Bænkpres med kæder?


devito
 Share

Recommended Posts

Aloha...

Det er en ren djungel at søge på træning med kæder, så jeg håber der ligger nogle med erfaringer her på MOL...

Bænkpres m. kæder er en af mine ME øvelser og har planer om at smide den på DE også...

Så er det store spørgsmål lige hvilken vægt skal kæderne have i fht. vægten på stangen?

Har 2 kæder tilrådighed som ikke vejer en dyt, ca 2kg hver. vi har rigeligt med låse a 2,5kg jeg har overvejet at strippe ( :innocent: ) 3 låse i forskellig "højde" fast på kæden hivlket vil give kæderne en vægt på ca 20 i toppen.... min sølle up to date PR er på 105kg i bænk plus de to "nøgne" kæder så de belastningen stiger med ca 20% på toppen...

Day 3:

Max Effort - Upper Body push force

Max effort exercises*

- BB Incline Bench Press (tommellængde+ 50cm)

- BB Push Press link (Squat Rack)

- BB Bench Press (tommellængde +37,3cm) with chains xkg x cm?

- BB Millitary Press - greb: tommellængde + 50cm (Squat Rack)

*Opvarmning + 10x3 + 1RM

Day 7:

DE - Upper Body

Dynamic Effort Exercises

BB Bench Press (tommellængde +37,3cm)

8x3x 60-70%

Fra: http://www.t-nation.com/findArticle.do?art...=body_127resist

Benching with Chains

Training the bench with chains is still one of our most effective ways to push up our max lifts. After warm-ups you'll train your bench at 60% of your shirtless (bench shirt) max for the intermediate lifter. Eight sets of three repetitions will be performed as quickly as possibility. This means you'll drop the weight quickly (under control) and catch and explode back up as fast as possibility. There's no pause between reps. When using chains you'll throw them on with the training weight. There's no need to reduce the training weight because most of the weight will be deloaded onto the floor.

Recommended chain loading for dynamic day:

Max Bench, Chains per side, Weight of chain (top)

100-200 1 (1/2) 20

300-400 1 (5/8) 40

400-500 1 (5/8), 1 (1/2) 60

500-600 2 (5/8) 80

600-700 2 (5/8), 1 (1/2) 100

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke svare på dit spørgsmål, men jeg står faktisk og mangler en ME øvelse i bænkpres da vi ikke har decline bænke hos os.. kan du forklare hvad bænkpres med kæder er?

kan da prøve....

du har to kæder af x antal kg og længde for enden af kæderne kan der være en lykke som du kan sætte på stangen så kæderne hænger ned fra stangen i hver side.

et eksempel 100kg på stangen og 10kg kæder på hver side... når du har stangen i strakte arme skal kæderne være mest muligt fra jorden, når du sænker stangen vil kæden lægge sig på jorden og dermed bliver stangen lættere, når du så løfter igen bliver det tungere da kæden hænger frit i luften....

kortfattet, du for en stigende belastning i takt med du løfter vægten :smile:

Link to comment
Share on other sites

Har 2 kæder tilrådighed som ikke vejer en dyt, ca 2kg hver. vi har rigeligt med låse a 2,5kg jeg har overvejet at strippe ( ) 3 låse i forskellig "højde" fast på kæden hivlket vil give kæderne en vægt på ca 20 i toppen.... min sølle up to date PR er på 105kg i bænk plus de to "nøgne" kæder så de belastningen stiger med ca 20% på toppen...

Det kan ikke lade sig gøre, jeg prøvede for nogle år siden... Det virker neget dårligt. Vægten ændre sig i meget store ryk og vægtene komme ikke til at hænge lige højt... Sorry... er bange for det er spild af tid.

Link to comment
Share on other sites

I AaSK vejer vores kæder 25kg (2 x 12½kg), og så vidt jeg husker vejer et sæt kæder i Horsens 33kg. Hvis du tager udgangspunkt i et niveau på 25-30kg, så går du ikke helt galt i byen.

Vores i Horsens vejer nu 37kg, men de kan deles op så de vejer 24kg. Jeg syntes den lette version er den absolut bedste til DE-træning. :smile:

Du bør iøvrigt læse Dave Tates artikel om Accommodating Resistance. Der er en god beskrivelse af brug af bands og kæder.

Link to comment
Share on other sites

Det kan ikke lade sig gøre, jeg prøvede for nogle år siden... Det virker neget dårligt. Vægten ændre sig i meget store ryk og vægtene komme ikke til at hænge lige højt... Sorry... er bange for det er spild af tid.

hmm, sikke pissemistisk(staves ???) du er :tongue: det vil dreje sig om 5kg's ryk... de billeder jeg ha rsæt af kæder rundt omkring er ikke en enkelt kæde men nærmere et stort bundt som går til jorden samtidigt....

Link to comment
Share on other sites

Anbefalede kædebelastninger fra Elitefts.com.

