Optagelseskrav til AKS


Roadrunner
 Share

Recommended Posts

Så station 2 mandag aften om aktionsstyrken, cool flok!! :devil: De nævnte at optagelseskravene var hårde, og at der både var tale om fysiske og tekniske krav, men ikke hvilke. Er der nogen her inde der ved eller har hørt noget om det? Lidt nysgerrig er man vel altid... :smile:

Nu skal du jo først lige have tjent i politiet minimum 5 år, derefter kan du med garanti få flere oplysninger ved ledelsen :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Så station 2 mandag aften om aktionsstyrken, cool flok!! :devil: De nævnte at optagelseskravene var hårde, og at der både var tale om fysiske og tekniske krav, men ikke hvilke. Er der nogen her inde der ved eller har hørt noget om det? Lidt nysgerrig er man vel altid... :smile:

Jeg har aldrig læst noget om dem, men ku forestille mig at det er løbetest, psykologtest, teknisk forståelse, og så mat og engelsk.. Bare et bud.. resten ligger der vist et tykt røgslør for..

og sikkert også muskelprøve..

Link to comment
Share on other sites

forresten, RIIIGTIG FEDT PROGRAM! :devil:

Meget af det jeg har drømt om, som politimand.. sad lige og regnede på det.. Med 4 år på politiskolen, og 5 år før man kan søge AKS, samt 1½ års uddannelse, så er man minimum 31, før man kan begynde i enheden for real.. damn! :blink: De fleste er nok over..

Men er seriøst begyndt at overveje det, efter de løftede sløret for hvad de gik og lavede..

Link to comment
Share on other sites

ronnie99: Ja, man kan jo bare melde sig ind i klubben, men synes at 5 års tjeneste er en høj pris for at få stillet sin nysgerrighed... :tongue:

Har prøvet at lede lidt mere på nettet og spørge folk der kender nogen, men som det også er nævnt her i tråden er der lagt et rimelig tykt røgslør. Blev dog fortalt at mange i AKS er tidligere specop-folk, som efter sigende ønsker at komme lidt mere i brug...

Link to comment
Share on other sites

Mon ikke kravene ligger på niveau med Jægerne og Frøerne?

Højst sandsynligt tagerAKS jævnligt kurser hos de to specialkorps ligesom de samarbejder med dem.

Det kunne jeg godt forestille mig var meget sandsynligt.

Jeg har været i oksbøllejren i et par år, og der var AKS tit gæsteenhed. Såvidt jeg lige ved var de som regel ude i brikby og lave et eller andet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en kammerat som kom ret langt i forløbet.

Han har været forbi jærgerkorpset, og hans vurdering var at det de gennemgik i AKS var meget hårdere fysisk, end det han havde været igennem hos jærgerne - hans vurdering var ihvertfald at man skulle være i en overordentlig god løbeform for at være med, og dette var faktisk det han trak ud som noget ekstraordinært - og jeg hørte ham aldrig pive over noget lignende da han var ved korpset.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo nok lidt individuelt hvad man finder hårdest, men det overraskede da mig med den begrænsede viden jeg har om AKS at dette skulle være hårdere rent fysisk end f.eks. jærgerkorpset da jeg ikke lige have en opfattelse af at de skulle drøne ligesåmeget rundt som disse.

Måske kan det også være at forløbet er lidt anderledes, mener at huske at der var en del stopprøver hele tiden ? også at det var delt op over meget lang tid ?

Link to comment
Share on other sites

Såvidt jeg husker kørte der en serie på zulu for et par år siden, som viste den knaldhårde hverdag for disse læderhalse..

Her blev de bare kaldt Politiets Indsats Styrke - kort: PIS.

Argh, mon dog at John Smith, Sebastian og de andre gutter er i stand til helt det samme :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldrig læst noget om dem, men ku forestille mig at det er løbetest, psykologtest, teknisk forståelse, og så mat og engelsk.. Bare et bud.. resten ligger der vist et tykt røgslør for..

og sikkert også muskelprøve..

PATRICK GO:

Hvorfor gør du dig så klog på noget du ikke ved noget om? Du skriver at du aldrig har læst om det, hvorfor så svare når du ikke ved noget om det?

