Maven kunne ikke holde til det .. :(


Kim_Kristensen
 Share

Recommended Posts

Hej ..

Jeg har på det sidste døjet med utrolig dårlig mave. Havde konstant alt for meget luft i maven, følte mig som et oppusteligt badedyr. Min afføring var tit også rimelig tynd i det, hvilket jo er rigtig ubehagelig og træls. Jeg har taget protein tilskud i 3 måneder, og mener at kunne huske at der også var lidt problemer i starten, men det er desværre bare blevet værre og værre. Her for 5 dage siden, droppede jeg tilskuddet og ville se om maven ville få det bedre. Min maven har aldrig haft det så godt før :hmmm:

Tror derfor jeg har fundet grunden til min dårlige mave ..

Men nu hvor jeg ikke kan tage tilskuddet efter træning og sådan, skal jeg jo erstatte med noget andet.. Ville derfor høre hvad folk der ikke tager tilskud gør? Drikker i cacao, skummetmælk eller spiser en dåse tun ? eller hvad kaster I ned i sækken ? Skal helt være en billig løsning :4thumbup: :4mewantfood:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er lige gået fra et protein pulver til et andet, og fra at fise rimelig meget, fiser jeg nu enormt meget. Det er rimelig nederen, for det er ikke sådan nogle stille uskyldige nogen, der ikke lugter.

Tror jeg stopper med det protein pulver igen hvis det fortsætter sådan her.

Link to comment
Share on other sites

Det er selvfølgelig muligt, men så ville problemet vel have vist sig før og ikke bare i løbet af de sidse tre måneder...

Ikke nøvendigvis, jeg drak over en længere periode 2-3 liter skummetmælk om dagen uden problemer, indtil jeg ligepludselig begyndte at fise og få dårlig mave som bare pokker. Nu kan jeg ikke drikke et glas mælk uden det går galt..

Link to comment
Share on other sites

Kan godt tænkes at pulveret har indeholdt nogle antigener din mave ikke har været for vild med, prøv at skift pulver før du prøver noget andet. Man kan ikke rigtig blive intolerant overfor proteinpulver i sig selv (der er protein i alt vi spiser) men man kunne godt forestille sig en intolerans overfor fx laktose som det blev nævnt tidligere. Såfremt kunne man jo passende skifte over til fx soya protein. Uanset hvad så synes jeg i hvert fald du skal prøve at skifte mærke før du helt giver op overfor proteinpulver.

Link to comment
Share on other sites

Har du tjekket, om der er sødestof i dit proteinpulver? Nogle mennesker kan godt få maveproblemer af forskellige typer sødestoffer, og hvis du spiser meget af det, kunne det måske tænkes at være problemet??! :raisebrow:

Især aspartam og sorbitol kan være slemme ifølge hvad jeg har hørt og læst rundt omkring. Har dog ikke noget "fagligt" på det, men kan da af egen erfaring sige, at jeg selv ikke skal spise for meget mad der er sødet med kunstigt sødestof...

Link to comment
Share on other sites

Min afføring var tit også rimelig tynd i det, hvilket jo er rigtig ubehagelig og træls.

Apropos dette: "Overdreven brug kan virke afførende" - det står der i hvert fald på pakker med tyggegummi der er sødet med sorbitol eller aspartam... Tænk over det og læs så lige på deklarationen på dit proteintilskud. Der er næsten altid sødestof i, med mindre det er valle uden smag.

Edited by Cyclingspinner
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg var hos lægen i sidste uge pga jeg havde store smerter i min mave, og kunne vågne af det om natten. Troede lidt det var et mavesår, men lægen spurgte så om jeg havde meget luft i maven. Det havde jeg, og i og med det ikke gjorde ondt der hvor et mavesår normalt gør ondt, så regnede han med at det bare var luft.

Så jeg blev enig med mig selv om at stoppe med mit strawberry proteinpulver, for det var efter jeg skiftede producent for 3-4 uger siden at det er kommet. Normalt har jeg også kun spist choko og vanilje-varianten. Der må være noget i det strawberry som jeg ikke kan tåle. Jeg kører nu et par dage off med proteinpulver og det har hjulpet betydeligt. Har ikke haft ondt i maven siden jeg stoppede i torsdags. I morgen begynder jeg så at tage min vanilja variant fra samme producent som strawberry for at se om det bare generelt er pulveret jeg ikke kan tåle eller om det kun er strawberry varianten.

Link to comment
Share on other sites

Hej ..

