Max 30g protein


cookie_sq
 Share

Recommended Posts

Igor siger:

man kan indtage så meget man vil faktisk ( selv 100 kg) men kun omkring 30 gram bliver fordøjet i løbet af ½-1 time

Igor siger:

såå

Igor siger:

resten tisser du ud

Det er vist essensen startede som det her:
gor siger:

sig mig nu hvor meget protein kan man fordøje på en gang ??? hehe

Igor siger:

now

Jeppe Balsby siger:

nogen retarderede aber siger 30 gram, men det er løgn

Jeppe Balsby siger:

mere du vil vide?

Igor siger:

nej

Jeppe Balsby siger:

hehe

Igor siger:

det er rigtigt

Igor siger:

ca 30 gram

Jeppe Balsby siger:

ja, det er rigtigt, at det er forkert

Igor siger:

nej

Igor siger:

hv0orfor det

Jeppe Balsby siger:

det er aldrig blevet bevist

Jeppe Balsby siger:

bare someguy pulling numbers out of his ass

Det er her jeg muligvis tager fejl, men spørgsmålet er,- Hvor meget kan man indtage og fordøje uden det bliver pisset ud?

Her er hele samtalen, så fortæl mig om jeg skal reevaluere min verden, btw er det ikke en diskusion om hvad der er optimalt, men om hvad der er muligt, men i må såmænd også gerne diskutere det andet hvis i har lyst :

gor siger:

sig mig nu hvor meget protein kan man fordøje på en gang ??? hehe

Igor siger:

now

Jeppe Balsby siger:

nogen retarderede aber siger 30 gram, men det er løgn

Jeppe Balsby siger:

mere du vil vide?

Igor siger:

nej

Jeppe Balsby siger:

hehe

Igor siger:

det er rigtigt

Igor siger:

ca 30 gram

Jeppe Balsby siger:

ja, det er rigtigt, at det er forkert

Igor siger:

nej

Igor siger:

hv0orfor det

Jeppe Balsby siger:

det er aldrig blevet bevist

Jeppe Balsby siger:

bare someguy pulling numbers out of his ass

Igor siger:

man kan ikke bevise noget af den slags

Igor siger:

man kan kun lave undersøgelser og eftervise det

Jeppe Balsby siger:

vel, så link mig til et studie der gør dette

Jeppe Balsby siger:

?

Igor siger:

ok

Igor siger:

kan ikke men nogele institutioner gør det

Igor siger:

burde du at vide faktisk))

Jeppe Balsby siger:

og hvad er "en gang" 1 minut, 15 min. ½ time?

Igor siger:

1 time

Jeppe Balsby siger:

kan ikke men nogele institutioner gør det

de har vel udgivet nogle studier så?

Jeppe Balsby siger:

link mig til det

Igor siger:

jeg har 2 bøget hvor der står om det

Igor siger:

bøger

Jeppe Balsby siger:

hvilke?

Jeppe Balsby siger:

og står der ordret at 30 g er absolut max?

Igor siger:

Arnold's bog (meget tyk) og en anden en begge om bodybuilding

Igor siger:

nej

Igor siger:

kan variere

Igor siger:

man kan indtage så meget man vil faktisk ( selv 100 kg) men kun omkring 30 gram bliver fordøjet i løbet af ½-1 time

Igor siger:

såå

Igor siger:

resten tisser du ud

Igor siger:

hehe

Igor siger:

forstået Jeppe!!!!

Jeppe Balsby siger:

ikke indtil du viser mig et studie der viser det du *påstår*

Igor siger:

jeg påstår ikke jeg citerer!

Igor siger:

)

Jeppe Balsby siger:

og kilden er?

Igor siger:

idiot.... ))

Igor siger:

mene bøger

Jeppe Balsby siger:

det er ikke en kilde, hvem har skrevet bogen, og hvilke studier har vedkommende brugt til at konkluderer dette?

Igor siger:

hold kæft man Arnold ved hvad han skriver om

Igor siger:

????

