opskrifter på grøntsagssupper?


heliotropen
 Share

Recommended Posts

Nogle der ligger inde med nogle gode opskrifter på grøntsagssupper/grøntsagsshakes?

Eneste formål er at øge det daglige indtag af grønt, da min lyst for det grønne er faldet lidt på det sidste i forhold til min regulære målsætning; Jeg har selv forsøgt mig lidt frem, men indtil nu har det ikke været så heldigt, med andre ord har der været lidt for meget gang i gag refleksen. :gal:

Suppen vil blive indtaget sammen med mit regulære hovedmåltid, så skal være noget der bare kan skylles ned relativt smertefrit,- uden rent makronæringsmæssigt at stjæle for meget at bugget i forhold til min resterende kost (vold cutter pt.).

Så lavt energi indhold "som muligt"; altså ingen voldmængder af bacon, ost og den slags :tongue:

Så "potente" grøntsager, urter osv som muligt! :4mewantfood:

Må meget gerne være "drik bar", altså så den kan smides i en shaker, eller lign, og hældes ned relativt hurtigt.

På forhånd tak :)

M.V.H

Helio

PS; andre fif til at få mere grønt inden bords vil osse værdsættes; alt det "normale" kender jeg selvfølgelig til.

Edited by heliotropen
Link to comment
Share on other sites

Tja har haft ok held med en suppe af røde linser, gulerødder, dåsetomater og løg. Det skal bare koges og blendes og smages til med salt, peber, chili og krydderurter efter smag.

Tak for inspirationen, håber der kommer mere/mange flere, om ikke andet så jeg har noget at veksle mellem;

Røde linser bliver nok for energitæte og nok osse for besværlige, husk på det skal ikke udgøre et reelt måltid, men bare være et "grønt tilskud"; tomat i de forskellige former får jeg osse allerede rigeligt af; men måske det alligevel er værd at overveje for smagens skyld; det skal bare være noget der nemt og hurtigt glider ned, og så skal det kunne laves relativt hurtigt.

Hvor længe og hvordan koger du det? og i vand eller bare i tomaten?

M.V.H

Helio

Link to comment
Share on other sites

Suppe....

Ja, dejligt i en kommende kold tid.

Her er en gammel sag, men smager fint hvis du tilsætter noget ekstra krydderi...tabasco, chili..

6 løg

2 ds. flåede tomater.

1 hvidkål

2 boullionterninger

1 hoved selleri

Du kan så altid komme gulerødder eller andet i...

Alt snittes og kommes i stor gryde. vandet skal dække alt indholdet og så er det bare at lade det simre i en halv times tid. Jeg plejer at portions pakke i fryseposer. Så har man altid liige noget.

Det er også fint at si væden fra og smide det på panden med noget kød eller blot at komme en dåse tun i. tja, det er op til dig...

Maven kommer nok til at rumle noget i starten, men kål kål og atter kål...

Camilla

Link to comment
Share on other sites

Blendede supper er lækre og jeg har erfaring for, at man kan spise relativt meget af det.

Skær 1-2 porrer og et halv hvidkål i småstykker og sauter dem i en god olivenolie i en tykbundet gryde. De må ikke blive brune. Tilsæt så en trekvart liter vand med en boullionterning (eller bedre noget rigtig hønseboullion, så bliver suppen ekstra-ultra lækker) og lade det koge til grøntsagerne er møre.

Så blender du det hele sammen med nogle duske frisk basilikum. Hælder den blendede suppe tilbage i gryden og varmer den op, behøves ikke at koge.

Du kan også bruge andre faste grøntsager. fx. persillerod, pastinakker, selleri osv. Lige nu er det jo den rigtige årstid.