Link to comment
Share on other sites

I betragtning af AKS' opgaver kunne man forestille sig at optagelsesprøverne var noget i den her stil:

1. Løbeprøver (Coopers test f.eks.)

2. Forskellige cirkelprøver

3. Svømmeprøver

4. Selvtillidsprøver (test af højdeskræk, klaustrofobi etc.)

5. Mentaltests

6. Test af evne til at samarbejde.

7. Test af evne til at arbejde under pres

8. Våbenprøver

9. Udmærkelse i det hidtidige politiarbejde.

Dybest set tror jeg deres optagelseprøver minder om politiets andre prøver, blot med meget højere krav kombineret med prøver fra jægerne og frøerne.

Link to comment
Share on other sites

PATRICK GO:

Hvorfor gør du dig så klog på noget du ikke ved noget om? Du skriver at du aldrig har læst om det, hvorfor så svare når du ikke ved noget om det?

Nu skrev han jo også fint bagefter at det var et BUD, bare fordi man ikke specifikt kender de rette svar, skal man så absolut efter din mening undlade at svare helt, på trods af at man har et bud? :raisebrow::dry: Btw. fin tilgangsmåde mht. at joine et board. Angriber du normalt andre medlemmer med det samme du joiner :mad:

Edited by ronnie99
Link to comment
Share on other sites

forresten, RIIIGTIG FEDT PROGRAM! :devil:

Meget af det jeg har drømt om, som politimand.. sad lige og regnede på det.. Med 4 år på politiskolen, og 5 år før man kan søge AKS, samt 1½ års uddannelse, så er man minimum 31, før man kan begynde i enheden for real.. damn! :blink: De fleste er nok over..

Men er seriøst begyndt at overveje det, efter de løftede sløret for hvad de gik og lavede..

Man skal nok ikke søge ind til politiet KUN for at komme i AKS. Så er der god chance for, at man bliver skuffet - de tager i hvert fald ikke bare folk ind fordi man gået 3 år på skole og været nogen år i tjenesten! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Genudsendes iaften:

00:05 - TV 2

Station 2 Special: Politiets aktionsstyrke

- bag kulisserne hos politiets eliteenhed.

Station 2 har i mere end 10 år forsøgt at få adgang til Politiets Aktionsstyrke - AKS - nu er det lykkedes. Programmet fortæller om starten på AKS efter terrorangrebet ved De Olympiske Lege i München 1972 og AKS i dag - en toptrænet eliteenhed, der løser de opgaver det almindelige politi ikke er uddannet til.

Vi følger blandt andet planlægning, foreberedelse og udførelse af en aktion mod en dansk-udenlandsk hash-bande, hvor et af medlemmerne måske er bevæbnet. Under den dramatiske aktion på Sjælland beslaglægges 150 kg. hash. Station 2 har fulgt AKS gennem halvandet år og været med til træning af rumkamp, indtrængninger i tog, busser og fly, finskytter, operationer med helikoptere og hunde.

Link to comment
Share on other sites

forresten, RIIIGTIG FEDT PROGRAM! :devil:

Meget af det jeg har drømt om, som politimand.. sad lige og regnede på det.. Med 4 år på politiskolen, og 5 år før man kan søge AKS, samt 1½ års uddannelse, så er man minimum 31, før man kan begynde i enheden for real.. damn! :blink: De fleste er nok over..

Men er seriøst begyndt at overveje det, efter de løftede sløret for hvad de gik og lavede..

Ifølge min kammerat, der er politimand, kan man allerede søge optagelse på PG-3 (politiets grunduddannelse). De 5 år i politiet tæller allerede fra man er under uddannelse.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Ifølge min kammerat, der er politimand, kan man allerede søge optagelse på PG-3 (politiets grunduddannelse). De 5 år i politiet tæller allerede fra man er under uddannelse.

Fandt denne gamle tråd, er der ikke nogle af jer, som er langt i forløbet ved politiet, som ved lidt mere om optagelseskravene?? Hvor hurtigt man f.eks. skal løbe de 10 kilometer. Alt info læses med største interesse. Håber nogle af de mere erfarne betjente kan hjælpe.. :bigsmile:

Junker

Link to comment
Share on other sites

Ifølge min kammerat, der er politimand, kan man allerede søge optagelse på PG-3 (politiets grunduddannelse). De 5 år i politiet tæller allerede fra man er under uddannelse.

Du kan godt søge fra PGIII så længe du er fastansat inden d. 1 april samme år som optagelsesprøven og grundkurserne gennemføres. Den kvikke læser vil straks opdage, at en evt. ansøger derfor ikke skal gøre tjeneste i Beredskabsafdelingen sålænge han bare sørger for at blive optaget i AKS.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share