Jeg har på det sidste døjet med utrolig dårlig mave. Havde konstant alt for meget luft i maven, følte mig som et oppusteligt badedyr. Min afføring var tit også rimelig tynd i det, hvilket jo er rigtig ubehagelig og træls. Jeg har taget protein tilskud i 3 måneder, og mener at kunne huske at der også var lidt problemer i starten, men det er desværre bare blevet værre og værre. Her for 5 dage siden, droppede jeg tilskuddet og ville se om maven ville få det bedre. Min maven har aldrig haft det så godt før :hmmm:

Tror derfor jeg har fundet grunden til min dårlige mave ..

Men nu hvor jeg ikke kan tage tilskuddet efter træning og sådan, skal jeg jo erstatte med noget andet.. Ville derfor høre hvad folk der ikke tager tilskud gør? Drikker i cacao, skummetmælk eller spiser en dåse tun ? eller hvad kaster I ned i sækken ? Skal helt være en billig løsning :4thumbup: :4mewantfood:

Det kan ske din mave stejler fordi du ikke kan tåle valle, du kan istedet prøve æggehvide protein (ved godt man ikke optager så meget af det som man gør med valle protein)..men måske alligevel et forsøg hver!!

Link to comment
Share on other sites

Kan godt tænkes at pulveret har indeholdt nogle antigener din mave ikke har været for vild med, prøv at skift pulver før du prøver noget andet. Man kan ikke rigtig blive intolerant overfor proteinpulver i sig selv (der er protein i alt vi spiser) men man kunne godt forestille sig en intolerans overfor fx laktose som det blev nævnt tidligere. Såfremt kunne man jo passende skifte over til fx soya protein. Uanset hvad så synes jeg i hvert fald du skal prøve at skifte mærke før du helt giver op overfor proteinpulver.

Jeg ved ikke hvor du har din skråsikre "man kan ikke blive intolerant overfor protein pulver"-teori fra...for er faktisk igang med, som "forsøgskanin" på allergiambulatoriet på Rigshospitalet, at blive undersøgt for netop den teori...

Jeg har i tidligere tråd skrevet om mine oplevelser/problemer ang. pludselig opstået allergiske reaktioner på protein-pulver-indtagelse i særdeleshed, men også på almindelige høj-proteinholdige madvarer...

Jeg ved godt at det lyder utroligt, da protein jo faktisk er en af de naturlige livsnødvendige byggesten i opbygningen/vedligeholdelsen af kroppens muskler/muskelmasse. Jeg var da også chokeret, da jeg fik diagnosen ;allergisk overfor mælkeprotein... Bygget på fundet af ko-mælke anti-stoffer i blodet!

Fik noget der hedder; anafylaktisk allergi-chok, til en boxecise-træning efter inden træningen at have indtaget en protein-shake... Jeg blev ved et uheld ramt på kæben og bed et lille hul i tungen, hvorefter jeg fik det underligt og 10 min. senere fik heftige allergiske reaktioner.

Teorien kører nu på, at jeg åbenbart må ha´ været disponeret for mælkeallergi inden!!! Og protein-shake indtagelsen og den efterfølgende flænge i tungen (åbning i slimhinden direkte til blodbanerne) så var det der triggede reaktionen...

Anyway, har siden været testet i alle ender og kanter. Jeg har officielt ko-mælke allergi... MEN jeg reagerer også på andre høj-proteinholdige madvarer, bare ikke så fatalt som med mælken.

Jeg har prøvet Soya-protein (uden sødestof!) som erstatning, men oplever samme luft i maven som tidligere omtalt her i tråden...har desuden også prøvet Kreatin, men med samme resultat. Total luft i systemet...

Så nu er jeg fandeme ved at give op mht. kosttilskud/proteintilskud...

Tror ikke det på sigt er godt for organismen, at indtage højkoncentreret protein, i længere perioder...

Jeg har i hvert fald problemer med det. Og kan her se, at andre også har visse problemer...

Stof til eftertanke! :confused:

Link to comment
Share on other sites

Hmm tror sq jeg har lidt det samme problem. Her inden for de sidste par uger, er jeg også begyndt at opleve ondt i maven + luft og ringere afføring. Det er sket samtidigt med jeg nu kun bruger jordbær protein, hvor jeg før skiftede mellem kakao, og jordbær. Så har sq lidt det jordbær protein mistænkt for at være synderen! - Jeg har i hvert fald tænkt mig at købe et andet protein, for lige at se efter om der er hold i min mistanke. Ved ikke lige hvad forskellen er på jordbær og chokolade prot, det er fra fuldstændig samme producent og er købt på samme tidspunkt, så går udfra det har været fra samme sending. :blink::blink: Wierd....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share