Link to comment
Share on other sites

Her er min favorit... :4thumbup:

Kom lidt olie i en opvarmet gryde. Svits derpå karry og chili i olien indtil det får farve. Tilsæt 500 g. grøntsager efter eget valg og lad det svitse med. Kom en dåse flåede (gerne blendede for at give det mere konsistens) tomater oveni sammen med en halv liter boullion og lad det koge i en 10 minutters tid. ( Hvis man vil have proteiner kan man evt. tilsætte kylling eller fisk i tern og lade det koge med de sidste fem min.) Krydres med salt, peber og andet godt inden servering.

I alt 400-500 kcal - og så bliver man propmæt :cooldance:

Link to comment
Share on other sites

Hak og svits ingefær, chili, hvidløg og løg/forårsløg i lidt olivenolie

Tilsæt rå kartofler i tern, snittet hvidkål og evt. et æble i tern.

(du kan også putte squash, reven gulerod, spinat, bambusskud, majs, peberfrugt, porre el.l efter smag)

Hæld hakkede tomater med kryderurter over, tilsæt en bouillonterning og lad simre i en 20-30 minutter.

Smag til med salt, peber og evt. lidt citronsaft.

Link to comment
Share on other sites

:w00t: waw er jo sket lidt siden jeg så tråden sidst; og dumt ser det ikke ud, dog syntes jeg stadig det bære lidt mere præg af regulære måltider, end det der netop er mit formål ;) Mere olie end der allerede indtages er der næppe plads til i mit energi bugget, dertil steger og sautere jeg ikke!

Der er ingen der har nogle opskrifter, udelukkene med det mere kcalfattige grønt (kål selvfølgelig tilladt), kryderier/urter(hvidløg, chilli, osv.), smagsstoffer(så som bouillon) og væske; gerne med nogle hints til hvordan man koger, blender og legeere det eller hvad der nu skal til så det bliver godt?

Jeg vil tror jeg MAX kan tillade en 150-200kcal til formålet (mindre er godt, endnu mindre MEGET bedre.) ; og deri skal der gerne kunne presses mindst 2-300 gram grønt ned.

Dines, skal linser ikke ligge i blød og alt muligt?

Derfor er der stadig mange råd jeg kan bruge af det nævnte, så jeg takker mange gange!

M.V.H

Helio

Edited by heliotropen
Link to comment
Share on other sites

Hvis det ikke skal være den store gourmet oplevelse, plejer jeg bare at finde en fornuftig grøntsags blanding på ca. 500g. Den smider jeg så i kogende vand med en bouillonterning og smager så til med en masse chilli, hvidløg, jalapenos mm. Den ryger ned med et stykke groft brød og en dåse tun. Det er nu mest noget jeg spiser, hvis jeg er ude på at sænke min fedt% (kommer jeg langt nok ned æder jeg hvad som helst!) eller ikke får indtaget nok grønt.

Det er nok ikke noget, som får den store succes til en romantisk date eller hvis du inviterer venner/familie til god mad! :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lige lavet den her, ved ikke om den passer på dine mål men den var billig og smager rigtig godt (og så er den nem).

Et styks grøntsagsblanding fra netto (den med pebre osv.) koster 10 kr.- pr. 500g sættes i mikrobølge ovnen på højeste effekt i 10 min.

Imens svitser du 500 g kyllingfilet på en pande, tilsat stærk chili. Mens det bliver svitset koger du lidt over 1 liter vand i en gryde ved siden af, jeg smed 2 stks. kyllinge buillion i. Så da kyllingen var blevet færdig, smed jeg dem på en tallerken og svitsede hurtigt grøntsagerne. Så blev de smidt i en blender med ét styks pizza sauce fra netto (koster ca. 5 kr.-) og blev blendet. Det hældte jeg så ned i det kogende vand, og pillede kyllingen fra hinanden og smed det i. Så satte jeg den på laveste blus med et låg på i ca 30 min. Eventuelt flute med hvidløgssmør, og en lille klat creme fraiche i midten. Og så krydre med peber osv.

Nemt, hurtigt, billigt og smager faktisk ligesom en god tyk tomat suppe på en restaurant.

