Et realistisk 24/7 supplement skema


StylaNo1
 Share

Recommended Posts

hej alle på Mol.

Som overskriften angår, Vil gerne høre lige forskellige bud/kommetar til et 24/7 supplement skema.

De fleste som læser FLEX vil nok have en idea om hvordan sådan et ser ud, men stadig os have en idea om at FLEX har en deal med diverse firmaer, om at sælge mest muligt tilskud!

Er lige blevet færdig med min udd. som personlig træner/vægtkonsulent. og har fået en rimlig fattelse af hvordan et seriøst tilskud kunne se ud :P

Men fyr lidt skemaer ud, til hvordan et optimalt tilskud kunne se ud, venligst undlad diverse vægst homoner ;)

Link to comment
Share on other sites

morgen

en masse havregryn og en masse skummemælk

formiddag

2 stykker frugt

en masse nødder

Middag

en masse rugbrød

en masse kødpålæg

en masse mælk

....

det gaaaas

Nu spørger jeg lige for at være helt sikker... Ved du godt hvor få kosttilskud der overhovedet har en dokumenteret virkning på ens træning? Ved du godt hvor mange forkerte ting, der står i FLEX. Jeg synes det er meget uheldigt hvis du skal ud og være personlig træner og tror vejen til store resultater afhænger af om man bruger en mase oenge på kosttilskud med marginal effekt......

Og hvis du iøvrigt vil have et svar på dit spørgsmål, må du nok være noget mere konkret.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du er uddannet inden for faget forstår jeg ikke hvor du vil hen med denne tråd :raisebrow:

Men man går íkke helt galt i byen med følgende:

Stærkt vitamin/mineral tilskud.

Proteintilskud.

Kreatintilskud.

R-ALA.

NAC.

Grøn te.

+ diverse enkeltstående aminosyrer.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du er uddannet inden for faget forstår jeg ikke hvor du vil hen med denne tråd :raisebrow:

Men man går íkke helt galt i byen med følgende:

Stærkt vitamin/mineral tilskud.

Proteintilskud.

Kreatintilskud.

R-ALA.

NAC.

Grøn te.

+ diverse enkeltstående aminosyrer.

Vil prøve at se på folk suppliments vaner herinde. Og sammeligne med mit eget. En udd. inden for faget Giver self en god viden om det. Men erfaring med tilskud er jo en anden side af sagen.

Kopier jeres skema ind! Dette er et eksempel hvordan dit skema kunne se ud.

• Kl .7:30, 1 Shake Protein 40gram.

• Kl: 8:00, Morgenmad(100gram havregryn med Banan, nødder rosiner) 100gram Fiber Cornflakes. 1-2 Grovbolle. 1-2 Æg. Alt Vitamin tilskud, Alt Mineral tilskud og 1stks Omega3 tilskud

• Kl: 9:00 5mg Glutamin/Taurine

• Kl 10:00 1stks frugt og 40gram protein shake.

• Kl 12:00 Frokost.

• Kl 14:00 2-3 Stks Frugt Plus rugbrød inc. Pålæg

• Kl 17:00 1 stks shakeprotein 5mg BCAA aminosyre

• Kl Aftensmad.

• Kl:(90 min efter træning, Ca. 10:30) 1 shake protein, 5 mg Glutamin, 1 stks frugt

Inden Træning. 1 Sts X-Ray Kofeein Shake. 1 shake taurine! 2 frugter

Efter træning 50gram protein shake . 5mg creatin, 5mg Glutamin,5mg taurine. 2 bananer og nødder

Link to comment
Share on other sites

og senere forsøg har vistnok vist at koffien alligevel ikke påvirker kreatins virkning....

Men jeg er meget enig

Resultater bliver skabt med hårdtræning og fornuftig kost. Er de ting på plads er de meget tvivlsomt om man kan rive mere hjem med kosttilskud.

Multivitamin/Omega 3 sammen med morgenmaden og eventuelt igen med sidste måltid.

Derudover protein efter behov og kreatin i forbindelse med træning, hvis man responderer på det.

Mere er der ikke synderligt brug vil jeg mene.