Bænkpres:

Recommended Chains for the Bench Press: If you Bench Press under 200 pounds then you will need a total of 20-30 pounds of chain. If you Bench Press 200 - 400 pounds then you will need 40-50 pound of chain. If you Bench Press 400 - 500 pounds you will use 80-90 pound of chain. If you Bench Press over 500 pounds, you will use 80-90 pound of chain.
Squat:
Recommended Chains for the Squat:If you Squat under 200 pounds then you will need a total of 40-50 pounds of chain. If you Squat 200 - 400 pounds then you will need 40-50 pound of chain. If you Squat 400 - 500 pounds you will use 60-70 pound of chain. If you Squat 500 - 600 pounds then you will use 80-90 pound of chain. If you Squat 600-700 pounds you will use 90-100 pound of chain. If you Squat 700 800 pounds then you will use 100 - 110 pounds of chain. If you squat over 800 pounds you will use 120 - 140 pounds of chains.
Link to comment
Share on other sites

Hvis man skal være lidt generaliserende så skal en atlet med lange arme bruge tungere kæder end en atlet med korte arme og generelt træne mere DE-specifikt (hvis vi snakker raw løft)... det skyldes at en atlet med lange arme har en længere vandring og vil opspare mere energi i ligamenter bindevæv og leddene som helhed end atleten med korte arme... det udmønter sig i at atleten med lange arme stort set altid vil kunne få vægten fra fra brystet grundet den opsparede energi men atleten med de lange arme vil så have sit sticking-point (svage punkt) i den sidste fase af løftet hvorfor toppen plus en masse fart skal trænes

Atleten med korte arme vil af modsatte grunde som ovenstående stortset altid fejle sit løft i bunden... får han den fra bunden vil atleten med de korte arme som regel kunne gennemføre løftet da bunden oftest er hans svage punkt og DE-træning er her ikke så vigtigt

Men hvis vi begynder at tage en bænkpres-trøje med ind i regnestykket skal atleten med de korte arme ændre sin træning så denne minder meget om den langlemmede atlets træning da trøjen øger bundstyrken drastisk og derved flytter sticking-pointet... atleten med de lange arme skal med trøje på ligge endnu mere vægt på fart og topstyrke end han skulle uden trøjen hvilket vel er logisk

Disse betragtninger er generelle men vil ikke være meget ved siden i de fleste tilfælde... læs evt

Overcoming Lousy Leverages - Part I

Overcoming Lousy Leverages Part II

Edited by Zoa
Link to comment
Share on other sites

Atleten med korte arme vil af modsatte grunde som ovenstående stortset altid fejle sit løft i bunden... får han den fra bunden vil atleten med de korte arme som regel kunne gennemføre løftet da bunden oftest er hans svage punkt og DE-træning er her ikke så vigtigt

Jeg er enig i dine øvrige betragtninger, men er nu af den erfaring at DE-træning er meget gavnligt for bundstyrken.

Link to comment
Share on other sites

Du kunne jo eventuelt læse den artikel jeg linkede til tidligere i tråden, Sport. :wink:

det link overså jeg lige :blush:

Meningen er vel at vægten fra kæden skal overføres så jævnt som muligt, de billeder der ligger rundt på nettet er meget i sådan nogle klumpler, så selve kæde effekten bliver kun fordelt på 15cm...

min plan var jo at placere nogle løse a 2,5kg over hinanden....

Link to comment
Share on other sites

Meningen er vel at vægten fra kæden skal overføres så jævnt som muligt, de billeder der ligger rundt på nettet er meget i sådan nogle klumpler, så selve kæde effekten bliver kun fordelt på 15cm...

min plan var jo at placere nogle løse a 2,5kg over hinanden....

Din plan er tåbelig. Anskaf dig istedet nogle flere kæder...

Link to comment
Share on other sites

Havde ikke overset linket alligevel... Jeg havde overset deres ME afsnit, tsk tsk…

to accommodate resistance throughout the entire range of motion rather than a specific point
Og dertil vil det være smart at have en ”support” chain, det forklarer jo så også hvorfor man ser kæderne i sådan nogle klumper, fordi de enkelte led ikke er tunge nok…
Benching with Chains

Training the bench with chains is still one of our most effective ways to push up our max lifts. After warm-ups you'll train your bench at 60% of your shirtless (bench shirt) max for the intermediate lifter. Eight sets of three repetitions will be performed as quickly as possibility. This means you'll drop the weight quickly (under control) and catch and explode back up as fast as possibility. There's no pause between reps. When using chains you'll throw them on with the training weight. There's no need to reduce the training weight because most of the weight will be deloaded onto the floor.

dvs 60% af 1RM(uden kæder) + x vægt i kæder til DE dagens....

Din plan er tåbelig. Anskaf dig istedet nogle flere kæder...

Det er jo selvfølgelig også planen, men ohne moos nichts loos...

OT:

Louie asked me to go to a basketball conference with him to check out some bands. I thought at the time he was talking about some type of surgical tubing like aerobic instructors use. I told him I thought it was a waste of time but went along any way, you know, so he wouldn't kick my ass.

:laugh::laugh::laugh:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share