Igor siger:

jeg forstår dig ikke jeppe

Igor siger:

dumt at sige sådan noget

Jeppe Balsby siger:

best argument ever! lol

Igor siger:

jeas1

Igor siger:

jes

Igor siger:

))

Igor siger:

haha

Igor siger:

hahahhaha

Link to comment
Share on other sites

Dette er en af de gode gamle kostmyter. Bodybuildere har længe prædiket at man ikke må indtage mere 25-30 gram protein pr. måltid, da kroppen ikke kan omsætte mere på engang. Problemet er bare at reglen er opstået ud af den blå luft. Ingen af de protein eksperter man finder rundt omkring i verden, aner hvor tallene er kommet. De er i hvert tilfælde ikke videnskabeligt funderet, for der findes ingen undersøgelser som bakker tallene op.

Det er klart at der må være en grænse for hvor meget man kan omsætte i et måltid, men grænsen er med garanti meget højere end 30 gram. I nogle folkeslag, som f. eks eskimoerne, lever man af store mængder kød, og får op imod 100 gram protein ved hvert måltid. Hvis kroppen ikke kunne omsætte mere end 30 gram pr. måltid, så burde eskimoerne have langt flere helbredsproblemer end de har, da et protein overload på 70 gram ville belaste kroppen ekstremt meget på sigt. Så man behøver bestemt ikke sigte efter kun at få 30 gram pr. måltid.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svaret, problemet er bare at jeg nok skal bruge en kilde på det, fordi

hold kæft man Arnold ved hvad han skriver om

Ja sikkert på visse punkter, men er han forsker og har han officielle rapporter og resultater af hans kontrollerede forsøg :wink:

Edited by huz
Link to comment
Share on other sites

Fordøjelsen er så tæt på 100% effektiv ... dvs alt det du putter ind bliver også optaget!!

(med mindre du eks. spiser mange ufordøjelige fibre som kan binde noget af fedtet eller du har en dårlig bakterieflora som hæmmer nedbrydelsen af visse makronæringsstoffer hvorfor tarmen ikke vil kunne optage dem!)

Mht. om det kan svare sig at spise meget store mængder protein ... så NEJ! Forudsat at vi snakker om at få maks valuta for sine penge og rent faktisk bruge proteinet som protein.

Hvis du indtager store mængder i et måltid vil en del af proteinet blive omdannet til kulhydrat i kroppen eller udskilt hvis du konskvent igennem dagen fylder på.

Jeg lavede for nogle år siden et eksperiment hvor jeg hver 3. dag oppede mit proteinindtag på et normalt vedligeholdelses kostindtag. Dette gjorde jeg indtil jeg kunne spore protein i urinen - og der skulle over 450 gr. til før der kom de første tegn på udskillelse :blink:

Det er altså en hel del!!

Edited by angel
Link to comment
Share on other sites

Takker for svaret, problemet er bare at jeg nok skal bruge en kilde på det, fordi
Makronæringsstof angivelserne vi bruger (17 kJ/pr gram protein) stammer fra forsøg af Atwater. Han undersøgte hvor meget man indtog af makronæringsstoffer og hvor meget der kom ud i fæces på forskellige typer diæter. Dette er valideret flere gange efterfølgende. Der er en relativt ens procentvis optagelse af makronæringsstoffer uanset indtaget over et bredt område.

Der er heller ingen fysiologisk forklaring på hvorfor man ikke kan optage mere da der udskilles rigeligt med enzymer til nedbrydning og der ikke er nogen regulationsmekanisme i tarmvævet.

Kilder er blandt andet Human nutrition and dietetics og Klinisk ernæring, men dette kan læses i mange fagbøger på området.

PS- under normale forhold er optagelsen af protein ca 92%.

Edited by Stubbe
Link to comment
Share on other sites

Makronæringsstof angivelserne vi bruger (17 kJ/pr gram protein) stammer fra forsøg af Atwater. Han undersøgte hvor meget man indtog af makronæringsstoffer og hvor meget der kom ud i fæces på forskellige typer diæter. Dette er valideret flere gange efterfølgende. Der er en relativt ens procentvis optagelse af makronæringsstoffer uanset indtaget over et bredt område.

