mening i at den skal modtage støtte, når den er børsnoteret osv?

Nu er det jo lidt vanskligt med forreninger som også har en proffesionel afdeling. Jeg ved ikke om forreningerne er forpligtet til at godtgører, hvad midlerne bruges til.

En af pointerne bag tipsmidlerne er at støtte op omkring idrætten herhjemme og det synes jeg sagtens man kan berettige testst i private centre med. Især når midlerne i forvejen øjensynligt bruges efter kulturministeriets forgodtbefindende.

Såfremt kulturministeren blot uddeler midlerne efter for eget godtbefindende burde der skrides ind over for dette. Men såfremt dopingbrug blandt motionister i private centre er så stort et problem for samfundet som flere af jer giver udtryk for, så burde det jo være muligt for kulturministeren at skaffe et politisk flertal der vil finde penge til dette på finansloven. Jeg syntes blot ikke, at de skal tages fra en kasse der er møntet på forreninger og almennyttige formål.

Link to comment
Share on other sites

Og til squatfather - beklager, men har du aldrig bemærket, hvor mange mennesker der forsvinder ud af bagdøren, når ADD kommer forbi. Eller som min daværende, 2 meter høje makker informerede dem - I kan jo prøve at se, om I kan tage en prøve på mig...... Hvorefter de testede tre langdistance-løbere..... Og jo, ADD folkene er meget flinke og til at tale med - men i denne sammenhæng gør det dem netop hamrende ineffektive.

Såfremt folk smuttede når ADD dukkede op hos os ville de straks blive ekskluderet af klubben, da det er i strid med klubbens vedtægter. Det samme gælder forøvrigt, såfremt de nægter at afgive en prøve. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nu er det meget sjældet de kommer ved os, tror det er ved at være et par år siden.

Vi har prøvet at få dem til at komme mandag eller torsdag aften, når der er flest mennesker

Men et eller andet sted har de til at stå, at det skal være tirsdag aften omkring kl 18

der er som regl ikke ret mange,

Men ellers er de da fornuftige, og spørge også om der er nogen vi vil have testet.

Det er ikke sådan at vi bestemme hvem de tester,men de lytter da til os. De plejer at tage 6 prøver,

Klubberne er også delt op i for skellige kategorier/fare zoner. så de klubber hvor der har været positive test, vil få flere besøg end, de klubber hvor der aldrig har været noget

Link to comment
Share on other sites

@squatfather

Tror vi har samme holdning. Vi ekskluderer - uden test (som vi ikke har råd til) - uden nåde medlemmer, alene på den blotte mistanke. Hvilket de også skriver under på, at vi har ret til.

Ikke fordi vi som sådan privat har ønske om at blande os i andre menneskers gøren og laden. Men 18 års erfaring fra branchen har vist, at disse personers adfærd ofte er så belastende for de øvrige medlemmer, at vi har fravalgt deres tilstedeværelse hos os. Altså et FRIVILLIGT fravalg!

Mit problem er imidlertid det principielle, nemlig at der pålægges virksomheder en opgave, som retteligt er politiets.

Jeg sidestiller langt hen af vejen doping med rygning. Begge dele er sundhedsskadelige for personen, der indtager, MEN er en privat sag, som jeg ikke skal blande mig i. Hvis folk prioriterer dette, er det deres sag.

Men jeg kan udbede mig, at man ikke indtager det, hvor jeg har noget at skulle have sagt.

Link to comment
Share on other sites

Tror vi har samme holdning. Vi ekskluderer - uden test (som vi ikke har råd til) - uden nåde medlemmer, alene på den blotte mistanke. Hvilket de også skriver under på, at vi har ret til.

Jeg håber da bestemt ikke det er squatfathers holdning!! Han hentyder til at man får sparket hvis man skrider fra en test....dvs...udeblivelse=positiv test...hvilket også er fair nok. Det du kommer med at helt hen i vejret...mistanke er et utroligt plat koncept....hvad er mistanke at du er større og stærkere end resten?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share