Link to comment
Share on other sites

Kreatinsupplementering ses at medføre en øget "rate of relaxation" i skeletmuskulaturen (Van Leemputte 1999), som muligvis er knyttet til en øget sarkoplasmatisk Ca2+-ATPase aktivitet (Hespel 2001b). Den øgede "rate of relaxation" vil teoretisk muliggøre en øget skridtfrekvens f.eks. ved maximalt sprintløb, og til støtte herfor fandt man ved kreatinsupplementering en stigning i sprinthastighed og skridtfrekvens (Schedel 2000). Indtagelse af koffein modvirker ikke alene den ergogene effect af kreatinindtagelse under gentagne maximale muskelkontraktioner (Vandenberghe 1996), men synes også at modvirke den positive effekt af kreatin på muskel relaxationstid (Hespel 2001b). Kombinationen af koffein og kreatin synes at medføre en reduceret resyntesehastighed af kreatinfosfat i intervalpausen mellem gentagne muskelkontraktioner, sammenlignet med den situation hvor kreatin indtages alene (Vandenberghe 1996). På baggrund af disse resultater anbefales det, at man i forbindelse med kreatinindtagelse minimerer eller helt undgår kaffedrikning forinden træning eller konkurrence med gentagne højintense arbejdsintervaller med kort til moderat pauselængde (< 2 min).

Der henvises da ellers til en række forsøg i den udemærkede artikel af Per Aagaard, så myten må vist hellere modbevises - tak :wink:

Link to comment
Share on other sites

Multivitamin/Omega 3 sammen med morgenmaden og eventuelt igen med sidste måltid.

Derudover protein efter behov og kreatin i forbindelse med træning, hvis man responderer på det.

Mere er der ikke synderligt brug vil jeg mene.

Dog kan det ikke anbefales at spise sin multivitamin pille sammen med havregryn om morgenen

Link to comment
Share on other sites

noget med hvor effektiv pillen er på tidspunktet af dagen. men hvis man venter til 1000 så burde man få mere ud af den. men jeg har ikke set nogen videnskabelige resultater eller projekter om det. så i kan vist roligt fortsætte med at indtage vitaminer om morgenen - indtil andet er bevist hvertfald...

Link to comment
Share on other sites

Jeg kunne bedre forstå det, hvis grunden var at et "standard" morgenmåltid med havregryn og fedtfattig mælk ikke indeholder nok fedtstoffer til at man kan være sikker på alle fedtopløselige vitaminer kan optages godt nok.

Men det er næsten spekulation fra min side, og der er trods alt ca 6,5g fedt/100g i havregryn.

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

Ja MaxPower, jeg vil gætte på at det var det DB hentydede til - meen, mon ikke de fleste menneskers morgenmad indeholder lidt fedt - jeg stemmer i hvert fald også på morgen aften hvis man insiterer på at tage 2, men det er vist en helt anden snak.

Anyway for at komme tilbage til den oprindelige diskussion, ville jeg anbefale en evt klient til at tage en multivitamin om dagen, evt med et blandingsolieprodukt alt afhængigt af vedkommendes kost, andet ville jeg ikke anbefale.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kunne bedre forstå det, hvis grunden var at et "standard" morgenmåltid med havregryn og fedtfattig mælk ikke indeholder nok fedtstoffer til at man kan være sikker på alle fedtopløselige vitaminer kan optages godt nok.

Men det er næsten spekulation fra min side, og der er trods alt ca 6,5g fedt/100g i havregryn.

Der har været noget info på T-Mag omkring det. Jeg mener, at begrundelsen var at vitaminerne og mineralerne kunne bliver optaget dårlgere pga fiberindholdet i havregryn og andre former for morgenmadsprodukter. Såfremt morgenmaden ikke var fiberrig skulle der ikke være nogle problemer. :smile:

Der henvises da ellers til en række forsøg i den udemærkede artikel af Per Aagaard, så myten må vist hellere modbevises - tak

Jeg har jo tydeligtvis taget fejl, da jeg kun kendte til undersøgelsen fra 96. Men jeg mener nu stadig, at der har været andre undersøgelser der viser koffeinen ikke har nogen indvirkning på kreatinen. Men hvis jeg skal bakke min påstand op må jeg jo hellere se om ikke jeg kan grave nogle beviser frem. :laugh:

Edited by Squatfather
Link to comment
Share on other sites

Der har været noget info på T-Mag omkring det. Jeg mener, at begrundelsen var at vitaminerne og mineralerne kunne bliver optaget dårlgere pga fiberindholdet i havregryn og andre former for morgenmadsprodukter. Såfremt morgenmaden ikke var fiberrig skulle der ikke være nogle problemer. :smile:

Hvorfor skulle vitaminer/mineraler blive optaget dårligere ved indtagelse sammen med fiberrig mad?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share