Der er heller ingen fysiologisk forklaring på hvorfor man ikke kan optage mere da der udskilles rigeligt med enzymer til nedbrydning og der ikke er nogen regulationsmekanisme i tarmvævet.

Kilder er blandt andet Human nutrition and dietetics og Klinisk ernæring, men dette kan læses i mange fagbøger på området.

PS- under normale forhold er optagelsen af protein ca 92%.

Kan godt være jeg er lidt tungnem her, men hvad betyder det ift 30g prot pr måltid?

Link to comment
Share on other sites

Jeg lavede for nogle år siden et eksperiment hvor jeg hver 3. dag oppede mit proteinindtag på et normalt vedligeholdelses kostindtag. Dette gjorde jeg indtil jeg kunne spore protein i urinen - og der skulle over 450 gr. til før der kom de første tegn på udskillelse :blink:

Det er altså en hel del!!

Interessant. Hvordan målte du proteinkoncentrionen? Jeg har prøvet det i kemi på Teknikum, men jeg tror ikke, de ville værdsætte, hvis jeg kom med et glas tis en gang om ugen! :bigsmile:

-Axe

Link to comment
Share on other sites

Hvor vil du hen med dit svar ?

Der skulle have været et '?' for enden af min sætning.

Jeg prøvede blot at sige, at ham du diskuterer i lige så høj grad som dig, bliver nødt til at fremlægge en eller anden form for bevis for påstanden. Hvis Arnold ikke er forsker med beviser (hvilket han jo ikke er), så er det blot 3. parts påstand.

...Hvis du kan følge mig :dry:

Link to comment
Share on other sites

Kan godt være jeg er lidt tungnem her, men hvad betyder det ift 30g prot pr måltid?
Det er helt almindeligt man indtager denne mængde eller mere til nogle måltider, og man har set at den procentvise optagelse er ens over et bredt indtag af protein, altså både mere og mindre end 30g uden at påvirke optagelsen.
Link to comment
Share on other sites

Du kan købe sådan nogle strips på apoteket. De bruges til at måle proteinkoncentrationen for gravide, for at tjekke risikoen for graviditetssukkersyge (så vidt jeg husker, jeg er ikke så stærk i alt det der kemifis)

Er det ikke nitrogen balancen man måler med disse?

Link to comment
Share on other sites

Nu må det jo være den der fremsætter påstande der skal skaffe kilder på det og ikke omvendt

:cooldance:

Ikke i den virkelige verden, og desuden er mit udsagn: At der ikke er en grænse ved 30g ligeså meget en pådtand som hans indtil jeg har kilder på mit udsagn

--------------

Btw, takker for alle de seriøse svar :)

Edited by cookie_sq
Link to comment
Share on other sites

Det er helt almindeligt man indtager denne mængde eller mere til nogle måltider, og man har set at den procentvise optagelse er ens over et bredt indtag af protein, altså både mere og mindre end 30g uden at påvirke optagelsen.

Ja men det der spørges efter, er vel egentlig ikke hvor meget protein der optages fra tarmsystem m.m., men hvor stor en del af proteinet der anvendes til muskelopbygning, da den del af proteinerne der deamineres og anvendes som brændstof eller ligges i fedtdepotet, jo i princippet er spild af proteinindtag.

Jeg tror det er i den sammenhæng, at de "magiske" 30g kommer ind i billedet. Hvis man i øvrigt siger, at en 90 kg BB skal have 2g protein/kg/dag og fordeler det på 6 måltider, så lander man igen på de famøse 30 g / måltid.

Men hvor stor en del at proteinet i et måltid der anvendes til muskelopbygning, må afhænge af faktorer som mængden af muskelmasse, træningmængde og intensitet, genetik osv.

Eller er jeg galt afmarcheret??