Edited by Supreme
Link to comment
Share on other sites

DBM, er NETOP noget ala det jeg er ude efter; misforstå mig ikke de gastronomiske evner fejler ikke noget, og det er heller ikke fordi det behøver smage mig; jeg vil bare gerne undgå gag refleksen, fordi det rigtige måltid gerne skal kunne presses ned bag efter: hmm, jeg havde ingen problemer med at lave det nævnte i fortiden, men jeg har åbenbart mistet håndelager, blevet mere kræsen, eller noget!

Måske det er fordi jeg prøver på at koge mine grøntsager i microen, og så bare blende med vand det går galt; måske man skal prøve stuntet med boulion vand, og så rent faktisk koge skidtet i en gryde, det lyder frækt....

Supreme; jeg vil prøve noget ala. det du nævner, det ser ud til jeg microer ALT for lidt, nok d der går galt, indtil nu har jeg givet skidtet 3 min. Eller må jeg som sagt prøve med en gryde...

- kylle (1 kg kylle om dagen er for meget i et meal sætting, ædder i forvejen det nævnte i hoved måltidet) - svitsning. - pizza sauce - flute med hvidløgssmør. + urter. + evt. med en god klat kvark, hvis jeg ikke bare hælder i en shaker og bunder...

M.V.H

Helio

Link to comment
Share on other sites

Nu i har brugt så meget tid på tråden, vil jeg da lige nævne det jeg har sat over i gryden her til aften; om det bliver godt kan jeg desværre ikke svare på før om et par timer...

Suppe 5 potioner:

Energi Protein Kulhydr Fedt

Vand 2L 0 0 0 0

Suppe urter 500 gram 125 1,5 5 0

Grøntsags bla 500 gram 150 2 4 1

Spinat 500 gram 75 2,5 1 1

Tomat pure 140 gram 137,2 4,4 19,6 0,9

Boulion 30 gram 66 14 21 9

Flåede tomater 400 gram 60 1 2 1

Røde Linser 100 gram 310 25 48 2

Hvidløg 20 gram 32,5 1,3 6,6 0,1

i alt 955,7 51,7 107,2 15 kcal

pr potion 191,14 10,34 21,4 3 kcal

Alt, undtagen spinaten (er jo ikke så godt at genopvarme pga, af nitrit der bliver til nitrat) har jeg sat over lavt blus så det kan stå og små koge. Derefter blender jeg det hele, og deler det ud i 5 potioner der nedfryses. Så vil jeg koge spinaten med i hver potion når jeg tilbereder den, og lige stavblende den igennem.

Her ud over vil jeg til tider tilsætte en håndfuld krebse haler eller lign (købte lige i netto i dag.)

Måske lidt friske champingon, eller lign.

M.V.H

Helio :4mewantfood: :w00t:

Link to comment
Share on other sites

Jeg lavede en suppe af:

Hvidkål - 1/3 hoved

Porrer(fra frost) - 3 håndfulde

Knoldselleri - en mindre skive (circa 1/5 af hvidkål)

2 stks boulionterninger + salt og peber.

Et bundt basilikum.

Snittede grøntsagerne og varmede ingredieserne op med en god slat olivenolie. Puttede så vand i og lod det koge indtil de forskellige ting var færdige. Puttede basilikum i, blendede suppen og lod den koge lidt videre.

Prøvede at tilsætte lidt forskelligt i det jeg spiste den af flere omgange. Prøvede: chili-pølse, feta-ost, kogte æg samt kartofler. Alt sammen klasse!

Edited by Torben F.
Link to comment
Share on other sites

Damn Torben, det lyder frækt :w00t:

Prøver jeg når jeg har ædt resten af min "egen suppe".

M.V.H

Helio

PS; Min suppe smagte bedst når spinaten ikke blendes FOR meget, min første potion kom til at smage lidt af grønlangkål :blink: ikke at det var så tosset, men suppe følelsen forsvandt lidt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share