Link to comment
Share on other sites

Spørgsmålet var vel

Det er her jeg muligvis tager fejl, men spørgsmålet er,- Hvor meget kan man indtage og fordøje uden det bliver pisset ud?
? Men spørgsmålet er ganske vist misvisende da næringsstoffer som ikke optages kommer ud med fæces og ikke urin. Edited by Stubbe
Link to comment
Share on other sites

Spørgsmålet var vel ? Men spørgsmålet er ganske vist misvisende da næringsstoffer som ikke optages ikke kommer ud med fæces og ikke urin.

:4thumbup:

Griner.... ja det har du så fuldstændig ret i.

Jeg tror at det hele vel ender med at dreje sig om netto proteinoptagelsen, hvilket der jo kan læses mere om i pinned omkring proteiner. Her kommer urinen så ind i billedet, da ikke optaget N jo som bekendt udskilles den vej.

Link to comment
Share on other sites

:4thumbup:

Griner.... ja det har du så fuldstændig ret i.

Jeg tror at det hele vel ender med at dreje sig om netto proteinoptagelsen, hvilket der jo kan læses mere om i pinned omkring proteiner. Her kommer urinen så ind i billedet, da ikke optaget N jo som bekendt udskilles den vej.

I så fald er tallet jo en del mindre end 30 gram protein for dagen, så det gir heller ikke meget mening.
Link to comment
Share on other sites

Det var nitrogenbalancen du nævnede. Hvis der tilbageholdes 30 gram protein dagligt svarer det til at der opbygges 120-150 gram LBM dagligt. På en måned 3,6-4,5 kg LBM. Tjaa, hvad er sandsynligheden for det :smile:

Desværre ikke særlig stor :tongue:

Men mine tanker gik mere i retning af at nitrogenbalancen defineres som balancen mellem den samlede proteinsyntese vs. den samlede proteinnedbrydning over en given tid.

Når man anbefaler et protein indtag på 0.8-1.8 g / kg kropsvægt / døgn (alt efter hvem man er og hvem der bruges til reference) for at opnå en neutral nitrogenbalance, så forstår jeg det således, at hvis der indtages mere protein end det, så vil kroppen deaminere det og udskille overskydende N i urinen.

Jeg har også forstået det således, at en simpel måde at måle om nitrogenblancen er positiv på, er ved at måle den udskilte mængde nitrogen i urinen.

Så hvis jeg i et alt andet lige scenario, indtager et måltid mad med 60g protein og man de efterfølgende timer kan se en nitrogenudskillese i urinen, der vil svare til 20g protein, så må det jo betyde at kroppen kun har brugt de 40g af måltidets 60g protein til proteinsyntesen.

Resten er brugt som energi eller lagret som fedtsyrer, alt efter hvordan dan samlede energibalance så ud.

Ud fra den betragtning, kunne man vel argumentere for, at jeg kunne have øjes med at indtage 40g i stedet for de 60g.

Jeg tror at det var i den ånd at debatten blev indledt. Hvis der er svagheder i argumentationen så vil jeg selvfølgelig meget gerne høre det. Vil gerne være klogere :smile:

Link to comment
Share on other sites

der er selvfølgelig mange måder at se N-balancen på, og der er ikke rigtigt nogen der har det endelige svar. Det er derfor jeg synes det er en meget interessant diskussion.

Der er ikke nogen tvivl om at N-balancen er N-indtag minus N-nedbrudt. Ret ligetil :bigsmile:

Det spørgsmål jeg synes er interessant er:

Hvor stor skal N-overskudet være for at have optimale betingelser for at danne muskelvæv? Det virker for mig klart at der kræves et overskud der er mere end den minimale mængde der rent faktisk bliver bundet i musklerne....

Iøvrigt mener jeg også at det er håbløst at snakke om gram protein når vi snakker N-balance der giver muskelvækst. Her må det være koncentrationer vi snakker om, og ikke mængder. fx er det lidt tyndt at sammen ligne en lille gut som mig på lidt over 70kg med en som granhof på over 100kg. Hvis vi begge to æder 30g protein vil min N-balance jo stige meget mere end hans alene pga størrelsesforskellen. Det er iøvrigt også for mig et argument for at 30g er en latterlig græse at sætte....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share